Στα «χέρια» του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού για τα λιμάνια της χώρας

Τα λιμάνια των Κυκλάδων μέσα από τη «ματιά» των πλοιάρχων

Αρκετές οι παρατηρήσεις και προτάσεις βελτίωσης των καπετάνιων για τα λιμάνια των Κυκλάδων

Την ετήσια έκθεσή της, σχετικά με τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στα λιμάνια της χώρας, απέστειλε προς το Υπουργείο Ναυτιλίας η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), με στόχο την ενημέρωση των αρμοδίων αρχών και την συμμόρφωση κατά το δυνατόν, προκειμένου να καταστεί ασφαλέστερο το έργο της μεταφοράς των επιβατών και να ελαχιστοποιηθούν τα ατυχήματα και οι ζημιές.

Ιδιαίτερα, σε ό,τι αφορά τις Κυκλάδες, τα προβλήματα που καταγράφουν οι πλοίαρχοι των πλοίων, που προσεγγίζουν σε καθημερινή σχεδόν βάση τα λιμάνια των νησιών, εντοπίζονται στην πλειοψηφία τους σε σημεία που δύναται να βελτιστοποιηθούν με μικρές παρεμβάσεις, όπως βελτίωση του φωτισμού, εγκατάσταση προσκρουστήρων, επισκευή των θέσεων πρόσδεσης κλπ.

Ιδιαίτερη επικινδυνότητα – όπως άλλωστε καταγράφεται σχεδόν κάθε χρόνο στη σχετική έκθεση των πλοιάρχων – εντοπίζεται στο λιμάνι της Τήνου, ενώ επικινδυνότητα λόγω των αγκυροβολημένων σκαφών αναψυχής παρατηρείται και στο λιμάνι της Σχοινούσας.

Για αρκετούς λιμένες των Κυκλάδων προτείνονται και φέτος από την ΠΕΠΕΝ παρεμβάσεις που αφορούν σε μικρού, σχετικά, κόστους εργασίες, οι οποίες ωστόσο δεν έχουν πραγματοποιηθεί, παρά την επισήμανσή τους και σε προηγούμενες εκθέσεις.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ετήσια έκθεση της ΠΕΠΕΝ σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση των λιμένων της χώρας αλλά και των προτάσεων των πλοιάρχων για τη βελτίωσή τους, έχει αποσταλεί προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, τον Υπουργό, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, τον Υφυπουργό, κ. Κώστα Κατσαφάδο και το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, όπως επίσης στον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, κ. Θεόδωρο Κλιάρη και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εφοπλιστών Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Μιχάλη Σακέλλη.

Μάλιστα, από το Υπουργείο, η έκθεση προωθήθηκε προς τους αρμόδιους για τις λιμενικές εγκαταστάσεις φορείς (Λιμενικά Ταμεία), προκειμένου βάσει των παρατηρήσεων να αποστείλουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ ενημέρωση, αναφορικά με τις ενέργειες που έχουν ήδη αναλάβει ή προτίθενται να αναλάβουν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που θίγονται στις εν λόγω επιστολές και την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων.

Σχετικά με τις αναφορές των πλοιάρχων ειδικά σε ό,τι αφορά στις λιμενικές εγκαταστάσεις των Κυκλάδων, παρακάτω παρατίθενται – με αλφαβητική σειρά – οι παρατηρήσεις και προτάσεις των πλοιάρχων για τη βελτίωσή τους.

Αμοργός

Για το λιμάνι της Αιγιάλης, οι πλοίαρχοι επισημαίνουν ότι «εξέχουν οι ράγες, με αποτέλεσμα ο καταπέλτης των πλοίων να γλιστράει».

Επιπλέον, «το πλάτος της προβλήτας είναι στενό και ο καταπέλτης απέχει 2 μέτρα από τις δέστρες. Δεν υπάρχει δυνατότητα ασφαλούς πρόσδεσης», ενώ καταλήγουν, πως «με δυτικούς καιρούς, που έχει μεγάλη ρέστια και με ολισθηρότητα από τις ράγες και με την μικρή απόσταση από τις δέστρες, είναι άκρως επικίνδυνο να χτυπήσει ο καταπέλτης πάνω στις μπίντες και να προκληθεί σοβαρή ζημιά».

Προτείνεται η επισκευή της προβλήτας με άσφαλτο ή/και τσιμέντο, καθώς τα σίδερα της κατασκευής προεξέχουν και δημιουργούν προβλήματα και ζημιές στους καταπέλτες, καθώς και η τοποθέτηση προσκρουστήρων.

Για τα Κατάπολα, επίσης τονίζεται ότι εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει, ενώ επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες, ενώ προτείνεται η επισκευή της προβλήτας από τα εξέχοντα σίδερα, καθώς και να τοποθετηθούν χωνευτές μπίντες.

Ανάφη

Για το λιμάνι της Ανάφης τονίζεται ότι χρήζει άμεσης βυθοκόρησης και εκβάθυνσης, δεδομένου ότι είναι άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου, όταν επικρατεί υψηλή αποθαλασσία και κυματισμός. Επίσης σημειώνεται, ότι δεν είναι προστατευμένη η προβλήτα από τους εξωτερικούς κυματισμούς με αποτέλεσμα την υπερπήδησή του.

Άνδρος

Για το κύριο λιμάνι της Άνδρου προτείνεται η τοποθέτηση επιπλέον και η επισκευή των υφιστάμενων προσκρουστήρων. Παράλληλα, όπως τονίζεται, «σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά τη διάρκεια χειρισμών, καθώς επίσης αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας, λόγω συχνής χρήσης του βυθού».

Ζητείται επιπλέον, «να γίνει φωτοσήμανση του υφάλου “Βουβή” και της βραχονησίδας “Τουρλίτης”» και να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα.

Άλλη μία πρόταση αφορά στη μετατροπή του βραχώδους λιμενοβραχίονα σε προβλήτα.

Δονούσα

Για το λιμάνι της Δονούσας η ΠΕΠΕΝ προτείνει τις εξής παρεμβάσεις:

Α) Προέκταση προβλήτα και διαπλάτυνσή της ώστε να υπάρχει εναλλακτική θέση πρυμνοδέτησης με την πλώρη στους δυτικούς καιρούς.

Β) Εκβάθυνση λιμενολεκάνης στο ύψος του σταθμού της ΔΕΗ.

Γ) Τοποθέτηση – επισκευή προσκρουστήρων.

Δ) Φωτισμός προβλήτας.

Ε) Προέκταση – κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από νοτιοδυτικούς κυματισμούς.

Ηρακλειά

Για το λιμάνι της Ηρακλειάς, οι πλοίαρχοι εστιάζουν στην ανεμογεννήτρια που βρίσκεται εκτός λειτουργίας εξ αρχής δεξιά κατά την είσοδο του πλοίου, καθώς όπως υποστηρίζουν δυσκολεύεται η μανούβρα.

Θηρασιά

Σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, η προσέγγιση μεγάλων πλοίων καθίσταται επικίνδυνη, λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Προτείνεται η επέκταση της προβλήτας προς τα βόρεια.

Ίος

Οι προτάσεις για τη βελτίωση της προσέγγισης των πλοίων της ακτοπλοΐας στο λιμάνι της Ίου αφορούν σε:

  • Επέκταση και διαπλάτυνση προβλήτας.
  • Εκβάθυνση περιοχής προς τα βορειοανατολικά.
  • Τοποθέτηση σημαντήρων οριοθέτησης περιοχής λουομένων.

Κέα

Για τον λιμένα της Κέας στην Κορρησία, οι πλοίαρχοι προτείνουν την επέκταση της προβλήτας προς βορρά και προς νότο, την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, τη φωτοσήμανση του λιμενοβραχίονα και την επέκτασή του κατά 30 μέτρα τουλάχιστον, καθώς επίσης και να τοποθετηθούν προσκρουστήρες.

Κίμωλος

Απαραίτητη κρίνει η ΠΕΠΕΝ τη φωτοσήμανση των βραχονησίδων «Ρευματονησια», την επέκταση της προβλήτας προς τα ανατολικά και την κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από τους νότιους – νοτιοανατολικούς ανέμους.

Κουφονήσι

Στο Κουφονήσι οι πλοίαρχοι προτείνουν:

Α) Άμεση εκβάθυνση λιμενολεκάνης καθώς το πλοίο δυσκολεύεται στους ελιγμούς του.

Β) Επέκταση προβλήτα στο ύψος του χερσαίου χώρου ώστε να αυξηθεί ο χώρος.

Γ) Βελτίωση φωτισμού λιμένα που είναι σχεδόν ανύπαρκτος.

Δ) Τοποθέτηση προσκρουστήρων.

Ε) Προέκταση προβλήτας προς τα νοτιοανατολικά έτσι ώστε να δημιουργηθεί νέα θέση πρόσδεσης με Βορειοανατολικό προσανατολισμό.

Κύθνος

Αναφορικά με τον λιμένα της Κύθνου η έκθεση της ΠΕΠΕΝ αναφέρει ότι απαιτείται φωτοσήμανση της βραχονησίδας «Μέριχας» και αύξηση της φωτοβολίας του φανού εισόδου στον ορ. Μαρτινάκι, όπως επίσης η προστασία της νέας προβλήτας από λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι), η επισκευή προσκρουστήρων, η εκβάθυνση του εσωτερικού λιμένα, αλλά και η διαμόρφωση αίθουσας αναμονής και w.c.

