Ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης αναλύει τον απολογισμό αλλά και τον προγραμματισμό για τα έργα στη Σύρο

Υλοποιήσεις και προγραμματισμοί

Στον απόηχο του απολογισμού της 16μηνης θητείας της Δημοτικής Αρχής, ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, δίνει απαντήσεις σχετικά με τα έργα στα οποία δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία.

Μεγάλα ή ακόμα και μικρότερα έργα συμπεριλήφθηκαν στον απολογισμό του Δήμου, με πολλά εξ αυτών να αποτελούν αφορμή έντονης κριτικής και αμφισβητήσεων όσον αφορά στο εάν νομιμοποιείται η δημοτική αρχή να τα καρπώνεται, καθώς είτε είχαν προετοιμαστεί πριν την ανάληψη των καθηκόντων της είτε η χρηματοδότηση τους ανήκει στην Περιφέρεια.

Επί αυτών κλήθηκε να τοποθετηθεί ο Δήμαρχος, Γ. Μαραγκός, όπως και για τον προγραμματισμό του Δήμου για νέα έργα, τα οποία ήδη έχουν εξαγγελθεί.

Μιλώντας για τα έργα που υλοποίησε ο Δήμος, ο Δήμαρχος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες όλων των Διευθύνσεων και Τμημάτων του Δήμου που ενεπλάκησαν, τους αιρετούς και τις συναρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, «για την ετοιμότητα, την αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα που επέδειξαν στις διάφορες εγκρίσεις».

Ιδιαιτέρως ευχαρίστησε τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού για την υπομονή την οποία επέδειξαν για την ταλαιπωρία που υπέστησαν, ιδιαίτερα για την υλοποίηση ορισμένων έργων.

Δημοτικά έργα που η δημοτική αρχή, υλοποίησε, ολοκλήρωσε προετοίμασε, όμως ποια από αυτά τα έργα, τα οποία απολογιστικά παρουσιάσατε ως δικά σας, πραγματικά σας ανήκουν;

Γ. Μ.: «Η περίοδος αναφοράς για την οποία έγινε ο απολογισμός, δηλαδή ο Σεπτέμβριος του 2014 έως τον Δεκέμβριο του 2015, ήταν μία περίοδος με πολύ τρέξιμο, μεγάλη ένταση εργασίας, είχαμε να διαχειριστούμε, να υλοποιήσουμε και να ολοκληρώσουμε έργα κυρίως συγχρηματοδοτούμενα κάτω από ασφυκτικές προθεσμίες, έργα προϋπολογισμού της τάξεως των 7-7,5 εκ. ευρώ.

Έργα τα οποία τα είχαμε βρει ενταγμένα, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, κάποια εκ των οποίων κάναμε τροποποιήσεις στους προϋπολογισμούς, αλλά και στις αποφάσεις ένταξης ώστε να είμαστε συνεπείς, σύμφωνα και με τις προδιαγραφές και το φυσικό αντικείμενο για το οποίο είχαμε δεσμευθεί, αλλά και ως προς το χρονοδιάγραμμα το ασφυκτικό.

Είναι γεγονός ότι τα έργα αυτά ολοκληρώθηκαν όλα με πολύ μεγάλη επιτυχία. Μείναν κάποιες «ουρές» σε 1-2 έργα, που και αυτά ολοκληρώθηκαν στο πρώτο 6μηνο του 2016 και είμαστε πολύ ευτυχείς γι’ αυτό.

Πρώτο έργο η ανάπλαση της παράκτιας ζώνης της Ερμούπολης. Ένα έργο που άλλαξε την μορφή της πόλης, κατά γενική παραδοχή, για το οποίο όμως η διαδικασία μελετών εγκρίσεων κ.λ.π. είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη δημοτική αρχή, είχε προενταχθεί για χρηματοδότηση από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή και ήρθατε εσείς να ολοκληρώσετε τις τελευταίες μελέτες και να τρέξετε την υλοποίηση. Όμως έγινε συζήτηση στο ότι ενώ υπήρχαν αυτά τα δεδομένα εσείς προσπαθήσατε να οικειοποιηθείτε τα εύσημα γι’ αυτό το έργο.

Γ. Μ.: «Δεν προσπαθήσαμε να οικειοποιηθούμε τίποτα. Είναι ένα έργο για το οποίο τυχερός και ευτυχής θα πρέπει να αισθάνεται ο κάθε Συριανός. Όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου, αυτό το έργο παρότι είχε ένα βαθμό ωριμότητα, είχε τις απαιτούμενες μελέτες σε έναν ικανοποιητικό βαθμό, εντούτοις είχε τρομερές ελλείψεις και θα μπορούσαμε να βρούμε ή να επικαλεστούμε χίλιους λόγους για τους οποίους δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε το έργο. Όταν ξεκινήσαμε το έργο, τον Οκτώβριο του 2014, στερούταν σχεδόν όλων των εγκρίσεων, γνωμοδοτήσεων, αδειοδοτήσεων. Μία ασφυκτική πίεση πραγματοποιήσαμε προς όλες τις υπηρεσίες, χρησιμοποιήσαμε και πολιτικές παρεμβάσεις για να επιταχύνουμε τις διαδικασίες και καταφέραμε τον Απρίλιο του 2015 να συμβασιοποιήσουμε το έργο. Μεσολάβησαν εξελίξεις και γεγονότα ανωτέρας βίας, όπως το δημοψήφισμα, τα capital controls, είχαμε την ατυχία να έχουμε και πρόσθετες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου λόγω μη συμμορφώσεων του εργολάβου και όλα αυτά μαζί δημιουργούσαν ένα εκρηκτικό μείγμα, πολύ δε περισσότερο από τη στιγμή που το έργο πραγματοποιούνταν στο πιο νευραλγικό σημείο του νησιού, έκοβε την πόλη στη μέση. Παρ’ όλα αυτά, με πίστη και αφοσίωση στην προσπάθεια, όλοι όσοι ενεπλάκησαν έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Δεν μπορώ να ξεχάσω όταν μήνες ολόκληρους ήμουν στην παραλία μαζί με τα συνεργεία να κάνω τον εργοταξιάρχη, τον εργοδηγό, τον επιβλέποντα, τον εργάτη. Δεν θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο ότι είμαστε προκομμένοι, αλλά υπήρχε η αμφιβολία σε όλους μας, η δυσκολία, η συναίσθηση των συνθηκών βάσει των οποίων μπορούσε το έργο να μην τελειώσει και ποτέ, άρα νοιώθαμε ότι είμαστε μέσα στο έργο. Παράπονα πολλά από συμπολίτες μας. Πιστεύω ότι για ένα διάστημα ίσως να ήμουν και ο πιο ανεπιθύμητος τύπος σε ολόκληρο το νησί. Τέλος καλό, όλα καλά όμως. Η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών επέδειξε ψυχραιμία, υπομονή, σύνεση και τώρα όλοι μαζί απολαμβάνουμε ένα πολύ ωραίο έργο».

Το έργο αυτό από τεχνικής πλευράς έχει ολοκληρωθεί, αν και η τελική επίστρωση της ασφάλτου θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι.

Γ. Μ.: «Σε ορισμένα σημεία περιμένουμε να δούμε με την αύξηση της θερμοκρασίας πως θα ανταποκριθεί η άσφαλτος για να κάνουμε παρεμβάσεις».

Οικονομικά όμως είναι ακόμα ατελές το έργο.

Γ. Μ.: «Προχθές υπέγραψα τον τελευταίο λογαριασμό για την πληρωμή του αναδόχου, 150.000 ευρώ και νομίζω ότι είναι η τελευταία ή μένει μία ακόμη για ένα πολύ μικρό ποσό. Με αυτή ολοκληρώνεται και το οικονομικό αντικείμενο του έργου».

Στον απολογισμό σας συμπεριλάβατε και το έργο του Λυκείου Ελληνίδων, πολύ παλιό, που είχε ολοκληρωθεί. Αυτό γιατί;

Γ. Μ.: «Την περίοδο αναφοράς, από τον Σεπτέμβριο του 2014 έως τον Δεκέμβριο του 2015, ενεπλάκησαν με έναν πολύ συστηματικό και κοπιώδη τρόπο οι τεχνικές και οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου, διότι το έργο αυτό βρισκόταν σε εξέλιξη, είχαμε επιβλέψεις, αναμορφώσεις, τροποποιήσεις, προσθέσαμε μουσειογραφική μελέτη, βάσει της οποίας θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε κάποιες πρόσθετες προμήθειες, άρα αυτό το έργο είχε ένα αντικείμενο υλοποίησης και έναν φόρτο που δημιουργούσε στην τεχνική υπηρεσία. Σε έναν απολογισμό, σε άλλα έργα λιγότερο και σε άλλα περισσότερο, εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες του Δήμου. Και σε αυτό το έργο ενεπλάκησαν πολλές υπηρεσίες του Δήμου, άρα ως αναφορά θα ήταν σημαντική παράλειψη να μην το συμπεριλάβουμε στον απολογισμό της περιόδου».

Μεταξύ των μεγάλων έργων είναι ο ποδηλατόδρομος της οδού Μπαρμπέτα. Αληθεύει ότι το συγκεκριμένο έργο εντάχθηκε με πρωτοβουλία της Περιφέρειας;

Γ. Μ.: «Αυτό το έργο είναι πολύ σημαντικό διότι επεκτείνει τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο του έργου της ανάπλασης. Η χιλιομετρική διαδρομή του ποδηλατόδρομου μεγαλώνει και συνδέει το κομμάτι του ποδηλατόδρομου της παραλίας με 2 βασικά parking. Άρα έχει ένα νόημα, να αφήνει κάποιος το αυτοκίνητο του στην ακτή Μ. Δουράτσου ή σε γειτονικά parking και από εκεί να πάρει το ποδήλατο του και να κατεβαίνει. Είναι γεγονός ότι όταν εκθέσαμε την σημαντικότητα του έργου στην Περιφέρεια, ο Γ. Χατζημάρκος, ο Περιφερειάρχης με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ενέσκηψε επάνω σε αυτό μας το αίτημα, το ικανοποίησε και με σχετική του απόφαση υπέγραψε την ένταξη και την χρηματοδότηση του έργου στο ΕΣΠΑ […] Υπήρχε το σχετικό αίτημα το δικό μας και η Περιφέρεια ανταποκρίθηκε άμεσα με τον καλύτερο τρόπο».

Αναφερθήκατε στην αγορά των δύο νέων mini bus-και αυτά με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ-όμως ακούστηκε από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο ότι φέτος, με τα κυκλοφοριακά μέτρα, θα περιοριστούν τα δρομολόγια τους. Πέρυσι ίσως και να ήταν κατανοητή η καθυστέρηση στην ανταπόκριση των δρομολογίων. Τώρα με τα δύο νέα οχήματα που προστέθηκαν πως αιτιολογείται ο περιορισμός;

Γ. Μ.: «Το μεταφορικό έργο γίνεται πιο ποιοτικό, δεδομένου ότι ο Δήμος, πέραν του στόλου τον οποίο διέθετε έχει και δύο νέας τεχνολογίας mini bus, άρα όσοι κάνουν χρήση θα μεταφέρονται με ένα πιο ικανοποιητικό και αξιοπρεπή τρόπο. Όσον αφορά στη συχνότητα και την πυκνότητα των δρομολογίων είναι γεγονός ότι προσπαθήσαμε να κάνουμε έναν εξορθολογισμό, δεδομένου ότι το κόστος εκτέλεσης του μεταφορικού έργου στην αστική περιοχή είναι δυσβάσταχτο. Πέρυσι ξεπέρασε τις 580.000 ευρώ. Είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος να επωμίζεται ο Δήμος. Αυτός είναι και ο λόγος που εξετάζουμε και έχουμε πάρει σχετική απόφαση στην εκτελεστική επιτροπή, να εφαρμόσουμε κάποιο οικονομικό αντίτιμο γι’ αυτούς οι οποίοι χρησιμοποιούν την αστική συγκοινωνία, πάντοτε βέβαια με γνώμονα κοινωνικά και άλλα κριτήρια ώστε συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν έχουν δυνατότητα να καταβάλουν το αντίτιμο, να εξαιρούνται. Οι κατηγορίες που θα εξαιρούνται καθώς και το ύψος του αντιτίμου, εάν θα υπάρχουν κάρτες εβδομαδιαίες, 15ήμερες, μηνιαίες θα προσδιοριστούν βάσει σχετικής μελέτης, που ήδη έχουμε εκπονήσει, σε επόμενο δημοτικό συμβούλιο».

