Έκθεση λαϊκών μουσικών οργάνων

  • Τρίτη, 30 Αυγούστου, 2016 - 06:21

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ρεμπέτικου «Η Σύρα του Μάρκου Βαμαβακάρη», θα πραγματοποιηθεί Έκθεση Λαϊκών Μουσικών Οργάνων, από τις 31 Αυγούστου έως τις 4 Σεπτεμβρίου 2016, στην Αίθουσα Τέχνης Γ&Ε Βάτη.

Ώρες λειτουργίας: 10:00-23:00

Οι οργανοποιοί που θα εκθέσουν δημιουργίες τους είναι οι: 

Αναστασάκης Σταμάτη

Κατσιφής Τάσος

Παίσιος Νίκος

Στάμκος Παναγιώτης

Τσουλόγιαννης Γιάννης

Φρονιμόπουλος Νίκος

Λίγα λόγια για τους οργανοποιούς:

Ο κ. Σταμάτης Αναστασάκης, είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους οργανοποιούς, που ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή μπουζουκιών, έχοντας ως «πρότυπο» τον περιβόητο Ζοζέφ, με μπουζούκια του οποίου ηχογράφησαν κάποιοι από τους σπουδαιότερους δημιουργούς μας, όπως Τσιτσάνης, Χιώτης, Ζαμπέτας κ.α. 

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος, έχοντας μια μακρά εμπειρία και σαν επαγγελματίας μουσικός, «κάθε μπουζούκι γεννιέται με δική του προσωπικότητα», ενώ τονίζει ότι όταν ξεκινάς κάτι και το κάνεις απλά ως μια δουλειά που θα σου αποφέρει χρήματα, δε γίνεται να το δεις με αγάπη και μεράκι». Μπουζούκια του κ. Αναστασάκη έχουν καταξιωμένοι δεξιοτέχνες, μεταξύ των οποίων, οι Στεργίου, Δράμαλης και Τρίγκας.

Ο κ.Τάσος Κατσιφής είναι σήμερα ένας από τους πιο γνωστούς και καθιερωμένους οργανοποιούς στην Ελλάδα. Η επαγγελματική του διαδρομή αρχίζει το 1981 όταν έρχεται στην Αθήνα. Δίπλα στον πολύ γνωστό κατασκευαστή μπουζουκιών Μπάμπη Κλεφτογιάννη, αρχίζει τότε να μαθαίνει την τέχνη του οργανοποιού κατασκευάζοντας, επισκευάζοντας και συντηρώντας έγχορδα όργανα.

Έχοντας σήμερα διανύσει ήδη μια μακρόχρονη πορεία με πολύ μεγάλη εμπειρία, έχει πλέον καταξιωθεί στον επαγγελματικό χώρο ως ένας από τους καλύτερους κατασκευαστές μπουζουκιών. Έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη και την εκτίμηση όχι μόνο ως κατασκευαστής, αλλά και ως άνθρωπος. Στο πολύ περιποιημένο οργανοποιείο του με την ποικιλία των οργάνων που καλύπτουν όλες τις προτιμήσεις και απαιτήσεις, θα συναντήσει κανείς πολύ γνωστούς και αγαπητούς δεξιοτέχνες (Κώστας Παπαδόπουλος, Βαγγέλης Τρίγκας, Νίκος Τατασόπουλος), οι οποίοι εκφράζονται με τον καλύτερο τρόπο για τον επαγγελματισμό, τη συνέπεια και την υψηλή ποιότητα της δουλειάς του.

Ο κ. Νίκος Παΐσιος, από τους πιο νέους οργανοποιούς μεταξύ των εκθετών, πέραν των ιδιαίτερων προσωπικών του αισθητικών και ηχητικών αναζητήσεων στο χώρο των μουσικών οργάνων, είναι ο άνθρωπος που ο δεξιοτέχνης Παναγιώτης Στεργίου, του εμπιστεύθηκε την ανακατασκευή ενός ιστορικού μπουζουκιού κατασκευής του 1960, των γνωστών υπέροχων οργανοποιών αδελφών Παναγή. Τα όργανα του Νίκου Παΐσιου κατασκευάζονται εξολοκλήρου από τον ίδιο, από την επιλογή και επεξεργασία των ξύλων και των λοιπών υλικών και διακοσμητικών στοιχείων, έως το βερνίκι και φινίρισμα τους. Γνωστοί δεξιοτέχνες «κρατούν» όργανά του, μεταξύ των οποίων, οι Νίκος Τατασόπουλος και Παναγιώτης Στεργίου.

