Σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για τη μείωση του κόστους μεταφοράς επιβατών κι εμπορευμάτων

Με επιστημονικά στοιχεία η ανακούφιση των νησιωτών

Συμμετοχή του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γ. Ρούσσου

Η μείωση του κόστους μεταφοράς επιβατών κι εμπορευμάτων από και προς το νησιώτικο χώρο αποτέλεσε το σοβαρό θέμα συζήτησης των συμμετεχόντων της ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου υπό τον Υφυπουργό, Νεκτάριο Σαντορινιό.

Η προσπάθεια διεκδίκησης με τεκμηριωμένο τρόπο της ανακούφισης των νησιωτών - κατοίκων κι επιχειρηματιών -, με φόντο τη σοβαρή οικονομική επιβάρυνση που “σηκώνουν” εξαιτίας της ιδιαιτερότητας της ασυνέχειας του γεωγραφικού χώρου, σε αντίθεση με την ηπειρωτική Ελλάδα, πρόκειται να οργανωθεί περαιτέρω, μετά και την αποτύπωση με ρεαλιστικό και ακριβή τρόπο, του εν λόγω κόστους, στο περιεχόμενο μελέτης, η οποία και ήδη εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που είχε γνωστοποιήσει και προαναγγείλει η πλευρά του αρμόδιου Υπουργείου και ειδικότερα ο κ. Σαντορινιός, ώστε να εξευρεθούν ταυτόχρονα, τρόποι μείωσης αυτού του δυσβάσταχτου κόστους.

Στη συγκεκριμένη σύσκεψη, εκτός του Υφυπουργού ήταν παρόντες ο Γ.Γ. ΥΝΑΝΠ, Διονύσης Καλαματιανός, ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Χρήστος Λαμπρίδης, ο Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Γιαννέλης, η κ. Μαρία Λεκάκου, ο κ. Γιάννης Σπιλάνης, η κ. Εύα Στεφανιδάκη, ο κ. Γιώργος Ρεμούνδος, εκπροσωπώντας το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ενώ επιπλέον έδωσαν το “παρών” εκ μέρους των κοινωνικών φορέων ο Μιχάλης Σακέλλης, Πρόεδρος ΣΕΕΝ, ο Γιάννης Ρούσσος, Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, ο Λευτέρης Κεχαγιόγλου, Πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, ο Πέτρος Σκουλικίδης, Πρόεδρος ΔΣ Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Μεταφορών και ο Κωνσταντίνος Κομνηνός, Διαχειριστής του Δικτύου “Δάφνη”.

Τεκμηριωμένη αποτύπωση του μεταφορικού κόστους. Ήδη σε εξέλιξη η εκπόνηση της μελέτης

Ειδικότερα, η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε μετά από τη σχετική πρωτοβουλία και πρόσκληση που απηύθυνε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της προσπάθειας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου να εκπονήσει μία μελέτη που θα αποτυπώνει με τεκμήρια το υψηλό μεταφορικό κόστος από και προς τα νησιά. “Το Επιμελητήριο και οι φορείς συμμετείχαν σε αυτήν τη σύσκεψη που συγκάλεσε το Υπουργείο με στόχο να συμπληρώσουν και να υποβοηθήσουν το Πανεπιστήμιο Αιγαίου σε αυτή τη μελέτη, προκειμένου να είναι πρακτική, αποτελεσματική και σωστή” σχολίασε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κληθείς να μιλήσεις στην εφημερίδα αμέσως μετά τη σύσκεψη. Εξήγησε μάλιστα πως, στο πλαίσιο αυτής, κατέστη με ξεκάθαρο τρόπο πως ο στόχος της προσπάθειας “είναι να βρεθεί τρόπος να επιδοτηθεί ο νησιώτης, ώστε να αντισταθμιστεί το υψηλό κόστος που έχει και είναι διαφορετικό από τη στερεά Ελλάδα”. Επί της ουσίας, τόνισε πως την παρούσα φάση, “δε μιλάμε για το μεταφορικό ισοδύναμο που λέγαμε παλιά και ήταν πολύπλοκο και χρονοβόρο, αλλά θέλουμε πλέον να βρεθεί και να αποτυπωθεί ποιό είναι αυτό το πραγματικό μεταφορικό κόστος”.

