Τα παιδιά του ΔΕΕΠΣ πειραματίστηκαν στη ζωγραφική με το ψαλίδι και δημιούργησαν ένα ομαδικό εικαστικό έργο

Το Στεφάνι του Matisse

Το έργο και την τεχνική του Henri Matisse προσέγγισε το Δίκτυο Εικαστικών Εκπαιδευτικών Εργαστηρίων Σύρου, δίνοντας την ευκαιρία σε παιδιά του νησιού να πειραματιστούν και να εξασκηθούν στη «ζωγραφική» με το ψαλίδι.

Ο Ανρί Ματίς θεωρήθηκε ιδρυτής του καλλιτεχνικού ρεύματος του φωβισμού καθώς και μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης. Την τελευταία δεκαετία της ζωής του, είχε αρχίσει να δουλεύει αποκλειστικά με αυτή την τεχνική. Οι βοηθοί του έβαφαν άσπρες κόλλες χαρτί με συγκεκριμένα ματ χρώματα, τις οποίες ο ίδιος έκοβε και κολλούσε, δημιουργώντας καταπληκτικές, φωτεινές συνθέσεις.

Κατά τη διεξαγωγή του εργαστηρίου «Matisse cut-outs» το ΔΕΕΠΣ προσκλήθηκε από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Χρούσσων, με τον οποίο διατηρεί άριστη συνεργασία, να συμμετέχει στη γιορτή της Πρωτομαγιάς. Η έρευνα εντάχθηκε μια ομαδική εικαστική δράση που είχε ως στόχο την υλοποίηση ενός ομαδικού εικαστικού έργου. Έτσι γεννήθηκε «Το Στεφάνι του Matisse».

Το πρώτο εικαστικό εργαστήρι πραγματοποιήθηκε στο σπίτι του ΔΕΕΠΣ, στη Λέσχη Ποσειδωνίας. Εκεί, οι συμμετέχοντες δημιούργησαν τα -μεγάλων διαστάσεων- χρωματιστά χαρτιά τους, τα οποία τους έδωσαν τη δυνατότητα να δουλέψουν με κίνηση ολοκλήρου του σώματος τους, μέθοδος την οποία υποστηρίζει η υπεύθυνη του Δικτύου, Eileen Botsford-Βελισσαροπούλου.

Στη συνέχεια και αφού στέγνωσαν οι κόλλες, η ομάδα συγκεντρώθηκε με τα παιδιά της γειτονιάς των Χρούσσων και αυτή τη φορά δημιούργησαν σε χαρτόνι μια βάση στεφανιού γύρο στα 2.5μετρα διάμετρο.

Πολύτιμα μαθήματα

Την ημέρα της Πρωτομαγιάς στον Πολιτιστικό Σύλλογο Χρούσσων τα παιδιά είχαν διαθέσιμο το χρωματιστό χαρτί, πολλά ψαλίδια, κόλλες και την βάση του στεφανιού. Το κάθε παιδί είχε και μια προφορική εισήγηση για τον Matisse, τη μέθοδο που ακολουθούσε σε αυτό το στάδιο της ζωής του, όπως και τον τρόπο με τον οποίο θα εργαστούν τα ίδια. Ο μοναδικός κανόνας στη συγκεκριμένη δράση, διάρκειας δύο ωρών, ήταν «ζωγραφίζουμε με το ψαλίδι και μετά κολλάμε».

Μέσα από το εργαστήρι, τα παιδιά έμαθαν να δουλεύουν σε κύκλο, ο οποίος αγκαλιάζει και προωθεί τη συνεργασία, την ομαδικότητα και την αποφυγή διαχωρισμού. «Πολλοί εκπαιδευτικοί το γνωρίζουν αυτό και το εφαρμόζουν, αλλά είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρων να το δει κανείς σε εικαστική δράση», σημείωσε η κ. Botsford. Το δεύτερο σημαντικό μάθημα για τα παιδιά ήταν ότι, ναι, μπορούν να ζωγραφίσουν με ένα ψαλίδι και ότι τα «λάθη» που μπορεί να κάνουν είναι στην πραγματικότητα αφορμές για να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο και εκτός προκαθορισμένου σχεδίου.