Σε εκκρεμότητα το “κλείσιμο” των οικονομικών στοιχείων για το 2016 στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Εκπρόθεσμος προϋπολογισμός

- “Ανοικτό” παραμένει το Τεχνικό Πρόγραμμα για το νέο έτος προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες έγκρισης - Γ. Παπαμανώλης: Σκοπός να ελαχιστοποιήσουμε τη “νεκρή” περίοδο στις αρχές του επόμενου έτους

Με σημαντική χρονική καθυστέρηση θα εγκριθεί ο προϋπολογισμός για το έτος 2016 του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, καθώς ακόμη και σήμερα βρίσκεται σε εκκρεμότητα το “κλείσιμο” του πλάνου του Τεχνικού Προγράμματος, το οποίο και περιλαμβάνεται εκ του νόμου στον οικονομικό σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής για την επόμενη χρονιά.

Ο πρώτος προϋπολογισμός της νέας Δημοτικής Αρχής που συντάσσεται συνολικά υπό την καθοδήγησή της, βάσει των δηλώσεων του αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιώργου Παπαμανώλη, εκτιμάται πως, θα τεθεί προς έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο εντός του 2015, προκειμένου να ακολουθήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα ο έλεγχος και η έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Βάσει των όσων επισημαίνει ο ίδιος, σκοπός είναι να κινηθούν έστω και εκπρόθεσμα με γοργούς ρυθμούς οι εκκρεμούσες διαδικασίες, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η “νεκρή” περίοδος που θα προκύψει στις αρχές του νέου έτους σε επίπεδο ενεργειών του Δήμου, αφού για οποιαδήποτε απόφαση, ή διαγωνισμό απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένου προϋπολογισμού.

Προς εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των υπηρεσιών στους Δήμους συνολικά της χώρας, οι οποίοι δεν κινούνται εντός χρονοδιαγράμματος όπως είχε ζητήσει το αρμόδιο Υπουργείο, εκδόθηκε μία διευκρινιστική εγκύκλιος από τον Γενικό Γραμματέα του, Κωνσταντίνο Πουλάκη, με τις βασικές οδηγίες για τον έλεγχο των προϋπολογισμών, ώστε να μην καθυστερήσουν περισσότερο, οι Δήμοι που ήδη κινούνται στα χρονικά “περιθώρια”. Από το πολυσέλιδο έγγραφο με τις οδηγίες, ακολούθως φιλοξενούνται τα σημαντικότερα τμήματα.

Αναλυτικά για τις κινήσεις της Δημοτικής Αρχής στο θέμα του προϋπολογισμού μίλησε στην εφημερίδα ο Γιώργος Παπαμανώλης.

Αξίζει να υπενθυμιστεί, πως, σε εκκρεμότητα βρίσκεται και ο απολογισμός της Δημοτικής Αρχής, ζήτημα το οποίο έχουν θίξει αρκετές φορές σε συνεδριάσεις του δημοτικού συλλογικού οργάνου σύμβουλοι της μείζονος και της ελάσσονος μειοψηφίας, χωρίς να λαμβάνουν κάποια σαφή απάντηση.

Απομένει Τεχνικό Πρόγραμμα και ψήφιση δημοτικών τελών

“Σε έναν σημαντικό βαθμό είναι έτοιμος ο προϋπολογισμός με εξαίρεση την ενσωμάτωση του Τεχνικού Προγράμματος, το οποίο επειδή συνδέεται και με πηγές χρηματοδότησης, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη” δήλωσε αρχικά ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, εξηγώντας ωστόσο, πως πέραν της καθυστέρησης που προκύπτει από το “ανοικτό” έως σήμερα Τεχνικό Πρόγραμμα, πριν την έγκριση του προϋπολογισμού, χρειάζεται να έχει ψηφιστεί και η εισήγηση για τα δημοτικά τέλη. “Για να κλείσει ο προϋπολογισμός, θα πρέπει να προηγηθεί και η απόφαση των δημοτικών τελών, την οποία και επεξεργάζεται η υπηρεσία προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού της χρέωσης των τελών” ανέφερε, διευκρινίζοντας πως, “Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε κατηγορίες επαγγελματικής χρήσης και να μην υπάρχει ένας ενιαίος συντελεστής. Θα γίνει σύνδεση του συντελεστή με την παραγωγή των απορριμμάτων ανά ομάδες κι επαγγελματικούς κλάδους στο πλαίσιο της νομοθεσίας”. Όπως γνωστοποίησε η διαδικασία για τα δημοτικά τέλη δεν αποκλείεται να έχει ολοκληρωθεί εντός της επόμενης εβδομάδας, με τον κ. Παπαμανώλη να απαντά παρακάτω σχετικά και με την απόφαση της Δημοτικής Αρχής όσον αφορά στο αν θα υπάρξει αύξηση των τελών. “Το θέμα είναι να μην υπάρξουν αυξήσεις τελών, αλλά να υπάρξει και η διαφοροποίηση που προβλέπει η νομοθεσία”.

Σκοπός η έγκριση πριν τα Χριστούγεννα

Ερωτηθείς ο αντιδήμαρχος Οικονομικών να προσδιορίσει τον χρόνο κατά τον οποίο εκτιμά πως, θα τεθεί προς συζήτηση κι έγκριση ο προϋπολογισμός του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το έτος 2016, υπήρξε συγκεκριμένος. “Το κρίσιμο σημείο είναι το Τεχνικό Πρόγραμμα. Αν υποθετικά το είχαμε σήμερα, σε έναν μήνα θα είχαμε τελειώσει και τα τέλη και τον προϋπολογισμό”. Ο ίδιος, γνωστοποίησε δε, πως, είχε επικοινωνία και συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία προχθές το πρωί, έτσι ώστε, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, “να καταλήξουμε από κοινού στο πώς πρέπει να είναι διαμορφωμένο το σχέδιο κι ενδεχομένως να το έχουμε άμεσα”. Αναγνωρίζοντας πως, πράγματι ως Δήμος “Είμαστε εκτός χρόνου”, κατέστησε σαφές πως, παρόλα αυτά, “Σκοπός μας είναι να τελειώσουμε φέτος. Θέλουμε κάθε χρόνο να πηγαίνουμε καλύτερα. Πέρυσι “πέρασε” τελευταίες ημέρες του χρόνου. Αν μπορέσουμε και τον εγκρίνουμε πριν τα Χριστούγεννα, θα είναι μία βελτίωση από πέρυσι”. Συμπλήρωσε μάλιστα, πως, αυτές οι χρονικές κινήσεις, θα έχουν ως αποτέλεσμα να δοθεί το πράσινο φως της έγκρισης από την πλευρά της Αποκεντρωμένης αρχές του 2016.

Ζητούμενο η “νεκρή” περίοδος ημερών κι όχι μηνών

Αναφορικά με τις συνέπειες που θα έχει ο Δήμος εξαιτίας της εκπρόθεσμης έγκρισης του προϋπολογισμού, ο Γιώργος Παπαμανώλης εξήγησε πως, αυτές “αν υπάρξουν”, θα εντοπιστούν σε επίπεδο συγκεκριμένων ενεργειών. “Το θέμα είναι πως όταν είμαστε εκτός χρόνου και φθάσει να εγκριθεί ο προϋπολογισμός από την Αποκεντρωμένη με το νέο έτος, μέχρι να έρθει η έγκρισή του, δεν μπορούμε να κάνουμε δαπάνες, πέρα από τις υποχρεωτικές. Οπότε προκύπτει μία μικρή “νεκρή” περίοδος στις αρχές του επόμενου έτους”. Υποστήριξε ωστόσο πως, “Το θέμα είναι να ελαχιστοποιηθεί αυτή η νεκρή περίοδος σε διάστημα ημερών και να μην είναι εβδομάδων”. Εξηγώντας αναλυτικότερα, πώς θα μεταφραστεί αυτό το δεδομένο σε πρακτικό επίπεδο, ανέφερε ενδεικτικά πως, “Για να δημοπρατήσουμε ένα νέο έργο, πρέπει να έχουμε τον προϋπολογισμό εγκεκριμένο” επαναλαμβάνοντας πως, “Σκοπός είναι να ελαχιστοποιηθεί χρονικά το κενό”.

