Η παράσταση “Circus Explosiva” από την ομάδα Nefelopetra σήμερα και αύριο στο θέατρο “Απόλλων”

Η τέχνη αψηφά ακόμη και τον θάνατο

Συνέντευξη Τύπου από τους επικεφαλής, Νεφέλη Μαρκάκη και Πέτρο Πολίτη

Το πάθος για την τέχνη στη γενική της έννοια, που την καθιστά αθάνατη και την οδηγεί στο να μη γνωρίζει πεπερασμένα όρια και πάσης φύσεως περιορισμούς μετουσιώθηκε σε μία εξαιρετική παράσταση με τίτλο “Circus Explosiva”, η οποία ταξιδεύει στη Σύρο, σήμερα και αύριο, με τους συντελεστές της και την ομάδα “Nefelopetra” να υποδέχονται το κοινό στις 19.30, στο θέατρο “Απόλλων”.

Εννέα performers, χορευτές, μουσικοί, ακροβάτες και τραγουδιστές ενώνουν αρμονικά τις δυνάμεις τους μέσα από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τις τέχνες που υπηρετούν και παρουσιάζουν στη Σύρο το μοναδικό θέαμα που έχουν προετοιμάσει, με απώτερο στόχο να μεταδώσουν την βαθιά πεποίθησή τους, ότι η τέχνη αψηφά ακόμη και τον θάνατο.

Η παράσταση συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και την οργάνωση παραγωγής έχει αναλάβει η ομάδα “Ακροποδητί”.

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι επικεφαλής της ομάδας “Nefelopetra”, Νεφέλη Μαρκάκη και Πέτρος Πολίτης μίλησαν αναλυτικά για το ιστορικό της δημιουργίας του “Circus Explosiva” αλλά και τον τρόπο με τον οποίο αυτή η παράσταση αποτελεί μία σύνθεση – κατά κάποιο τρόπο - των προσωπικών ιστοριών και χαρακτήρων όλων των συντελεστών της.

Ανάμεσα σε ζωή και θάνατο η τέχνη συνεχίζει...

Προλογίζοντας την διαφορετική παράσταση που απέχει μακράν από μία απλή παράσταση τσίρκου, στη συνέντευξή της η κ. Μαρκάκη αναφέρεται αρχικά στην πλοκή της. “Η ιστορία μιλά για τους καλλιτέχνες που παθιάζονται τόσο πολύ με την τέχνη τους, με αποτέλεσμα να εκτελούν την παράστασή τους ακόμη και μετά θάνατον. Αυτή είναι η βασική ιδέα” σημείωσε αρχικά, εξηγώντας πως, η γέννηση και οικοδόμηση της παράστασης ξεκίνησε προ τριετίας. “Η ιστορία έχει ως εξής: Το τσίρκο στήνει την τέντα του επάνω σε ένα παλαιό ναρκοπέδιο εν αγνοία του. Πραγματοποιείται η έκρηξη και οι καλλιτέχνες πεθαίνουν τη στιγμή που κάνουν το τελευταίο ακροβατικό νούμερό τους στον αέρα. Δεν τους πτοεί αυτό καθώς δεν έχουν καταλάβει ότι έχουν περάσει σε άλλη διάσταση, σε άλλον κόσμο και συνεχίζουν. Στο ενδιάμεσο των δύο κόσμων εκτελούν την παράστασή τους κανονικά σα να μην έχει συμβεί ποτέ το κακό...”. Όπως προσθέτει, η αθανασία της τέχνης όπως μεταφορικά παρουσιάζεται στην παράσταση, προκύπτει λόγω “του πάθους, της δύναμης αλλά και της ανάγκης να μοιραστούν με το κοινό τους οι καλλιτέχνες αυτή την εσωτερική ανάγκη τους”. Άλλωστε, όπως συμπληρώνει ο κ. Πολίτης, “Η τέχνη γενικότερα είναι ανώτερη ενέργεια που ακόμη και στο θάνατο δεν σταματά. Ουσιαστικά αυτό είναι το κόνσεπτ. Η καλώς εννοούμενη τρέλα των καλλιτεχνών. Η τέχνη μπορεί να επιβιώσει, οι καλλιτέχνες δεν κατανοούν τίποτα ακόμη και μπροστά στον θάνατο. Μιλάμε για την αθανασία της τέχνης” εξηγεί χαρακτηριστικά, δίνοντας τη σκυτάλη στη συνεργάτιδά του, η οποία με μία φράση αναδεικνύει την αιτία και το λόγο ύπαρξης της παράστασης. “Όλη αυτή η παθιασμένη και γεμάτη λαχτάρα πορεία ενός καλλιτέχνη συνεχίζει και μετά θάνατον”. Αυτή η σκέψη όπως προσθέτει, έχτισε σταδιακά το “Circus Explosiva”.

Αναφορικά με το πρακτικό μέρος της παράστασης, ο κ. Πολίτης καθιστά σαφές πως, αυτή δεν σχετίζεται επ΄ουδενί με μία παράσταση τσίρκου, αν και εμπνέεται από αυτό. “Είναι ένα πρότζεκτ που έχει πολλά στοιχεία από τσίρκο, θεατρικά, χορευτικά, μουσικές πρωτότυπες δικές μου και χορογραφίες πρωτότυπες της Νεφέλης. Προσπαθούμε να φτιάξουμε με πάρα πολλές τέχνες συνδυαστικά μία παράσταση που τα έχει όλα. Είναι σαν να βλέπει κάποιος έναν κινηματογράφο σε θέατρο”.

Αρμονία επί σκηνής

Το εκρηκτικό “τσίρκο” όπως έχουν χαρακτηρίσει αρκετοί την παράσταση η οποία έχει παρουσιασθεί σε αρκετά μέρη της χώρας και κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη απολαμβάνει την επιτυχία του λόγω του βασικού συστατικού του, που δεν είναι άλλο από την αρμονική συνύπαρξη των συντελεστών του επί σκηνής. “Τα μέλη της ομάδας είναι πολύ αυστηρά επιλεγμένα” σημειώνει η Νεφέλη Μαρκάκη, γνωστοποιώντας πως, “Γνωριζόμαστε χρόνια και όλοι είναι πολύ παθιασμένοι με αυτό που κάνουν”. Αυτή η αφοσίωση στην τέχνη αποτέλεσε όπως επεσήμανε δε, και την έμπνευση για την παράσταση. “Το πρώτο Circus εμπνεύστηκε από τις ζωές τους. Για παράδειγμα, η γυναίκα φίδι που βλέπουμε στην παράσταση ήταν η Νάστα που ξεκίνησε 5 ετών να κάνει ρυθμική γυμναστική και δούλευε επτά ώρες καθημερινά ασταμάτητα. Η ζωή της ήταν το ταπί της γυμναστικής. Φτιάξαμε λοιπόν μία πιο παραμυθένια ιστορία με όλες τις προσωπικές ιστορίες των καλλιτεχνών” ανέφερε, τονίζοντας πως, επί της ουσίας, “Διηγούμαστε ιστορίες μέσα από τις πραγματικές ζωές του θιάσου. Άρα, υπάρχουν ψήγματα στην παράσταση της πραγματικότητας κάθε καλλιτέχνη”.

Στην ερώτηση πόσο δύσκολη είναι η ένωση των διαφορετικών ειδών τέχνης σε μία παράσταση με πλοκή όταν μάλιστα πρέπει να συνδυαστούν όλοι οι καλλιτέχνες επί σκηνής, ο Πέτρος Πολίτης σημείωσε, “ Χρειάζεται αυστηρός προγραμματισμός για να ξέρει ο κάθε ένα τί θα κάνει. Ο μουσικός να γνωρίζει πότε θα ανέβει ο θίασος, όπως επίσης ο ακροβάτης αλλά και ο χορευτής να γνωρίζουν τα βήματά τους ώστε όταν βρεθούμε όλοι επάνω στη σκηνή να μην υπάρχει δυσαρμονία”. Επαναλαμβάνει δε, πως, “ο προγραμματισμός και οι πρόβες μας έχουν σώσει”, με τη συνεργάτιδά του να σημειώνει ακόμη πως, “είναι μία εξαιρετικά δύσκολη παράσταση, της οποίας οι πρόβες γίνονται σε πάρα πολλά στάδια διαφορετικά τους πρώτους μήνες και τις τελευταίες δύο εβδομάδες συνολικά”.

Προσιτή παράσταση με υψηλά... νοήματα

Αν και ξεκάθαρο το μήνυμα της παράστασης, το οποίο επισημαίνει πως η τέχνη οδηγείται στην αθανασία μέσω του πάθους των καλλιτεχνών που την υπηρετούν, ωστόσο το “Circus Explosiva” δεν σημαίνει ότι απευθύνεται αυστηρά στο ενήλικο κοινό. “Σαφώς απευθυνόμαστε περισσότερο σε ενήλικο κοινό, όμως τα παιδιά που μας έχουν παρακολουθήσει έχουν περάσει πολύ όμορφα. Μάλιστα λόγω του αυθορμητισμού τους, μας μεταδίδουν τόση ενέργεια και τόση χαρά που λειτουργεί σε εμάς ευεργετικά” ανέφερε η Νεφέλη Μαρκάκη, με τον κ. Πολίτη να εξηγεί παράλληλα πως, “Σίγουρα τα νοήματα είναι πιο βαθιά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι απευθείας το κοινό θα μεταβεί σε ένα δεύτερο ή τρίτο επίπεδο, άρα, είναι μία παράσταση στην οποία κι ένα παιδί θα περάσει καλά, θα ακούσει μουσική, θα δει χορούς, θα απολαύσει ακροβατικά”. Αναμφισβήτητα ωστόσο, όπως συμπληρώνει ο ίδιος, “δεύτερο και τρίτο “κείμενο” μπορεί να συλλάβει κάποιος που είναι “παθών” κι έχει πιο υψηλές αναζητήσεις”.

Θέατρο με ξεχωριστή ενέργεια ο “Απόλλωνας”

Αναφερόμενοι στην επιλογή τους να παρουσιάσουν την παράσταση στη Σύρο και οι δύο εξήγησαν πως ήταν απόρροια ευχάριστων συγκυριών αλλά και αποτέλεσμα της αγάπης τους για το ιστορικό θέατρο, αμέσως μετά την επίσκεψή τους σε αυτό. “Επισκεφθήκαμε το νησί το Πάσχα και γνωρίσαμε το θέατρο και τους “Ακροποδητί”. Συζητήσαμε κι εντός μίας ώρας μας κάλεσαν και “κλείσαμε” την παράσταση”” δήλωσε η κ. Μαρκάκη, λέγοντας ακόμη πως, “Ήταν όνειρο ζωής από όταν ήμουν μικρό παιδί να παίξω στο υπέροχο αυτό θέατρο. Θεωρώ ότι εκτός από την εξωτερική ομορφιά λόγω των Συριανών έχει μία κουλτούρα και μία αύρα που δεν την βρίσκεις πουθενά. Έχω χορέψει χρόνια στη Γερμανία και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά αυτή την αύρα που εκπέμπει ένας χώρος σαν το θέατρό σας, δεν τη συνάντησα πουθενά. Αλλού, υπήρχε επαγγελματισμός, τεράστια θέατρα, αλλά αυτό που βίωσα όταν μπήκα εδώ ήταν κάτι το μοναδικό”. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο συνεργάτης της, πρόσθεσε πως, “Είναι ένα τέλειο θέατρο με ιδιαίτερη ενέργεια κι αυτό είναι κάτι που σε κερδίζει”.

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, απαντώντας στο ερώτημα πώς καταφέρνουν και στηρίζουν όλη αυτήν την προσπάθεια με παραστάσεις κι εκτός έδρας σε μία δύσκολη εποχή, οι ίδιοι επισημαίνοντας πως, αυτό επιτυγχάνεται πρωτίστως μέσω της ανταπόκρισης των συντελεστών, έκαναν αναφορά και στο πείσμα τους ως καλλιτέχνες και στην αγάπη τους για την τέχνη. “Δεν περιμένουμε λεφτά, αλλά τουλάχιστον θέλουμε να υπάρχει κατανόηση και να μπορούμε να απευθυνόμαστε στο κοινό. Είναι όμορφο να καταλαβαίνει ο άλλος ότι αυτό που κάνεις είναι τέχνη” σημειώνουν, υπογραμμίζοντας τέλος πως, “Στην Ελλάδα δεν πρέπει να χάσουμε κι αυτό. Η τέχνη είναι ανεκτίμητο αγαθό και παρά τις δυσκολίες, δεν προσπαθούμε και δεν κάνουμε “εκπτώσεις” ώστε να μη χάσει το νόημά της η παράσταση. Δεν είμαστε ένα απλό τσίρκο όπως πολλοί φαντάζονται. Ή όλοι μαζί ή τίποτα...”.

Οι συντελεστές

Σκηνοθεσία: Nefelopetra-Πέμυ Ζούνη, Σύνθεση-χορογραφίες: Nefelopetra, Κείμενα-στίχοι: Γιάννης Φίλιας, Videoart: Βασίλης Πολίτης-Nefelopetra, Ηλεκτρική κιθάρα: Πέτρος Πολίτης, Ηλεκτρικό βιολί: Νεφέλη Μαρκάκη, Ηλεκτρικό πιάνο: Χρίστος Σερενές, Βιολεντσέλο: Νηρέας Μαρκάκης, Τύμπανα: Ιάκωβος Παυλόπουλος, Τραγούδι: Αλεξάνδρα Κόνιακ, Χορός: Νεφέλη Μαρκάκη, Νάστα Κοντοπίδη, Ανθούλα Χαιροπούλου, Ακροβατικά: Δανάη Μαλτέζου, Νεφέλη Μαρκάκη, Ξυλοπόδαρα-φωτιές: Blake Blakemore,

Ετικέτες: