Συνέντευξη του Δημάρχου Σύρου-Ερμούπολης για τις επενδυτικές προτάσεις που αφορούν στο στρατόπεδο, το λιμάνι και το Νεώριο

Σε ιδιώτες επενδυτές

Ο δρόμος που χαράσσει η δημοτική αρχή όσον αφορά στην προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων, με βασικό πυλώνα τη συμφωνία με το ΥΕΘΑ για τη συνεκμετάλλευση του στρατοπέδου, αλλά και τις δράσεις τοπικής οικονομικής ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένου και των ναυπηγικών εγκαταστάσεων του νησιού αποτέλεσαν τα κύρια θέματα, τα οποία αναλύθηκαν στην «Κοινή Γνώμη» από τον Δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργο Μαραγκό.

Οι ιδιωτικές επενδύσεις, λόγω της υπάρχουσας δυσκολίας στη χρηματοδότηση έργων στη Σύρο, αποτελούν καίριο στοιχείο της πολιτικής που επιχειρεί να εφαρμόσει για το νησί η δημοτική αρχή, σύμφωνα άλλωστε και με τις προγραμματικές της αναφορές.

Για τις επενδυτικές προοπτικές της τουριστικής εκμετάλλευσης του στρατοπέδου και του πεδίου βολής, όπως αυτές παρουσιάζονται τόσο εκ μέρους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όσο και από την πλευρά του Δήμου, ο Δήμαρχος ανέφερε ότι «όποιος έχει υπομονή σε λίγο καιρό θα διαπιστώσει το τι δρομολογείται».

Θέλοντας να κάνει πιο συγκεκριμένη την αναφορά του, ο κ. Μαραγκός διευκρίνισε πως «όπως ανέφερε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, ήδη έχουμε στα χέρια μας προτάσεις από επενδυτικά κεφάλαια, αξιοποίησης των εκτάσεων αυτών όπως και επενδύσεων στο λιμάνι της Ερμούπολης, με βάση το master plan, το οποίο υποβάλλεται για έγκριση….Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια έρχονται να συμπληρώσουν το έλλειμμα το οποίο υπάρχει στο νησί από πόρους του ΕΣΠΑ για υποδομές».

Η αναφορά σε επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει για το λιμάνι παραπέμπει σε παραχώρηση του λιμανιού στον όποιο επενδυτή, διότι κανείς δεν θα επενδύσει τα κεφάλαια του χωρίς ο ίδιος να έχει όφελος από αυτή την επένδυση, σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά για το πως λειτουργούν οι συγκεκριμένες διαδικασίες, όπου δηλαδή έχουν υπάρξει ιδιωτικές επενδυτικές προτάσεις.

Παράλληλα τέθηκε και η προοπτική του Νεωρίου, καθώς το μέλλον του απασχολεί της υπουργικές συσκέψεις στις οποίες μετείχε και ο Δήμαρχος, εν αγνοία όμως της επιχείρησης, γεγονός που εκθέτει κάθε συνομιλητή ως προς τη σκοπιμότητα της συγκεκριμένης ενέργειας.

Εξ αφορμής της πρόσφατης συνάντησης που έγινε με τον υπουργό Π. Καμμένο στο υπουργείο, στην επενδυτική προοπτική που αναφέρατε εμπλέκεται και μία ιδιωτική επιχείρηση, αυτή του Νεωρίου, απόντος όμως από τη συζήτηση του εκπροσώπου της ίδιας της επιχείρησης, οπότε με ποια νομιμοποίηση γίνονται τέτοιες συζητήσεις.

Γ. Μ.: «Ο Δήμαρχος νομιμοποιείται να αποδέχεται πρόσκληση από έναν υπουργό. Την ευθύνη και τον συντονισμό της συνάντηση αυτής και των προσκλήσεων, την είχε ο υπουργός κ. Καμμένος. Εγώ λοιπόν δέχθηκαν μία πρόσκληση, η οποία στο μεγαλύτερο κομμάτι της αφορούσε στα θέματα του ναυπηγείου και στο πως θα μπορέσουν οι εργαζόμενοι να πάρουν τα οφειλόμενα προς αυτούς. Αφού συμπάσχουμε με πάρα πολλούς συμπολίτες μας, οι οποίοι εργάζονται στο Νεώριο, αφουγκραζόμαστε την αγωνία τους και για την καταβολή των δεδουλευμένων αλλά και για το μέλλον της επιχείρηση, θεωρήσαμε σκόπιμο και αναγκαίο να παραβρεθούμε σε αυτή την συνάντηση».

Όταν είδατε όμως ότι λείπουν οι εκπρόσωποι της εταιρείας δεν σας εντυπωσίασε αυτό, δεν σας παραξένεψε και τελικά γιατί δεν αντιδράσατε;

Γ. Μ.: «Είναι γεγονός ότι αυτό δημιουργεί κάποια απορία στον οποιονδήποτε. Πέραν αυτού όμως δεν είχα καμία νομιμοποίηση ή κάποια πρωτοβουλία να αποχωρήσω από τη συνάντηση ή να αντιδράσω επειδή δεν ήταν προσκεκλημένοι οι εκπρόσωποι της διοίκησης, θα ωφελούσε ή θα προσέθετε κάτι στην συζήτηση η οποία έγινε. Για το θέμα του Νεωρίου εμείς δεν είμαστε της λογικής ή του δόγματος να έρθουν τα άγρια να διώξουν τα ήμερα. Η επιχείρηση του Νεωρίου είναι μία επιχείρηση η οποία έχει μία μακραίωνη παρουσία και πορεία στα πράγματα τα οικονομικά-και όχι μόνο-του νησιού, την τιμούμε, την σεβόμαστε, τιμούμε και σεβόμαστε και το σύνολο των εργαζομένων, που με αγωνία προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα προς το ζην γι’ αυτούς και τις οικογένειες τους και στους σχεδιασμούς μας για το νησί θα θέλαμε το Νεώριο να έχει παρουσία στα πράγματα. Είναι ξεκάθαρο αυτό το έχουμε δηλώσει. Η αξιοποίηση και το επενδυτικό ενδιαφέρον το οποίο εκδηλώνεται για το λιμάνι είναι σαφές ότι δεν μπορεί να εκδηλωθεί για το κομμάτι του λιμανιού το οποίο καταλαμβάνει μία ιδιωτική επιχείρηση. Το εάν οποιοσδήποτε δυνητικός ή πραγματικός επενδυτής θελήσει αν επικοινωνήσει με τη διοίκηση της επιχείρησης του ναυπηγείου και να έρθει σε κάποιες πρόσθετες, επί μέρους, ιδιωτικές ή άλλες συζητήσεις, αυτό είναι και που δεν αφορά τον Δήμο και δεν μπορούμε εμείς να το διαχειριστούμε. Όμως επειδή με βάση το master plan του λιμανιού προβλέπονται ορισμένες τουριστικές εγκαταστάσεις και χρήσεις, κάποιες μαρίνες ή η μεταφορά του επιβατηγού λιμένα σε άλλη θέση στα κτίρια του Λαδόπουλου. Επίσης, μετά από ενέργειες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου καταφέραμε και πήραμε προέγκριση για την λειτουργία της μαρίνας στη θέση Πηδάλι, καθώς επίσης η διαδικασία εξασφάλισης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης της μαρίνας βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Και αυτό ως εξέλιξη θα έρθει να προστεθεί στα δεδομένα του λιμένα ώστε η όποια επένδυση, αυτοτελώς ή και συνδυαστικά η μία με την άλλη, να είναι πιο ελκυστική. Η Σύρος παρουσιάζει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, όμως έχουμε δεσμευτεί απέναντι στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και προς τους συμπολίτες μας ότι τίποτα δεν θα γίνει εν κρυπτώ. Δηλαδή θα εκπονήσουμε ένα επιχειρησιακό σχέδιο σε επίπεδο νησιού, ένα master plan το οποίο έχει ακουστεί, αυτό είναι δέσμευση μας, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την μέγιστη δυνατή συναίνεση των συλλογικών φορέων και των θεσμικών φορέων του νησιού, για να καταλήξουμε σε μία κατεύθυνση, σε μία αναπτυξιακή προοπτική του νησιού για τα επόμενα 10,20,30 χρόνια».