“Κατεύθυνση στον προϋπολογισμό δίνουν οι ανάγκες”

Δεδομένου ότι ο σημερινός προϋπολογισμός του 2015 και ειδικότερα το προσχέδιο αυτού είχε συνταχθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και ως εκ τούτου, ο νέος προϋπολογισμός είναι και ο πρώτος τον οποίο συντάσσει και σχεδιάζει η παρούσα Δημοτική Αρχή, ο κ. Παπαμανώλης κλήθηκε να δώσει το στίγμα της κατεύθυνσης που αυτός θα ακολουθεί. “Πράγματι είναι ο πρώτος που διαμορφώνουμε από την αρχή μέχρι το τέλος” ανέφερε, εξηγώντας πως, παρά τις οδηγίες του Υπουργείου για περιορισμό των δαπανών, οι οποίες και πρέπει να τηρηθούν από όλους τους Δήμους, ωστόσο, δήλωσε πως, η βασική κατεύθυνση προκύπτει από τις ανάγκες. “Πέρα από τις οδηγίες, τα περιθώρια διαμόρφωσης του προϋπολογισμού, προκύπτουν εξ ανάγκης από το ύψος των εσόδων” σημείωσε, εξηγώντας πως, εκτός από το ότι θα υπάρξει αναφορά και στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με αφορμή τα αποτελέσματα της εκτέλεσης προϋπολογισμού εσόδων και εξόδων του Γ΄ Τριμήνου του 2015, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό πως, “Αν περιοριστεί το έσοδο που έχουμε από την κεντρική κυβέρνηση αυτομάτως περιοριζόμαστε”. Με δεδομένη και τη συζήτηση που θα προκύψει για τους Πολιτιστικούς Συλλόγους, ο ίδιος άδραξε την ευκαιρία να επισημάνει πως, “στην Επιτροπή Διαβούλευσης όταν είχα ερωτηθεί αν πρόκειται να ενισχύσουμε περισσότερο με τις επιχορηγήσεις τους Πολιτιστικούς Συλλόγους ήμουν κάθετος στο ότι αυτό ξεφεύγει και από τις κατευθύνσεις του Υπουργείου”. Σημείωσε δε, πως, οδηγία είναι “οι ελαστικές δαπάνες να περιοριστούν όπως οι υπερωρίες, οι επιχορηγήσεις κ.α.” ωστόσο, βάσει του ότι, “Ο Πολιτισμός έχει ένα ειδικό βάρος για το νησί μας, είπα να μην περιοριστεί το ποσόν, αλλά να παραμείνει στα ίδια επίπεδα”.

Βασικές διευκρινίσεις εγκυκλίου

Στην πολυσέλιδη εγκύκλιο που είχε αποσταλεί πριν ημέρες στους Δήμους επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 1. Σε περίπτωση που το σχέδιο του προϋπολογισμού εξόδων κάθε δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή το προσχέδιο του προϋπολογισμού δεν καταρτιστούν ή δεν υποβληθούν εμπρόθεσμα στην οικονομική επιτροπή (από τα τοπικά συμβούλια ή και την εκτελεστική επιτροπή αντίστοιχα) ή δε γνωμοδοτήσει εγκαίρως η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, τότε αυτά καταρτίζονται από την οικονομική επιτροπή.

Με τον τρόπο αυτό παρέχεται εκ του νόμου η δυνατότητα στην οικονομική επιτροπή του δήμου και της περιφέρειας, σε περίπτωση που παρατηρούνται καθυστερήσεις κατά τα προηγούμενα στάδια της διαδικασίας να αναλάβει η ίδια τις αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να καταστεί εφικτή η τήρηση των προβλεπόμενων προθεσμιών, καθιστώντας ως εκ τούτου δυνατή τη ψήφιση του προϋπολογισμού ελλειπόντων των προαναφερθέντων στοιχείων (άρθρα 77, παρ.3 και 4 και 78, παρ.3 του ν. 4172/2013). Η οικονομική επιτροπή έως την 5η Σεπτεμβρίου μεριμνά για την ενσωμάτωση του σχεδίου του προϋπολογισμού στη βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών & Δ.Α. προκειμένου το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ να παράσχει τη γνώμη του επ’αυτού.

2. Το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (ΟΠΔ) που προβλέπεται στο άρθρο 4, παρ.4 του ν.4111/2013 καταρτίζεται, ψηφίζεται και υποβάλλεται προς έλεγχο από την αρμόδια Αρχή μαζί με τον προϋπολογισμό του ΟΤΑ και του κάθε νομικού προσώπου του ΟΤΑ που εντάσσεται στο ΟΠΔ (άρθρο 6 της υπ’ αριθμ. 7261/22-2-2013 Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών (Β΄450), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει). Συγκεκριμένα, στο ΟΠΔ εντάσσονται τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης το οποίο εκδίδεται και επικαιροποιείται από την ΕΛΣΤΑΤ (μπορείτε να το αναζητήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.statistics.gr/register-general-government-entities ).

