Επίσημες τοποθετήσεις κι ενημέρωση του προέδρου του ΦΟΔΣΑ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για τη διαδικασία λειτουργίας της ανακύκλωσης το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου

Υπεργολαβία στην ανακύκλωση

Καμία αλλαγή στην περισυλλογή μετά την προσφυγή “αποκλεισμένου” εργολάβου η οποία κι εγκρίθηκε από την Επιτροπή του άρθρου 152

Με υπεργολαβία, αλλά χωρίς τις απαιτούμενες εγκρίσεις του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) προχωρά η διαδικασία περισυλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών στη Σύρο κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, μετά και την προσφυγή “αποκλεισμένου” εργολάβου από τη σχετική διαδικασία που συνδεόταν με την προηγούμενη σύμβαση, η οποία κι έγινε αποδεκτή από την Επιτροπή του άρθρου 152.

Η κατάπτωση της σύμβασης της δημοτικής πλευράς με τον ανάδοχο που είχε αναλάβει την ανακύκλωση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης έως τον Οκτώβριο του 2016, ως φάνηκε από την τοποθέτηση του προέδρου του ΦΟΔΣΑ, Μάρκου Πρίντεζη δεν οδήγησε ωστόσο σε κάποια αλλαγή σε επίπεδο διαδικασίας, καθώς ο σημερινός υπεργολάβος του “αποκλεισμένου” αναδόχου, επί της ουσίας είναι ο προηγούμενος ανάδοχος που εκτελούσε τις εργασίες, μετά από μεταξύ τους συμφωνία.

Δεδομένης της αναστάτωσης που προκλήθηκε στον Φορέα όπως πολλάκις επεσήμανε ο κ. Πρίντεζης από τη σχετική προσφυγή, η οποία οδήγησε στην πραγματοποίηση νέας δίμηνης σύμβασης με τον δικαιωμένο εν τέλει “αποκλεισμένο” ανάδοχο, ο πρόεδρος άδραξε την ευκαιρία να στηλιτεύσει τα “γεγονότα” στο δημοτικό συμβούλιο, γνωστοποιώντας μία σειρά επιστολών που έχουν ανταλλάξει ο ΦΟΔΣΑ με τον νέο ανάδοχο, προκειμένου να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του, περί υπεργολαβίας.

Η εν λόγω εξέλιξη, όπως καθίσταται κατανοητό, θέτει προ των ευθυνών του και τον Φορέα, ο οποίος αν κι έχει διαπιστώσει (δια στόματος κ. Πρίντεζη) την υπεργολαβία, δεν έχει μεριμνήσει προκειμένου να είναι η δημοτική πλευρά τυπικά προστατευμένη.

Αξίζει μόνον να σημειωθεί πως, για να μπορέσει να “σταθεί” μία υπεργολαβία, ο ανάδοχος πρέπει να το έχει γνωστοποιήσει στον εντολέα του (εν προκειμένω Δήμος), ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να εκδώσει τις απαιτούμενες θετικές αποφάσεις.

Το συγκεκριμένο ζήτημα, φέρνει στο προσκήνιο και το θέμα του Διεθνούς Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού που προκηρύσσει ο Δήμος για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ, της Ανακύκλωσης του ΦΟΔΣΑ και του ΣΜΑΥ από την 1η Νοεμβρίου του 2016 έως τις 30 Νοεμβρίου του 2018.

Συνολικά η αναφορά στο θέμα προβάλλεται στο web tv της “Κοινής Γνώμης”

Δίμηνη σύμβαση για την κάλυψη του κενού

Επί της ουσίας το θέμα της υπεργολαβίας τέθηκε στο προσκήνιο από την εκτεταμένη τοποθέτηση του προέδρου του ΦΟΔΣΑ, Μάρκου Πρίντεζη, κατόπιν ερώτησης του μέλους της μείζονος αντιπολίτευσης, Νίκου Φωτεινιά σχετικά με τη σημερινή διαδικασία της ανακύκλωσης, μετά από την απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 152 να κάνει αποδεκτή την προσφυγή. Ο κ. Φωτεινιάς δήλωσε μάλιστα πως παρατηρεί τα φορτηγά του προηγούμενου εργολάβου να συνεχίζουν την περισυλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών.

Πριν την παράθεση αποσπασμάτων της τοποθέτησης του κ. Πρίντεζη, αξίζει πρωτίστως να υπενθυμιστεί ότι, η προσφυγή υπήρξε καθώς αν και μειοδότησε ο σημερινός εργολάβος της ανακύκλωσης αρχικά, ωστόσο, ο ίδιος είχε απορριφθεί από τον Φορέα βάσει του ότι δεν είχε καταθέσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία. Ως εκ τούτου, ο Φορέας προχώρησε σε σύμβαση με τον δεύτερο μειοδότη, ο οποίος και αποτελεί σήμερα τον υπεργολάβο του “αποκλεισμένου” πρώτου μειοδότη.

Η κατακύρωση του διαγωνισμού στον δεύτερο μειοδότη, οδήγησε τον πρώτο να προσφύγει, με αποτέλεσμα ο ΦΟΔΣΑ να πρέπει να προβεί σε νέα σύμβαση για το δίμηνο (Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου) που απέμενε, για την χρονική κάλυψη του έργου της ανακύκλωσης, μέχρι την ύπαρξη νέας σύμβασης. Διευκρινίζεται πως, ο νέος εργολάβος όφειλε να ξεκινήσει το έργο του από την 1η Σεπτεμβρίου, με τον δικό του εξοπλισμό και τα απαραίτητα οχήματα.

Μ. Πρίντεζης: “Έβλεπα ότι από την 1η Σεπτεμβρίου την περισυλλογή έκανε ο ίδιος εργολάβος”

Επικαλούμενος το περιεχόμενο ή τμήματα του περιεχομένου των επιστολών που έχουν ανταλλάξει ο ΦΟΔΣΑ με τον καινούργιο εργολάβο, καθ΄ όλη τη διάρκεια του τελευταίου διαστήματος από τον Αύγουστο έως σήμερα για την κάλυψη των εργασιών ανακύκλωσης κατά το προαναφερθέν δίμηνο, ο κ. Πρίντεζης θέλησε να στηρίξει τις δηλώσεις του περί υπεργολαβίας παρουσιάζοντάς τα.

Αναφορικά με το εν λόγω θέμα, ο ίδιος ξεκίνησε λέγοντας πως, “Είναι πράγματι μία πληγή που αποκτήθηκε με την προσφυγή στο άρθρο 152” υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως, “Παρόλα αυτά όμως ο Φορέας τήρησε όλη τη διαδικασία νόμιμα, συμμορφώθηκε με την απόφαση του άρθρο 152 και κάλεσε τον ανάδοχο να υπογράψει συμφωνητικό στις 17 Αυγούστου του 2016 με το ποσό (των 14.018,20 ευρώ) για δύο μήνες μιας που έτρεχε ο διαγωνισμός (σσ. ανοικτός ενιαίος για τα επόμενα δύο έτη)”.

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ μίλησε αναλυτικά και με ημερομηνίες για την γραπτή επικοινωνία που είχε η δημοτική πλευρά με τον ανάδοχο με φόντο την έναρξη κάλυψης της διαδικασίας ανακύκλωσης από τον ίδιο και συγκεκριμένα από 1η Σεπτεμβρίου, ζητώντας του να προσκομίσει το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών που όφειλε να έχει ο Φορέας στη διάθεσή του για να εφαρμόσει τη σύμβαση.

Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, ο ΦΟΔΣΑ ζήτησε να γνωρίζει τα οχήματα με τα οποία θα περισυλλέγονται τα ανακυκλώσιμα υλικά τέλος Αυγούστου, με τον νέο ανάδοχο ωστόσο, μετά από συγκεκριμένη απάντηση, να παρουσιάζει διαφορετικά οχήματα από εκείνα που είχε αναφέρει αρχικώς με φόντο την προκήρυξη.

