Η 2η ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου αναπτύσσει το σύστημα στον ευαίσθητο νησιώτικο χώρο προς ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών Υγείας

Η τηλεϊατρική στις Κυκλάδες

Δυνατότητα άμεσης εκτίμησης καρδιολογικών περιστατικών σε Αμοργό και Σίφνο

Στην ενίσχυση της επιχειρησιακής δυνατότητας των δομών Υγείας κυρίως στα απομακρυσμένα νησιά αρμοδιότητάς της, προχωρά η 2η ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου μέσω της ανάπτυξης του συστήματος τηλεϊατρικής, παρέχοντας συμβουλευτική στήριξη σε ιατρικό προσωπικό κι ως εκ τούτου, άμεσες υπηρεσίες στους νησιώτες.

Αξιοποιώντας την υποδομή του Εθνικού Δικτύου Τηλεϊατρικής προσφέρει την απαιτούμενη υποστήριξη στους επαγγελματίες της Υγείας, τόσο σε επίπεδο εκπαιδευτικό, όσο και σε επίπεδο άμεσης αντιμετώπισης έκτακτων καρδιολογικών περιστατικών, με τις σχετικές δυνατότητες να έχουν “αγκαλιάσει” - ήδη - αρκετούς νησιώτικους τόπους, όπως μεταξύ άλλων στις Κυκλάδες, την Αμοργό, τη Σίφνο, καθώς επίσης και τη Σύρο (από άποψη εκπαίδευσης ιατρών στο “Βαρδάκειο και Πρώιο”). Με αφορμή την επίσημη ανακοίνωση της 2ης ΥΠΕ σχετικά με την έναρξη της παροχής άμεσης στήριξης στα καρδιολογικά – έκτακτα – περιστατικά στα πέντε νησιά της Σύμης, της Κάσου, της Σίφνου, της Αμοργού και των Οινουσσών σε συνεργασία με την Καρδιολογική Κλινική του ΓΝΕ “Θριάσιο”, κλήθηκε να παρέχει συνολικότερη ενημέρωση προς τους Κυκλαδίτες μέσω της εφημερίδας, ο κ. Γεώργιος Κουκουλάς από την 2η ΥΠΕ.

 

Τρεις οι βασικοί στόχοι. Ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας

Ειδικότερα, εκ μέρους του υπεύθυνου της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας που επιβλέπει και τις Κυκλάδες, τονίσθηκε πως, η τηλεϊατρική αναπτύχθηκε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ψηφιακής Σύγκλισης 2007 – 2013, με τους αρμόδιους να αξιοποιούν τις σχετικές χρηματοδοτήσεις (άνω των 7 εκατ. ευρώ) για τη δημιουργία καμπινών τηλεϊατρικής.

Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, επεσήμανε πως, σήμερα, “υπάρχουν δύο ειδών σταθμοί και συγκεκριμένα οι σταθμοί ιατρού – συμβούλου όπου βρίσκονται οι ιατροί που παρέχουν συμβουλές και οι σταθμοί τηλεϊατρικής ιατρού – ασθενούς, όπου μεταβαίνει και ο ασθενής για να δεχθεί συμβουλές, πάντοτε παρουσία ιατρού”. Όπως ανέφερε, οι σταθμοί εξαπλώνονται σε όλην την περιοχή αρμοδιότητας της 2ης ΥΠΕ και συγκεκριμένα υφίστανται πλέον 13 συμβουλευτικοί σταθμοί και 30 σταθμοί που δέχονται συμβουλές. “Οι 13 σταθμοί υπάρχουν σε μεγάλα Νοσοκομεία της Αττικής και άλλοι 5 συμβουλευτικοί σταθμοί σε περιφερειακά Νοσοκομεία όπως μεταξύ άλλων, της Σύρου και της Ρόδου”. Δεδομένου ότι το έργο ξεκίνησε την “παραγωγική λειτουργία του αρχές του 2016” ο κ. Κουκουλάς, επεσήμανε πως, έχει να επιδείξει μέχρι σήμερα, σημαντικό αποτέλεσμα βάσει των στόχων του. “Στον πρώτο χρόνο πραγματοποιήθηκαν πάνω από 300 ραντεβού, πάνω από 25-30 εκπαιδεύσεις και περισσότερες από 1.000 τηλεδιασκέψεις” ανέφερε ο ίδιος, λέγοντας ταυτόχρονα πως, “ο πρώτος στόχος είναι να γίνονται ραντεβού και να αντιμετωπίζεται το επείγον περιστατικό, ο δεύτερος στόχος είναι η εκπαίδευση, ένας πολύ σημαντικός στόχος των ιατρών – κυρίως - αυτών που υπηρετούν στα νησιά (αγροτικοί και μόνιμο προσωπικό) και ο τρίτος, η πραγματοποίηση διαδικασιών διοικητικής μέριμνας”.

Με αφορμή τα προαναφερθέντα, ο κ. Κουκουλάς ανέφερε πως, “Εξ αποστάσεως εκπαίδευση από ιατρικό προσωπικό, εξειδικευμένο με πολύ μεγάλη κλινική εμπειρία έχει πραγματοποιηθεί προς το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου, με αποτέλεσμα να έχουν εκπαιδευτεί ιατροί”.

Πέραν των ανωτέρω δε, θέλησε να γνωστοποιήσει πως, το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου ήταν το πρώτο που ανέπτυξε μέσω τηλεϊατρικής παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας σε άλλα νησιά. “Το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου ήταν το πρώτο που ξεκίνησε την τηλεϊατρική στο όλο πλαίσιο αυτού του έργου με την παιδοψυχίατρο που έχει και που είναι η μοναδική στις Κυκλάδες. Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του συστήματος, έχει ξεκινήσει και βάζει ραντεβού κάθε Παρασκευή σε όλες τις Κυκλάδες” σχολίασε χαρακτηριστικά.

Αντιμετώπιση έκτακτων καρδιολογικών περιστατικών σε Κυκλαδονήσια

Κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του, ο κ. Κουκουλάς έδωσε έμφαση στο ζήτημα της αντιμετώπισης έκτακτων καρδιολογικών περιστατικών σε πραγματικό χρόνο σε απομακρυσμένα νησιά, μέσω της τηλεϊατρικής, αφού υπάρχει η δυνατότητα συμβουλευτικής στήριξης των ιατρών σε πρωτοβάθμιες μικρές δομές Υγείας. “Το σύστημα μπορεί να υποστηρίξει και τα επείγοντα και τα τακτικά. Η βασική λειτουργία του είναι για τα τακτικά ιατρεία, δηλαδή να αυξήσει την επιχειρησιακή δυνατότητα των Κέντρων Υγείας και των απομακρυσμένων πολυδύναμων ιατρείων νησιών, όπου δεν έχουν ειδικότητες, πέραν από γενικούς ιατρούς” δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους πρωτίστως επελέγησαν από τις Κυκλάδες τα δύο νησιά της Σίφνου και της Αμοργού. “Τα συγκεκριμένα νησιά επιλέχθηκαν επειδή δεν έχουν καρδιολόγο. Άρα, κοιτάξαμε να δούμε τις ανάγκες, αλλά και τη δεκτικότητα του προσωπικού που υπάρχει, σχετικά με το πού θα αναπτυχθεί η τηλεϊατρική. Δηλαδή, υπήρχαν επαγγελματίες Υγείας που ήταν πρόθυμοι να βοηθήσουν, γιατί δεν είναι αυτονόητο ότι είναι όλοι πρόθυμοι” σχολίασε παρακάτω ο υπεύθυνος από τη 2η ΥΠΕ, λέγοντας μάλιστα πως, “μπορεί να υπάρχουν ανάγκες, όμως, δεν είναι όλοι πρόθυμοι να μπουν σε αυτήν τη διαδικασία” καθώς όπως υπογράμμισε, επιβάλλεται “επίπονη και συνεχής εκπαίδευση σε αυτούς τους ανθρώπους” (σσ ιατρούς) για την ανταπόκρισή τους. “Οποιοδήποτε βήμα κάνουμε, προσπαθούμε να το κάνουμε μεθοδικά γιατί πρόκειται για την ανθρώπινη ζωή” πρόσθεσε ο κ. Κουκουλάς, επισημαίνοντας πως, στόχος της 2ης ΥΠΕ είναι η ανάπτυξη του συστήματος και σε άλλα νησιά.

 

Σταδιακή ανάπτυξη: Μέλημα για 24ωρη στήριξη και προώθηση του συστήματος σε άλλα νησιά

“Πηγαίνουμε σε μία σταδιακή ανάπτυξη. Ο σκοπός μας είναι να καλύψουμε κάθε νησί που έχει αυτήν την υποδομή ή που θα αποκτήσει αυτήν την υποδομή της τηλεϊατρικής προκειμένου να δίδεται συμβουλή στους ιατρούς που χειρίζονται τα περιστατικά για να αισθανθούν μεγαλύτερη ασφάλεια” ανέφερε παρακάτω, εξηγώντας πως, απώτερος σκοπός είναι και “η μείωση των αεροδιακομιδών”, στην περίπτωση της δυνατότητας αποτελεσματικής αντιμετώπισης περιστατικών στα νησιά.

“Το βασικό είναι να δώσουμε περισσότερες υπηρεσίες στους ανθρώπους των νησιών και τους επαγγελματίες της Υγείας για να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους και με ασφάλεια” επεσήμανε στη συνέχεια, διευκρινίζοντας πως, προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, στοχεύει η 2η ΥΠΕ μέσω της προσπάθειας ένταξης στο σύστημα τηλεϊατρικής κι άλλων Νοσοκομείων της Αθήνας.

“Για τα έκτακτα καρδιολογικά, σήμερα, οι υπηρεσίες είναι ανά τέσσερις ημέρες στο πλαίσιο της 24ωρης εφημερίας του Θριασίου. Στόχος μας είναι να εξετάσουμε πώς θα αναπτυχθεί και τις υπόλοιπες ημέρες. Δηλαδή και άλλα Νοσοκομεία της Αττικής να υποστηρίξουν πέρα από το Θριάσιο. Το ιδανικό θα είναι να παρέχουμε τηλεϊατρική 24 ώρες και τις 365 ημέρες” υπογράμμισε ο κ. Κουκουλάς, επεξηγώντας επιπλέον πως, “δηλαδή, όποτε συμβεί επείγον καρδιολογικό περιστατικό, οι ιατροί των νησιών να μπορούν να απευθυνθούν σε όποιο Νοσοκομείο είναι σε εφημερία”.

“Αυτή είναι η πρόθεση της διοίκησης της ΔΥΠΕ” σημείωσε κατηγορηματικά, απαντώντας τέλος, καταφατικά και στην ερώτηση αν στις Κυκλάδες υπάρχουν κι άλλα νησιά που μπορούν να υποστηρίξουν με την απαραίτητη υποδομή το σύστημα της τηλεϊατρικής. “Ναι υπάρχουν. Εκτός από τη Σίφνο και την Αμοργό, όπως και τη Σύρο (σταθμός συμβουλευτικής), υπάρχουν η Νάξος, η Θήρα (που θα μεταφερθεί σε μικρό νησί καθώς υπάρχει το Νοσοκομείο πλέον), η Ίος, η Μήλος, η Μύκονος και η Πάρος”.