Το δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο, έως τη 15η Νοεμβρίου πρέπει «να ψηφίσει τον προϋπολογισμό σε μια ειδική γι΄αυτόν συνεδρίαση, καθώς και το ΟΠΔ» και η απόφαση του συμβουλίου (μετά του προϋπολογισμού και των πινάκων του ΟΠΔ) υποβάλλεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή για έλεγχο στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση (Α.Δ.), η οποία αντίστοιχα θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε αυτός να ολοκληρωθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου. Ο Πίνακας Στοχοθεσίας των υπόχρεων νομικών προσώπων είναι απαραίτητο να έχει εγκριθεί εγκαίρως από το διοικητικό τους συμβούλιο, προκειμένου να ενσωματωθεί στο ΟΠΔ του δήμου/περιφέρειας και να ψηφιστεί εμπρόθεσμα από το δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο.
Αμέσως μόλις επικυρωθεί ο προϋπολογισμός ο φορέας μεριμνά για την ενσωμάτωσή του στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο ΥΠΕΣ & Δ.Α.. Σε περίπτωση ωστόσο που κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι ο προϋπολογισμός έχει καταρτιστεί σύμφωνα με τις προβλεπόμενες οδηγίες, αλλά το ΟΠΔ χρήζει τροποποίησης ή συμπλήρωσης και ως εκ τούτου δεν μπορεί να επικυρωθεί, τότε ο προϋπολογισμός επικυρώνεται και αναπέμπεται στο φορέα μόνο το ΟΠΔ προς διόρθωση και επανυποβολή στην Α.Δ το αργότερο έως τις 10 Ιανουαρίου 2016, ώστε τελικώς να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου του έως τις 31 Ιανουαρίου 2016 (άρθρα 77, παρ.6 και 78, παρ.5 ν.4172/2013 σε συνδυασμό με άρθρο το 6 της υπ’ αριθμ. 7261/22.2.2013 Κοινής Απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, όπως ισχύει).

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που υποβληθεί στις υπηρεσίες σας Απόφαση συμβουλίου με την οποία ψηφίζεται μόνο ο προϋπολογισμός και όχι το ΟΠΔ, ή εάν δεν υποβληθούν μαζί οι σχετικές αποφάσεις ψήφισής τους τότε, προς επίσπευση των διαδικασιών, θα πρέπει να ξεκινήσετε τον έλεγχο του προϋπολογισμού, ενημερώνοντας παράλληλα το φορέα περί της υποχρέωσής του για άμεσο προγραμματισμό νέας συνεδρίασης προς ψήφιση του ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του ψηφισθέντος προϋπολογισμού (εν προκειμένω ο φορέας δύναται είτε να προβεί με απόφασή του σε τροποποίηση / συμπλήρωση της προηγούμενης Απόφασης του δημοτικού συμβουλίου με την οποία ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός είτε με νέα, αυτοτελή απόφασή του να ψηφίσει το ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του ήδη ψηφισθέντος προϋπολογισμού). Αντίστοιχα οι υπηρεσίες σας θα πρέπει να προβούν σε επικύρωση του προϋπολογισμού (εφόσον φυσικά ανταποκρίνεται στις σχετικές οδηγίες), αφού λάβουν τη σχετική Απόφαση του συμβουλίου περί ψήφισης του ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του συγκεκριμένου προϋπολογισμού.

Τέλος σας υπενθυμίζουμε ότι στο πλαίσιο της ορθής εφαρμογής των οδηγιών των σχετικών ΚΥΑ σε συνδυασμό με την λοιπή νομοθεσία που διέπει την κατάρτιση και τον έλεγχο των προϋπολογισμών των ΟΤΑ, ως φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, το ΥΠΕΣ & ΔΑ, στην ιστοσελίδα του, έχει καθιερώσει την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις» με σκοπό να διευκολύνει το σύνολο της διαδικασίας αλλά και να αποσαφηνίσει τυχόν απορίες και εξειδικευμένα ερωτήματα των εμπλεκόμενων φορέων. Στην κατεύθυνση αυτή, στις παρακάτω ενότητες της Εγκυκλίου, πραγματοποιείται αναφορά σε αναρτημένες συχνές Ερωτήσεις – Απαντήσεις μέσω των οποίων αποσαφηνίζεται ένα σημαντικό μέρος των οδηγιών των ΚΥΑ.