Σταδιακή επέκταση της πολυκλαδικότητας στο διετές Λύκειο, σύμφωνα με τις εισηγήσεις του ΙΕΠ

Το ενδεικτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του «Νέου Λυκείου»

  • Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου, 2017 - 06:23

Αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα των τριών τάξεων του Λυκείου θα εισηγηθεί στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η Επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Μεταξύ των προτάσεων  του ΙΕΠ περιλαμβάνονται η κοινή Α’ Τάξη στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια με πολυκλαδικό χαρακτήρα, η σταδιακή επέκταση της πολυκλαδικότητας στο διετές Λύκειο, ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων και ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων.

Στόχος της κοινής Α’ τάξης στα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ, ως προς τη δομή της, είναι η εξοικείωση των μαθητών με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και η επιλογή του αντικειμένου που ταιριάζει καλύτερα στους ίδιους.

Από πλευράς του ΙΕΠ, διερευνάται η επέκταση της πολυκλαδικότητας Β' και Γ' Λυκείου, καθώς θα προσφέρονται στους μαθητές επιλογές μαθημάτων ή ενοτήτων μαθημάτων όλων των γνωστικών, επιστημονικών και τεχνολογικών πεδίων.

Η πολυκλαδικότητα θα επιτυγχάνεται μέσα από σχολικά δίκτυα σε επίπεδο γειτονιάς, ώστε να δοθεί η δυνατότητα προσφοράς περισσοτέρων μαθημάτων επιλογής (πιο απαιτητικό εγχείρημα όσον αφορά στην επαρχία).

Εναλλακτικά, ανάδειξη της Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ως ισότιμου πυλώνα του εκπαιδευτικού συστήματος, επέκταση των επιλογών μεταλυκειακών σπουδών απ’ όλους τους τύπους λυκείων, προνομιακή είσοδος για αποφοίτους ΕΠΑΛ σε συγκεκριμένα τμήματα ΑΕΙ.

Α’ Λυκείου

Σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ, στην Α’ Λυκείου θα διδάσκονται συνολικά 35 ώρες την εβδομάδα, εκ των οποίων οι 29 αφορούν στα μαθήματα του κορμού και οι υπόλοιπες 6 στα μαθήματα επιλογής.

Στα μαθήματα κορμού περιλαμβάνονται: Γλώσσα (Αρχαία, Έκθεση, Λογοτεχνία), Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωλογία), Ιστορία, Πολιτική Παιδεία (έμφαση σε ζητήματα δημοκρατίας και πολίτη), Α’ Ξένη Γλώσσα (που θα αποδίδει πιστοποίηση), Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή (δίωρο), Ελεύθερες / Δημιουργικές Δραστηριότητες (δίωρα) και Επαγγελματικός Προσανατολισμός (ΣΕΠ).

Στα μαθήματα επιλογής προτείνονται ενδεικτικά 3 δίωρα ή 1 τετράωρο (αν είναι β’ ξένη γλώσσα) και 1 δίωρο. Οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δεύτερη ξένη γλώσσα, Εφαρμογές Πληροφορικής, Γεωλογία και διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ευρωπαϊκό Πολιτισμό, Καλλιτεχνική Παιδεία και Οικονομικά.

Β’ Λυκείου

Από 32 έως 36 ώρες, ανάλογα με τις ώρες των μαθημάτων επιλογής, θα κυμαίνεται το πρόγραμμα της Β’ Λυκείου. Στα μαθήματα κορμού περιλαμβάνονται 4 τετράωρα μαθήματα και 2 δίωρα. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν: η Γλώσσα (Έκθεση, Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά (Στατιστική, Γεωμετρία, γενικά μαθηματικά), οι Φυσικές Επιστήμες (έμφαση στις εργαστηριακές εφαρμογές), η Ιστορία και Σύγχρονη Κοινωνική Επιστήμη, η Φυσική Αγωγή (δίωρα) και οι Ελεύθερες / Δημιουργικές Δραστηριότητες (δίωρο).

Στα μαθήματα επιλογής (Αρχαία – στο πρωτότυπο, Ξένες Γλώσσες, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Θρησκευτικά και Ηθικά Ζητήματα, Μουσική, Σχέδιο, Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Πολιτισμός και Τέχνη, Οικονομικά κ.α) θα εφαρμοστούν, ενδεικτικά, 3 ή 4 τετράωρα (ανάλογα με το αν θα επιτευχθεί ενιαιοποίηση με τα ΕΠΑΛ).

Γ’ Λυκείου – «Τάξη επιλογής»

10 ώρες μαθήματα κορμού και 18 ώρες μαθήματα επιλογής ορίζονται για την Γ’ Λυκείου., η οποία, σύμφωνα με την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής η Γ’ Λυκείου μετατρέπεται σε κατεξοχήν «τάξη επιλογής» καθώς τα μαθήματα που θα διδάσκονται θα είναι συνολικά 6, εκ των οποίων τα επιλογής θα είναι 3 εξάωρα. Του κορμού θα είναι η Γλώσσα (Έκθεση, Λογοτεχνία – 6 ώρες), η Φυσική Αγωγή (δίωρο) και οι Ελεύθερες / Δημιουργικές Δραστηριότητες (δίωρο). . Τα δύο τελευταία δεν θα εξετάζονται. Από την άλλη, τα μαθήματα επιλογής θα είναι 3 ή 4 εξάωρα (ανάλογα με το αν θα επιτευχθεί η ενιαιοποίηση με τα ΕΠΑΛ. Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φιλοσοφία, Πολιτικοί και Κοινωνικοί Θεσμοί, Πληροφορική, Πολιτική Οικονομία, Ξένες Γλώσσες, Ζητήματα Ηθικής και Θρησκειών, Σχέδιο, Μουσική, Ιστορία της Τέχνης και «τεχνικά» μαθήματα ειδικοτήτων στην περίπτωση ενιαιοποίησης με τα ΕΠΑΛ.

Δραστικές αλλαγές σε Β’ και Γ’ Λυκείου

Τον περιορισμό μαθημάτων στη Β’ και Γ’ Λυκείου και τη στροφή στις επιλογές προτείνει η Επιτροπή, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους. Επιπλέον, εισηγείται ένα ενιαίο μάθημα στη Γ' Λυκείου και μια ενότητα επιλογών 3 μαθημάτων (2 + 1 ελεύθερης επιλογής) που δίνει δυνατότητα προσανατολισμού στους μαθητές (εναλλακτικά, επιλογή 4 μαθημάτων, αν προχωρήσουν οι αλλαγές στην κατεύθυνση της πολυκλαδικότητας). Η πρόταση του ΙΕΠ διανθίζεται από τις 4 επιστημονικές «ηπείρους (φιλοσοφία και ανθρωπιστικές σπουδές, φυσικές επιστήμες και μαθηματικά, κοινωνικές επιστήμες, τεχνική / τεχνολογική κατεύθυνση, συν πληροφορική, συν οικονομικά), την αύξηση των χρονικών ενοτήτων διδασκαλίας: με κατάργηση μονόωρων μαθημάτων και εξοικείωση με το επιστημονικό πνεύμα και τον χαρακτήρα της επιστημονικής γνώσης, καθώς και αλλαγές στην αξιολόγηση των μαθημάτων. Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν υιοθέτηση της περιγραφικής αξιολόγησης, έλεγχο ικανοτήτων και όχι της ικανότητας στεγνής αναπαραγωγής της γνώσης, καθιέρωση εκπόνησης μιας εκτεταμένης εργασίας ως μέρους του Προγράμματος Σπουδών, ένταξη των ελεύθερων δραστηριοτήτων και ενίσχυση των μαθητικών κοινοτήτων.