Έναρξη του εργαστηρίου «Ηealthnic Diet» στη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης

Υγιεινά πιάτα που ενώνουν παραδόσεις και ζωές

Στην υγιεινή διατροφή που βασίζεται στις κουζίνες των χωρών καταγωγής τους εκπαιδεύονται δεκαέξι άτομα από την Ελλάδα, την Αίγυπτο, την Αλβανία, την Πολωνία, την Αργεντινή και την Ουγγαρία.

Το εργαστήριο «Healthnic Diet», συνολικής διάρκειας δύο μηνών, αποτελεί δράση του Εrasmus+ πρότζεκτ  "Healthy and ethnic diet for inclusion", το οποίο σχεδίασε και συντονίζει η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης.

Υπεύθυνη του εργαστηρίου είναι η γαστρονόμος - μαγείρισσα Μαρία Κρινά, ειδικευμένη στην Ελληνική κουζίνα και την υγιεινή διατροφή με την χρήση δημητριακών και βοτάνων.

Το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης απευθύνεται σε μετανάστες και ανέργους που θα ήθελαν να γνωρίσουν την αξία των εθνικών παραδόσεων που σχετίζονται με το φαγητό και τις δυναμικές που δημιουργούν σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, αποκτώντας παράλληλα βασικές δεξιότητες που ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους και τη θέση τους στην αγορά εργασίας. Μέσα από το εργαστήριο, οι εξυπηρετούμενοι δημιουργούν δεσμούς μέσα στην ομάδα, αναγνωρίζουν την αξία της πολυπολιτισμικότητας, υιοθετούν υγιεινές διατροφικές συνήθειες και αποκτήσουν γνώσεις οικιακής οικονομίας.

Ενσωμάτωση των στοιχείων κάθε κουζίνας

«Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, ο ένας μαθαίνει από τον άλλον», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Κρινά. Οι συμμετέχοντες εντοπίζουν διαφορές και ομοιότητες ανάμεσα στην κουζίνα της χώρας τους και τη μαγειρική των υπολοίπων εθνοτήτων, τις καταγράφουν και στη συνέχεια, προσπαθούν μέσα από αυτές να έρθουν πιο κοντά. «Δεν μαγειρεύουμε παραδοσιακές συνταγές. Οι ομάδες δημιουργούν πιάτα που ενσωματώνουν όλους τους τρόπους», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Σημειώνεται μάλιστα πως σε προηγούμενο μάθημα, οι εκπαιδευόμενοι έφτιαξαν σαλάτες, οι οποίες εμπεριείχαν στοιχεία από όλες τις χώρες. «Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες. Στην καθεμία, τα μέλη ενσωμάτωσαν τις δικές τους τεχνικές και τη δική τους μαγειρική σκέψη».

Εκτός από την πολυπολιτισμικότητα και τη «γεφύρωση» των διατροφικών συνηθειών, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στο θέμα της διατροφικής αξίας των πιάτων, τα οποία δημιουργούνται. «Μετά το τέλος της μαγειρικής, εξετάζουμε αν τα πιάτα είναι πλήρη και πώς θα βελτιώσουμε το εβδομαδιαίο μενού που έχει ο καθένας στο σπίτι του. Με ποιους τρόπους μπορούμε να θρέψουμε πιο σωστά τα παιδιά που αντιστέκονται στην υγιεινή διατροφή; Τι κάνουμε για να είναι πιο πλήρες το φαγητό που μαγειρεύουμε», περιγράφει η κ. Κρινά.

Δεν υπάρχουν παγιωμένες ομάδες

Η σύνθεση των ομάδων είναι διαφορετική σε κάθε μάθημα, προκειμένου οι συμμετέχοντες να αναπτύξουν σχέσεις με περισσότερους ανθρώπους. «Οι ομάδες αλλάζουν συνεχώς, οι άνθρωποι μοιράζονται ιστορίες από την παιδική τους ηλικία, πιάτα που θυμούνται κι έτσι κάθε φορά, ενώνονται διαφορετικές χώρες. Μέχρι το τέλος του εργαστηρίου, όλοι θα έχουν δουλέψει με όλους».

Ο κάθε εκπαιδευόμενος προσθέτει στη συνταγή το δικό του λιθαράκι με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα καινούριο πιάτο. «Είναι σαν να έχουμε ταξιδέψει σε όλες τις χώρες, να έχουμε πάρει κάτι από αυτές και στη συνέχεια, να το χρησιμοποιούμε για να φτιάξουμε κάτι νέο», προσθέτει η κ. Κρινά.

«Δημιουργούμε κάτι καινούριο που είναι δικό μας»

Καταλήγοντας τονίζει ότι, η έννοια της υγιεινής διατροφής διαφέρει από χώρα σε χώρα, καθώς μεγάλο ρόλο παίζουν και οι κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές. «Η Πολωνία και η Ουγγαρία, από όπου κατάγονται δύο εκπαιδευόμενες, λόγω θερμοκρασίας χρειάζονται πιο βαριά κουζίνα από τη δική μας και έχουν τελείως διαφορετικά λαχανικά. Οπότε κοιτάμε πώς αυτοί οι άνθρωποι που έχουν έρθει και ζουν στην Ελλάδα, θα προσαρμόσουν τις διατροφικές συνήθειες τους στις ανάγκες της χώρας μας. Δεν είναι συνηθισμένοι να τρώνε φρούτα, γιατί δεν έχουν. Εδώ χρειάζεται να αποκτήσουν μια νέα συνήθεια, να φάνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, να μη μείνουν στη συνήθεια έτσι όπως τη διαμόρφωσε η δική τους παράδοση», δηλώνει η εκπαιδεύτρια εκτιμώντας πως η ελληνική κουζίνα είναι μία από τις ευλογημένες κουζίνες του κόσμου.

Στο πλαίσιο των μαθημάτων, διδάσκονται επίσης τα εποχιακά υλικά, προκειμένου οι συμμετέχοντες να τα γνωρίσουν και να τα εντάξουν στη διατροφή τους. «Μέσα από αυτή τη διαδικασία, όλες οι κουζίνες εμπλουτίζονται. Δεν υπάρχει δικό μου και δικό σου, αλλά δημιουργείται κάτι καινούριο, που είναι δικό μας».

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, οι εκπαιδευόμενοι θα χρησιμοποιήσουν ψηφιακές εφαρμογές και θα υιοθετήσουν τον ρόλο του ενεργού πολίτη διαδίδοντας τα αποτελέσματα της δράσης στην τοπική κοινότητα. Ειδικότερα, θα κληθούν να δημιουργήσουν τις δικές τους ψηφιακές ιστορίες, οι οποίες στη συνέχεια θα «ταξιδέψουν» για να γνωρίσουν ακόμη περισσότεροι τα ευεργετικά αποτελέσματα της συνεργασίας και της πολυπολιτισμικότητας με επίκεντρο την υγιεινή διατροφή.