Έκθεση Χειροποίητων Βιβλίων του 3ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης στην Πινακοθήκη Κυκλάδων με τίτλο «Μη φας το αγρόκτημα… και άλλες ιστορίες»

24 μικροί συγγραφείς, εικονογράφοι και τυπογράφοι

Τη διαδικασία κατασκευής ενός βιβλίου, από τη συγγραφή της ιστορίας μέχρι την εικονογράφηση και το τύπωμά του, γνώρισαν φέτος τα 24 παιδιά του 3ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης, τα οποία μάλιστα είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν και το δικό τους βιβλίο με τίτλο «Μη φας το αγρόκτημα».

Οι εντυπωσιακοί «καρποί» του πολιτιστικού προγράμματος που ξεκίνησε κοντά στα Χριστούγεννα, με αφορμή ένα βιβλιαράκι που έφτιαξε και έφερε στο σχολείο ένας μαθητής, παρουσιάζονται από χθες στην Πινακοθήκη Κυκλάδων.

Οι επισκέπτες της έκθεσης «Μη φας το αγρόκτημα… και άλλες ιστορίες!» θα θαυμάσουν βιβλία με διαφορετικές τεχνικές που κατασκευάστηκαν από τα παιδιά κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών (βιβλία – παιχνίδια, βιβλία με τσέπες, βιβλία αφής, βιβλίο αισθήσεων, τεράστια βιβλία κ.α.) και επιπλέον, θα γνωρίσουν τα στάδια που ακολούθησε το Νηπιαγωγείο για να φέρει εις πέρας το δικό του εκδοτικό πόνημα.

«Στόχος μας ήταν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο, να μάθουν πώς μπορούν να γράψουν μια ιστορία, εστιάσαμε στη δομή της (αρχή-μέση-τέλος), στους χαρακτήρες, ενώ υπογραμμίσαμε και το σημαντικό ρόλο της εικονογράφησης για την απόδοση της ιστορίας», δήλωσαν στην «Κοινή Γνώμη» οι Νηπιαγωγοί και επιμελήτριες της έκθεσης,  Σοφία Σκουργιά και Άννα Φέρμελη.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, παιδιά και εκπαιδευτικοί μελέτησαν διάφορους εικονογράφους, γνώρισαν συγγραφείς, επισκέφτηκαν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Σύρου – Ερμούπολης, υποδέχτηκαν στο σχολείο τους συλλέκτες κόμικ και τύπωσαν.

Πόσα είδη εικονογράφησης άραγε να υπάρχουν;

Τα παιδιά, με την πολύτιμη συνδρομή της Εικαστικής Παιδαγωγού, Λιλιάνας Αρεταίου – μητέρα μιας μαθήτριας- παρατήρησαν τη δουλειά ορισμένων εικονογράφων, η τεχνική των οποίων είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστική. Τους έκανε μάλιστα μεγάλη εντύπωση πώς διάφορα στοιχεία που φαινόταν να είναι αποτέλεσμα κολλάζ, ήταν λεία, όπως και το υπόλοιπο χαρτί του βιβλίου. Αποφάσισαν, λοιπόν, να φτιάξουν και εκείνοι ένα τέτοιο βιβλίο για να δουν στην πράξη τη διαδικασία.

Γέμισαν χαρτιά με τόνους και αποχρώσεις όλων των χρωμάτων. Τις επόμενες μέρες, τα παιδιά με τις δασκάλες τους δε σταμάτησαν να ζωγραφίζουν: με πιτσίλες και καρώ, με τυπώματα και με σπάγγους βουτηγμένους στο χρώμα. Το υλικό για τη μεικτή τεχνική εμπλουτίστηκε και από φωτογραφίες μέσα από το χώρο του νηπιαγωγείου: το μωσαϊκό, την πλέξη ενός πουλόβερ, κομμάτια από χαλί… Οι φωτογραφίες τυπώθηκαν έγχρωμες σε Α4 και μπήκαν μαζί με τα χειροποίητα υλικά στο τραπέζι των υλικών της εικονογράφησης.

Χρησιμοποιώντας μια τεχνική δημιουργικής γραφής του Ροντάρι, τα παιδιά με τον διακριτικό και πολύ δημιουργικό συντονισμό των νηπιαγωγών, επινόησαν μια εξαιρετική ιστορία. Οι βασικοί ήρωες, για να είναι αναγνωρίσιμοι, σχεδιάστηκαν μια φορά και στη συνέχεια τους έβγαλαν φωτοτυπία. Σε μικρές ομάδες, τα παιδιά έστησαν μία μία τις εικόνες της ιστορίας, κόβοντας, κολλώντας και ζωγραφίζοντας.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της έκθεσης, οι μικροί επισκέπτες μπορούν να γράψουν τη δική τους ιστορία, να διαβάσουν βιβλία από τη Βιβλιοθήκη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, να συμμετέχουν σε θεατρικό παιχνίδι με την Ελένη Βουτσίνου (σήμερα, 18:00-19:30) και να αφηγηθούν παραμύθια (αύριο Παρασκευή).

Η έκθεση θα παραμείνει στο χώρο και το Σάββατο 1 Ιουνίου 2019, πλαισιώνοντας την εκδήλωση της ομάδας αφήγησης «ΠαραμυθιαΖΩ».