Ο κ. Παναγιώτης Στάμκος, ιδιοκτήτης του εργαστηρίου κατασκευής μουσικών οργάνων «Νιαβέντ», αναφέρει ότι η πρώτη επαφή του με το μπουζούκι, έγινε στην ηλικία των 10 χρόνων στην Γερμανία σε ένα κέντρο διασκέδασης, όπου ενθουσιάστηκε με τον ήχο του οργάνου. Από τότε, ο ήχος αυτός τον κέρδισε, και το πρώτο πράγμα που έκανε όταν γύρισε στην Ελλάδα ήταν να αγοράσει ένα μπουζούκι και να ασχοληθεί ως παίχτης. Η αίσθηση του ότι κάτι έλειπε στον ήχο και την αισθητική των οργάνων που έπαιζε, στάθηκε η αφορμή για να κατασκευάσει τα πρώτα δικά του μπουζούκια και αργότερα να δημιουργήσει το "Νιαβέντ". Μετά από πολλές δυσκολίες και σκληρή δουλειά κατάφερε να φτάσει σε αυτό που αναζητούσε.

Ο εξαιρετικός κ.Γιάννης Τσουλόγιαννης από τη Σπάρτη, όπου ζει και εργάζεται, ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια να ασχολείται με την κατασκευή εγχόρδων όπως μπουζούκια τρίχορδα και τετράχορδα, λαούτα, λαϊκές και ακουστικές κιθάρες, τζουράδες, μπαγλαμάδες και ταμπουράδες. Η αγάπη για το ξύλο – την πρώτη ύλη – και τα όργανα καθόρισε την πορεία του στην οργανοποιεία. 

Στο πλαίσιο της δραστηριότητάς του ο Γιάννης Τσουλόγιαννης ασχολείται με την ιστορία της οργανοποιίας καθώς και τη συντήρηση και αποκατάσταση παλαιών μουσικών οργάνων. Στην πορεία και στις επιλογές του σαν κατασκευαστής μουσικών οργάνων, ιδιαίτερο ρόλο έπαιξαν τα έργα παλαιών ονομαστών οργανοποιών, όπως του Α. Σταθόπουλου, του Δ.Μούρτζινου κ.ά. για την δουλειά των οποίων μιλάει πάντα με θαυμασμό και εκτίμηση.

Τέλος, ο «θρυλικός» και πολύ αγαπητός μάστορας, ερευνητής και καλλιτέχνης κ. Νίκος Φρονιμόπουλος, ο οποίος έχει στήσει το εργαστήριό του στα Λεγραινά Αττικής. Η τέχνη του καλύπτει όλα τα είδη εγχόρδων τα οποία κατασκευάζει από την αρχή μέχρι την τελευταία «πινελιά» ο ίδιος. 

Η πορεία του στο χώρο της οργανοποιίας είναι μεγάλη. Η γνώσεις του για το ιστορικό κομμάτι είναι σημαντικές και το αποτέλεσμα φαίνεται, στα διάφορα άρθρα που έχει δημοσιεύσει, στην επισκευή – αναπαλαίωση του ταμπουρά του Μακρυγιάννη, ακριβές αντίγραφο του οποίου θα εκτεθεί στη Σύρο αλλά και στην σημαντική ανακάλυψη του κατασκευαστή οργανοποιού του συγκεκριμένου ταμπουρά, του Λεωνίδα Γαΐλα. Ψάχνει, βρίσκει και μελετάει οποιοδήποτε «παλιό όργανο που έχει σχέση με την ελληνική οργανοποιία».

Είναι ο πρώτος που έχει περιγράψει τους τρόπους δόνησης των παραδοσιακών λαουτοειδών, χρησιμοποιώντας διαγράμματα Chladni (διαγράμματα σκόνης). 

Τόσο η βιβλιογραφία όσο και η εμπλοκή του με την οργανοποιία των συμφωνικών οργάνων ορχήστρας, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην οπτική του ως οργανοποιού. Η ενασχόληση του Νίκου Φρονιμόπουλου με την οργανοποιία είναι χρόνια, το ενδιαφέρον του και η μελέτες του για το ιστορικό της κομμάτι πολύ σημαντικό αλλά - πράγμα σπάνιο για Έλληνα οργανοποιό – όσο και η συγγραφική του δραστηριότητα, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το βιβλίο του με τίτλο «Ο ταμπουράς του Μακρυγιάννη και η οργανοποιία του Λεωνίδα Γαΐλα», σε έκδοση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποία εμπλούτισε σημαντικά την φτωχή ελληνική βιβλιογραφία της οργανοποιίας.