Μήλος

Στο λιμάνι του Αδάμαντα Μήλου παρατηρούνται και προτείνονται τα εξής:

Α) Έλλειψη φωτοσήμανσης προβλήτας

Β) Ανεπαρκής φωτισμός προβλήτας με αποτέλεσμα να μη διακρίνεται η θέση του σε σχέση με τα φώτα της πόλης.

Γ) Ύπαρξη σκαφών, τουριστικών πλοίων που εμποδίζουν την προσέγγιση κατά τη θερινή περίοδο.

Δ) Επέκταση προβλήτας για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως L πρυμνοπλαγιοδέτησης.

ΣΤ) Τοποθέτηση προσκρουστήρων

Μύκονος (Νέο Λιμάνι)

Αναφορικά με το νέο λιμένα Μυκόνου, προτείνεται η αντικατάσταση – τοποθέτηση όπου χρειάζεται προσκρουστήρων fender – λάστιχα, η αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας Νο 6, όπως επίσης συντήρηση όλων των προβλητών (έχουν καταστραφεί οι ράγες και το τσιμέντο) καθώς και η τοποθέτηση δέστρας νότια του κόκκινου φανού ανάμεσα στις προβλήτες Νο6-Νο7.

Νάξος

Στο λιμάνι της Νάξου, οι πλοίαρχοι έχουν παρατηρήσει, πως τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο και χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων, ενώ υπάρχει έλλειψη μπαλονιών πρόσκρουσης (Fender).

Προτείνονται οι εξής παρεμβάσεις:

Α) Εκβάθυνση περιοχής πέριξ θέσεων 3-4-5 μέχρι την είσοδο της μαρίνας

Β) Διαπλάτυνση – επιμήκυνση προβλήτας για την υποδοχή μεγαλύτερου πλοίου

Δ) Φωτοσήμανση υφάλου «Φρουρός» έξωθεν του λιμένος.

Ε) Αύξηση της εμβέλειας του φανού «Αμαριδες»

ΣΤ) Ανύψωση εστίας κόκκινου φανού κυματοθραύστη καθώς τις βραδινές ώρες είναι δισδιάκριτος, λόγω ταύτισής του με τα φώτα της πόλης ή αύξηση της φωτοβολίας του.

Πάρος

Αντίστοιχα προβλήματα παρατηρούνται και στο λιμάνι της Παροικιάς, με την ΠΕΠΕΝ να σημειώνει, ότι στην προβλήτα Νο2 θέση εξέχουν οι ράγες, με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Και στην Πάρο, τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο, με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων, ενώ υπάρχει έλλειψη μπαλονιών πρόσκρουσης (Fender).

Προτείνονται:

Α) Εκβάθυνση πέριξ θέσεων Νο4 (γαρμπής) έως Νο8.

Β) Διάλυση υφάλου «Σπίθα» και απόσυρση της σημαδούρας

Γ) Οι μπίντες μεταξύ των θέσεων 6 έως 8 να γίνουν χωνευτές ώστε τα πλοία να μπορούν να προσδένουν και συγχρόνως να γίνεται χρήση όλων των καταπελτών των μεγάλων πλοίων.

Δ) Να αυξηθεί η φωτοβολία του Αγ. Φωκά.

Σαντορίνη

Για τον Αθηνιό στη Σαντορίνη η ΠΕΠΕΝ αναφέρει, ότι ύστερα από την επέκταση του λιμανιού προς τα βόρεια, επηρεάζεται η αγκυροβολία λόγω μεγάλων βαθών. Επίσης, λόγω της προέκτασης αυτής, το λιμάνι είναι εκτεθειμένο σε περίπτωση νοτιοδυτικών – δυτικών ανέμων, διότι ο λιμενοβραχίονας παρέμεινε στο ίδιο μήκος.

Τονίζεται, ότι αποτελεί επιτακτική η ανάγκη για το νησί, να βρεθεί μία εναλλακτική λύση σε περίπτωση αδυναμίας προσέγγισης των πλοίων, σε κάποια άλλη υπήνεμη από Δ-ΝΔ ανέμους τοποθεσία, κατασκευάζοντας μία προβλήτα που θα μπορεί να εξυπηρετεί τα πλοία σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες από τους ανωτέρω ανέμους.

Σέριφος

Για τον λιμένα Σερίφου προτείνεται:

  • Φωτοσήμανση εισόδου
  • Τοποθέτηση προσκρουστήρων
  • Προέκταση προβλήτας απρος τα ανατολικά και διαπλάτυνση προβλήτας προς νότια.