Πόσες μελέτες έχετε εκπονήσει;

Γ. Μ.: «Επειδή ο σχεδιασμός μας ως δημοτική αρχή για τα αναπτυξιακά πράγματα του νησιού επιθυμούμε να εδράζεται στην πραγματικότητα. Δεν θέλουμε να εκπονούμε μελέτες για τις μελέτες για να μένουν στα ράφια, υπό την έννοια ότι η λογική του ότι κάποια στιγμή μπορεί να μας φανεί χρήσιμη, για μας δεν είναι αποδεκτή διότι μας ενδιαφέρει ένας σχεδιασμός βραχυπρόθεσμος και μεσοπρόθεσμος, αλλά και μακροπρόθεσμος. Μελέτες τις οποίες έχουμε στα συρτάρια και τις οποίες βρήκαμε, είναι πρακτικά άχρηστες, γιατί έχει αλλάξει η νομοθεσία, τα τεχνικά και τα οικονομικά δεδομένα. Άρα το να εκπονούμε μελέτες και να διασπαθούμε το δημοτικό χρήμα μόνο για μελέτες δεν έχει κανένα νόημα. Το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο άνοιξε περίπου πριν από 5 μήνες, οι νέες προσκλήσεις έχουν συγκεκριμένες κατευθύνσεις επιλεξιμότητας. Δηλαδή η περιφέρειας μας ως περιφέρεια του στόχου 2, θεωρούμαστε πλούσια, δεν δικαιούμαστε πολλά χρήματα για υποδομές. Υπό αυτή την έννοια, έργα όπως οδοποιίες, λιμενικά έργα ή τέτοιας κατηγορίας έργα υποδομών δεν χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ […] Εμείς ήδη έχουμε κάνει μία στόχευση πολύ συγκεκριμένη, με βάση τις ανάγκες του νησιού σε έργα υποδομών, πάντοτε σε συνάρτηση με τις κατευθύνσεις επιλεξιμότητας. Χρηματοδοτούνται έργα για τη διαχείριση των υγρών αποβλήτων, στον τομέα της εκπαίδευσης, δράσεις και ενέργειες που έχουν να κάνουν με την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, το ανθρώπινο δυναμικό, για τις οποίες ήδη έχουμε κάνει σχετική προετοιμασία και μπορώ να πω ότι βρισκόμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα…».

Για το έργο της επέκτασης του ΧΥΤΑ;

Γ. Μ.: «Στο τομέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων έχουμε έναν χώρο ταφής απορριμμάτων που χρειάζεται αναβάθμισης, τόσον όσον αφορά στην τεχνολογία ταφής, θέλουμε να τον μετατρέψουμε σε χώρο ταφής υπολειμμάτων, όσο καις την αύξηση της χωρητικότητας ή στην χωροθέτηση ενός νέου κυττάρου. Είναι ένα έργο, που βάσει της προμελέτης το εκτιμούμε στα 2,5-3 εκ. ευρώ. Το έχουμε συμπεριλάβει στο σχέδιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων , το οποίο έχει εγκριθεί και ήδη βρίσκεται ανοιχτή πρόσκληση για την οποία υποβάλουμε τις επόμενες ημέρες αίτηση χρηματοδότηση, η οποία θα μας καλύψει και την εκπόνηση των μελετών αλλά και την υλοποίηση του έργου […] ευελπιστούμε, εάν όλα πάνε κάλα, να έχουμε μέσα στο 2017 την οριστική ένταξη και το ξεκίνημα της υλοποίησης».

Ένα έργο μεγάλων απαιτήσεων, είναι το δίκτυο Βάρης-Μ. Γιαλού.

Γ. Μ.: «Τώρα βρισκόμαστε στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης και ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι 10-11 εκ. ευρώ».

Αληθεύει ότι θα χρειαστούν 12 αντλιοστάσια στην υλοποίηση του.

Γ. Μ.: «Έχω δει μία έκδοση μελέτης και με 18 αντλιοστάσια επειδή είναι πολύ μεγάλη η περιοχή αναφοράς. Βέβαια το πλεονέκτημα είναι ότι ο οικισμός της Βάρης είναι οικισμός Γ κατηγορίας και με βάση τις κατευθύνσεις του ΕΣΠΑ πριμοδοτείται και χρηματοδοτείται η υλοποίηση τέτοιων έργων. Τα αντλιοστάσια έχουν αν κάνουν με το κόστος λειτουργίας του έργου.

Αυτό το κόστος δεν θα το επωμισθούν όμως οι κάτοικοι των περιοχών;

Γ. Μ.: «Οι κάτοικοι που σήμερα έχουν τεράστια προβλήματα στα υγρά τους απόβλητα θα πρέπει να τους γίνει συνείδηση ότι θα υπάρξει επιβάρυνση στους λογαριασμούς ύδρευσης και αποχέτευσης, που μέχρι σήμερα δεν είχαν. Όμως αυτό το οποίο ευελπιστούμε και επιδιώκουμε είναι στην λειτουργίας του να μην έχει κοστολόγια αδικαιολόγητα. Τα αντλιοστάσια έχουν μειωθεί στον βαθμό του δυνατού για να μην υπάρχει και αυξημένο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι πολύ εύκολο να λες φτιάχνω ένα μεγάλο έργο, το θέμα είναι πως το λειτουργώ και εάν με συμφέρει. Δεν θα ήθελα να βρω δημότες, να μας πουν «προτιμούσα όταν ήμασταν με τον βόθρο, που δεν είχαμε τα δίκτυα». Αυτό το έργο το βρήκαμε παρατημένο, δεν υπήρχε πολιτική βούληση να γίνει. Τον Δεκέμβριο του 2015 υποβάλαμε στην αρμόδια Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης την μελέτη περιβαλλοντικών όρων, είμαστε σε μία διαδικασία διόρθωσης και συμμόρφωσης, με βάση τις κατευθύνσεις της Διεύθυνσης και επίσης η οριστική μελέτη ολοκληρώνεται τώρα. Τους επόμενους 2-3 μήνες θα έχουμε την ωριμότητα να προχωρήσουμε στην οριστική ένταξη του έργου και στην υλοποίηση».

Κλείνοντας ο κ. Μαραγκός σημείωσε ότι «Αυτά είναι δύο έργα που έχουν έναν εκτιμώμενο προϋπολογισμό 13 εκ. ευρώ. Εντάχθηκε πριν από λίγες ημέρες, με απόφαση του Περιφερειάρχη, η επέκταση του Δημοτικού Σχολείου Βάρης και η δημιουργία του νηπιαγωγείου, με προϋπολογισμό 2,5 εκ. ευρώ. Επίσης εντάχθηκε, με απόφαση του Περιφερειάρχη, η προμήθεια εξοπλισμού ασφάλειας για τον λιμένα της Σύρου. Αυτά τα έργα αθροιστικά πάνε στα 18 εκ. ευρώ. Στο Ν. Αιγαίο δεν υπάρχει μόνο ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης. Με τους περιορισμένους πόρους για υποδομές, όλοι οι δήμοι θα θέλουν να διεκδικήσουν αυτό που τους αναλογεί. Αν για υποδομές στο Ν. Αιγαίο μπορεί να διατίθεται ένα ποσό της τάξης των 70-80 εκ. ευρώ, ο Δήμος Σύρου–Ερμούπολης διεκδικεί το 25%. Άρα να γίνει κατανοητό ότι σχεδιάζουμε με έδραση στην πραγματικότητα, με γνώμονα το τι μπορούμε πραγματικά να διεκδικήσουμε και να κερδίσουμε».