Αυτή προοπτική όμως περιλαμβάνει παραχώρηση;

Γ. Μ.: «Σε ότι αφορά εκτάσεις οι οποίες δεν μας ανήκουν, δηλαδή το στρατόπεδο στην Ερμούπολη και το πεδίο βολής στη Βάρη, είναι σαφές και προφανές ότι το ΥΕΘΑ και το ΤΕΘΑ θα παραχωρήσουν τη χρήση. Αυτό είναι τεχνικό ζήτημα εάν θα την παραχωρήσουν στο Δήμο, για 99 χρόνια, ή προς τον επενδυτή ώστε να πραγματοποιηθούν οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις. Σε άλλες περιπτώσεις όπου η ιδιοκτησία είναι πιο απλουστευμένη, είναι δηλαδή του Δήμου ή είναι του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, εκεί είναι σαφές ότι ο οποίος επενδυτής θέλει να πραγματοποιήσει μία επένδυση επάνω σε ένα στέρεο επενδυτικό περιβάλλον. Άρα η πολυετής παραχώρηση και αξιοποίηση αυτών των υποδομών και των εκτάσεων είναι δεδομένη. Οι επενδύσεις αυτές θα σχεδιαστούν με γνώμονα την αναπτυξιακή προοπτική και το όραμα της δημοτικής αρχής και του νησιού. Δεν θα πάμε δηλαδή στη λογική «μπάτε σκύλοι αλέστε και αλεστικά μη δώσετε». Να έρθουν δηλαδή οι ξένοι, να επενδύσουν όπως εκείνοι θεωρούν καλύτερο, με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος το δικό τους χωρίς το νησί να απολαύσει τα οφέλη τα οποία δικαιούται. Αυτές οι καταστάσεις είναι will win, θα κερδίσει δηλαδή και ο επενδυτής και η τοπική κοινωνία, άρα θα δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης, θα υπάρξει οικονομικό αντικείμενο στο νησί και είμαι αισιόδοξος ότι αυτές οι επενδύσεις και η ιδιωτική πρωτοβουλία αφ’ ενός θα καλύψουν ένα έλλειμμα το οποίο εμφανίζεται στην περιφέρεια μας, λόγω του περιορισμού των πόρων για υποδομές και αφ’ εταίρου θα λειτουργήσουν ως πόλος, ώστε και άλλης μικρότερης εμβέλειας επενδύσεις να ‘ρθουν και να πραγματοποιηθούν».

Μιλήσατε για αύξηση των θέσεων εργασίας, άλλωστε να μην ξεχνάμε ότι ερχόμαστε πολύ ψηλά στο Ν. Αιγαίο στα ποσοστά ανεργίας, πράγμα που σημαίνει ότι χτυπάτε μία ευαίσθητη χορδή του κόσμου. Σαφώς θέσεις εργασίας, επάνω σε ποια βάση όμως; Γιατί συνήθως τέτοιας εμβέλειας επενδύσεις, σαν κι αυτές που συζητά και το ΥΕΘΑ, με μεγάλες τουριστικές εγκαταστάσεις, με εκμεταλλεύσεις λιμένων κ.λ.π., προϋποθέτουν και τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών. Δηλαδή συγκεκριμένα ωφελήματα που δίνονται προς του επενδυτές, με ελάχιστο ή μηδενικό-στις περισσότερες περιπτώσεις-φορολογικό κόστος γι’ αυτούς και βέβαια με τριτοκοσμικές συνθήκες εργασίας και αμοιβής.

Γ. Μ.: «Στο κομμάτι των φορολογικών διευκολύνσεων ή ελαφρύνσεων. Όπως ανέφερε και ο υπουργός υπάρχουν προτάσεις από το Αμπού Ντάμπι, υπάρχει πρόταση που μας έχει εκτεθεί, αλλά δεν θα ήθελα να προκαταλάβουμε το master plan. Το ότι υπάρχει ενδιαφέρον είναι σημαντικό. Το αν το νησί μας ήταν στα αζήτητα θα μας προβλημάτιζε. Ας υπάρχει ενδιαφέρον κι εμείς θα καθορίσουμε τους όρους του παιχνιδιού».