Σχετικά με το στάδιο που βρίσκεται η εκπόνηση της μελέτης από την πλευρά του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κατέστη γνωστό και από την επίσημη ενημέρωση του Υπουργείου Ναυτιλίας πως, ήδη κατά τη σύσκεψη διαπιστώθηκε πως η πανεπιστημιακή ομάδα εργασίας, “έχει καταγράψει τους κυριότερους άξονες πάνω στους οποίους θα βασιστεί η μελέτη”, με τα μέλη της να τονίζουν δε πως, “σε σχέση με την μεταφορά των επιβατών, σημαντικό είναι πως η πληθυσμιακή κατανομή των νησιών αλλά και τα εισοδηματικά κριτήρια, θα είναι στοιχεία που θα συμπεριληφθούν στο τελικό πόρισμα, έτσι ώστε όποια λύση εφαρμοστεί να είναι κοινωνικά δίκαιη και να απαντά στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών”.

Επιπλέον, υπογραμμίσθηκε πως, στο κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών, “με βάση τα στοιχεία εκείνα που συνθέτουν το κόστος διάθεσης του τελικού προϊόντος από και προς τους νησιωτικούς προορισμούς αναλύεται η αλληλεπίδρασή τους με παράγοντες που αφορούν τη λειτουργία και τη δομή της αγοράς, γεγονός που σημαίνει ότι τα όποια συμπεράσματα θα βασίζονται σε πραγματικές τιμές που θα αντανακλούν την τωρινή κατάσταση”.

Σε λιτό σχόλιό του, ο κ. Ρούσσος αναφορικά με τα ανωτέρω θέλησε να τονίσει πως, η όποια διεκδίκηση θα πρέπει να γίνει επί τεκμηριωμένων στοιχείων που θα παρουσιάζουν την οικονομική πραγματικότητα, υποστηρίζοντας μάλιστα πως, “είναι σημαντικό να μην εικάζεται η διαφοποποίηση του κόστους μετακίνησης και μεταφοράς ανάμεσα σε νησιωτικό και ηπειρωτικό χώρο, αλλά να αποτυπωθεί με ακρίβεια και στοιχεία”. Επεσήμανε μάλιστα πως, αυτή η προσπάθεια της εκπόνησης της μελέτης έρχεται σε συνέχεια “των πρωτοβουλιών που έχουν παρθεί τελευταία και αφορούν στη νησιωτικότητα”.

Σύνθετη διαδικασία στα χέρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ερωτηθείς ο ίδιος να γνωστοποιήσει τον τρόπο συμβολής των συμμετεχόντων κοινωνικών φορέων στην πορεία και τις διαδικασίες σύνταξης της μελέτης από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, εξήγησε πως, “επειδή δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που να αποτυπώνουν την πραγματική κατάσταση”, καλούνται όλοι οι άμεσα εμπλεκόμενοι να παραθέσουν στοιχεία που έχουν ώστε να ακολουθήσει η επεξεργασία τους. “Αν έρθουν τα Επιμελητήρια που έχουν κάποια στοιχεία, οι μεταφορικές και οι εταιρείες που εκπροσωπούνται και έχουν κάποια στοιχεία, η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας που επίσης διαθέτει κάποια στοιχεία, εκεί θα αποτυπωθεί πραγματικά η κατάσταση” ανέφερε σχετικά με το βασικό σκεπτικό της διαδικασίας απόκτησης τεκμηριωμένων στοιχείων, τονίζοντας μάλιστα πως, ήδη ορισμένες πλευρές έχουν καταθέσει στοιχεία, ενώ η πανεπιστημιακή ομάδα θα προχωρήσει σε συνεργασίες με κάθε πλευρά. “Τώρα ξεκινούν οι επαφές του Πανεπιστημίου με όλους τους φορείς για ανταλλαγή στοιχείων. Ήδη κάποιοι φορείς έχουν στείλει στοιχεία για να ολοκληρωθεί το παζλ της πληροφόρησης και να κάνει τις περαιτέρω διαδικασίες το Πανεπιστήμιο” δήλωσε εν συνεχεία ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, επαναλαμβάνοντας πως η δυσκολία αποτύπωσης κι εξαγωγής συμπερασμάτων για το ρεαλιστικό και πραγματικό μεταφορικό κόστος έγκειται στο ότι, διαφορετικές χρεώσεις διαπιστώνονται σε γραμμές για παράδειγμα των Ανατολικών από τις Δυτικές Κυκλάδες, διαφορετικά είναι τα μεγέθη σε άγονες γραμμές, άλλες τιμολογιακές πολιτικές ακολουθούν οι εταιρείες σε επίπεδο παροχής εκπτώσεων, με αποτέλεσμα να καθίσταται ξεκάθαρο πως, η προσέγγιση του θέματος “είναι σύνθετη”.

Επικεντρώνοντας την αναφορά του στη δουλειά του Πανεπιστημίου Αιγαίου, υπογράμμισε πως, “Άρα θα έρθει και θα βρεθεί ποιό είναι το πραγματικό κόστος που έχει και καταβάλλει παραπάνω ο νησιώτης σε σχέση με κάποιον που είναι στερεά Ελλάδα και μεταφέρεται με το ΚΤΕΛ για παράδειγμα”, υποστηρίζοντας μάλιστα πως, “όλο αυτό είναι σύνθετο ώστε να αποτυπωθεί με ακρίβεια, όμως θεωρούμε ότι είναι σε καλό δρόμο αυτή η πρωτοβουλία και αυτό διατυπώθηκε από όλους τους παρευρισκομένους στη σύσκεψη”.

Διαγνώσαμε ότι υπάρχει ουσία. Ο κόσμος δεν περιμένει πλέον λόγια”

Από την πλευρά του ο κ. Ρούσσος απαντώντας καταφατικά στην ερώτηση αν θεωρεί πως η μελέτη θα αξιοποιηθεί και θα προκύψει προσπάθεια σοβαρής διεκδίκησης για τους νησιώτες, με σκοπό την εξεύρεση τρόπων μείωσης του μεταφορικού κόστους, εκτίμησε παράλληλα πως, η εν λόγω μελέτη δε θα μείνει αναξιοποίητη.

“Διαγνώσαμε ότι υπάρχει ουσία. Αν διαπιστώναμε ότι συνέβαινε το αντίθετο, θα αποχωρούσαμε από τη συζήτηση γιατί πλέον ο κόσμος περιμένει έργα και όχι μελέτες, λόγια, συναντήσεις, ημερίδες” δήλωσε κατηγορηματικά, επαναλαμβάνοντας μάλιστα πως, “Αυτό που έχω να πω εγώ που συμμετείχα ως Επιμελητήριο Κυκλάδων είναι πως καταρχήν η πρωτοβουλία κρίνεται θετική”, αφού όπως υποστήριξε, “αν μπορούμε κι αν θέλουμε να διεκδικούμε σε οποιοδήποτε θέμα, η λέξη διεκδίκηση πρέπει να είναι τεκμηριωμένη και να έχουμε στοιχεία συγκεκριμένα”.

Πρόσθεσε δε, πως, τακτική του Επιμελητηρίου σε προσπάθειες ανάλογες που κινούνται προς όφελος του νησιώτη, κατοίκου κι επιχειρηματία, πάντοτε είναι να διεκδικεί με στοιχεία. “Όπως και το Επιμελητήριο Κυκλάδων αν έχει διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις κι έχει πετύχει από τον θεσμικό ρόλο του αποτελέσματα σε όλους τους τομείς είναι γιατί πηγαίνει πάντοτε τεκμηριωμένα, έτσι κι εδώ συμφωνούμε σε αυτήν την πρακτική, γιατί δεν πιστεύουμε ότι θα είναι άλλη μελέτη που ήρθε να γίνει για να πεταχθεί σε ένα συρτάρι”.

 

Θέλουμε να υπάρχει μεταποίηση και βιοτεχνία στα νησιά”

Ως πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κι άρα, εκπροσωπώντας πρωτίστως και τον επιχειρηματικό κόσμο του νησιού, ο κ. Ρούσσος ερωτηθείς σχετικά με συγκεκριμένες παρατηρήσεις που έκανε στο πλαίσιο της σύσκεψης για τον συγκεκριμένο κλάδο, μίλησε αναλυτικά. “Ως εκπρόσωποι της επιχειρηματικότητας είπαμε πως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αν θέλουμε να υπάρξει μεταποίηση, βιοτεχνία στην επαρχία, δεν μπορούμε να έχουμε απαίτηση να απορροφάται το μεταφορικό κόστος που είναι πολύ πιο ακριβό από την ηπειρωτική Ελλάδα” τόνισε σχετικά, εξηγώντας παράλληλα πως, αυτό καθώς “εκτός του ότι πρέπει να μεταφερθούν τα έτοιμα προϊόντα με πολύ μεγαλύτερο κόστος, έχουμε και την μεταφορά των πρώτων υλών από την Αθήνα. Έχουμε τεράστιο κόστος”.

Ο κ. Ρούσσος μάλιστα σημείωσε πως, “από τη στιγμή που ο ΦΠΑ έπαψε να έχει διαφορά (σσ. κατάργηση ειδικού καθεστώτος) που μπορούσε από εκεί να “απορροφηθεί”, πρέπει να καταλάβουν ότι αν δεν θέλουν να έχουμε μονοκαλλιέργεια του τουρισμού και να υπάρχουν αυτές οι βιοτεχνίες που είναι απαραίτητες ειδικά σε νησιά με μεγαλύτερο κόσμο τον χειμώνα, θα πρέπει να υπάρξει λύση”.

Κατά συνέπεια, ο ίδιος, τόνισε πως πρέπει να βελτιωθεί η οικονομία στα νησιά, δηλώνοντας μάλιστα πως, “εμείς θα είμαστε εκεί και θα βοηθήσουμε”, αφού όπως επανέλαβε αρκετές φορές, “είπαμε σε κάθε περίπτωση ότι πρέπει να είναι σωστά τα στοιχεία, ώστε να είναι πιο έντονη η διεκδίκηση και από τη στιγμή που ξεκινά μία κυβέρνηση η ίδια να λέει ότι θα αναζητήσω τρόπο επιδότησης είναι αντιληπτό ότι κι εμείς θα έρθουμε να διεκδικήσουμε με πιο έντονο τρόπο”.

Μάλιστα θέλησε να προσθέσει πως, από την εκπόνηση της μελέτης, προκύπτει το συμπέρασμα πως, “μπορούν να αντληθούν κι άλλα στοιχεία ως προς την ανάγκη της μεταφοράς, ως προς τον αριθμό των μεταφερομένων με σκοπό να χρησιμοποιηθούν αυτά και σε άλλες καταστάσεις”.

 

Υφ. Ναυτιλίας: “Πολιτικές που θα εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση στους νησιώτες σε υπηρεσίες κι αγαθά”

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά και για την πλευρά του κ. Σαντορινιού, ο ίδιος κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, επεσήμανε “τη βούληση της κυβέρνησης για υλοποίηση πολιτικών που θα εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση των νησιωτών πολιτών σε υπηρεσίες και αγαθά, με κόστος αντίστοιχο με αυτό των κατοίκων της ηπειρωτικής Ελλάδας, με ταυτόχρονη παροχή ποιοτικής διασύνδεσης με την ενδοχώρα και τα υπόλοιπα νησιά”.

Μάλιστα, ο ίδιος αμέσως μετά τη συνάντηση και τη συζήτηση στο Υπουργείο, δήλωσε πως, “Η Ελλάδα βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα και ρεαλιστικές προτάσεις για να διαπραγματευτεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο το ζήτημα της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής των νησιών” υποστηρίζοντας ταυτόχρονα, πως, “Αυτό μπορούμε να το καταφέρουμε με τις μελέτες που διεξάγει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και με την αξιοπιστία του και παράλληλα με τη σημαντική και πολύ ουσιαστική συμβολή όλων των φορέων που έχουν αντικειμενικό ενδιαφέρον. Πρέπει να υπάρχει μια πολιτική συνοχή για να καταφέρουμε το αυτονόητο την μείωση του κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά τόσο των μόνιμων κατοίκων αλλά των εμπορευμάτων που θα συμβάλει στην τόνωση των εξαγωγών και κατά συνέπεια της οικονομίας των νησιών μας. Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο εμείς τοποθετούμε την Νησιωτικότητα και την κάνουμε πράξη”.

 

Αναμονή και για το ακτοπλοϊκό στη σύσκεψη της Δευτέρας

Με αφορμή τα ανωτέρω, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων θέλησε να εκφράσει την ικανοποίησή του και για τον προγραμματισμό πραγματοποίησης θεματικής σύσκεψης για το ακτοπλοϊκό στη Σύρο, την προσεχή Δευτέρα, προσθέτοντάς το ως θέμα στα ιδιαιτέρως κρίσιμα που απασχολούν σταθερά τους νησιώτες και περισσότερο μάλιστα τον τελευταίο καιρό.

“Ευελπιστώ ότι κάτι θα βγει και από τη συνάντηση της Δευτέρας για το ακτοπλοϊκό στο Επιμελητήριο Κυκλάδων (συνεδριακή αίθουσα, 10 π.μ.)” ανέφερε πρωτίστως, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως, “Ο λόγος που έχω μία ελπίδα σχετικά με το ότι θα βγει κάτι θετικό είναι επειδή για πρώτη φορά θα συμμετέχουν όλοι οι δήμαρχοι. Αυτό δεν έχει συμβεί ξανά όπως και το σύνολο των εκπροσώπων των ακτοπλοϊκών εταιρειών και των ανθρώπων των Υπουργείων που αποφασίζουν. Είναι μία ευκαιρία”.