Διάκριση αποφοίτων του Τμήματος ΜΣΠΣ στο Διαγωνισμό Design Πολιτιστικών Προϊόντων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων

Η Ελληνική Πολιτιστική Κληρονομιά με φρέσκια ματιά

Ο Πάρις Ξυνταριανός Τσιροπινάς και η Ευγενία Αντωνίου, άξια τέκνα του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σύρο, κατάφεραν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να βγάλουν ασπροπρόσωπη τη σχολή τους, αποκτώντας την ευκαιρία για άμεση είσοδο στην αγορά εργασίας με όπλα το ταλέντο και τη δημιουργικότητά τους.

Οι δύο απόφοιτοι του Τμήματος διακρίθηκαν στο διαγωνισμό Design Πολιτιστικών Προϊόντων με τίτλο «Σχεδιάζοντας την Ελληνική Πολιτιστική κληρονομιά», που διοργανώθηκε από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το ΤΑΠ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του για τη λειτουργία πωλητηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της Ελλάδας αναζήτησε σχέδια που θα χρησιμοποιηθούν ως απεικονίσεις σε εφαρμογές πωλητέων ειδών. Τα είδη αυτά (μπρελόκ, ποτήρια, μπλουζάκια, τσάντες, σημειωματάρια κ.α.) θα διατίθενται μελλοντικά προς πώληση σε επιλεγμένους χώρους, με στόχο να αναδείξουν τον ελληνικό πολιτισμό μέσα από μία φρέσκια ματιά.

Προτάσεις για τη μαζική παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων

Ο διαγωνισμός έδωσε τη δυνατότητα σε σχεδιαστές, δημιουργούς, καλλιτέχνες εφαρμοσμένων τεχνών, δημιουργικά γραφεία και φοιτητές καλών τεχνών, αρχιτεκτονικής, γραφιστικής και συναφών σπουδών, να εκπονήσουν και να υποβάλουν σχέδια που θα αποτελέσουν το δημιουργικό για τη μαζική παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων/εφαρμογών (αναμνηστικά και είδη δώρων, art gifts – souvenirs), εμπνευσμένων από θεματικές ενότητες εκθεμάτων των Μουσείων ή των ίδιων των Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων της Ελλάδος.

Οι όροι συμμετοχής προέβλεπαν την παραγωγή αντικειμένων, που θα ανταποκρίνονται σε μια σύγχρονη και επικαιροποιημένη οπτική γλώσσα, ευφάνταστη, ευρηματική και δυναμική, καλύπτοντας τις ανάγκες ενός όλο και περισσότερου «έμπειρου» και απαιτητικού, μα και εύρωστου αγοραστικού κοινού διεθνώς. Σημαντική παράμετρος ως προς το ύφος, αλλά και την «προστιθέμενη αξία» θεωρείτο επίσης το στοιχείο της μοναδικότητας και της πρωτοτυπίας δεδομένου ότι τα προϊόντα που θα παραχθούν, θα διατίθενται κατ’ αποκλειστικότητα από τα πωλητήρια των Μουσείων που διαχειρίζεται το ΤΑΠ.

Τρεις θεματικές ενότητες

Στο διαγωνισμό υπήρχαν τρεις διαφορετικές θεματικές ενότητες. Η πρώτη αφορούσε σε γραφικά μοτίβα από τις διάφορες εποχές του ελληνικού πολιτισμού (αρχαίου, βυζαντινού, μεσαιωνικού κ.α.), η δεύτερη σε αρχιτεκτονικά μοτίβα και η τρίτη σε μεμονωμένα γραφικά θέματα για μορφές-σύμβολα όπως η κουκουβάγια, το δελφίνι και η σφίγγα, ήρωες, θεότητες, ο Πήγασος και η φτερωτή Νίκη.

Οι επαγγελματίες του είδους κλήθηκαν να σχεδιάσουν και να δημιουργήσουν 3 συνολικά σχέδια, επιλέγοντας ένα θέμα από κάθε μία από τις τρεις κατηγορίες, ενώ οι φοιτητές έλαβαν μέρος με ένα μόνο σχέδιο.

Το κάθε σχέδιο/θέμα συνοδεύτηκε και από ένα ενδεικτικό σχέδιο εφαρμογής για καθεμία από τις ακόλουθες τέσσερις κατηγορίες προϊόντων: α) είδη γραφείου (μολύβια, στυλό, γόμες, ξύστρες κ.α.) β) αξεσουάρ (κοσμήματα, κασετίνες κοσμημάτων, τσάντες χειρός, θήκες smartphones και tablets) γ) οικοσυσκευή (κούπες, φλυτζάνια, ποτήρια, σουβέρ κ.α.) ένδυση (t-shirts, μαντήλια, λευκά είδη). Στους δέκα νικητές της πρώτης κατηγορίας θα ανατεθεί, σύμφωνα με μετέπειτα κατανομή, η μελέτη και η σχεδίαση περαιτέρω θεματικών ενοτήτων, τις οποίες θα πρέπει να αναπτύξουν και να παραδώσουν σύμφωνα με τον τρόπο.

Το design συνάντησε την τέχνη του graffiti

Για τη διάκρισή του στο διαγωνισμό «Σχεδιάζοντας την Ελληνική Πολιτιστική Κληρονομιά» που θα αποτελέσει το εισιτήριο για να ταξιδέψει η δημιουργία του σε όλο τον κόσμο, πάνω σε αναμνηστικά είδη που θα προμηθεύονται οι τουρίστες από τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο Πάρις Ξυνταριανός Τσιροπινάς.

Ο Χιώτικης καταγωγής απόφοιτος του Τμήματος ΜΣΠΣ, που πραγματοποιεί σήμερα το διδακτορικό του ξανά στο νησί της Σύρου, διακρίθηκε με μια μοντέρνα εκδοχή της κουκουβάγιας από το αργυρό αθηναϊκό τετράδραχμο, που απεικονίζεται και στο σημερινό ελληνικό ευρώ. Το σχέδιό του ήταν εμπνευσμένο από την τέχνη του δρόμου, με την οποία ασχολείται ενεργά τα τελευταία οχτώ χρόνια ως μέλος της ομάδας «Rea-lly? Team». Σημειώνεται ότι η ομάδα έχει δραστηριοποιηθεί σε όλη την Ελλάδα, με συμμετοχές σε φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλά και τοιχογραφίες σε Σύρο, Πάρο και Μυτιλήνη.

Προσαρμοστικότητα και πολυπλοκότητα

«Αποφάσισα να κάνω τη φιγούρα μοντέρνα, να τη φέρω στο σήμερα και να την ενώσω με το graffiti. Όπως αναφέρει και η κριτική επιτροπή στο σκεπτικό της απόφασής της το σχέδιο είναι πρωτότυπο, χαρούμενο, ζωηρό και χρωματιστό, με ιδιαίτερη προσαρμοστικότητα στις εφαρμογές του, ωστόσο παρουσιάζει μία πολυπλοκότητα. Δεδομένου ότι το στυλ των σχεδίων που ζωγραφίζω τοίχους είναι πολύπλοκο, γνώριζα τους κινδύνους που υπήρχαν, αλλά ευτυχώς το σχέδιο βρίσκεται ανάμεσα στα τρία σχέδια που επιλέχτηκαν στη συγκεκριμένη κατηγορία» τόνισε ο Πάρις Ξυνταριανός Τσιροπινάς.

Ανάμεσα στους νικητές και ένα ακόμη παιδί του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων με έδρα τη Σύρο. Η Ευγενία Αντωνίου, η οποία αποφοίτησε τον Μάιο του 2015 συμμετείχε στην κατηγορία «Επιγραφές και εν γένει γράμματα» με το έργο “Αρχαίες Ελληνικές γραμμές” που εκτείνονται από το Δυτικό́ Σημιτικό́ αλφάβητο έως το Ελληνικό́, με τις διαλέκτους του, από όπου στοιχεία και σύμβολα ανασυντάσσονται και ανασυντίθενται σε σχήματα και σήματα που δεν μπορεί́ παρά να είναι οικεία και γνώριμα.