Η συνεισφορά των θρυλικών πλοίων “Liberty” στη μεταπολεμική ανασυγκρότηση της Ελληνικής Ναυτιλίας, μέσα από το νέο λεύκωμα του Γεώργιου Φουστάνου

«Η Ελλάδα έχει γεννήσει σπουδαίους ανθρώπους»

Τα στοιχεία που αποκαθιστούν την ιστορική αλήθεια γύρω από την υπόθεση των πλοίων Liberty και αιτιολογούν τους επί δεκαετίες ισχυρούς δεσμούς του ελληνικού εφοπλισμού με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, που θεμελιώθηκαν στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ενισχύθηκαν μεταπολεμικά, παραθέτει στο νέο βιβλίο του με τίτλο «Πλοία Liberty – Πέρα από τον μύθο» ο ιστορικός ερευνητής Γεώργιος Μ. Φουστάνος.

Στο δίγλωσσο αυτό λεύκωμα (ελληνικά – αγγλικά), που τυπώθηκε στη Σύρο από την Τυποκυκλαδική Α.Ε., αποκαλύπτονται, μέσα από ένα πλούσιο αρχειακό και εικαστικό υλικό, άγνωστες πτυχές σχετικά με τη συνεισφορά των θρυλικών πλοίων Liberty στη μεταπολεμική ανασυγκρότηση της Ελληνικής ναυτιλίας.

Μέσω αυτών των στοιχείων προβάλλεται παράλληλα και η σημασία του συγκεκριμένου τύπου πλοίων για την ανθρωπότητα, καθώς και ο πολυδιάστατος ρόλος τους, τόσο κατά τη διάρκεια του Πολέμου με την καθοριστική συμβολή τους στην νικηφόρα για τους Συμμάχους έκβαση της Μάχης του Ατλαντικού, όσο και κατά την επόμενη εικοσιπενταετία όπου, με πρωταγωνιστές τους Έλληνες εφοπλιστές, εξυπηρέτησαν ανταγωνιστικά τις ανάγκες των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών.

«Στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας που καταβάλλουμε τα τελευταία χρόνια για την προβολή του έργου της ελληνικής ναυτιλίας μέσω του διαδικτυακού μουσείου “Greek Shipping Miracle”, δημιουργούμε και κάποια βιβλία, τα οποία συμβάλλουν στο να κατανοήσει κανείς καλύτερα τι έχει κάνει η ελληνική ναυτιλία όχι μόνο για τον τόπο της, αλλά κυρίως για την παγκόσμια οικονομία», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Φουστάνος.

«Οι Έλληνες ήταν οι μοναδικοί που έκαναν πραγματική ναυτιλία»

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, τα πλοία Liberty είναι μια ταλαιπωρημένη ιστορία, η οποία περικλείεται από πολλούς μύθους. Το παρόν βιβλίο επιχειρεί να δώσει μία ξεκάθαρη εικόνα στο αναγνωστικό κοινό για τον τύπο των συγκεκριμένων πλοίων, τη σημασία τους για την Ελλάδα αλλά και τη συμβολή τους στη σχέση μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών και των Αμερικανών παραγόντων.

«Οι Αμερικάνοι ναυπήγησαν τα πλοία και έδωσαν ορισμένα από αυτά σε χώρες συμμαχικές μετά το τέλος του Πολέμου, όμως οι μόνοι που αξιώθηκαν να κάνουν πραγματική ναυτιλία και να εξυπηρετήσουν την παγκόσμια οικονομία ήταν οι Έλληνες. Όλοι οι άλλοι απέτυχαν στην πορεία», υπογραμμίζει ο συγγραφέας, προσθέτοντας μάλιστα πως, η Ελληνική ναυτιλία είναι η μοναδική στον κόσμο που δεν έχει ποτέ επιδοτηθεί. Γεγονός που αποδεικνύει την ικανότητα του Έλληνα να διαπρέπει μέσα σε ένα περιβάλλον ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού.