“Στη συνέχεια, την τελευταία ημέρα 31/8 και μετά από τηλεφωνική επικοινωνία που είχα με τον κ. Καιρίδη παρακάλεσα να στείλει τα οχήματα, να ετοιμαστεί γιατί από 1/9 θα αναλάμβανε τα καθήκοντα περισυλλογής της ανακύκλωσης” σημείωσε ο κ. Πρίντεζης, επισημαίνοντας πως, κατόπιν, έλαβε μία επιστολή απαντητική, στην οποία συμπεριλαμβάνονταν διαφορετικά οχήματα, με τη σημείωση πως, “θα χρησιμοποιηθούν άμεσα τα μισθωμένα οχήματα με αριθμούς κυκλοφορίας (αναφορά στο web tv)” των οποίων “οι διαστάσεις θα βοηθούν στην καλύτερη εξυπηρέτηση της ανακύκλωσης”.

Σε νέα προσπάθεια επικοινωνίας του Φορέα, ο κ. Πρίντεζης κατέστησε γνωστό πως, “υπενθύμισε” στον νέο ανάδοχο ότι στον Φορέα είχαν κατατεθεί “διαφορετικές άδειες, από εκείνες που καταγράφονταν αρχικά”, συμπληρώνοντας δε, πως, μία ημέρα πριν την έναρξη της νέας σύμβασης, η πλευρά του αναδόχου είχε γνωστοποιήσει ότι, “θα χρησιμοποιήσετε εξοπλισμό μισθωμένο και όχι τον εξοπλισμό που καταθέσατε στην προσφορά σας ότι θα χρησιμοποιήσετε”. Διευκρίνισε δε, πως προς τον ανάδοχο τονίσθηκε ότι, “μίσθωση εξοπλισμού είναι εφικτή εφόσον δεν υποκρύπτει υπεργολαβία” ενώ επιπλέον στη συνέχεια, ζητήθηκαν και όλα τα στοιχεία για τους οδηγούς.

Από την συνέχεια της γνωστοποίησης των επιστολών, ο κ. Πρίντεζης επεσήμανε πως, εστάλη φάκελος προς τον ΦΟΔΣΑ, ο οποίος δεν περιελάμβανε όμως όσα κρίνονταν απαραίτητα ως στοιχεία κι επιπλέον, διαπιστώθηκε η ύπαρξη σύμβασης ανάμεσα στον νυν ανάδοχο και τον προηγούμενο για τη χρησιμοποίηση του εξοπλισμού (σσ.οχήματα) που χρησιμοποιούνταν από τον πρώτο ανάδοχο μέχρι πρότινος, του οποίου κατέπεσε η σύμβαση από την προσφυγή. “Αν οδηγήθηκα σε αυτήν την διαδικασία κε Φωτεινιά ήταν επειδή έβλεπα ότι από την 1/9 την ανακύκλωση την έκανε ο παλιός εργολάβος. Σημαίνει κάτι αυτό; Ναι, σημαίνει ότι τήρησα τη διαδικασία να βρω την άκρη του νήματος” σχολίασε παρακάτω ο Μάρκος Πρίντεζης, προσθέτοντας μάλιστα πως, με νέο έγγραφο, ο ΦΟΔΣΑ έδωσε περιθώριο στον νέο ανάδοχο ως τις 28 Σεπτεμβρίου, να καταθέσει όλα τα δικαιολογητικά, “διαφορετικά θα κηρυχθεί έκπτωτος”. Όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, η επικοινωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές συνεχίζεται, ωστόσο, καθίσταται σαφές για τον ίδιο πως, “υπάρχει υπεργολαβία”. “Αυτή τη στιγμή λοιπόν είμαστε στο αποτέλεσμα κε Φωτεινιά να αποφασίσει το ΔΣ του Φορέα, τί μέλλει γενέσθαι” σχολίασε κλείνοντας την τοποθέτησή του και διαβεβαιώνοντας το σώμα πως, ο Φορέας ενήργησε κατ΄ αυτόν τον τρόπο “λειτουργώντας άψογα”.

Γ. Μαραγκός: “Ντόρος για τους τύπους”

Σε σχόλιο επί των όσων λέχθηκαν στη συνεδρίαση κλήθηκε να προβεί ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός από την εφημερίδα. Ειδικότερα, στην ερώτηση αν συμμερίζεται την αναφορά του κ. Πρίντεζη περί υπεργολαβίας, ο ίδιος επεσήμανε πως, “δεν υποκρύπτεται” αλλά “σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Πρίντεζη, ευθαρσώς ανέφερε ότι υπάρχει υπεργολαβία που εξ όσων κατάλαβα κι εγώ και όλοι, ο υπεργολάβος του νέου εργολάβου είναι ο εργολάβος που ήταν πριν στην εκτέλεση της σύμβασης, η οποία και κατέπεσε”. Πρόσθεσε μάλιστα, πως ακριβώς γι αυτό, “επί της ουσίας δεν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με την προϋπάρχουσα κατάσταση με τη σημερινή” σημειώνοντας μάλιστα πως αναφορικά με την έκταση που είχε λάβει το θέμα της αλλαγή του αναδόχου με ευθύνη του ΦΟΔΣΑ, “ουσιαστικά ήταν ένας ντόρος για τους τύπους”. Άφησε ωστόσο, ανοικτό το ενδεχόμενο, “ο νέος εργολάβος να μην είχε τα περιθώρια να εφαρμόσει δική του “μεθοδολογία” για την ανακύκλωση και να προτίμησε να ακολουθήσει την πεπατημένη”.

Εν αναμονή της νέας σύμβασης για τη συνολική διαχείριση ΧΥΤΑ και ανακύκλωσης

Ενόψει της νέα διετούς σύμβασης που θα προκύψει από την ολοκλήρωση της ανοικτής ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανακύκλωση στη Σύρο τα έτη 2017 και 2018 (επί της ουσίας), το έργο της οποίας και προϋπολογίζεται σε 443.849,13 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% τοποθετήθηκε ο κ. Μαραγκός, ερωτηθείς να μιλήσει και για τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΣΜΑΥ), η λειτουργία του οποίου θα πραγματοποιείται από τον νέο ανάδοχο που θα αναλάβει το έργο.

“Το θέμα της μεταφοράς και της αποκομιδής στο ΣΜΑΥ των ανακυκλώσιμων υλικών είναι κάτι που ίσχυε και ισχύει. Εμείς με τον εξοπλισμό που έχουμε και τον χώρο που έχουμε σταματάμε να μισθώνουμε χώρο για την αποθήκευση και η επεξεργασία η πρωτογενής γίνεται στον ΣΜΑΥ του Δήμου. Ουσιαστικά μπορούμε να στέλνουμε ποιοτικότερα ανακυκλώσιμα υλικά, με χαμηλό υπόλειμμα και αυτό εξοικονομεί και μεγαλύτερο έσοδο για τον Δήμο από την ανακύκλωση την οποία κάνουμε, αλλά και δεν δημιουργεί και έξοδο για την επιστροφή του υπολείμματος” ανέφερε μεταξύ άλλων, λέγοντας μάλιστα πως ο Δήμος θα βγει κερδισμένος και σε επίπεδο “αντοχής” του ΧΥΤΑ, με δεδομένο ότι η ταφή στο κύτταρο θα αφορά σε μικρότερο ποσοστό “υλικών”.

Στην παρούσα φάση δε, όπως ισχυρίστηκε, “υπό αυτή την έννοια ο ΣΜΑΥ πέτυχε τους στόχους του και βεβαίως η λειτουργία του μπορεί να βελτιωθεί ακόμη περαιτέρω. Οι εργολάβοι που έχουν να κάνουν κυρίως με το κομμάτι της αποκομιδής και της μεταφοράς των ανακυκλώσιμων υλικών αυτό είναι μία διαδικασία που δεν μπορούμε να την αποφύγουμε γιατί ο Δήμος δεν έχει τη δυνατότητα, ούτε οχήματα για τη μεταφορά των ανακυκλώσιμων υλικών”.

Κλείνοντας τον σχολιασμό του, ο δήμαρχος υποστήριξε μάλιστα ότι, “Εμείς ως Δήμος προσπαθούμε να λειτουργούμε το κομμάτι της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων και των ανακυκλώσιμων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Έχουμε έναν σχεδιασμό που απεικονίζεται στο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων μας που είναι και συμβατό με το ΠΕΣΔΑ και με το ΕΣΔΑ”. Εν κατακλείδι, σημείωσε δε, πως, στην γενικότερη προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής, δεν πρέπει να παραληφθεί η αναφορά στην υποβολή πρότασης εκ μέρους του Δήμου για την χρηματοδότηση της μετατροπής του ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ.