Παιδαγωγική δράση των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου, εμπνευσμένη από τη ζωή και το έργο του Ιωάννη-Βαπτιστή Δελασάλ

Αναζητώντας τη γνώση

Το όραμα του Ιωάννη-Βαπτιστή Δελασάλ, το θεάρεστο κοινωνικό έργο του και η αγάπη του για την εκπαίδευση των παιδιών και των νέων, που εμπνέει και καθοδηγεί μέχρι και σήμερα το προσωπικό όλων των λασαλιανών σχολείων του κόσμου, κατηύθυναν και βοηθήσαν τους μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου να ανακαλύψουν τον κρυμμένο θησαυρό του μεγάλου παιδαγωγού.

Η πρωτότυπη αυτή δράση πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής στις εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτηρίων, στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 300 χρόνια από το θάνατο του ιδρυτή του παγκοσμίου δικτύου των λασαλιανών σχολείων.

Το παιχνίδι περιελάμβανε έξι σταθμούς με διαφορετικές δοκιμασίες ο καθένας, εμπνευσμένους  από βασικά στάδια της ζωής του Ιωάννη-Βαπτιστή Δελασάλ.

Πρώτος σταθμός των συμμετεχόντων η γενέτειρά του, η Γαλλία, εκεί όπου οι δύσκολες κοινωνικές συνθήκες της εποχής του διαμόρφωσαν τις σκέψεις του (κατασκευή παζλ με τον Πύργο του Άιφελ και τη γαλλική σημαία).

Στη συνέχεια, τα παιδιά ασχολήθηκαν με την κατανομή της προσωπικής του περιουσίας, αρχικά για την εξάλειψη της φτώχειας και εν συνεχεία, για τη δημιουργία σχολείων (παιχνίδι «Νοιάζομαι – Μοιράζομαι», διανομή ψωμιού).

Η σημασία της γνώσης και η μετάδοση αυτής της ιδέας αποτέλεσαν το θέμα της τρίτης δοκιμασίας (αναζήτηση κρυμμένων μηνυμάτων στη βιβλιοθήκη).

Αμέσως μετά, οι μικροί συμμετέχοντες εξέφρασαν μέσω της ζωγραφικής την προσωπική ηρεμία και γαλήνη, που ο Ιωάννης-Βαπτιστής Δελασάλ προσπάθησε να βρει σε ένα μοναστήρι κοντά στη φύση.

Με αφορμή τη δημιουργία σχολείων αρχικά στη Γαλλία κι έπειτα σε όλο τον κόσμο από τους συνεχιστές του έργου του, οι μαθητές μελέτησαν τη λέξη σχολεία σε άλλες γλώσσες. Οι δοκιμασίες ολοκληρώθηκαν με το ζωντάνεμα της εικόνας του Δελασάλ μέσω της τεχνικής του ψηφιδωτού.

Όλοι μαζί μπορούν να φτάσουν πιο μακριά

Τη δράση πλαισίωσαν γονείς και παιδιά του Παιδικού Σταθμού, του Νηπιαγωγείου και της Α’ δημοτικού. Στο τέλος, όλες οι ομάδες κατάφεραν να αποκτήσουν το κλειδί, που ξεκλείδωνε το σεντούκι τους και να ανακαλύψουν τον θησαυρό. Ο θησαυρός ήταν η ίδια η γνώση που απέκτησαν μέσω των ανακαλύψεων και το συμπέρασμα ότι ο καθένας μόνος του μπορεί να πηγαίνει πιο γρήγορα, αλλά όλοι μαζί μπορούν να φτάσουν πιο μακριά.

Ακολούθησε παρουσίαση του ετήσιου σχεδίου εργασίας των Προνηπίων, με θέμα «Ταξιδεύοντας στον κόσμο», όπου γονείς και παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά κατασκευές, φωτογραφίες, βιβλία καθώς και διάφορα βίντεο μέσω του Artutor, μίας εφαρμογής εικονικής πραγματικότητας.

Στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις ηπείρους, με χώρες καθώς και με σημαντικά αξιοθέατα ανά τον κόσμο, η αναζήτηση πληροφοριών μέσα από βιβλία, εγκυκλοπαίδειες και ιστοτόπους, όπως επίσης η επαφή με διαφορετικές κουλτούρες, φυλές και παραδόσεις (διαπολιτισμική εκπαίδευση).