Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το 2ο Syros Jazz Festival

Ο αυτοσχεδιασμός εξημερώνει τα ήθη

Στην Νέα Ορλεάνη, την πόλη που χαρακτηρίστηκε το λίκνο της τζαζ μουσικής, με τη λάμψη των ευρωπαϊκών πνευστών, τον διεγερτικό χτύπο των αφρικανικών κρουστών και τους ρυθμούς της Καραϊβικής, ταξίδεψαν νοερά οι θεατές του 2ου Syros Jazz Festival, το οποίο ολοκληρώθηκε με επιτυχία το βράδυ της Τρίτης.

Για τρεις ημέρες, το κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει μαγικές μουσικές στιγμές από έξι γκρουπ, που αντιπροσωπεύουν τη σύγχρονη τζαζ, μέσα από την τέχνη του αυτοσχεδιασμού και την αρμονική συνύπαρξη όλων των ειδών μουσικής: από το ροκ, την ποπ και την φολκ, μέχρι την κλασική μουσική, τη σύγχρονη κλασική και την αβάν γκαρντ.

Γιάννης Ρούσσος & Μιχάλης Καταχανάς

Η αυλαία του φεστιβάλ άνοιξε με ένα αυτοσχεδιαστικό jam session στο προαύλιο του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που έγινε με πρωτοβουλία των φοιτητών την καθοδήγηση του ντράμερ Γιάννη Ρούσσου.

Ο συριανός μουσικός άνοιξε και το επίσημο πρόγραμμα των συναυλιών, που για μία ακόμη φορά φιλοξενήθηκαν στο μοναδικό περιβάλλον του Θεάτρου Απόλλων, με το κουαρτέτο του, όπου συμμετείχαν ο σπουδαίος πιανίστας Δημήτρης Καλαντζής και δύο από τους καλύτερους νέους αυτοσχεδιαστές: ο μπασίστας Ντίνος Μάνος και ο τρομπετίστας Δημήτρης Παπαδόπουλος.

Τη σκυτάλη πήρε ο Γιώργος Κοντραφούρης, ένας από τους κορυφαίους jazzmen της Ευρώπης, με το νεανικό του Baby Trio, που ξεσήκωσαν το κοινό με τον δυναμικό τους ήχο, αλλά και με το τζαμάρισμα στο τέλος της βραδιάς, κατά το οποίο ανέβηκαν μαζί τους στη σκηνή και οι μουσικοί του προηγούμενου γκρουπ. Μέσα από τη μουσική του, το γκρουπ εκφράζει την αφέλεια, τον εφηβικό ενθουσιασμό και γενικά ό,τι κάνει εντύπωση σε έναν νέο μουσικό.

Τη Δευτέρα ο βιρτουόζος της βιόλας Μιχάλης Καταχανάς και το κουαρτέτο του παρουσίασαν ένα ιδιόμορφο όσο και πετυχημένο μείγμα τζαζ με μεσογειακά και βαλκανικά χρώματα. Το Μichalis Katachanas Quartet ερμήνευσε κυρίως πρωτότυπες συνθέσεις των μελών του group αλλά και συνθέσεις από το ευρύτερο ρεπερτόριο της Τζαζ. Έμπνευσή του είναι ο ήχος της σύγχρονης Ευρωπαϊκής Τζαζ σε συνδυασμό με μουσικές από τον Μεσογειακό και τον Βαλκανικό χώρο. Στόχος των μελών του είναι ο αυτοσχεδιασμός και η δημιουργία καλής και πρωτότυπης μουσικής, καθώς και ο παράλληλος σχηματισμός ενός κύκλου αισθητικής και δημιουργικότητας.

Reis / Demuth / Wiltgen Trio

Στη συνέχεια το κοινό απήλαυσε το καταπληκτικό Reis / Demuth / Wiltgen Trio από το Λουξεμβούργο, που παρόλο ότι προέρχεται από μια χώρα με σχετικά μικρή παράδοση στην τζαζ, απέδειξε ότι είναι ένα από τα καλύτερα σύγχρονα πιάνο τρίο. Ο πιανίστας Michel, ο μπασίστας Marc και ο ντράμερ Paul έφτιαξαν το πρώτο τους τρίο το 1998, όταν ακόμα ήταν στο λύκειο - όμως αυτό δεν τους εμπόδιζε να είναι ανερχόμενα και ξεχωριστά ταλέντα στη τζαζ σκηνή της χώρας τους. Σήμερα ακολουθούν το δρόμο που χάραξαν οι θρυλικοί e.s.t. στην ευρωπαϊκή τζαζ του 21ου αιώνα: ενσωματώνοντας σε μοντέρνες original τζαζ συνθέσεις τους ισχυρά και έντονα στοιχεία από την κλασική και λαϊκή ευρωπαϊκή μουσική παράδοση.

Η τελευταία μέρα ξεκίνησε το μεσημέρι με ένα δωρεάν masterclass για τον τζαζ αυτοσχεδιασμό που προσέφερε το φεστιβάλ σε συνεργασία με το Contemporary Music School και τον Γιάννη Ρούσσο. Το σεμινάριο παρακολούθησαν πολλοί νεαροί, αλλά και μεγαλύτεροι μουσικοί της πόλης μας, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία, όποιο όργανο κι αν παίζουν, να έρθουν σε επαφή με τον αυτοσχεδιασμό, το βασικότερο στοιχείο αυτής της μουσικής, να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν μια δημιουργικότερη αντίληψη για τη μελωδία, το ρυθμό και την αρμονία.

Τάνια Γιαννούλη και Τάκης Μπαρμπέρης

Το βράδυ η πιανίστα Τάνια Γιαννούλη με το τετραμελές σύνολό της παρουσίασε στη σκηνή του θεάτρου την ολοκαίνουρια ακυκλοφόρητη δουλειά της που σημειωτέον ακούστηκε για πρώτη φορά, ενόψει της ηχογράφησης που θα κάνει τις επόμενες μέρες. Ένα εμπνευσμένο, σύνθετο όσο και πρωτότυπο έργο, που ενθουσίασε το κοινό με τα πλούσια ηχοχρώματα και το άψογο παίξιμο από τους τέσσερις μουσικούς.

Το φεστιβάλ έκλεισε με ιδανικό τρόπο ο κιθαρίστας Τάκης Μπαρμπέρης με το συγκρότημά του, με τον χαρακτηριστικό, ρυθμικό και δυναμικό του ήχο που συνδυάζει την τζαζ και το φανκ με στοιχεία από την ελληνική παράδοση, αλλά και την ινδική μουσική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με αφορμή το φεστιβάλ και τη συμμετοχή του Reis / Demuth / Wiltgen Trio, επισκέφτηκε τη Σύρο ο Πρέσβης του Λουξεμβούργου Christian Biever, ο οποίος κατά τη διάρκεια της σύντομης παραμονής του είχε μια σειρά επαφών με τον Περιφερειάρχη, τον Δήμαρχο του νησιού και το Επιμελητήριο, με την ελπίδα να τεθούν τα θεμέλια για μία στενότερη συνεργασία, αλλά και ανταλλαγή εμπειριών και πνευματικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Ένας θεσμός γεννιέται...

Από την πλευρά τους, οι συμμετέχοντες συνεχάρησαν την οργανωτική επιτροπή και όσους στήριξαν τη διοργάνωση (Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, Πρεσβεία του Λουξεμβούργου, χορηγούς και εθελοντές”, ευχόμενοι στο Syros Jazz Festival να επανέλθει και την επόμενη χρονιά ακόμη μεγαλύτερο και καλύτερο.

Κοινή διαπίστωση όλων είναι ότι τέτοιοι θεσμοί αναβαθμίζουν το νησί, αποτελώντας τον ιδανικό τρόπο για την προβολή του εντός και εκτός Ελλάδας. Άλλωστε, το Φεστιβάλ απέδειξε για μία ακόμη φορά ότι έχει τη δυνατότητα να καθιερωθεί, με τη Σύρο να συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις γι' αυτό το ετήσιο καλλιτεχνικό γεγονός: τους φορείς που το στηρίζουν, το κοινό που το αγκαλιάζει, τον ιδανικό χώρο να το φιλοξενήσει, τους ανθρώπους που έχουν τη διάθεση και την εμπειρία να το διοργανώσουν.

 

Ετικέτες: