Ένταξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών

Χώρος φωτεινός μέσα στην καρδιά των μαθητών

Εθελοντές βιβλιοφάγους και βιβλιόφιλους που θα βοηθήσουν στη λειτουργία της Βιβλιοθήκης του, αναζητά το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, η μοναδική σχολική μονάδα από το νησί της Σύρου που εντάχθηκε στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μαζί με άλλα 912 σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα.

Σε βάθος χρόνου το Δίκτυο θα συνδεθεί με την Εθνική Βιβλιοθήκη και θα συμμετέχει σε δράσεις και προγράμματα που σχετίζονται με τη φιλαναγνωσία και φυσικά, το βιβλίο.

Σκοπός της δημιουργίας του εν λόγω Δικτύου, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, ήταν η θεσμοθέτηση ενιαίας ανάπτυξης, οργάνωσης και λειτουργίας Σχολικών Βιβλιοθηκών καθώς και ο βέλτιστος συντονισμός τους για την αποτελεσματική συμβολή τους στη δημόσια εκπαίδευση.

Μέσω της λειτουργίας του, επιδιώκεται η υποστήριξη της μάθησης, ως ανώτατου αγαθού όλων των ανθρώπων και κυρίως των μαθητών/τριών, προκειμένου να έχουν θέση και ρόλο στην πνευματική, την κοινωνικο-πολιτιστική και πολιτική ζωή, η ανάδειξη της Σχολικής Βιβλιοθήκης σε βασικό πυλώνα της Δια Βίου Μάθησης και της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία και η ενιαία και επιστημονικά τεκμηριωμένη αντιμετώπιση θεμάτων ίδρυσης, στελέχωσης, εξοπλισμού και αξιοποίησης των Σχολικών Βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Δυνατότητα εγγραφής στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών είχαν τα Δημόσια Δημοτικά Σχολεία που διαθέτουν αυτόνομο χώρο για τη φιλοξενία της Σχολικής Βιβλιοθήκης τους. Με κριτήριο το μέγεθος της επιφάνειας στην οποία στεγάζεται η δομή και τις εξ’ αυτού διαφορετικές δυνατότητες αξιοποίησής της (χώρος δανεισμού/ανάγνωσης ή και δράσεων), δημιουργήθηκαν δύο ομάδες Σχολικών Βιβλιοθηκών. Στην Ομάδα Α’ εντάχθηκαν οι Βιβλιοθήκες με χώρο από 12 έως 24 τμ. Και στην Ομάδα Β’, οι Βιβλιοθήκες με χώρο μεγαλύτερο ή ίσο των 25 τμ.

Μεταμόρφωση της παλιάς αποθήκης

Στην πρώτη κατηγορία ανήκει το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης το οποίο ανακαίνισε την αίθουσα που λειτουργούσε ως αποθήκη, προκειμένου να φιλοξενηθεί η νέα Βιβλιοθήκη τους. Για μία ακόμη φορά, πολύτιμη ήταν η βοήθεια των γονέων οι οποίοι, αφιερώνοντας κόπο και χρόνο, έτριψαν, σοβάντισαν, έβαψαν και καθάρισαν τον χώρο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που αντλήθηκαν από το blog του σχολείου, στη συνέχεια τοποθετήθηκαν τα βιβλία στα ράφια. Βιβλία για δράκους, αυτοκίνητα, πλανήτες, διαστημόπλοια και άγρια ζώα, βιβλία με πριγκίπισσες και μάγισσες, βιβλία ιστορίας αλλά και ιστορίες, βιβλία με μεγάλα και μικρά γράμματα και βιβλία χωρίς γράμματα. Πολλά βιβλία, που είτε αγοράστηκαν από το σχολείο είτε δωρίστηκαν από μαθητές και γονείς.

Ο αριθμός των τίτλων αναμένεται να αυξηθεί μελλοντικά, καθώς, κάθε σχολείο του Δικτύου επιχορηγείται με τρεις χιλιάδες ευρώ για την αγορά ενός βασικού εξοπλισμού, που περιλαμβάνει από ηλεκτρονικό υπολογιστή, βιντεοπροβολέα και εκτυπωτή μέχρι βιβλία.

Για το λόγο αυτό, η Διεύθυνση του 3ου Δημοτικού ζήτησε τις προτάσεις των παιδιών, των δασκάλων και των γονέων, με στόχο τη διαμόρφωση μίας λίστας με βιβλία που αγαπούν και επιθυμούν να βρίσκονται στα ράφια της Βιβλιοθήκης τους.

Επιπλέον, αναζητούνται οι μαθητές που θα αναλάβουν ρόλο εθελοντή βιβλιοθηκάριου. Οι ίδιοι θα βοηθούν άλλα παιδιά στην επιλογή βιβλίων, θα επιστρέφουν τα βιβλία στα ράφια τους, θα ενημερώνουν τις καρτέλες των μαθητών, ενώ μία φορά την εβδομάδα θα γίνονται παραμυθάδες για τους συμμαθητές τους, διαβάζοντάς τους μια ιστορία της επιλογής τους.

Η λειτουργία της δομής θα ξεκινήσει εντός του Νοεμβρίου. Η Βιβλιοθήκη θα παραμένει ανοιχτή, κατά τη διάρκεια του πρώτου διαλείμματος της Παρασκευής και τρεις ακόμη ώρες μέσα στην εβδομάδα. Στις ώρες αυτές θα πραγματοποιούνται επισκέψεις των τάξεων αλλά και μαθητών μεμονωμένα (για εργασίες, αναζήτηση πληροφοριών κ.λπ.) καθώς και για  δράσεις και δραστηριότητες με συγκεκριμένη θεματική (π.χ. συναφή με την επικαιρότητα, μια παγκόσμια ημέρα, εθνική γιορτή κ.λπ.).

Ιδέες και προτάσεις, μικρές, μεγάλες, εύκολες ή δύσκολες είναι ευπρόσδεκτες, καθώς στόχο του Σχολείου αποτελεί η συλλογική προσπάθεια που θα καταφέρει να καταστήσει τη Βιβλιοθήκη, χώρο φωτεινό μες στις καρδιές των μαθητών.

Μεταξύ των 913 σχολικών μονάδων που εντάχθηκαν στο Σύστημα Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το σχολικό έτος 2018- 2019, περιλαμβάνονται: το 1ο Δημοτικό Σχολείο Παροικίας Πάρου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μυκόνου, το 6ο Δημοτικό Σχολείο Οίας Θήρας (Ομάδα Α) και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Τήνου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Τήνου, το Δημοτικό Σχολείο Γαυρίου Άνδρου, το Δημοτικό Σχολείο Μήλου, το Δημοτικό Σχολείο Επισκοπής Γωνιάς Θήρας, το Δημοτικό Σχολείο Φιλωτίου Νάξου και το Δημοτικό Σχολείο Εξωμβούργου Τήνου (ΟΜΑΔΑ Β).

Ο ρόλος των Σχολικών Βιβλιοθηκών

Καθίσταται σαφές πως, κάθε Σχολική Βιβλιοθήκη ανήκει στην ευρύτερη βιβλιοθηκονομική κοινότητα. Οργανικά εντάσσεται στη Σχολική Μονάδα, εντός της οποίας λειτουργεί και ακολουθεί τον δικό της εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας. Η Σχολική Βιβλιοθήκη αποτελεί χώρο μάθησης και κοινωνικοποίησης, όπου συγκεντρώνονται τεκμήρια της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς, μονάδα πληροφόρησης και πνευματικής παραγωγής, αποθετήριο μορφωτικού υλικού και κέντρο γνωστικών πηγών, καθώς και χώρο αλληλόδρασης και συνεργασίας εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Παράλληλα, προάγει τη φιλαναγνωσία, ενώ μέσω του υλικού της, υποστηρίζεται η έρευνα και η οργάνωση της διδασκαλίας.

Στο πλαίσιο της μαθητοκεντρικής προσέγγισης της διδασκαλίας και της εφαρμογής των θεωριών του εποικοδομισμού και της πληροφοριακής παιδείας, οι μαθητές/τριες, ως χρήστες της Σχολικής Βιβλιοθήκης, εξοικειώνονται με τους χώρους, τα εργαλεία και τις συλλογές της. Συνεπικουρούμενοι από τους εκπαιδευτικούς μαθαίνουν για το ταξινομικό σύστημα της βιβλιοθήκης, καθώς και τους τρόπους αποτελεσματικής χρήσης των ενσώματων και των άυλων πόρων της. Επιπλέον, ενθαρρύνονται για ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν στην εκμάθηση μεθόδων για ανεξάρτητη αναζήτηση, εύρεση και εποικοδομητική χρήση των προσφερόμενων πηγών και εργαλείων μάθησης.

Τέλος, εκπαιδεύονται στην αναζήτηση βιβλιογραφίας, στη μελέτη γνωστικού πολυτροπικού υλικού, καθώς και στην ανάπτυξη στρατηγικών εντοπισμού και άντλησης χρήσιμων στοιχείων πληροφορίας.