Απολογισμός της εμπορικής κίνησης για τη θερινή κι εκπτωτική περίοδο του 2016 στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

“Η αυξημένη επισκεψιμότητα δεν αποτυπώθηκε στο ταμείο”

Δηλώσεις του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Ευάγγελου Αλεξανδρίδη

Αυξημένη καλοκαιρινή επισκεψιμότητα συγκριτικά με πέρυσι, που δεν μεταφράστηκε ωστόσο σε οικονομικό όφελος για τον εμπορικό κόσμο του νησιού, κατέγραψε κατά τη φετινή θερινή περίοδο που ολοκληρώθηκε ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου, σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του, Ευάγγελου Αλεξανδρίδη στο πλαίσιο ενός απολογισμού.

Παρά το γεγονός πως ο αριθμός των επισκεπτών που αφίχθησαν στο νησί υπήρξε αυξημένος σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη καλοκαιρινή περίοδο κι αυτό, αναγνωρίζεται από την πλευρά του εμπορικού κόσμου σε επίπεδο κίνησης, ωστόσο, οι περιορισμένες και φειδωλές αγορές των καταναλωτών δεν απέφεραν την οικονομική “ανάσα” που προσδοκούσαν τα εμπορικά καταστήματα, τα οποία και προετοιμάζονται να διανύσουν έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα.

Τόσο η γενικότερη οικονομική ύφεση που μαστίζει καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών τα μεσαία και χαμηλά κοινωνικά στρώματα, όσο όμως και η άφιξη επισκεπτών – κατά κύριο λόγο – χαμηλής ή μεσαίας εισοδηματικής κατηγορίας δεν ευνόησαν οικονομικά την τοπική αγορά, βάσει των όσων δήλωσε επίσημα ο κ. Αλεξανδρίδης στην εφημερίδα.

Πέραν των ανωτέρω, ο ίδιος έθιξε και το ζήτημα των αυξημένων οικονομικών υποχρεώσεων που “σηκώνει” κάθε εμπορικό κατάστημα, τονίζοντας τις δυσκολίες που συναντά ο εμπορικός κόσμος αφενός σε επίπεδο συνεπούς κάλυψης των οικονομικών απαιτήσεων για τη λειτουργία των καταστημάτων του κι αφετέρου σε επίπεδο διατήρησης των θέσεων εργασίας.

Υψηλότερη επισκεψιμότητα, χαμηλότερες εισπράξεις συνολικά το καλοκαίρι

Ξεκινώντας την απολογιστική αναφορά του εστιάζοντας συνολικά στην εικόνα του φετινού καλοκαιριού, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου τόνισε πως, “είναι ξεκάθαρο ότι επισκέφθηκε πολύς κόσμος το νησί μας. Είχαμε πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα και αυτό, το έχουν διαπιστώσει κατά γενική ομολογία όλοι οι συνάδελφοι και τα μέλη του Εμπορικού Συλλόγου”. Από την επικοινωνία των εμπόρων μάλιστα με τους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της περιήγησής τους στην τοπική αγορά και συγκεκριμένα στην Ερμούπολη, ο ίδιος κατέστησε σαφές πως, “ο κόσμος που ήρθε για διακοπές, υπήρξε ικανοποιημένος κι ενθουσιασμένος με το νησί και συγκεκριμένα με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του”. Όπως τόνισε παρακάτω ο κ. Αλεξανδρίδης, “μας μεταφέρθηκαν θετικά σχόλια και το βέβαιο είναι ότι υπήρξε αυξημένη επισκεψιμότητα σε σχέση με πέρυσι”. Σύμφωνα με την πρώτη εικόνα που έχει αποκομίσει ο εμπορικός κόσμος κι έχει μεταφερθεί στον πρόεδρο, ο ίδιος επεσήμανε πως, αν και θα ανέμενε κάποιος η αύξηση των επισκεπτών να προκαλέσει θετικό οικονομικό αντίκτυπο σε οικονομικό επίπεδο, ωστόσο, στη Σύρο καταγράφηκε το αντίθετο.

Δυστυχώς, αυτή η μεγάλη προσέλευση του κόσμου δεν αποτυπώθηκε στο ταμείο των καταστημάτων. Οι εισπράξεις είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι” δήλωσε χαρακτηριστικά, δείχνοντας ως βασική αιτία της μουδιασμένης καταναλωτικής κίνησης την γενικότερη κρίση των τελευταίων ετών που έχει καθηλώσει τα νοικοκυριά σε πανελλαδικό επίπεδο. “Από την επικοινωνία με συναδέλφους και με άλλους Εμπορικούς Συλλόγους στα γύρω νησιά διαπιστώσαμε πως οι επισκέπτες γενικά δεν προχώρησαν σε αγορές. Η πτώση του τζίρου έχει καταγραφεί σε όλη τη χώρα και ιδιαίτερα στην περίπτωση του νησιού μας”.

Επισκέπτες περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων

Ο κ. Αλεξανδρίδης επεσήμανε δε, πως αν δεν υπήρχε η αυξημένη προσέλευση, η κατάσταση θα είχε διαμορφωθεί ακόμη χειρότερα σε τοπικό επίπεδο, με μοιραίες συνέπειες – ενδεχομένως – για πολλά εμπορικά καταστήματα. “Σκεφθείτε πώς θα είχε διαμορφωθεί η κατάσταση αν δεν είχαμε την μεγάλη προσέλευση επισκεπτών, με δεδομένο ότι μιλάμε για πτώση του οικονομικού οφέλους ακόμη και τώρα” σχολίασε ο ίδιος, προσθέτοντας μάλιστα πως, αν η όποια επισκεψιμότητα προέκυψε από την προώθηση που έκανε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης στο νησί, αυτό ο εμπορικός κόσμος “οφείλει” να το αναγνωρίσει.

“Εάν πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η συγκεκριμένη επισκεψιμότητα οφείλεται σε κινήσεις του Δήμου και σε μία προσπάθεια προβολής, το αναγνωρίζουμε” ανέφερε ο πρόεδρος, λέγοντας ευθύς αμέσως όμως πως, “Τώρα, το ότι ήρθε κόσμος που δεν είχε οικονομική δυνατότητα να βοηθήσει την τοπική αγορά είναι κι αυτό μία αλήθεια”.

Πέραν του περιορισμένου τζίρου των ταμείων των καταστημάτων καθ΄ όλη τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, “στοιχείο” που κατά τον κ. Αλεξανδρίδη έρχεται να επιβεβαιώσει πως, σε γενικότερο επίπεδο ο τουρισμός στη Σύρο δεν απέφερε τους προσδοκώμενους οικονομικούς καρπούς, αποτέλεσε η αυξημένη κίνηση σε σούπερ μάρκετ και πολυκαταστήματα. “Από τα στοιχεία που συγκεντρώνουμε και την εικόνα που έχουμε, γνωρίζουμε πως είχαν μεγάλη κίνηση τα σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει προφανώς ότι ο κόσμος δαπανούσε λίγα χρήματα ακόμη και για την έξοδό του. Αυτή είναι η ακτινογραφία του φετινού τουρισμού δυστυχώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις κόσμου που είχαν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν αγορές”. Ο κ. Αλεξανδρίδης επεσήμανε για μία ακόμη φορά ένα επιπλέον στοιχείο που χαρακτηρίζει τους επισκέπτες της Σύρου τη φετινή σεζόν, τονίζοντας πως, “ο μεγάλος όγκος που μας επισκέφθηκε ήταν Έλληνες και μοιραία η κατάσταση που αποτυπώνεται σε πανελλαδικό επίπεδο, αποτυπώθηκε και στη Σύρο”.

Δεν ευνόησαν ούτε τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων

Από τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου ζητήθηκε απολογιστικό σχόλιο και για την περίοδο των εκπτώσεων στη Σύρο και κυρίως για τον μήνα Αύγουστο, καθ΄ όλη τη διάρκεια του οποίου υπήρξαν μεγάλα ποσοστά προσφορών, με απώτερο στόχο την προσέλκυση καταναλωτών.

“Η αυξημένη επισκεψιμότητα του Αυγούστου δεν σήμανε επισκεψιμότητα στα καταστήματα ώστε να μπορέσουμε να πούμε ότι ενισχύθηκε οικονομικά η αγορά. Η περίοδος των εκπτώσεων ακολούθησε πτωτική πορεία σε ποσοστό 20% συγκριτικά με πέρυσι” ανέφερε συγκεκριμένα ο ίδιος, εξηγώντας μάλιστα πως, “κάποια μέλη του Συλλόγου κάνουν λόγο για τη χειρότερη χρονιά της τελευταίας πενταετίας πάντοτε μιλώντας από οικονομική άποψη”.

Σύμφωνα με όσα συμπλήρωσε ο κ. Αλεξανδρίδης δυστυχώς δεν ευνόησαν τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και αποτυπώθηκε “σημαντική πτώση της κίνησης στα καταστήματα τον Αύγουστο συγκριτικά με το περυσινό καλοκαίρι”. Ωστόσο, ο ίδιος τόνισε πως, αιτία αυτής της πτώσης αποτελεί το γεγονός πως, “Ο κόσμος δεν έχει οικονομικές αντοχές και δυνατότητες”, διευκρινίζοντας πως, σε καμία περίπτωση η συγκεκριμένη κατάσταση δεν σημαίνει ότι “η τοπική αγορά υστερεί σε ποσότητα και ποιότητα προϊόντων”.

“Δεν νομίζω ότι υπάρχουν περιοχές που έχουν κινηθεί καλύτερα από πέρυσι σε πανελλαδικό επίπεδο” σημείωσε στη συνέχεια, λέγοντας μάλιστα, ότι στη γενικότερη οικονομική δυσκολία ήρθε να προστεθεί και ο αυξημένος φόβος και η ανησυχία που προκαλείται στους καταναλωτές από την καθημερινή αναφορά των μέσων μαζικής ενημέρωσης σε θέματα αύξησης της φορολογίας. “Καθ΄ όλη τη διάρκεια του Αυγούστου ήταν έντονη η συζήτηση για φορολογία, ΕΝΦΙΑ κλπ. Ακόμη και ο κόσμος που σκεφτόταν κάποιες αγορές, δεν έκανε τις κινήσεις που επιθυμούσε. Αβεβαιότητα και ανεργία δεν βοηθούν γενικώς στην οικονομία” σημείωσε κατηγορηματικά.

