Μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας θα μεταφέρουν και φέτος τις ιστορίες τους στη «μεγάλη οθόνη» της Εκπαίδευσης

Μία δραστήρια ομάδα που συλλέγει βραβεία

Συνέντευξη της υπεύθυνης της κινηματογραφικής ομάδας του σχολείου, Μαρίας Ιωσηφίδου

Παράδοση αποτελεί πλέον η παραγωγή ταινιών στο Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας, το μοναδικό σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Σύρο με μόνιμη κινηματογραφική ομάδα, που διαγράφει λαμπρή πορεία σε πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς.

Πρόσφατη διάκριση της ομάδας, το βραβείο «Πρωτότυπης Ορχηστρικής Σύνθεσης» που απέσπασε στον 8ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους «Cinema...διάβασες;» για την ταινία «Ξέδετα κορδόνια», που είναι βασισμένη στο βιβλίο της συγγραφέως Κίκας Πουλχερίου

Στην πρώτη συνάντησή τους για το τρέχον σχολικό έτος, τα μέλη της ομάδας που αποτελείται από μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης, παρακολούθησαν εξαίρετα δείγματα του βωβού κινηματογράφου αλλά και αποσπάσματα χαρακτηριστικών ασπρόμαυρων ταινιών.

Οι «Εργάτες που φεύγουν από το εργοστάσιο Λυμιέρ», το δίδυμο «Χοντρός και Λιγνός» και ο εξίσου αγαπημένος Τσάρλι Τσάπλιν λειτούργησαν καθοριστικά στη γνωριμία των παιδιών με βασικούς κινηματογραφικούς όρους, πριν «σηκώσουν μανίκια» για να μεταφέρουν τις δικές τους ιστορίες στη «μεγάλη οθόνη» της εκπαίδευσης.

Στα οφέλη από την ενασχόληση των παιδιών με την τέχνη του κινηματογράφου αναφέρθηκε σε συνέντευξή της στην «Κοινή Γνώμη» η εκπαιδευτικός πληροφορικής και υπεύθυνη της κινηματογραφικής ομάδας του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας, Μαρία Ιωσηφίδου.

Η αξιοποίηση των οπτικοακουστικών μέσων στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων αποτελεί πλέον μία από τις συνηθέστερες πρακτικές πολλών σχολείων και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Ωστόσο, το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας  λειτουργεί σε μόνιμη βάση κινηματογραφική ομάδα, που δρα αυτόνομα, γυρίζοντας και παρουσιάζοντας κάθε χρόνο τις δικές της ταινίες.  Πώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα και ποια η εξέλιξη της ομάδας στο πέρασμα των ετών;

«Τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί το κόστος των οπτικοακουστικών μέσων (φωτογραφικές μηχανές και κάμερες λήψης βίντεο). Επομένως, έχει γίνει σχετικά προσιτό να αποκτήσει κάποιος ένα τέτοιο μέσο. Όλοι κι όλες μπορούμε πλέον να τραβήξουμε μια φωτογραφία ή/και να καταγράψουμε μια σκηνή με βίντεο. Όμως, από αυτό το σημείο μέχρι να μπορέσουμε να εκφράσουμε δομημένα τις έγνοιες μας, τα συναισθήματά μας, τις σκέψεις μας αλλά και την αισθητική μας, έχει μια απόσταση και αποτελεί ζήτημα παιδείας. Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αν και δεν εντάσσει την οπτικοακουστική παιδεία στα Προγράμματα Σπουδών, υποστηρίζει διαγωνισμούς που απαιτούν ως τελικό προϊόν κινηματογραφική ταινία δημιουργημένη από μαθητές και μαθήτριες.

Έχοντας μια πρότερη εμπειρία από δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών στο Λύκειο και με στόχο τα παιδιά μας να έρθουν σε επαφή με την οπτικοακουστική παιδεία, στο δημοτικό σχολείο Ποσειδωνίας ξεκινήσαμε τη δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών με μυθοπλασία ή με ντοκιμαντέρ από το σχολικό έτος 2013-14. Από τότε δημιουργούμε ταινίες αδιάλειπτα. Η ομάδα κάθε φορά αποτελείται από παιδιά τα οποία στον ελεύθερό τους χρόνο ασχολούνται μ’ αυτό το θέμα. Έχει γίνει παράδοση πλέον στο σχολείο μας και κάθε φορά τα παιδιά ρωτούν πότε θα ξεκινήσει αυτή η δραστηριότητα».

Με ποιον τρόπο εισάγονται τα παιδιά στην κινηματογραφική τέχνη και με πόση ευκολία αναλαμβάνουν καθήκοντα σεναριογράφου, σκηνοθέτη, ηθοποιού και μοντέρ;

«Στην αρχή έχουμε συναντήσεις της ομάδας σε ολομέλεια, όπου βλέπουμε μερικές ασπρόμαυρες η/και βουβές ταινίες και με αφορμή αυτές συζητούμε κινηματογραφικούς όρους: μοντάζ, σκηνή, πλάνο, καρέ, σκηνοθέτης, κάμεραμαν, ζουμ, γκρο-πλαν,…. Θέτουμε ζητήματα δεύτερης ανάγνωσης και στοχεύουμε και στη δημιουργία θεατών με κριτική σκέψη. Τα παιδιά χαίρονται να αναλαμβάνουν ρόλους. Για παράδειγμα, με μεγάλη χαρά γίνονται μέλη της ομάδας του μοντάζ κι ας απαιτείται ένα τρίωρο κάθε βδομάδα γι’ αυτές τις εργασίες (πάντα εκτός σχολικού ωραρίου)».

Ποια τα οφέλη από την ενασχόληση των μαθητών με τον κινηματογράφο;

«Τα οφέλη είναι πολλαπλά και πολύπλευρα. Από τη μια μεριά: εξοικείωση των παιδιών στις διαδικασίες της ομάδας, ανάληψη ευθυνών, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης. Παράλληλα: γνώσεις για τα κινηματογραφικά- τεχνικά ζητήματα και το πολιτιστικό, κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο της εποχής που γυρίστηκε μία ταινία. Επιπλέον, διαφοροποιείται ο τρόπος με τον οποίο παρακολουθούν μια ταινία, καθώς τα παιδιά γίνονται κριτικοί θεατές, διαφοροποίηση ως προς τον τρόπου που βλέπουν τα παιδιά μια ταινία και αναπτύσσεται το αισθητικό κριτήριό τους στον λόγο, στην εικόνα και τον ήχο».

Η διάκριση των ταινιών σας σε πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς αποτελεί κίνητρο για τη συνέχιση λειτουργίας της ομάδας σας;

«Οι διακρίσεις που έχουμε ως τώρα αφορούν στην πρωτότυπη μουσική σύνθεση που καταθέτουν τα παιδιά της ομάδας συνεργαζόμενα κάθε φορά με τη μουσικό του σχολείου μας, παλαιότερα με την κ. Μαρίνα Παπαδοπούλου και τα τελευταία χρόνια με την κ. Ειρήνη Μυτιληναίου. Η βράβευση σε μεγάλη διοργάνωση πραγματικά αποτελεί γεγονός για χαρά, υπερηφάνεια κι ασφαλώς κίνητρο».

Με ποιο κριτήριο επιλέγετε τα θέματα των ταινιών σας και ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε κατά τη διάρκεια της παραγωγής;

«Επιλέγουμε τα θέματα ως ολομέλεια. Τα μέλη της ομάδας καταθέτουν προτάσεις και καταλήγουμε με ψηφοφορία. Είναι μια εξαιρετική διαδικασία από μόνη της. Ιδιαίτερα την προηγούμενη σχολική χρονιά που αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ταινία από βιβλίο, θέσαμε και ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων της συγγραφέως και ξεκινήσαμε τα γυρίσματα αφού πήραμε την άδειά της. Δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε: οι μετακινήσεις, τις οποίες επιφορτίζονται οι γονείς των παιδιών. Ας είναι καλά! Μας στηρίζουν! Επίσης, μας στηρίζει σε πολλά διαδικαστικά θέματα κι η Διεύθυνση του σχολείου κι οι συνάδελφοι - οι οποίοι λαμβάνουν και μέρος στην ταινία, όποτε χρειαστεί. Πέρασμα από τις ταινίες μας έχουν κάνει και γονείς των παιδιών με μεγάλη επιτυχία».

Με ποιο είδος θα καταπιαστείτε φέτος και από πού θα αντλήσετε την έμπνευσή σας;

«Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα με τι θα ασχοληθούμε: μυθοπλασία; ντοκιμαντέρ; Η επόμενή μας συνάντηση έχει ακριβώς αυτό το θέμα».