Συνάντηση στο Υπ. Υγείας για την παρουσίαση νέας μελέτης διαχείρισης του Νοσοκομείου Θήρας

Ακόμη μία προσπάθεια

Εκ νέου συνάντηση με τον Υπουργό Υγείας, είχαν οι φορείς της Θήρας, σχετικά με το θέμα της λειτουργίας του Νοσοκομείου, παρουσιάζοντας την οικονομοτεχνική μελέτη, την οποία εκπόνησε ο πρώην διοικητής των Νοσοκομείων Σύρου - Νάξου, κ. Δημήτριος Τσιργής.

Η πρωτοβουλία της εκπόνησης της μελέτης, αλλά και της συνάντησης, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 4 Νοεμβρίου, ήταν του δημοτικού συμβούλου και επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο Δήμο Θήρας, κύριου Αντώνη Σιγάλα.

Στην συνάντηση, η οποία έλαβε χώρα στα γραφεία του Υπουργείου Υγείας, παρέστησαν ο Υπουργός Υγείας, κ. Βορίδης, οι βουλευτές Κυκλάδων, κ.κ. Βρούτσης και Ρήγας, η Έπαρχος Π.Ε. Θήρας, κυρία Λειβαδάρου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΕΜΥ Α.Ε., κ. Σερέτης, ο δήμαρχος Θήρας, κ. Ζώρζος, ο κ. Σιγάλας, και ο κ. Τσιργής.

Η μελέτη είναι μια σχεδιαστική πρόταση για την άμεση έναρξη λειτουργίας και τη διαχειριστική βιωσιμότητα του Νοσοκομείου Θήρας, έχοντας στόχο, να αποτελέσει ένα πιλοτικό πεδίο εφαρμογής, το οποίο περιλαμβάνει αναπόσπαστα ως κύριους διαχειριστικούς συμμέτοχους τους φορείς της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.

Φορείς, ανάγκες και προϋπολογισμός

Το σχέδιο, του κ. Τσιργή, για την λειτουργία και την σταδιακή ανάπτυξη της Νοσοκομειακής Μονάδας Θήρας, προτείνει την σύμπραξη έξι φορέων, του Υπ. Υγείας, της 2ης ΔΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου, της Ανώνυμης Εταιρίας Μονάδων Υγείας (ΑΕΜΥ ΑΕ), του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου, του Δήμου Θήρας και τέλος, του Ιδρύματος Λούλας και Ευαγγέλου Νομικού, οι αντίστοιχες υποχρεώσεις των οποίων, αναλύονται και εξηγούνται διεξοδικά.

Πιο συγκεκριμένα, ο ρόλος της ΑΕΜΥ ΑΕ, σύμφωνα με το συγκεκριμένο λειτουργικό πλάνο, λειτουργεί με τους κανόνες της ανταγωνιστικής οικονομίας για χάρη του δημόσιου υγειονομικού συμφέροντος και αναλαμβάνει τη διοικητικοοικονομική διαχείριση της Μονάδας, διασφαλίζοντας τη λογιστική αυτοτέλεια του Νοσοκομείου Θήρας, χωρίς την επιβάρυνση του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου. Επίσης, μεταξύ των λοιπών αρμοδιοτήτων, τίθεται και αυτή του συντονισμού, ελέγχου και διαχείρισης του ανθρωπίνου δυναμικού της Μονάδας, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για νεοπροσληφθέν προσωπικό ή το ήδη υπάρχον προσωπικού του Κ.Υ. Θήρας, το οποίο θα μετακινηθεί στο Νοσοκομείο.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη, «ενδιάμεσος διαχειριστικός φορέας απαιτείται και στην παρούσα μελέτη προτείνεται η ΑΕΜΥ ΑΕ εξαιτίας της ευελιξίας αλλά και της τεχνογνωσίας που διαθέτει. Θα μπορούσε, βεβαίως, να αναζητηθεί ένας οργανισμός ή φορέας που θα διατηρούσε τη διαχείριση – διοίκηση στο πλαίσιο μιας Σύμβασης Επιπέδου Παρεχόμενης Συμφωνίας ή Διαχείρισης Επιπέδου Υπηρεσιών ή και ακόμη και να συσταθεί ένα Κοινωφελές Μη Κερδοσκοπικό Ίδρυμα».

Όσον αφορά στο Ίδρυμα Νομικού, προβλέπεται η κάλυψη των απαιτούμενων δαπανών λειτουργίας, με την επιχορήγηση στον συμπράττοντα φορέα που ασκεί την οικονομική και διοικητικολογιστική διαχείριση με το ποσό έως του 1.000.000 ευρώ ανά έτος και για τα τρία έτη της πιλοτικής εφαρμογής.

Σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο, τα συμβαλλόμενα μέρη θα συστήσουν Πενταμελή Επιτροπή Παρακολούθησης, της οποίας οι βασικές αρμοδιότητες θα είναι ο συντονισμός και η παρακολούθηση όλων των εργασιών που απαιτούνται για την εκτέλεση της προγραμματικής σύμβασης, η οποία προτείνεται, συμπεριλαμβανομένου και του χρονοδιαγράμματος. Επίσης, η Επιτροπή θα υποβάλλει εκθέσεις αναφοράς ανά τρίμηνο για την τήρηση των όρων της συμφωνίας, ενώ θα αποφασίζει για τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών, καθώς και οτιδήποτε κρίνει σκόπιμο για την καλύτερη εκπλήρωση του σκοπού της σύμβασης και την υλοποίηση των στόχων της.

Στο κομμάτι της τεχνικής και οικονομικής ανάλυσης του σχεδίου, προτείνεται η ενσωμάτωση του παρόντος προσωπικού του Κ.Υ. Θήρας στο ανθρώπινο δυναμικό του Νοσοκομείου, καθώς επίσης και περαιτέρω προσλήψεις, για την κάλυψη των επιπλέον αναγκών της, κατά πολύ, μεγαλύτερης και απαιτητικότερης μονάδας. Αναλυτικά, εισηγείται η αναγκαία συμπληρωματική κάλυψη 19 θέσεων ιατρικού προσωπικού από προσλήψεις, αποσπάσεις ή μεταθέσεις, 16 θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού, 8 θέσεων διοικητικού προσωπικού, 10 θέσεων επαγγελματιών υγείας και 11 θέσεων τεχνικών.

Για τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό αναφέρεται η άμεση ανάγκη δαπάνης για εγκατάσταση αξονικού τομογράφου, ενώ ως επενδυτική σκοπιμότητα μετά την πλήρη ανάπτυξη του νοσοκομείου, δύναται να αποτιμηθεί σε βάθος χρόνου και η ανάγκη εγκατάστασης ενός μαγνητικού τομογράφου.

Τα εκτιμώμενα έσοδα και έξοδα της νοσοκομειακής μονάδας προκύπτουν βάσει της εκτιμώμενης δραστηριότητας, ο υπολογισμός της οποίας καθίσταται εξαιρετικά δύσκολος, λόγω της μεγάλης αύξησης του πληθυσμού του νησιού κατά τους θερινούς μήνες. Με βάση αυτό, η μελέτη καταλήγει στον προϋπολογισμό του νοσοκομείου, σύμφωνα με τον οποίο τα ετήσια λειτουργικά έξοδα υπολογίζονται 2.951.268 ευρώ, ενώ τα έσοδα, συμπεριλαμβανομένων των επιχορηγήσεων και δαπανών του Υπ. Υγείας, που διατίθενται ήδη για το Κ.Υ. και της επιχορήγησης του Ιδρύματος Νομικού, 2.172.258 ευρώ, γεγονός που σημαίνει, πως η απαιτούμενη επιπλέον χρηματοδότηση από το Υπ. Υγείας, ανέρχεται στις 779.010 ευρώ.

Όπως αναφέρεται στα συμπερασματικά σχόλια της οικονομοτεχνικής μελέτης του κ. Τσιργή, η πρόταση για την ανάπτυξη και λειτουργία της ΝΜΘ αποτελεί εκτιμητική προσέγγιση, η κατάρτιση του προϋπολογισμού ξεκινά από μηδενική βάση και ως εκ τούτου, κάθε υπόθεση και προτεινόμενη δαπάνη εξετάζεται με κριτική ματιά.

Χωρίς οφέλη η παθητική στάση

Στα σχόλια, επίσης, σημειώνεται πως «η στόχευση της Νοσοκομειακής Μονάδας Θήρας στις νέες αγορές με την παράλληλη ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού δύναται να επιφέρει πολλαπλά παράπλευρα αυτονόητα οφέλη. Το Υπουργείο Υγείας, παρά το γεγονός ότι διαχειρίζεται έναν εξαιρετικά μειωμένο προϋπολογισμό για τις Υπηρεσίες Υγείας, δεν μπορεί να προσδοκά παθητικά ότι οι νέες πολιτικές, στρατηγικές και αρμοδιότητες που ανατίθενται από τους υφιστάμενους “μηχανισμούς σταθεροποίησης” θα χρηματοδοτηθούν χωρίς να δαπανηθεί “ούτε ένα ευρώ επιπλέον”. Αντίθετα, οι ανακατανομές των διαθέσιμων πόρων επιβάλλονται, όπως εξάλλου και η περαιτέρω δέσμευση των απολύτως αναγκαίων οικονομικών και ανθρώπινων πόρων για τη συνέχεια του συστήματος υγείας, που διατηρεί το δημόσιο κοινωνικό του χαρακτήρα».

Σύμφωνα με ενημέρωση από τον δήμαρχο Θήρας, κ. Ζώρζο, η απάντηση του Υπουργείου θα δοθεί γραπτώς, εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, αναφορικά με την αποδοχή ή όχι του προτεινόμενου τρόπου λειτουργίας του νέου νοσοκομείου, ως μία ακόμη προσπάθεια των τοπικών φορέων διαφύλαξης του δημόσιου χαρακτήρα του, ο οποίος διακυβεύεται έπειτα από τις επανειλημμένες δηλώσεις του υπουργού για πρόθεση ιδιωτικοποίησής του.