Η φετινή συμμετοχή του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας στον Διεθνή Διαγωνισμό Μαθητικών Ταινιών Μικρού Μήκους «Cinema… διάβασες;»

"Ξέδετα κορδόνια" - η ταινία

Στο βιβλίο της συγγραφέως Κίκας Πουλχερίου «Ξέδετα κορδόνια» βασίζεται η 5η κατά σειρά ταινία της κινηματογραφικής ομάδας του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας.

Αυτή τη χρονιά, η ομάδα με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ. Μαρία Ιωσηφίδου αποφάσισε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη ένα λογοτεχνικό βιβλίο. Οι συναντήσεις των μελών της πραγματοποιούνταν κάθε Κυριακή απόγευμα και στη συνέχεια πολλαπλασιάστηκαν για τις ανάγκες των γυρισμάτων και του μοντάζ, το οποίο ολοκληρώθηκε στα μέσα Φεβρουαρίου.

Αρχικά, οι μαθητές παρακολούθησαν αποσπάσματα από παλιές ασπρόμαυρες κινηματογραφικές ταινίες, κωμωδίες και δράματα, βουβές και ομιλούσες. Γέλασαν με τον «Χοντρό και τον Λιγνό», προβληματίστηκαν με τον «Σαρλό» και εντυπωσιάστηκαν με τα πρώτα εφέ της ταινίας "A trip to moon".

Μία ιστορία για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή των ξένων

Μετά την απόφασή τους να μεταφέρουν κινηματογραφικά ένα βιβλίο, η εκπαιδευτικός Γλυκερία Τσιρονίκου πρότεινε στην ομάδα μερικά βιβλία από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, ενώ κάποια παιδιά έφεραν και δικά τους. Κάθε μαθητής έγραψε μία περίληψη του βιβλίου που διάβασε και αφού αναγνώστηκαν όλες οι περιλήψεις, επιλέχτηκαν τα "Ξέδετα κορδόνια" της Κίκας Πουλχερίου, η οποία έδωσε τη συγκατάθεσή της για να εμπνευστεί η ομάδα από το έργο της.

Το βιβλίο αγγίζει με ειλικρίνεια και ευαισθησία το θέμα της διαφορετικότητας και της αποδοχής των ξένων. Κεντρικός ήρωας της ιστορίας είναι ο Στέφανος, ο οποίος αγαπάει τα βιβλία, αλλά όχι τη γυμναστική και το ποδόσφαιρο. Ο Αλέξανδρος, ο διπλανός του στο θρανίο, τον φωνάζει σπασίκλα και γυαλάκια. Κάποια μέρα έρχεται στην τάξη τους ένα συμπαθητικό κορίτσι από τη Ρωσία, η Λαρίσα. Αυτό γίνεται αφορμή ο Στέφανος και ο Αλέξανδρος να τσακωθούνε για τα καλά. Τελικά ποιος από τους δύο πληρώνει τις συνέπειες; Και τι γίνεται όταν η Λαρίσα φεύγει ξαφνικά για την πατρίδα της;

Κόπιασαν, δημιούργησαν, εμπνεύστηκαν, γέλασαν...

Πρώτο μέλημα της ομάδας ήταν η επιλογή των αποσπασμάτων που θα χρησιμοποιούσε στην κινηματογραφική εκδοχή των «Κορδονιών». Όλα τα μέλη έγραψαν μαζί το σενάριο, το διάβασαν ολοκληρωμένο και στη συνέχεια συμπλήρωσαν το πού θα γυριστεί η κάθε σκηνή.

Η κ. Ιωσηφίδου ενημέρωσε τα παιδιά για τους βασικούς κινηματογραφικούς όρους (σκηνή, πλάνο, κοντινό πλάνο, θέση της κάμερας, μοντάζ, ντεκουπάζ κ.α.) και έπειτα, μοιράστηκαν οι ρόλοι (μοντέρ, σκηνοθέτες, οπερατέρ). Από την πλευρά της, η εκπαιδευτικός Μαρία Λαμπράκη (ειδικότητα Θεατρικών Σπουδών) εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο γίνονται τα γυρίσματα: πώς συγκεντρώνεται ο ηθοποιός, πώς η κάμερα "συλλαμβάνει" το βλέμμα, πώς διαμορφώνεται το κλίμα της κάθε σκηνής.

Συμμετοχή εκπαιδευτικών και γονέων

Τους ρόλους των ενηλίκων ανέλαβαν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες των παιδιών, Δημήτρης Καραγιάννης, Ειρήνη Περπινιά και Λουίζα Ρούσσου. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην τάξη, στην αυλή του σχολείου, στην παραλία και σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους σπιτιού. Για κάθε σκηνή περίπου 40 δευτερολέπτων, χρειάστηκαν δύο ώρες γύρισμα, πάντα με δυο κάμερες που έπρεπε να συγχρονιστούν. Στη σκηνή της βραδιάς ταλέντων, συμμετείχαν και γονείς, οι οποίοι άκουσαν τα παιδιά να τραγουδούν, τα είδαν να χορεύουν και στο τέλος, έγιναν με την ομάδα μια μεγάλη αγκαλιά.

Τα μέλη της ομάδας του μοντάζ πραγματοποιούσαν τις συναντήσεις τους μεσοβδόμαδα, μετά τη λήξη των μαθημάτων. Χρησιμοποίησαν ένα λογισμικό επεξεργασίας βίντεο με το οποίο γίνεται η ταυτόχρονη επεξεργασία δύο βίντεο (το ένα από τη μια κάμερα και το άλλο από την άλλη). Τα παιδιά συζητούσαν ποιο πλάνο τους αρέσει, ποιο "δένει" όμορφα, ποιο δίνει το κλίμα της σκηνής, πού θα κόψουν ένα πλάνο και πώς αυτό θα συνδυαστεί σωστά με ένα άλλο.

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση

Η μουσικός του σχολείου Ειρήνη Μυτιληναίου ανέλαβε το έργο της δημιουργίας πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης μαζί με τα παιδιά της κινηματογραφικής ομάδας. "Έχτισαν" τη μουσική, φράση - φράση και μετά από τη διδασκαλία της εκπαιδευτικού έπαιξαν τη μουσική που μόλις δημιούργησαν και στα μεταλλόφωνα. Έγραψαν και παραλλαγές στο θέμα. Ο τίτλος της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης είναι: "Ξέδετα κορδόνια". Ένα άλλο στοιχείο μουσικής επένδυσης αποτέλεσε το δημοτικό τραγούδι "Από ξένο τόπο κι απ' αλαργινό" το οποίο τραγούδησαν τα παιδιά της ομάδας με την καθοδήγηση και διδασκαλία της κ. Μυτιληναίου.

Η κινηματογραφική ομάδα μαζί με τον Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας, Χρήστο Καφτηράνη απέστειλαν επίσημα την ταινία στους υπεύθυνους του 8ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού Ταινιών Μικρού Μήκους «Cinema… διάβασες;;», επισυνάπτοντας όλα τα απαραίτητα έγγραφα.

Το διαγωνισμό συνδιοργανώνουν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, η ΕΡΤ ΑΕ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) και η Πρεσβεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα – Μορφωτικό Γραφείο –Σπίτι της Κύπρου.

Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να δοθεί στους μαθητές η ευκαιρία να εκφραστούν καλλιτεχνικά, να γίνουν δημιουργοί, να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης και να αποκτήσουν δεξιότητες οπτικοακουστικής αγωγής. Ακόμη να γίνουν κριτές, μελετητές και ερευνητές του περιβάλλοντός τους και να ευαισθητοποιηθούν ως προς την ανάγκη εξασφάλισης όρων αξιοπρεπούς διαβίωσης για όλους τους κατοίκους του πλανήτη.