Συμμετοχή δέκα σχολείων των Κυκλάδων στον Τοπικό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στη Σύρο

Με «όχημα» την ευφάνταστη δημιουργικότητα

Το «εισιτήριο» για τη συμμετοχή τους στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διεκδίκησαν χθες δέκα σχολεία από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση των Κυκλάδων.

Η προκριματική διαδικασία για την ανάδειξη των ομάδων που θα διαγωνιστούν σε εθνικό επίπεδο στις 18 Μαρτίου 2017, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων «Κωνσταντίνος Τουλούπης» στο σχολικό συγκρότημα του Μάννα, παρουσία μαθητών, γονέων και στελεχών της εκπαίδευσης των Κυκλάδων και του Νοτίου Αιγαίου.

Το 3ο, 4ο και 6ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας, το Δημοτικό Σχολείο Άνω Σύρου και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Σύρου παρουσίασαν ζωντανά τα έργα τους, ενώπιον της Κριτικής Επιτροπής, ενώ στον τοπικό διαγωνισμό συμμετείχαν επίσης, μέσω τηλεδιάσκεψης, το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου, το Δημοτικό Σχολείο Μάρπησσας Πάρου, το Δ.Σ Αιγιάλης-Θολαρίων Αμοργού και το Ιδιωτικό Γυμνάσιο Μυκόνου.

Τη δράση συντόνισε ο Υπεύθυνος Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών στο Νομό Κυκλάδων, Νίκος Τζιμόπουλος.

Τους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς διοργανώνει ο Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Επιστήμης «W.R.O Hellas» που έχει ως στόχο την ανάπτυξη εφαρμογών των φυσικών επιστημών και των ΤΠΕ και ιδιαίτερα μεθόδων και εφαρμογών αυτοματισμών και ρομποτικής στην εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο αυτό, μαθητές και καθηγητές των νησιών είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν το ταλέντο, τη φαντασία και τις τεχνολογικές και επιστημονικές δεξιότητές τους, εφαρμόζοντας και κατασκευάζοντας μια ολοκληρωμένη ρομποτική κατασκευή-μοντέλο, ανταποκρινόμενη στο θέμα του κάθε διαγωνισμού.

Δημοτικά Σχολεία

Ο 3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Δημοτικού αφορά στα «Οχήματα και τις μεταφορές του αύριο». Σχετικά με τις συμμετοχές της Σύρου, υπεύθυνος εκπαιδευτικός για τα project του 3ου-6ου και του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης ήταν ο κ. Μανώλης Αργυρός. Τις ομάδες των Δημοτικών Σχολείων Άνω Σύρου και Ποσειδωνίας καθοδήγησε η κ. Μαρία Ιωσηφίδου.

Γυμνάσια

Θέμα του 2ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού για μαθητές του Γυμνασίου είναι «Η πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Η δοκιμασία αναφέρεται στην περιπετειώδη πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που διέσχισε και κατέκτησε όλο το γνωστό κόσμο της εποχής του. Η διαδρομή πραγματοποιείται πάνω σε ένα χάρτη και τα ρομπότ πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδρομή που «χάραξε» ο Μ. Αλέξανδρος και να ολοκληρώσουν τις δοκιμασίες που θα συναντήσουν. Η δοκιμασία στηρίζεται και αναδεικνύει το ιστορικό γεγονός, αλλά δεν αποτελεί πιστή αναπαράσταση της πορείας του Μ. Αλεξάνδρου, έχοντας  τις απαραίτητες τροποποιήσεις λόγω του αγωνιστικού της χαρακτήρα.

Σημειώνεται ότι φέτος θα διεξαχθεί και ο 1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής αποκλειστικά για μαθητές του Λυκείου με θέμα «Πράσινη ενέργεια και επιχειρηματικότητα».

Ο αιώνας της καινοτομίας

Οι Διαγωνισμοί διεξάγονται στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας του «W.R.O Hellas» για διάδοση της νέας εκπαιδευτική μεθόδου STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) στον τρόπο διδασκαλίας και εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον Οργανισμό, η εισαγωγή του STEM ως κεντρική επιλογή τη χώρας μας αποτελεί μονόδρομο για την ανάταξη του εκπαιδευτικού συστήματος. «Η ολοκληρωμένη εκπαίδευση των σημερινών μαθητών, μετέπειτα φοιτητών, είναι ο μοναδικός δρόμος για τη επιβίωση της πατρίδας μας. Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας της καινοτομίας. Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ενσωμάτωση της σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα είναι οι παράγοντες ανάπτυξης που θα αναδειχθούν τα επόμενα χρόνια» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ανάγκη ένταξης της ρομποτικής στο πρόγραμμα σπουδών

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Τζιμόπουλος εξηγεί πως παρά την άνθιση, εξέλιξη και πρόοδο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής τα τελευταία χρόνια, το υπουργείο Παιδείας δεν έχει κατανοήσει μέχρι και σήμερα τη σημασία της. «Είναι παράδοξο το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερα από 1.200 σχολεία στην Ελλάδα που ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο, χωρίς αυτό να περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα σπουδών». Σημειώνει μάλιστα, ότι οι εργασίες των σχολικών ομάδων πραγματοποιούνται τα απογεύματα και τα σαββατοκύριακα. «Όλοι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί το κάνουν εθελοντικά και εκτός ωραρίου διδασκαλίας. Ως εκ τούτου, προσπαθούμε να πιέσουμε το Υπουργείο να το ενσωματώσει πια στην εκπαιδευτική διαδικασία» επισημαίνει, καθιστώντας γνωστό ότι από την 1η Σεπτεμβρίου 2016 η εκπαιδευτική ρομποτική μπήκε σε όλα τα σχολεία της Γαλλίας από την Α’ Δημοτικού μέχρι την Γ’ Γυμνασίου.

«Η ρομποτική απευθύνεται σε όλους τους μαθητές»

Μεταξύ άλλων, ο κ. Τζιμόπουλος δηλώνει ότι η εκπαιδευτική ρομποτική σχετίζεται με την αλγοριθμική σκέψη, που σύμφωνα με την UNESCO αποτελεί μια βασική δεξιότητα, που πρέπει να έχει ο μαθητής μαζί με τα μαθηματικά, φιλολογικά. «Για το λόγο αυτό, απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και όχι μόνο σε εκείνους που θα ασχοληθούν μελλοντικά με την πληροφορική. Τα παιδιά, πέρα από το κομμάτι του προγραμματισμού, καταπιάνονται με τη συναρμολόγηση, το μηχανολογικό κομμάτι, τη φυσική, αλλά και την ιστορία. Οπότε δίνεται η ευκαιρία σε συναδέλφους από πολλές ειδικότητες να κάνουν ένα κοινό πρότζεκτ».

Δημιουργία εργαστηρίων πληροφορικής στα σχολεία

Τέλος, ο κ. Τζιμόπουλος ανακοινώνει την υλοποίηση δύο προγραμμάτων για τη δημιουργία και λειτουργία εργαστηρίων πληροφορικής στα σχολεία των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων με το νέο διδακτικό έτος. Το πρώτο πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί μέσω ΕΣΠΑ από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ενώ το δεύτερο προωθείται από το υπουργείο Παιδείας. Το πρόγραμμα αυτό ονομάζεται EduLabs και προσφέρει στα σχολεία ένα δεύτερο εργαστήριο Ανοιχτών Τεχνολογιών και Καινοτομίας για την ανάπτυξη δράσεων όπως η εκπαιδευτική ρομποτική. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν μέχρι σήμερα 150 σχολεία από όλη την Ελλάδα.

Ειδικότερα, ο ψηφιακός εξοπλισμός των σχολείων θα έχει ως βασικό κορμό ένα εργαστήριο ανοικτών τεχνολογιών που διασυνδέεται με περιφερειακές συσκευές ανοικτών προτύπων όπως, arduino, bbc micro, 3d printers and scanners και άλλες. Βασικός σκοπός δε, του ψηφιακού εξοπλισμού ανοικτών προτύπων είναι η βελτίωση των βασικών ικανοτήτων στην επιστήμη, την τεχνολογία και την ψηφιακή ικανότητα των μαθητών των σχολείων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η αξιοποίηση των ΤΠΕ από τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η δημιουργία των προϋποθέσεων για ανάπτυξη κινήτρων μάθησης και ανάληψης πρωτοβουλιών. Παράλληλα, οι μαθητές αποκτούν βασικές δεξιότητες ζωής (life skills) που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση και την κοινωνικότητά τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις και βελτιώνουν τις βασικές γνώσεις και δεξιότητές τους, που κρίνονται απαραίτητες σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον.