Σύμπραξη όπερας και animation βασισμένη στο «Παιδί και τα μάγια» του Μωρίς Ραβέλ, στην έναρξη του Animasyros 9.0

Το «άνιμελς» ξαναχτυπά στη Σύρο

Το λυρικό θέατρο και το animation, δύο μορφές τέχνης φαινομενικά αταίριαστες, θα συνυπάρξουν για μία ακόμη φορά στη σκηνή του Θεάτρου Απόλλων, στο πλαίσιο του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ + Αγοράς Κινουμένων Σχεδίων «Animasyros».

Το καινοτόμο «διάβασμα» αποσπασμάτων της οπερέτας του Γιόχαν Στράους «Η Νυχτερίδα» με φόντο το υπέροχο ψηφιακό σκηνικό της Ειρήνης Βιανέλλη, που άνοιξε την αυλαία της περυσινής διοργάνωσης, έθεσε τις βάσεις για την περαιτέρω σύμπραξη μεταξύ του animasyros και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Animated Opera

Το πρώτο επιτυχημένο «πάντρεμα» οδήγησε στη διεύρυνση του εγχειρήματος μέσα από μία προγραμματική πλέον συνεργασία που φιλοδοξεί να καταλήξει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου έργου animated opera. Το τελικό αποτέλεσμα αναμένεται να παρουσιαστεί προσεχώς στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Το πρώτο δείγμα της νέας working progress σύμπραξης των δύο φορέων είναι βασισμένο σε αποσπάσματα της όπερας του Μωρίς Ραβέλ «Το παιδί και τα μάγια». Η παράσταση θα κηρύξει την έναρξη του Animasyros 9.0 την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου και ώρα 21:00 στο Θέατρο Απόλλων. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Όπερα σε μορφή παιχνιδιού

Το παιδικό δωμάτιο είναι το εργαστήριο της φαντασίας, αυτής της ασύμμετρης δεξιότητας που αναπτύσσεται στα σκοτάδια της παιδικής ηλικίας. Στον αρχετυπικό αυτό χώρο εξελίσσεται η «λυρική φαντασία» που συνέθεσαν δύο εξέχουσες μορφές της γαλλικής τέχνης του 20ού αιώνα, ο συνθέτης Μωρίς Ραβέλ και η ποιήτρια Κολέτ. Η τελευταία, θέλησε να συνθέσει ένα έργο χωρίς ιδιαίτερη υπόθεση, που θα έβλεπε τη ζωή μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, μια φαντασμαγορία από την σκοπιά της παιδικής απλότητας. Πήρε επτά χρόνια στον Ραβέλ να ολοκληρώσει τη σύνθεση της μουσικής, καθώς η παραγγελία ήρθε τη στιγμή που υπηρετούσε τη θητεία του στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πρεμιέρα δόθηκε τελικά στην Όπερα του Μόντε Κάρλο το 1925, σε μια παράσταση που χορογράφησε ο σπουδαίος Ζορζ Μπαλανσίν και έκτοτε παρουσιάστηκε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 1980.

Η υπόθεση του έργου χαρακτηρίζεται από αφηγηματική λιτότητα, αλλά εικονογραφικό πλούτο. Ένα παιδί μένει τιμωρία στο δωμάτιό του, το οποίο κάνει άνω-κάτω. Προς έκπληξή του, τα αντικείμενα του δωματίου ζωντανεύουν κι έρχονται να το επιπλήξουν: η πολυθρόνα κι η μπερζέρα, το ρολόι κι η τσαγιέρα, το κινέζικο φλυτζανάκι, τα μπιμπελό, η γάτα... Άψυχα αντικείμενα και ζώα θα ζητήσουν από το παιδί να πληρώσει για όσα υπέφεραν εξαιτίας του. Το παιδί θα συμφιλιωθεί σταδιακά μαζί τους, πριν γυρίσει στη ζεστή αγκαλιά της μαμάς του.

Η λυρική τέχνη και το animation συμπράττουν απολύτως φυσικά σ’ ένα έργο, που βάζει επί σκηνής μορφές της παιδικής φαντασίας. Το πρώτο δείγμα του work in progress έχουν αναλάβει δύο γυναίκες δημιουργοί, η σκηνοθέτης Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου και η animator Ειρήνη Βιανέλλη.

Όπως σημειώνει η κ. Σαρόγλου «Από τα ξύλινα σπαθιά, μέχρι τα PSP, η μεταμορφωτική δύναμη της παιδικής φαντασίας χαρακτηρίζει την εποχή του ανθρώπου κατά την οποία ζει πιο κοντά στη συνθήκη της θεατρικής πράξης. Στη μεταφορά της όπερας του Ραβέλ που παρουσιάζουμε, θελήσαμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα της δραματουργίας. Έτσι, μετατρέψαμε τον αγώνα του Παιδιού με τα ζώα και τα αντικείμενα του δωματίου του, σε ένα video game, όπου φαντασία και πραγματικότητα μπλέκονται αξεδιάλυτα».

Από την πλευρά της, η δημιουργός animation Ειρήνη Βιανέλλη εξηγεί ότι η μορφή παιχνιδιού, που παίρνει η όπερα και καλεί το παιδί να περάσει κάθε πίστα, της έδωσε την ευκαιρία να πειραματιστεί με διάφορες τεχνικές του animation, παίζοντας με την ιδέα της τεχνολογίας και των video games. «Κρατώντας τον σκελετό του σύγχρονου παιχνιδιού, χρησιμοποίησα παραδοσιακά μέσα του animation όπως stop motion, σχέδιο με μολύβι και κολάζ» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τα κοστούμια της παράστασης επιμελήθηκε ο Γιάννης Κατρανίτσας. Ερμηνεύουν οι Μονωδοί: Θεοδώρα Μπάκα (Το παιδί), Ελένη Βουδουράκη (Μητέρα, Κινέζικο φλιτζανάκι, Νούμερα), Νίκος Στεφάνου (Τσαγερό, Γέρος) και Βασιλική Καραγιάννη (Φωτιά), τις περιπέτειες των οποίων συνοδεύει μουσικά η Σοφία Ταμβακοπούλου στο πιάνο.

Το Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων Animasyros 9.0 συνδιοργανώνεται από την Πλατφόρμα – Εταιρεία Αστικού Πολιτισμού, τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, το Θέατρο Απόλλων και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με την υποστήριξη της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και του Ιδρύματος Ωνάση.

Αφιέρωμα στον Θρησκευτικό – Πολιτιστικό Συγκρητισμό

Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον Θρησκευτικό και Πολιτιστικό Συγκρητισμό με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας & της Ευρωπαϊκής Ένωσης- Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο- ΕΣΠΑ 2014-2020 – Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ο διάλογος, η κατανόηση, η αποδοχή μειονοτήτων και η συμβίωση είναι τα κεντρικά μηνύματα των δεκαεπτά επιλεγμένων ταινιών σχετικού περιεχομένου. Θα πραγματοποιηθεί, μεταξύ άλλων και συζήτηση με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των κυριότερων δογμάτων.

Το φεστιβάλ διεξάγεται υπό την αιγίδα της ΑΣΙΦΑ Ελλάς, με την υποστήριξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της Αντιπροσωπείας Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, του Προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη – Media Desk Greece, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα, του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, της Πρεσβείας Αυστραλίας, της Πρεσβείας του Ισραήλ και της ΑΚΤΟ.

Θεσμικοί υποστηρικτές του animasyros είναι η Καθολική Επισκοπή Σύρου, η Ένωση Μουσουλμάνων Ελλάδος και το Κεντρικό Ισραηλητικό Συμβούλιο.