Έχουμε τέτοια δυνατότητα;

Γ. Μ.: «Βεβαίως. Τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο τον έχει το νησί. Όπως είχε αναφέρει και ο υπουργός, στην επίσκεψη του εδώ, υπάρχουν και προτάσεις ακόμα και για την μεταφορά του νηογνώμονα από το Αμπού Ντάμπι εδώ, με ζώνες με μηδενική φορολόγηση, όχι όμως στο σκέλος των ΕΟΖ, που αφορούν τριτοκοσμικές συνθήκες όσον αφορά στις μισθολογικές απολαβές των εργαζομένων ή τις ασφαλιστικές εισφορές. Το να έρθει ένας επενδυτής με προνομιακό καθεστώς φορολόγησης, να επενδύσει στο νησί μας, αυτό είναι σημαντικό και για το νησί το ίδιο, αλλά και για τις θέσεις απασχόλησης για το παραγωγικό δυναμικό, το οποίο θα απασχοληθεί στην επένδυση. Δεν μιλάμε για τέτοιου τύπου επενδύσεις με «θέσεις απασχόλησης τύπου Πακιστάν». Μιλάμε για επενδύσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στο νησί, θα λειτουργήσουν σωρευτικά, συμπληρωματικά και φιλικά ως προς τις άλλες οικονομικές δραστηριότητες και θα μεγιστοποιήσουν το οικονομικό αποτέλεσμα για το νησί».

Αυτό παραπέμπει σε σχέσεις εργασίας, όπως έχουν δημιουργηθεί στον ΟΛΠ με την Cosco. Άλλου μεγέθους βέβαια αλλά ίδιας λογικής. Την επένδυση όπως έγινε και την απασχόληση όπως εξελίχθηκε με υπεργολάβους τοπικής αγοράς.

Γ. Μ.: «Ας μην προτρέχουμε. Επειδή πολύς λόγος έχει γίνει για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Τμήμα που έχει εδώ, για το οποίο φερόμαστε εμείς, σαν δημοτική αρχή, να μην λειτουργούμε ως φίλα προσκείμενοι, ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Κατόπιν συνεννόησης με το Πανεπιστήμιο και με τον πρόεδρο του Τμήματος, τον κ. Δαρζέντα, αλλά και με τον πρύτανη, το υπηρεσιακό σχέδιο, έχουμε κάνει εμείς πρόταση ως Δήμος να αναλάβει την εκπόνηση του το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με εξειδικευμένους συνεργάτες ώστε να έχει λόγο στα πράγματα, να μην είναι μία εταιρεία η οποία ενδεχομένως να μπορεί για ορισμένους να είναι ελεγχόμενη ή ν καθοδηγείται ή να ποδηγετείται από συμφέροντα οικονομικά. Θεωρούμε ότι το Πανεπιστήμιο έχει μία αξιοπιστία αδιαμφισβήτητη και αυτή η επιλογή και αυτή η κατεύθυνση για την εκπόνηση του master plan δίνει και προς την τοπική κοινωνία αυτό ακριβώς το έρεισμα και τη διαβεβαίωση ότι οι επενδύσεις οι οποίες θα σχεδιαστούν, θα σχεδιαστούν με αποκλειστικό γνώμονα το αναπτυξιακό μέλλον και το όφελος του νησιού και όχι συμφέροντα τρίτων, εταιρειών, εργολάβων, υπεργολάβων κ.λ.π.».

Η κίνηση που κάνετε να αναλάβει την εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου το Πανεπιστήμιο μήπως είναι σαν «χάϊδεμα», ώστε να δείξουμε ότι «σας υπολογίζουμε επιστημονικά και γι’ αυτό σας αναθέτουμε αυτή την εκπόνηση, αλλά από την άλλη δεν κάνουμε και τίποτε για να διασφαλίσουμε τη διαμονή σας στο νησί».

Γ. Μ.: «Εγώ θα έλεγα το αντίθετο. Παρ’ ότι το Πανεπιστήμιο μπορεί να πει κάποιος ότι έχει έννομο συμφέρον, διότι για πάρα πολλά χρόνια βολιδοσκοπούσε και καλόβλεπε την μετεγκατάσταση και την μεταστέγαση του στο στρατόπεδο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το βγάζουμε από τα πόδια μας, διότι το Πανεπιστήμιο εμμένει να πάει στο στρατόπεδο. Αυτός λοιπόν είναι και ένας λόγος, για να δείξουμε ότι δεν έχουμε καμία διάθεση αρνητική απέναντι στο Πανεπιστήμιο. Του ζητάμε να προχωρήσουμε μαζί και να σχεδιάσουμε από κοινού, μαζί με τους συλλογικούς και παραγωγικούς φορείς το μέλλον του νησιού. Θα είναι μία μελέτη η οποία δεν θα έχει εξαρτήσεις από συμφέροντα και το επόμενο διάστημα, στο οποίο ευελπιστώ να οριστικοποιήσουμε τη συνεργασία αυτή. Περιμένω μέσα στον Ιούλιο την σχετική απόφαση της Διοικητικής Επιτροπής του ΤΕΘΑ, η οποία θα πιστοποιεί αυτά που υπέγραψε ο υπουργός με το μνημόνιο συναντίληψης και συνεργασίας. Θα μας ανοίξει τον δρόμο για ξεκινήσει η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, για να ξεκινήσει «χτες» κιόλας η εκπόνηση του aster plan».

Μνημόνιο συνεργασίας δεν ζήτησε το υπουργείο να υπογράψει και με το Νεώριο και βέβαια υπό το πρόσχημα της πιεσμένης κατάστασης που βιώνουν οι εργαζόμενο του έγινε η συνάντηση που συζητούσαμε. Κανείς δεν αμφισβητεί την θετική σας πρόθεση απέναντι στους εργαζόμενους του Νεωρίου, όμως δεν σας εξέπληξε το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι κατ’ ουσίαν δεν εκπροσωπήθηκαν σε αυτή την συνάντηση; Γιατί οι εκπρόσωποι του Εργοστασιακού που παραβρέθηκαν εκπροσωπούν το 1/3 του συνολικού αριθμού εργαζομένων. Οπότε και σε αυτή την περίπτωση πάλι ερήμην τους συζητούσατε.

Γ. Μ.: «Χάριν ευγένειας, όταν παραβρίσκεσαι σε μία σύσκεψη, μάλιστα με τόσο σημαντική ατζέντα, οφείλεις να παρίστασαι και δώσεις τον καλύτερο εαυτό σου για να ευοδωθούν οι στόχοι και τα ζητούμενα αυτή της συνάντησης. Το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι του Νεωρίου ουσιαστικά χωρίζονται σε δύο βασικές ομάδες, μεταξύ των οποίων υπάρχει μία αντιπαλότητα, είναι εσωτερικό θέμα, όμως οφείλω να καταθέσω ότι μόνο καλός τους ίδιους δεν κάνει, στην επιχείρηση, αλλά και την τοπική κοινωνία. Εμείς θα θέλαμε να διέπονται οι μεταξύ τους σχέσεις από μία αρμονία, από μία συναδελφικότητα, ώστε όλοι μαζί ενωμένοι να διεκδικούν και να κερδίζουν αυτά τα οποία δικαιούνται ευελπιστώ ότι το επόμενο διάστημα, οι ενδεχόμενοι εγωισμοί, οι συνθήκες θα ωριμάσουν ακόμα περισσότερο για να έρθουν πιο κοντά οι εργαζόμενοι και όλοι μαζί, σαν μία γροθιά, μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση, με τον Δήμο, του τοπικούς φορείς να διεκδικήσουν ότι καλύτερο γι’ αυτούς. Οι συνθήκες είναι πιο ώριμες από ποτέ. Αυτή η οικονομική δυσπραγία και η κακή οικονομική πορεία της επιχείρησης, υπό τις κατάλληλες συνθήκες και υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορεί να ανατραπεί. Αυτοί μας λοιπόν οι σχεδιασμοί για το μέλλον του νησιού εμπεριέχουν το Νεώριο, το βάζουν μέσα στο κάδρο της αναπτυξιακή και οικονομικής πορείας του νησιού και πιστεύω ότι μπορούν να το βοηθήσουν. Δηλαδή η οποιαδήποτε μετεξέλιξη επιχειρησιακή ή λειτουργική της επιχείρησης του Νεωρίου μπορεί να υποβοηθηθεί με βάση τους σχεδιασμούς που πραγματοποιεί η δημοτική αρχή».