Στην “κόκκινη γραμμή” πολλά καταστήματα

Καθώς ήδη από το νησί έχει αποχωρήσει ο μεγαλύτερος όγκος των επισκεπτών, ο κ. Αλεξανδρίδης κλήθηκε να προβεί και σε εκτιμήσεις για το προσεχές χρονικό διάστημα αναφορικά πάντα με την επιβίωση των καταστημάτων. “Το φθινόπωρο και ο χειμώνας είναι μπροστά μας και προμηνύονται ιδιαίτερα δύσκολες εποχές για τον εμπορικό κόσμο. Όλοι περίμεναν το καλοκαίρι να πάρουν μία ανάσα, μήπως και καλύψουν ανάγκες του χειμώνα. Το καλοκαίρι σημειώθηκε πτώση. Νομίζω ότι είναι οριακά τα πράγματα για πολλά καταστήματα κυρίως δε, για εκείνα που ασχολούνται με την ένδυση και την υπόδηση” δήλωσε συγκεκριμένα, επισημαίνοντας μάλιστα πως, “Εδώ και αρκετό καιρό πολλά καταστήματα είναι στην κόκκινη γραμμή δυστυχώς”.

Εξηγώντας σε πρακτικό επίπεδο την οριακή κατάσταση στην οποία αυτά έχουν περιέλθει, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου τόνισε πως, “Από συζητήσεις με μέλη μας, καθίσταται ξεκάθαρο ότι δεν πληρώνουν τον ασφαλιστικό τους φορέα και αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες στην κάλυψη λειτουργικών εξόδων”.

Βραχνάς για πολλές επιχειρήσεις του κέντρου δε, αποτελούν και τα υψηλά ενοίκια που καλούνται να καταβάλουν μηνιαίως οι έμποροι, με τον ίδιο να απευθύνει έκκληση στην πλευρά των ιδιοκτητών, προκειμένου να επανεξετάσουν τα μισθώματα και να προβούν έστω και σε μικρές μειώσεις ενοικίων. “Οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να εξετάσουν τις τιμές των ενοικίων των καταστημάτων του κέντρου. Το γεγονός ότι κάποιοι μένουν και λειτουργούν πολλά χρόνια ή δεκαετίες, δεν σημαίνει ότι δεν έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κατάσταση. Οι δυσκολίες είναι μπροστά μας, πρέπει και οι ιδιοκτήτες να το κατανοήσουν” πρόσθεσε, εκτιμώντας πως, “το 2017 θα είναι από τις πολύ δύσκολες χρονιές”. Όπως υποστήριξε μάλιστα, “Δεν είμαι αισιόδοξος καθώς φαίνεται πως θα είναι ένας χειμώνας καταλυτικός για την επιβίωση ή μη πολλών καταστημάτων”.

 

Προσπάθεια για διατήρηση θέσεων εργασίας

Η γενικότερη οικονομική συγκυρία δεν ευνοεί ούτε και το “άνοιγμα” θέσεων εργασίας ή έστω ολιγόωρης απασχόλησης νέων ανθρώπων, ενώ απαιτεί και αυξημένη προσπάθεια για τη διατήρηση των ήδη υφιστάμενων θέσεων σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρίδη. “Επικρατεί μία δυσάρεστη κατάσταση. Υπάρχουν καταστήματα στο κέντρο που παραμένουν κλειστά. Ιδιαίτερα στην οδό Σταματίου Πρωίου. Άρα, όχι μόνο δύσκολα παίρνει κάποιος την απόφαση να ανοίξει ένα κατάστημα, αλλά δύσκολα προχωρά και σε κάποια πρόσληψη, αφού αρκετά μέλη μας δυσκολεύονται να κρατήσουν και τους υπαλλήλους που απασχολούν ως σήμερα” δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας παράλληλα ότι, “Παρά το γεγονός πως έχουν μειωθεί και οι μισθοί και οι αμοιβές, το βάρος εξακολουθεί να υπάρχει για κάθε εμπορικό κατάστημα”.

Καταλήγοντας στις δηλώσεις του, ο ίδιος υπογράμμισε πως, “Σε μία κατάσταση που δεν βοηθά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα εμπορικά καταστήματα, θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει στήριξη επί της ουσίας στην απασχόληση”, αίτημα που ωστόσο, απαιτεί πολιτικές αποφάσεις και κατευθύνσεις που δεν μπορεί να ορίσει μόνος του ο εμπορικός κόσμος. “Γενικότερα αυτή είναι η κατάσταση στη Σύρο” επανέλαβε ο κ. Αλεξανδρίδης, τονίζοντας τέλος, πως, “Είμαστε σε αναμονή για να δούμε πώς θα επιβιώσουν τα καταστήματα τον προσεχή χειμώνα”.