Πρόταση επενδύσεων για τα τέσσερα Κυκλαδικά αεροδρόμια Σύρου, Μήλου, Νάξου και Πάρου

Στο πρόγραμμα Γιούνκερ τα αεροδρόμια των Κυκλάδων

Στα έργα τα οποία παρουσιάζουν μειωμένο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων των τεσσάρων νησιών των Κυκλάδων (Σύρου, Νάξου, Μήλου και Πάρου), προσπαθεί να δώσει χρηματοδοτική προοπτική για τον εκσυγχρονισμό τους το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, συμπεριλαμβάνοντας τα στις επενδυτικές προτάσεις της χώρας για το πακέτο Γιούνκερ.

Οι επενδυτικοί πόροι που εκλείπουν για τα έργα αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων, για τα οποία δεν έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, αναζητούνται από το Επενδυτικό Πρόγραμμα για την Ευρώπη, μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI).

Η συγκεκριμένη κυβερνητική πρόταση αφορά σε τρία επενδυτικά σχέδια, ειδικά για περιφερειακά αεροδρόμια, που περιλαμβάνονται στα 42 συνολικά έργα που έχουν κατατεθεί για το πακέτο Γιούνκερ, ο προϋπολογισμός των οποίων εκτιμάται στα 5,4 δις ευρώ, με τον προϋπολογισμό κόστους για τα έξι περιφερειακά αεροδρόμια να φτάνει περίπου στα 197 εκ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση των κατασκευαστικών έργων των αεροδρομίων, σαφώς και αφορά σε μορφές ΣΔΙΤ, γεγονός που επιβεβαιώνει και την παραχώρηση της εμπορικής τους εκμετάλλευσης, ανοίγοντας τον δρόμο για να διενεργηθεί νέος διαγωνισμός από το Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων.

Ενιαία πρόταση για τα 4 αεροδρόμια των Κυκλάδων

Οι τρεις επενδυτικές προτάσεις αφορούν στον σχεδιασμό, την επέκταση, την χρηματοδότηση και την εμπορική εκμετάλλευση των αεροδρομίων α) Αριστοτέλης της Καστοριάς, κόστους 15 εκατ. ευρώ, β) «Όμηρος» της Χίου, κόστους 105 εκ. ευρώ και γ) των τεσσάρων νησιών των Κυκλάδων, της Μήλου, της Σύρου, της Νάξου και της Πάρου, συνολικού κόστους 76,62 εκ. ευρώ.

Επιμερίζοντας τα κόστη των έργων για έκαστο αεροδρόμιο των Κυκλάδων, της Μήλου προϋπολογίζεται σε 18,7 εκ. ευρώ, της Σύρου σε 6,1 εκ. ευρώ, της Νάξου σε 19,3 εκ. ευρώ και της Πάρου σε 32,5 εκ. ευρώ.

Πρόκειται για τα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία δεν συγκέντρωσαν το επενδυτικό ενδιαφέρον της γερμανικής Fraport, με τα τέσσερα αεροδρόμια των Κυκλάδων να εντάσσονται σε ένα ενιαίο επιχειρηματικό σχέδιο, προκειμένου να αποτελέσουν επενδυτική πρόταση, η οποία πέραν της χρηματοδότησης των απαραίτητων έργων αναβάθμισης των αερολιμένων, θα παραχωρείται και το δικαίωμα εμπορικής εκμετάλλευσης τους, με την επίβλεψη της λειτουργίας τους να παραμένει στην αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Το έργο για τα τέσσερα Κυκλαδικά αεροδρόμια περιλαμβάνει 1. για το αεροδρόμιο της Μήλου την επιμήκυνση του διαδρόμου στα 1.200 μέτρα, από το σημερινό μήκος που φτάνει έως τα 800 μέτρα και φάρδος τα 30 μέτρα και αναβάθμιση του τερματικού σταθμού, 2. για το αεροδρόμιο της Νάξου την επιμήκυνση του διαδρόμου στα 1.200 μ., την αύξηση του φάρδους στον διάδρομο των ταξί και επέκταση του τερματικού σταθμού, 3. για το νέο αεροδρόμιο της Πάρου τις συμπληρωματικές κατασκευές που αφορούν τερματικό σταθμό και Πύργο Διαχείρισης Αεροδρομίου συνολικής έκτασης 5.500 τ.μ., πυροσβεστικό σταθμό, δρόμο διασύνδεσης, εσωτερικό οδικό δίκτυο, και θέσεις πάρκινγκ και 4. για το αεροδρόμιο της Σύρου την επιμήκυνση στα 1.200 μέτρα του διαδρόμου προσαπογειώσεων και την ταπείνωση του παρακείμενου λόφου.

Το πρόγραμμα Γιούνκερ

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), που δημιουργήθηκε βάσει το Επενδυτικού Προγράμματος για την Ευρώπη, όπως το πρότεινε ο Ζαν Κλωντ Γιούνκερ και το οποίο εγκρίθηκε πέρυσι τον Ιούνιο, του 2015, στοχεύει στην συγχρηματοδότηση επικίνδυνων επενδυτικά έργων, λόγω μη εγγύησης της ανταποδοτικότητας τους, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την εγγύηση του προϋπολογισμού της Ε.Ε.

Η συγχρηματοδότηση πρόσθετων έργων, με την ανακατανομή του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, δεν φαίνεται να αποδίδει τα αναμενόμενα στην προσέλκυση επενδύσεων, καθώς τα ποσά ανακατανομής είναι κατά πολύ περιορισμένα, ενώ η επικινδυνότητα των έργων στερεί κάθε επενδυτική προοπτική, όταν δεν μπορεί σε ικανοποιητικό βαθμό να περιοριστεί το ρίσκο για τους ιδιώτες επενδυτές.

Ο περιορισμένος αριθμός των εγκεκριμένων έργων υψηλού ρίσκου EFSI δείχνει ότι το σχέδιο Γιούνκερ, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, καθώς δεν έχουν υπάρξει ανάλογες προτάσεις έργων υψηλού κινδύνου άρα και υψηλών αποδόσεων, ενώ δεν πείστηκαν και οι ιδιώτες επενδυτές να μετέχουν στη συγχρηματοδότηση τους.

Μέχρι στιγμής ο προσανατολισμός είναι σε χρηματοδότηση από δημόσιους πόρους ποιο ασφαλών έργων, που κρατά μακριά το σίγουρο επενδυτικό ενδιαφέρον που αυτά προκαλούν, στερώντας την προώθηση των επενδύσεων καινοτόμων έργων στις ευρωπαϊκές χώρες που βρίσκονται υπό καθεστώς κρίσης.

Επ’ αυτού υπάρχου έχει ήδη καταγραφεί αντιγνωμία στους κόλπους των της Ε.Ε., καθώς επισημαίνεται πως στο σχέδιο Γιούνκερ εκλείπει η επενδυτική στόχευση, για χώρες όπου είναι περιορισμένες οι επενδύσεις, όπως η Ελλάδα.

Πάντως εκ μέρους του αντιπροέδρου της Κομισιόν Γύρκι Κατάινεν, υποστηρίχθηκε πως όπου εκλείπει των ενδιαφέρον των αρμοδίων για προώθηση των ευκαιριών που παρέχει το πακέτο Γιούνκερ για επενδύσεις, να υπάρχει ενημέρωση προς τους ιδιώτες επενδυτές να έρχονται σε απευθείας επαφή με την ΕΤΕπ.

Ο ίδιος πραγματοποίησε επαφές με εκπροσώπους των πέντε μεγαλύτερων τραπεζών ώστε να ενημερώσει σχετικά με τις δυνατότητες άντλησης πόρων απευθείας από την ΕΤΕπ, για επενδύσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.