Μειωμένη επισκεψιμότητα καταγράφει ο εμπορικός κόσμος της Σύρου τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας

“Δεκανίκι” οι εκπτώσεις για την κίνηση της αγοράς

Β. Αλεξανδρίδης: “Οι επιχειρηματίες σκέφτονται τί θα γίνει τον φετινό χειμώνα”

Αντιμέτωπος με τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού έχει έρθει ο εμπορικός κόσμος της Σύρου, καθώς τη φετινή σεζόν διαπίστωσε μειωμένη καταναλωτική κίνηση, παρά την αυξημένη επισκεψιμότητα των ημερών του Δεκαπενταύγουστου.

Η θερινή περίοδος των εκπτώσεων λειτούργησε ήπια ανακουφιστικά όσον αφορά τις καταναλωτικές κινήσεις των πολιτών, αφού η οικονομική δυσπραγία που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι πολίτες, δεν επέτρεψε σπουδαίες κινήσεις σε επίπεδο αγορών.

Επιπλέον, η αβεβαιότητα που θα συνεχίσει να συνοδεύει τους προσεχείς μήνες την καθημερινότητα του κόσμου, “γεννά” νέο κύκλο ανησυχίας στους εμπόρους και τους επιχειρηματίες, οι οποίοι αγωνιούν για την κάλυψη των λειτουργικών τους, αλλά και για τη διατήρηση των επιχειρήσεών τους.

Κληθείς να μιλήσει για τη φετινή καλοκαιρινή τουριστική κίνηση στη Σύρο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης ανέφερε πως υπήρξε αρκετή επισκεψιμότητα στην αγορά τον Δεκαπενταύγουστο, ωστόσο, όπως υπογράμμισε, αυτή η κίνηση των λίγων ημερών, δεν μπορεί να αποδώσει ουσιαστικό όφελος στις επιχειρήσεις και να τις στηρίξει για τους επόμενους μήνες.

Ο ίδιος σημείωσε δε, πως, ο Ιούλιος παρουσίασε απογοητευτική εικόνα συγκριτικά με το παρελθόν, ενώ προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, εξέφρασε την ανησυχία του, σχετικά με την πορεία εμπορικών καταστημάτων από το προσεχές φθινόπωρο και μετά.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, θέλησε να κάνει έκκληση προς τους ιδιοκτήτες ακινήτων που διαθέτουν τους χώρους τους για τη λειτουργία εμπορικών καταστημάτων, προκειμένου να μειώσουν τις τιμές των ενοικίων, καθώς ο χειμώνας προδιαγράφεται ιδιαιτέρως βαρύς από οικονομική σκοπιά.

Υποτονικός Ιούλιος, αλλά κίνηση τον Δεκαπενταύγουστο

Ειδικότερα, ο κ. Αλεξανδρίδης περιγράφοντας την κίνηση της φετινής καλοκαιρινής σεζόν, υπήρξε συγκρατημένος στον σχολιασμό του, εξηγώντας πως η μειωμένη άφιξη επισκεπτών είχε σαν αποτέλεσμα και την πτώση των καταναλωτικών κινήσεων.

“Αν και στη Σύρο πήγαμε καλά σε επισκεψιμότητα συγκριτικά με άλλα νησιά, ωστόσο, η πτώση στην κίνηση των καταστημάτων κυμαίνεται σε ποσοστό 10 – 20%” σχολίασε αρχικά, διευκρινίζοντας πως, “Η εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου πήγε αρκετά καλά, όμως ο Ιούλιος ήταν αρκετά υποτονικός συγκριτικά με πέρυσι”.

Σχετικά με τον τρέχοντα μήνα, ο ίδιος πρόσθεσε δε, πως, “Τον Αύγουστο βοηθηθήκαμε από οικονομικής απόψεως, αλλά όχι σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο”.

Κατά συνέπεια, τόνισε πως, “Η γενική εικόνα που έχουμε είναι ότι υπήρξε πτώση και υπάρχει αυξημένος φόβος για τον χειμώνα”, ασχέτως αν “η κορύφωση της επισκεψιμότητας ήταν την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου”.

Ο κορωνοϊός βάζει “πάγο” σε αγορές και ψυχολογία

Σύμφωνα με όσα σημείωσε ο ίδιος παρακάτω, οι συνέπειες της πανδημίας σε οικονομικό επίπεδο είναι πολύ πιο επώδυνες συγκριτικά με εκείνες της περιόδου των μνημονίων.

“Το θέμα με τα μνημόνια δεν είναι τίποτα μπροστά στις συνέπειες που έφερε ο κορωνοϊός. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση ότι οικονομικά, βιώνουμε τεράστια προβλήματα” δήλωσε κατηγορηματικά ο κ. Αλεξανδρίδης, επισημαίνοντας μάλιστα πως, στα παραπάνω, “έρχεται να προστεθεί η κακή ψυχολογία των καταναλωτών, ο φόβος για τον κίνδυνο από την πανδημία, η χρήση μασκών κατά τη διάρκεια των αγορών”.

Σύμφωνα με όσα υποστήριξε, “Αυτές οι συνθήκες λειτουργούν αποτρεπτικά για τον κόσμο και οι καταναλωτές όσο ακούν για κρούσματα, φοβούνται. Οι πολίτες γίνονται επιφυλακτικοί και γενικά υπάρχει μεγάλη ανησυχία του κόσμου, ο οποίος πολλές φορές δεν μπαίνει στα καταστήματα”.

Βάσει των ανωτέρω, υπογράμμισε πως, “Η οικονομία είναι και ψυχολογία και από τη στιγμή που δεν υπάρχει η ψυχολογία, η κατάσταση διαμορφώνεται εξαιρετικά δύσκολη”.

Οι κάτοικοι να επιλέγουν την τοπική αγορά

Ερωτηθείς αν η περίοδος των θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα τέλος του τρέχοντος μήνα, βοήθησε τα ταμεία των καταστημάτων, ο ίδιος απάντησε καταφατικά.

“Σίγουρα οι συγκεκριμένες εκπτώσεις τόνωσαν την αγορά και αρκετοί επαγγελματίες στην ένδυση και την υπόδηση με τους οποίους συζήτησα τόνισαν αυτό: Ότι προκάλεσε τόνωση η εκπτωτική περίοδος και ο κόσμος ενδιαφέρθηκε. Τόσο οι κάτοικοι, όσο και οι επισκέπτες” σχολίασε ο ίδιος, λέγοντας στη συνέχεια πως, η τοπική αγορά πρέπει να υποστηρίζεται και να προτιμάται από τους κατοίκους της Σύρου.

“Η αγορά της Ερμούπολης καλύπτει πολλές ανάγκες. Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι Συριανοί ότι πρέπει να την στηρίξουν και για δικό τους όφελος” υποστήριξε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, εξηγώντας πως, “ανά πάσα στιγμή, ο καταναλωτής επισκέπτεται την αγορά και βρίσκει ό,τι χρειάζεται”.

Ως εκ τούτου, όπως πρόσθεσε, “Αν αυτήν την αγορά την περιορίσουν με την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών – που είναι η μεγάλη αρρώστια της εποχής για τα εμπορικά -, τότε, ο επαγγελματίας και σε ποικιλία και σε τιμές δεν θα είναι σε θέση να ικανοποιήσει τον κόσμο.

Με αυτόν τον τρόπο μαραζώνει η αγορά και χάνονται και θέσεις εργασίας”.

Για μία ακόμη φορά δε, ο Βαγγέλης Αλεξανδρίδης επεσήμανε πως, “Είναι σημαντικό τα χρήματα που πέφτουν στην τοπική αγορά να παραμένουν εδώ” καθώς όπως τόνισε, “Ο Συριανός θα πρέπει να δείξει τη στήριξή του και οι επαγγελματίες από την πλευρά τους θα πρέπει να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό”.

