Ενεργοποίηση των μαθητών του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης για την αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης μέσα από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω»

«Υποστηρίζουμε το κοινωνικό σχολείο»

«Ταγμένο» στην κοινωνική εκπαίδευση των μαθητών, μέσω της οποίας θα αναδειχθούν ενεργοί πολίτες που θα αντιμετωπίσουν την κάθε κρίση με «όπλα» τους αξίες όπως, ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη και η προσφορά, δηλώνει το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το οποίο συμμετέχει φέτος στον τρίτο κύκλο του πανελλήνιου προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω».

Η επιθυμία του σχολείου για τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα του Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου «Δεσμός» και του Ιδρύματος Λαμπράκη εκδηλώθηκε μετά από συνεννόηση των δασκάλων και των γονέων, κοινός στόχος των οποίων είναι η ενεργοποίηση των μαθητών.

«Τα παιδιά μεγαλώνουν σε έναν κόσμο διαφορετικό από αυτόν που εμείς γνωρίσαμε εμείς», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» η Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, Μαρία Τσαλικίδου.

Στόχος η ενεργή και κοινωνική πολιτική των παιδιών

Η σχολική κοινότητα έλαβε επίσης υπόψη της τη σημερινή κρίση που βιώνει η χώρα μας, εκτιμώντας ότι τα παιδιά θα πρέπει να σκεφτούν, να ενδιαφερθούν, να μάθουν πώς μπορούν να συμμετέχουν και να συνδράμουν.

«Το πρόγραμμα αυτό μας άρεσε γιατί ο εθελοντισμός και η αλληλεγγύη έχουν αναπτυχθεί ακριβώς μετά το ξέσπασμα της κρίσης, που σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη. Θέλουμε λοιπόν τα παιδιά να γίνουν ενεργοί πολίτες που θα βοηθήσουν την αυριανή κοινωνία στην οποία θα ζήσουν εκείνοι. Το σχολείο πρέπει να καλλιεργεί αξίες και στάσεις».

Ως εκ τούτου, το σύνολο των προγραμμάτων, τα οποία σχεδιάστηκαν από τους εκπαιδευτικούς για την τρέχουσα σχολική χρονιά μπήκαν κάτω από αυτή την «ομπρέλα» με κεντρικό στόχο την ανάπτυξη της ενεργούς και κοινωνικής πολιτικής των παιδιών μας.

Έμφαση στο περιβάλλον

Κυρίαρχο ρόλο στις δράσεις του σχολείου θα έχουν το περιβάλλον και τα τρέχοντα ζητήματα που αφορούν στην προστασία και τη βιωσιμότητά του, θεματική η οποία σχετίζονται με το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος για τις πλαστικές σακούλες. «Είναι μια ευκαιρία να καταλάβουν τα παιδιά, γιατί συμβαίνει αυτό».  

Στο πλαίσιο αυτό και με τη συνεργασία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, έχουν σχεδιαστεί δράσεις που προωθούν την ανακύκλωση οργανικών συστατικών, αλλά και ηλεκτρονικών υπολογιστών.

«Έχουμε απευθυνθεί σε όλους τους δήμους και σχολεία και παίρνουμε υπολογιστές που δεν χρησιμοποιούνται πια λόγω βλάβης και έχουν δοθεί για ανακύκλωση» εξηγεί η Διευθύντρια του σχολείου, καθιστώντας γνωστό ότι τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα με τη βοήθεια του υπεύθυνου εκπαιδευτικού αλλά και των δασκάλων τους να διαλύσουν τους υπολογιστές και να εξετάσουν τον τρόπο επανάχρησης κάποιων εξαρτημάτων. «Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να κατανοήσουν πως ό,τι μας χαλάει δεν είναι απαραίτητα σκουπίδι, αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί με δημιουργικό τρόπο να γεννηθεί κάτι άλλο».

Καλλιέργεια αξιών και στάσεων ζωής

Τις προσεχείς ημέρες θα τοποθετηθεί επίσης ειδικός κάδος στον οποίο, οι μαθητές θα μπορούν να πετούν υπολείμματα από το φαγητό τους. Αυτά θα συγκεντρώνονται και θα δίνονται σε αδέσποτα ζωάκια του νησιού. «Ανακυκλώνοντας τα πάντα, τα παιδιά θα καταλάβουν ότι τα σκουπίδια είναι ελάχιστα, ενώ θα λάβουν ανάλογα μηνύματα για τη σημασία της σωστής και μετριασμένης κατανάλωσης. Στόχος μας λοιπόν είναι να καλλιεργηθούν στους μαθητές αξίες και στάσεις, ώστε να ορθοποδήσουμε μέσα σε αυτή την τωρινή κατάσταση της κοινωνάς μας. Μας αρέσει το κοινωνικό σχολείο και συνεχίζουμε να το υποστηρίζουμε. Η ομάδα γονέων και εκπαιδευτικών είναι ταγμένη σε αυτό το είδος της λειτουργίας ενός σχολείου», καταλήγει η κ. Τσαλικίδου.

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης των προγραμματισμένων δράσεών του, το σχολείο θα συνεργαστεί με φορείς της τοπικής κοινωνίας οι οποίοι παρέχουν πάντοτε απλόχερα τη βοήθειά τους. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να προτείνουν καινούριες ιδέες, να καταθέσουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους και να βρουν τρόπους αλλά και «γέφυρες επικοινωνίας» με ανθρώπους που μπορούν να προσφέρουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους για να μεταδοθεί το μήνυμα του εθελοντισμού αλλά και της ενεργούς δράσης προς πάσα κατεύθυνση.