«Αυτό είναι και ένα πολύ καλό μήνυμα για τους Έλληνες που ζουν και δραστηριοποιούνται στη χώρα μας», επισημαίνει ο κ. Φουστάνος, κρίνοντας ότι, πρέπει να σταματήσουμε να ζητάμε πάντα τη βοήθεια του κράτους, αλλά να βρούμε εμείς τι μπορούμε να κάνουμε και να δείχνουμε στο ίδιο το σωστό δρόμο να μας δημιουργήσει θεσμικό πλαίσιο που να μπορούμε να λειτουργούμε και να ανταγωνιζόμαστε τους ξένους. «Αυτό μπόρεσε και το έκανε η ελληνική ναυτιλία, επειδή είχε ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο έδωσε πολλά στη χώρα, χωρίς να πάρει τίποτα από αυτή», συμπλήρωσε.

Δημιουργία στενής σχέσης με το αμερικανικό τραπεζικό σύστημα

Ο ρόλος των Liberty και ειδικά των 98 υπό ελληνική σημαία τα οποία παρουσιάζονται στην παρούσα έκδοση, υπήρξε για την Ελλάδα βαρυσήμαντος και για έναν ακόμα λόγο που υπερβαίνει το χώρο της ναυτιλίας. Η μαζική αγορά τους, χάρη στην απόφαση της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, αποτέλεσε το πρώτο χειροπιαστό δείγμα οικονομικής ανασυγκρότησης στην Ελλάδα μετά το τέλος του Πολέμου. Αυτό προκάλεσε ικανοποίηση και αισιοδοξία σε μεγάλο αριθμό πολιτών, οι οποίοι συγχρόνως συνειδητοποίησαν την κατεύθυνση που έπρεπε να ακολουθήσει η χώρα από πολιτικής και γεωστρατηγικής πλευράς για να πετύχει την ανάπτυξή της μέσα σε ένα ελεύθερο και ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Η Νέα Υόρκη  έγινε ένα πολύ μεγάλο ναυτιλιακό κέντρο χάρη στην παρουσία πολλών ελληνικών επιχειρήσεων μετά τον Πόλεμο και ο αμερικανικός νηογνώμονας έγινε ο δεύτερος μετά τον αγγλικό, επειδή επένδυσαν στις υπηρεσίες του πάρα πολλά οι Έλληνες εφοπλιστές. «Συμβάλαμε στη δημιουργία μίας πολύ στενής σχέσης με το αμερικανικό τραπεζικό σύστημα, το οποίο έχει κερδίσει δισεκατομμύρια δολάρια όλα αυτά τα χρόνια, συναλλασσόμενο με τους Έλληνες εφοπλιστές», εξηγεί ο κ. Φουστάνος, κρίνοντας ότι οι επιδόσεις και το έργο αυτών των ανθρώπων θα πρέπει να μας γεμίζουν με υπερηφάνεια, δημιουργώντας μας παράλληλα την ανάγκη να μιμηθούμε το παράδειγμά τους.

«Η Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη χώρα γιατί έχει γεννήσει πολύ σπουδαίους ανθρώπους, οι οποίοι όπου βγουν έξω και εργαστούν, διακρίνονται και είναι καιρό να διακριθούν και στον τόπο τους. Μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά και η Σύρος είναι ένα ιδανικό μέρος που εμπνέει και που πριν από 150 χρόνια αποτελούσε το κέντρο της εμπορικής ναυτιλίας με πολλούς άξιους και δημιουργικούς ανθρώπους. Συνεπώς, πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να κάνουμε κάτι ανάλογο και τώρα, για να δείξει και το παράδειγμα και στην υπόλοιπη Ελλάδα».

Η παρούσα έκδοση αποτελεί συνέχεια της πολυετούς συνεργασίας του κ. Φουστάνου με το τυπογραφείο της Τυποκυκλαδικής. «Η τυπογραφία στη Σύρο έχει πολύ άξιους συνεχιστές στο πρόσωπο  του Γιώργου Βακόνδιου και των συνεργατών του. Φέτος, συμπληρώνονται 20 χρόνια αδιάλειπτης συνεργασίας με την Τυποκυκλαδική και είμαι πολύ ευτυχής που συμβάλλω και εγώ με τις μικρές μου δυνάμεις στην ανάδειξη μιας επιχείρησης αυτού του βεληνεκούς», καταλήγει ο συγγραφέας.