Σίκινος

Στον λιμένα Σικίνου προτείνονται οι εξής παρεμβάσεις:

  • Προέκταση και διαπλάτυνση προβλήτα
  • Εκβάθυνση περιοχής πρόσδεσης.
  • Φωτισμός προβλήτας.

Σίφνος

Για τον λιμένα Καμαρών Σίφνου, οι πλοίαρχοι προτείνουν την επέκταση της προβλήτας και δημιουργία επαρκούς χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των επιβατών, όπως επίσης και διαμόρφωση αίθουσας αναμονής επιβατών και χώρων υγιεινής.

Συνιστάται η τοποθέτηση προσκρουστήρων και επιπλέον, στην υπάρχουσα μορφή του, να γίνει υπερύψωση στο κεφάλι περίπου 30 εκατοστά, ώστε να υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης πλοίου στο σημείο αυτό. Για τα πλοία με μικρό εκτόπισμα, υπάρχει ήδη χαμηλού ύψους θέση πρόσδεσης.

Σύρος

Για το λιμάνι της Ερμούπολης Σύρου, οι πλοίαρχοι προτείνουν:

  • Τοποθέτηση προσκρουστήρων νέου τύπου στις προβλήτες Νο 2, 4, 5
  • Επισκευή ράμπας θέση Νο.5
  • Εκβάθυνση λιμενολεκάνης.
  • Εκβάθυνση θέσης «Βήχος». Θα υπήρχε η δυνατότητα το πλοίο να παραμένει εκεί, σε περίπτωση διανυκτέρευσης ή απαγορευτικού.
  • Να γνωστοποιηθεί η μελέτη κατασκευής νέου χώρου πρόσδεσης, ώστε να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις

Σχοινούσα

Άκρως επικίνδυνο λιμάνι, χαρακτηρίζεται ο λιμένας της Σχοινούσας, ειδικά με τους νότιους καιρούς. Επιπλέον υπογραμμίζεται, ότι καθ’ όλους τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχουν παντού κότερα αγκυροβολημένα, κάνοντας την προσέγγιση άκρως δύσκολη και επικίνδυνη, με τους πλοιάρχους να πιέζουν ώστε άμεσα να γίνει αλλαγή τοποθεσίας λιμένος.

Τήνος

Όπως σχεδόν σε κάθε έκθεση της ΠΕΝΕΝ, τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στον λιμένα της Τήνου.

Στη φετινή έκθεση επισημαίνεται, ότι «στο σημείο που βρίσκεται ο κόκκινος φανός, παρουσιάζονται εκτεταμένες ρηγματώσεις, οι οποίες εκτείνονται από το ανωτέρω σημείο μέχρι τουλάχιστον κάτω από τη θαλάσσια επιφάνεια. Ως εκ τούτου, ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος στην πρώτη ισχυρή κακοκαιρία με ανέμους από νότιες διευθύνσεις (οι οποίες είναι συνήθεις στην ανοιξιάτικη περίοδο), να παρασυρθεί από τον κυματισμό ή να καταρρεύσει».

Επιπλέον τονίζεται, πως «πρέπει να απομακρυνθούν άμεσα τα ημιβυθισμένα μπλόκια του υπό μελέτη/κατασκευή νέου κυματοθραύστη. Με τους βόρειους ανέμους υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να παρασυρθεί το εκάστοτε πλοίο επάνω στα ημιβυθισμένα μπλόκια τα οποία δεν είναι ορατά και με τους νότιους ανέμους, αντί να κοπάζει ο κυματισμός εντός λιμένα, συμβαίνει το αντίθετο. Ως εκ τούτου, κρίνεται απαραίτητη η επανεξέταση της μελέτης κατασκευής του νέου λιμενοβραχίονα, ο οποίος θα πρέπει να κατασκευαστεί νοτιότερα από τον υφιστάμενο, ώστε να μεγαλώσει η λιμενολεκάνη. Έχουν κατατεθεί άπειρες προτάσεις για την κατασκευή ενός ασφαλούς λιμένα, χωρίς μέχρι τώρα να ληφθούν υπόψιν».

Τέλος, προτείνεται να τοποθετηθούν προσκρουστήρες στις προβλήτες Νο 4,5,6, να αντικατασταθούν και να τοποθετηθούν όπου χρειάζεται προσκρουστήρες fender, καθώς και η εκβάθυνση του παλιού λιμένα.

Φολέγανδρος

Τέλος, για το λιμάνι της Φολεγάνδρου απαραίτητη κρίνεται η φωτοσήμανση βραχονησίδων (Roulioxeres, Δύο Αδέλφια και Ακ. Λατίνη), η επέκταση προβλήτας προς τα ανατολικά, η τοποθέτηση προσκρουστήρων και η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης.