Έναρξη δράσεων της Βιβλιοθήκης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης

Τα παιδιά μιλούν για την εξορία και την προσφυγιά

Για την ειρήνη και τον ρατσισμό μίλησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης μέσα από τις δράσεις της Βιβλιοθήκης τους οι οποίες ξεκίνησαν, με πρώτη θεματική τους πρόσφυγες.

Στο πλαίσιο αυτό, τα παιδιά της Α’ και Β’ Τάξης είχαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, να μελετήσουν την έννοια της εξορίας και να εκφραστούν, έχοντας ως οδηγό το εκπαιδευτικό υλικό «Ειρήνη, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα», που σχεδιάστηκε από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Η «Ειρήνη» είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά 5-8 ετών, που έχει ως στόχο να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές. Περιλαμβάνει μία επτάλεπτη ταινία κινουμένων σχεδίων με ηρωίδα τη μικρή Ειρήνη που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της, να δοκιμάσει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει ζεστασιά, προστασία και στοργή σε ένα νέο σπιτικό.

Η ταινία συνοδεύεται από εγχειρίδιο με σημειώσεις για τους εκπαιδευτικούς, το οποίο προσφέρεται για διάφορες δραστηριότητες. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να παρατηρήσουν, να μιλήσουν, να ζωγραφίσουν, να μιμηθούν, να μεταμφιεστούν και να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, με βάση τις φιγούρες του φυλλαδίου και του animation.

Συμπάθεια για όσους βρίσκονται μακριά από την πατρίδα τους

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης ζωγράφισαν, μίλησαν για τους φόβους τους και μετά τους πέταξαν στο καλάθι, παρατήρησαν τα συναισθήματα, έβαλαν χρώμα σε όλα τα μαύρα και σκοτεινά σημεία της ιστορίας και την άλλαξαν.

Σκοπός αυτής της άσκησης είναι να ενθαρρύνει την έκφραση συναισθημάτων και συγκινήσεων που προκαλούνται από την ιστορία της Ειρήνης, αυξάνοντας τη συμπάθεια των παιδιών για όσους βρίσκονται μακριά από την πατρίδα τους, να εμπλουτίσει την τάξη με την εδραίωση σχέσεων μεταξύ των παιδιών, μέσω των εμπειριών τους και του αισθήματος της ζωής μακριά από την πατρίδα, καθώς και να καταστήσει τα παιδιά γνώστες της έννοιας της διαφορετικότητας και του αποκλεισμού, σε συνδυασμό με τις βασικές και καθολικές ανάγκες των παιδιών.

Το εκπαιδευτικό υλικό που παράγει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες είναι διαθέσιμο και προσβάσιμο στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, στους σχολικούς συμβούλους, τα στελέχη της εκπαίδευσης, σε εμψυχωτές ομάδων κ.α. και είναι ιδιαίτερα ευέλικτο ώστε να προσαρμόζεται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε τάξης και διδακτικού αντικειμένου. Αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο είτε της διαθεματικότητας, εμπλουτίζοντας τον τρόπο διδασκαλίας αλλά και τα ίδια τα σχολικά βιβλία, είτε της ευέλικτης ζώνης και των διάφορων προγραμμάτων, όπως τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων.

Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 3ου Δημοτικού είχαν επίσης την ευκαιρία να «γνωρίσουν» ένα ακόμη παιδί, που ήρθε στη χώρα μας μετά από πολύ περπάτημα, όχι για διακοπές, αλλά για να σωθεί. Η ιστορία του Ναβίντ (και του κάθε Ναβίντ) αναδεικνύεται μέσα από τις σχολικές εκθέσεις ενός παιδιού, γραμμένες με τόση αμεσότητα και χιούμορ από τον Πάνο Χριστοδούλου, έτσι που φωτίζεται λιγάκι η ασχήμια του ρατσισμού, της προσφυγιάς, του φόβου γύρω μας, έτσι που χρωματίζεται μπροστά μας η συμπόνια, ο σεβασμός, η αλληλεγγύη των ανθρώπων. Στόχος των εκπαιδευτικών ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τον Ναβίντ με την ελπίδα ότι κάποια μέρα, όλα θα δώσουν το χέρι, αν χρειαστεί, στον πραγματικό Ναβίντ.

Το βιβλίο αποτέλεσε αφορμή για συζήτηση πάνω στο θέμα του ρατσισμού, για παιχνίδι, αλλά και για κατανόηση των σεξιστικών αντιλήψεων. Στη συνέχεια, μέσα από το διαδικτυακό παιχνίδι της ιστορίας του Ναβίντ, τα παιδιά ενημερώθηκαν για όσα συμβαίνουν στις χώρες καταγωγής των προσφύγων κι έτσι, ήρθαν σε επαφή με την σκληρή πραγματικότητα αυτών των ανθρώπων.