Κληθείς να τοποθετηθεί σχετικά με το ύψος των εκπτώσεων, ο ίδιος εξήγησε πως υπάρχουν προσφορές που μπορούν να ικανοποιήσουν τα γούστα και τις οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών.

“Πλέον, όλοι προσφέρουν εκπτώσεις σε ποσοστά άνω του 50%. Απομένουν μερικές μέρες ακόμη, η τελευταία εβδομάδα και ο κόσμος αξίζει να επισκεφθεί τα καταστήματα για να επωφεληθεί των μεγάλων εκπτώσεων” σχολίασε χαρακτηριστικά.

Απώλεια της κρουαζιέρας

Επιπρόσθετα, ο κ. Αλεξανδρίδης ρωτήθηκε και για τις απώλειες σε οικονομικό επίπεδο από την ακύρωση της κρουαζιέρας τη φετινή σεζόν λόγω πανδημίας.

“Η κρουαζιέρα είναι μία σοβαρή υπόθεση για το νησί μας. Φέτος απαγορεύθηκε οποιαδήποτε προσέγγιση. Όμως, έστω και με όσα κρουαζιερόπλοια προσέγγιζαν, εμείς δουλεύαμε ως έναν βαθμό” θέλησε να σχολιάσει, σημειώνοντας ξεκάθαρα πως, “Η κρουαζιέρα σίγουρα έχει επηρεάσει αρνητικά τη φετινή σεζόν καθώς ως έναν βαθμό τα εμπορικά είχαν κίνηση και αγορές από αυτή την κατηγορία επισκεπτών”.

Αναφερόμενος στην επαφή του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου με τη νέα Δημοτική Αρχή, ο ίδιος εξέφρασε την ικανοποίησή του – μέχρι στιγμής – από τον τρόπο προσέγγισης αυτής της υπόθεσης αναφορικά με τις επόμενες σεζόν.

“Με τη Δημοτική Αρχή έχουμε κάνει συναντήσεις προ κορωνοϊού. Δείχνει ότι έχει κατανοήσει την αξία της κρουαζιέρας για τη Σύρο και ιδιαίτερα η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η Κανδιώ Μαραγκού. Έχει δείξει υπευθυνότητα γι αυτό το θέμα. Είμαστε σε αναμονή για να δούμε πώς θα πορευθούμε” σημείωσε ο ίδιος, λέγοντας ακόμη πως, “Σίγουρα περιμένουμε να δούμε πώς θα είναι οι συνθήκες με την πανδημία”.

Ολοκληρώνοντας τη συγκεκριμένη αναφορά του για το θέμα, πρόσθεσε τα εξής: “Πάντως, την κρουαζιέρα πρέπει να την κυνηγήσει το νησί. Μπορεί να ωφεληθεί η αγορά. Η Ερμούπολη και το λιμάνι της παρέχουν ένα ασφαλές περιβάλλον για να προσεγγίσουν καλά κρουαζιερόπλοια”.

Κρούσεις” σε ιδιοκτήτες για μείωση ενοικίων

Με δεδομένες όλες τις οικονομικές δυσκολίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν – σήμερα, πιο έντονα από ποτέ - οι καταστηματάρχες, αναφορικά με τη διατήρηση και λειτουργία των επιχειρήσεών τους, ο κ. Αλεξανδρίδης θέλησε να θίξει κι ένα ακόμη σοβαρό θέμα που απασχολεί τον εμπορικό κόσμο.

“Πληροφορούμαι ότι επιχειρηματίες κάνουν κρούσεις σε ιδιοκτήτες ακινήτων για πτώση των τιμών των ενοικίων. Δυστυχώς, δεν είναι καλά τα πράγματα. Οι έμποροι κάνουν τα πάντα για να διατηρήσουν σε λειτουργία τις επιχειρήσεις τους και σαφώς για να διατηρήσουν και θέσεις εργασίας” ανέφερε αρχικά ο πρόεδρος, εκφράζοντας την ανησυχία και το παράπονό του για τη στάση και την “ανταπόκριση” των ιδιοκτητών.

“Δυστυχώς, ορισμένοι ιδιοκτήτες δεν κατανοούν ότι απαιτείται μείωση τιμών τουλάχιστον για ένα έτος, μέχρι να υπάρξει μία σταθερότητα. Σαν Εμπορικός Σύλλογος το τονίζουμε σε κατηγορηματικό τόνο. Πρέπει οι ιδιοκτήτες να καταλάβουν ότι επιβάλλεται να κάνουν μειώσεις ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν οι επιχειρηματίες”, για τους οποίους επανέλαβε για μία ακόμη φορά πως, “το παλεύουν όσο μπορούν”.

“Πρέπει οι ιδιοκτήτες να αντιληφθούν την κατάσταση και να ανταποκριθούν στα αιτήματα των ενοικιαστών τους, οι περισσότεροι εκ των οποίων μάλιστα μέχρι τώρα προσπαθούσαν να είναι συνεπείς στην καταβολή των χρημάτων. Δεν φαντάζομαι πως αρνείται κανένας από τους καταστηματάρχες να καταβάλει πάλι το ίδιο ενοίκιο μετά από καιρό, αν τα πράγματα διορθωθούν” συμπλήρωσε σχολιαστικά, λέγοντας πως είναι η εποχή που οι ιδιοκτήτες “μπορούν να βάλουν έναν αστερίσκο” για να αποφύγουν τα λουκέτα οι καταστηματάρχες.

Γκρίζος... χειμώνας

Τέλος, ερωτηθείς αν την παρούσα περίοδο στην αγορά έχουν ανακοινώσει καταστηματάρχες ότι κλείνουν τις επιχειρήσεις τους, ο κ. Αλεξανδρίδης απάντησε – δυστυχώς – καταφατικά.

“Ναι. Συγκεκριμένα, σήμερα πληροφορήθηκα ότι δύο καταστήματα στην Ερμούπολη, τέλος του μήνα, κλείνουν. Υπάρχει η σημερινή δυσκολία, υπάρχουν τα προηγούμενα συσσωρευμένα χρέη, οπότε, όποιος είχε οικονομικά προβλήματα στο παρελθόν βιώνει δύσκολη κατάσταση” ανέφερε σχετικά, λέγοντας ακόμη πως, “Όταν το καλοκαίρι δεν πάει καλά, δεν πέφτει χρήμα και δεν αποταμιεύεται, τον χειμώνα είναι πολύ πιο δύσκολα τα πράγματα”.

Ο ίδιος σημείωσε μάλιστα πως, “Με τον κορωνοϊό υπάρχει αβεβαιότητα. Ο κόσμος είναι επιφυλακτικός επειδή δεν ξέρει τι γίνεται” εκφράζοντας τέλος την ευχή να υπάρξει άμεσα εμβόλιο για τον κορωνοϊό.

“Ευελπιστώ να υπάρξει θετική εξέλιξη με την πανδημία και το εμβόλιο για να μην ζήσουμε ακόμη χειρότερες καταστάσεις. Ο φετινός χειμώνας λόγω του κορωνοϊού και επειδή η ανεργία δεν απορροφήθηκε όπως θα έπρεπε τους θερινούς μήνες, θα είναι πολύ δύσκολος. Επιπλέον και στις τουριστικές επιχειρήσεις δεν ήρθε χρήμα ώστε να υπάρξει αποταμίευση και άρα, μία άνεση κινήσεων και αγορών τον χειμώνα. Άρα, λόγω όλων αυτών των δεδομένων, ο χειμώνας θα είναι δυσκολότερος από τα προηγούμενα χρόνια” επανέλαβε, μεταφέροντας τις συζητήσεις των εμπόρων αυτήν την περίοδο στην αγορά, το περιεχόμενο των οποίων συνοψίζεται όπως ανέφερε τέλος, στη φράση “Τί θα γίνει τον χειμώνα;”.