Τα δικαιώματα των επιβατών θυμίζουν οι φορείς προστασίας καταναλωτών

Φεύγοντας παίρνουμε και τα δικαιώματά μας

Τα δικαιώματα των επιβατών τα οποία προστατεύονται με κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φέρνουν πάλι στο προσκήνιο οι φορείς προστασίας καταναλωτών, με σκοπό την ενημέρωση του κοινού πριν τις καλοκαιρινές μετακινήσεις.

Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και η περίοδος των θερινών αδειών έχει ξεκινήσει, όπως και οι πρώτες εξορμήσεις προς κοντινούς και μακρινούς προορισμούς για διακοπές. Σε αυτές τις κατεξοχήν τουριστικές περιόδους, κατά τις οποίες μετακινούνται πολλές επιπλέον χιλιάδες Ελλήνων και ξένων προς πάσα κατεύθυνση, οι καθυστερήσεις, οι αναβολές, οι ακυρώσεις δρομολογίων, αλλά και η γενικότερη ταλαιπωρία, δεν λείπουν.

Εκτός από το να υπομένουμε με στωικότητα τις μικρές και μεγάλες αναποδιές, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να υπάρξουν στις μετακινήσεις μας, είμαστε κατάλληλα ενημερωμένοι για τα δικαιώματά μας, καθώς και τις υποχρεώσεις των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εταιριών απέναντί μας, σε μερικές εξ αυτών των περιπτώσεων;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση με κανονισμό, ο οποίος τροποποιήθηκε τελευταία φορά το 2010 και ισχύει υποχρεωτικά σε όλα τα κράτη μέλη της, προστατεύει τους επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, δεδομένου ότι πρόκειται για το ασθενέστερο μέλος μιας σύμβασης μεταφοράς.

Με τη σειρά τους, οι φορείς προστασίας καταναλωτών θεωρούν υποχρέωσή τους να επαναφέρουν στη δημοσιότητα τον συγκεκριμένο ευρωπαϊκό κανονισμό, την ισχύουσα κρατική νομοθεσία, καθώς επίσης και τα πλαφόν στις τιμές των κυλικείων των πλοίων, στο διάστημα αυτών των ημερών, ώστε να ενημερώνονται οι πολίτες που πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τα Μ.Μ.Μ. ενόψει των διακοπών τους και όχι μόνο.

Τα δικαιώματα

Παρακάτω παρατίθενται μερικές εκ των συνηθέστερων περιπτώσεων, στις οποίες γίνεται χρήση των δικαιωμάτων των επιβατών ακτοπλοϊκών μέσων και οι οποίες αναφέρονται σε ανακοίνωση της Ενώσεως Καταναλωτών Ελλάδος.

1. Μη παροχή θέσης ή τύπου καμπίνας αντίστοιχης της αναγραφόμενης στο εισιτήριο

- Υπαναχώρηση και εξαργύρωση της αξίας του ναύλου (επιβάτη ή και οχήματος) και χρηματική αποζημίωση προσαυξημένη κατά 100% της αξίας ναύλου επιβάτη

- Επιβίβαση σε κατώτερη θέση και εξαργύρωση της διαφοράς τιμής μεταξύ των θέσεων προσαυξημένη κατά 100%

- Μετά από αίτημα του επιβάτη και συμφωνία της εταιρίας, επιβίβαση σε ανώτερη θέση και πληρωμή της διαφοράς τιμής μεταξύ των θέσεων μειωμένης κατά 50%.

2. Δικαίωμα ακύρωσης εισιτηρίου

- Δικαίωμα επιστροφής 50% του ναύλου για ακύρωση εισιτηρίου έως και 12 ώρες από τον προκαθορισμένο απόπλου

- Δικαίωμα επιστροφής 75% του ναύλου για ακύρωση εισιτηρίου έως και 7 ημέρες από τον προκαθορισμένο απόπλου

- Δικαίωμα επιστροφής 100% του ναύλου για ακύρωση εισιτηρίου έως και 14 ημέρες από τον προκαθορισμένο απόπλου

- Δικαίωμα επιστροφής 100% του ναύλου για ακύρωση εισιτηρίου για αποδεδειγμένους λόγους ανωτέρας βίας ανεξαρτήτως χρόνου

3. Τροποποίηση εισιτηρίου

- Δικαίωμα τροποποίησης εισιτηρίου έως και 24 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου και εφόσον διατίθενται θέσεις

4. Μεταφορά αποσκευών χωρίς την καταβολή ναύλου

- Δικαίωμα μεταφοράς χειραποσκευών έως 50kg χωρίς επιπλέον ναύλο

- Για άτομα μειωμένης κινητικότητας, δικαίωμα μεταφοράς (επιπλέον των χειραποσκευών) κάθε απαιτούμενου εξοπλισμού για την αυτόνομη κίνησή τους

5. Καθυστέρηση αναχώρησης λόγω βλάβης του πλοίου ή υπαιτιότητας της εταιρίας

- Δικαίωμα υπαναχώρησης και επιστροφής του 100% του ναύλου

- Δικαίωμα διαμονής στο πλοίο και προώθηση στον προορισμό του επιβάτη με μέριμνα και δαπάνη της εταιρίας

- Δικαίωμα παροχής τροφής για καθυστέρηση άνω των τεσσάρων ωρών από τον προκαθορισμένο απόπλου και κατάλυμα στο πλοίο, σε ξενοδοχείο αν ο αναμενόμενος χρόνος αναχώρησης είναι την επόμενη μέρα και μεσολαβούν 6 ώρες από την αρχική ώρα απόπλου ή αν η αναμενόμενη ώρα απόπλου είναι μεταξύ των ωρών 00.00 – 05.00. Εφόσον η παροχή καταλύματος δεν είναι εφικτή, δικαίωμα αποζημίωσης διπλάσιας του ναύλου επιβάτη

- Δικαίωμα αποζημίωσης 25% ή 50% επί του ναύλου μόνο εφόσον έγινε τελικά η προώθηση του επιβάτη στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρίας, και η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών αντίστοιχα από την προγραμματισμένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού

- Δικαίωμα αποζημίωσης διπλάσιας του ναύλου επιβάτη, καθώς και επιστροφής του ναύλου οχήματος, ή άλλης αντισταθμιστικής παροχής, εφόσον δεν έγινε προώθηση του επιβάτη στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο εντός 24 ωρών από τον προκαθορισμένο απόπλου

6. Καθυστέρηση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού λόγω βλάβης του πλοίου ή υπαιτιότητας της εταιρίας

- Δικαίωμα υπαναχώρησης και επιστροφής της αξίας του ναύλου που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο της διαδρομής

- Συνέχιση του ταξιδιού και δικαίωμα αποζημίωσης 25% ή 50% επί του ναύλου, ή άλλης αντισταθμιστικής παροχής, όταν λόγω της καθυστέρησης η ώρα άφιξης στο λιμάνι προορισμού είναι αργότερα από 3 ή 6 ώρες αντίστοιχα από την προκαθορισμένη.

7.Διακοπή ταξιδιού λόγω βλάβης του πλοίου ή υπαιτιότητα της εταιρίας

- Σε περίπτωση προώθησης στον τελικό προορισμό με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρίας, δικαίωμα αποζημίωσης 25% ή 50% επί του ναύλου αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη από 3 ή 6 ώρες αντίστοιχα από την προκαθορισμένη άφιξη.

- Σε περίπτωση μη προώθησης στον τελικό προορισμό, δικαίωμα παροχής από την εταιρία τροφής για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο αν ο χρόνος αναχώρησης είναι η επόμενη μέρα από τον προκαθορισμένο, οπως επίσης και αν ο χρόνος αναχώρισης είναι ανάμεσα στις 00.00 και 05.00 και η καθυστέρηση ξεπερνά τις 6 ώρες. Εφόσον η παροχή καταλύματος δεν είναι εφικτή, δικαίωμα αποζημίωσης διπλάσια του ναύλου επιβάτη.

8. Καθυστέρηση ή ματαίωση ταξιδιού και απώλεια ανταπόκρισης προς τελικό προορισμό

- Εφόσον διατίθεται εισιτήριο ανταπόκρισης, ενημερώνεται σχετικά η εταιρία και υπάρχει το δικαίωμα προώθησης με τον προσφορότερο τρόπο στον τελικό προορισμό με μέριμνα και δαπάνη της εταιρίας

- Δικαίωμα προσφοράς τροφής και καταλύματος στο λιμάνι ανταπόκρισης με μέριμνα και δαπάνη της εταιρίας, εφόσον, εξ'αιτίας της απώλειας ανταπόκρισης, επιβάλλεται η αναχώρηση προς τον τελικό προορισμό την επόμενη μέρα και η καθυστέρηση ξεπερνά τις 6 ώρες ή η απώλεια συνέβη ανάμεσα των ωρών 00.00 και 05.00 και η αναχώρηση προβλέπεται μετά από 6 ώρες

9. Απαγόρευση απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

- Δικαίωμα τροποποίησης του εισιτηρίου

- Δικαίωμα διαμονής στο πλοίο

- Δικαίωμα υπαναχώρησης και επιστροφής του ναύλου

10. Απαγόρευση εισόδου παρά την κατοχή εισιτηρίου

- Δικαίωμα αποζημίωσης τριπλάσιας του ναύλου επιβάτη

11. Παράπονα – Καταγγελίες

- Παράπονο ή καταγγελία που αφορά στη μη τήρηση των υποχρεώσεων της εταιρείας ή του εκδότη του εισιτηρίου, όπως καθορίζονται στις διατάξεις του ν. 3709/2008, καθώς και για οποιαδήποτε απαίτηση που απορρέει από τις διατάξεις του ίδιου νόμου, αναφορά αρχικά στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον ναυτικό πράκτορα. Κατά την διάρκεια του πλου στον ορισμένο από τον πλοίαρχο αξιωματικό του πλοίου. Συμπληρώνεται ειδικό έντυπο παραπόνων το οποίο παρέχεται ανάλογα εντός του πλοίου, στα γραφεία έκδοσης εισιτηρίων και στις λιμενικές αρχές.

- Μετά την παρέλευση 15 εργάσιμων ημερών εφόσον δεν δόθηκαν απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις από την εταιρεία ή τον εκδότη του εισιτηρίου σε καταγγελίες ή παράπονα, συμπληρώνεται και υποβάλλεται το ίδιο ειδικό έντυπο παραπόνων, επισυνάπτοντας φωτοαντίγραφο του αρχικού έντυπου παραπόνων που συμπληρώθηκε απευθείας:

α) στη Λιμενική Αρχή επιβίβασης ή αποβίβασης ή

β) στο ΥΕΝΑΝΠ/Δ/νση Θαλασσίων Συγκοινωνιών ή στην Δ/νση Μεταφορών της Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και στη διεύθυνση που αναφέρεται στο πίσω μέρος του ειδικού εντύπου .

Ετικέτες: