Σε αγώνα δρόμου, για την επίλυση των πρακτικών ζητημάτων, που προκύπτουν από την απόφαση του Υπ. Παιδείας για υποχρεωτική κάλυψη μαθημάτων κολύμβησης, μετατρέπεται η προετοιμασία του νέου σχ. έτους, ιδιαίτερα για νησιωτικές περιοχές

Από… “40 κύματα” περνούν τα μαθήματα κολύμβησης

Έτοιμος δηλώνει ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης, για το δημοτικό κολυμβητήριο

Γεμάτη πρακτικά εμπόδια φαίνεται να είναι η πλήρης εφαρμογή της εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας, σχετικά με την υποχρεωτική κάλυψη μαθημάτων κολύμβησης, στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στα δημοτικά σχολεία, τουλάχιστον για τις νησιωτικές περιοχές και πιο συγκεκριμένα, για τα σχολεία της Σύρου.

Υποχρεωτική καθίσταται η εκμάθηση του αντικειμένου της κολύμβησης, με τη συνδρομή εξειδικευμένων καθηγητών Φυσικής Αγωγής, για την Γ’ Τάξη – και σε ειδικές περιπτώσεις για τη Δ’ Τάξη – των Δημοτικών Σχολείων, τα οποία βρίσκονται σε ακτίνα 25 χιλιομέτρων από κάποιο εθνικό, δημοτικό, δημόσιο ή ιδιωτικό κολυμβητήριο, σύμφωνα με νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία τίθεται σε εφαρμογή από το νέο σχολικό έτος 2016-2017, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις, εκ μέρους γονέων και εκπαιδευτικών.

Απαραίτητη η απόκτηση κολυμβητικής παιδείας

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΠΕΘ, με θέμα «Εφαρμογή του αντικειμένου της κολύμβησης στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στην Γ τάξη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το τρέχον σχολικό έτος 2016-17», σημειώνεται πως η Δ/νση Φυσικής Αγωγής του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και μετά από την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος κολύμβησης στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Αττικής, κατά το τρίτο τρίμηνο του σχολικού έτους 2015-16, αποφασίζει την εφαρμογή της διδασκαλίας του αντικειμένου της κολύμβησης στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες βρίσκονται σε απόσταση μέχρι και 25 χιλιόμετρα από το χώρο διεξαγωγής του μαθήματος (εθνικά, δημοτικά, δημόσια και ιδιωτικά κολυμβητήρια, κ.α.) για το σχολικό έτος 2016-2017.

Η κολύμβηση είναι ένα από τα αντικείμενα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής όπως αναφέρεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Φυσικής Αγωγής για τη Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με το Υπουργείο να αναφέρει, πως σκοπός της διδασκαλίας της κολύμβησης είναι η απόκτηση κολυμβητικής παιδείας/επάρκειας και ειδικότερα:

·         η απόκτηση βιωματικής γνώσης των βασικών κανόνων ασφαλείας και υγιεινής,

·         ο χειρισμός έκτακτων καταστάσεων γύρω και μέσα στο υδάτινο περιβάλλον,

·         η αποφυγή του πνιγμού,

·         η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης μέσα στο νερό,

·         η εξάσκηση των βασικών κολυμβητικών δεξιοτήτων,

·         η εξοικείωση των παιδιών με το υδάτινο στοιχείο μέσα από το παιχνίδι και την ψυχαγωγία,

·         η ανάπτυξη της συνεργασίας και της κοινωνικότητας συμβάλλοντας έτσι στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας των μαθητών.

Γενικές πληροφορίες

Το μάθημα της κολύμβησης θα διδαχθεί υποχρεωτικά και κατά προτεραιότητα σε όλους τους μαθητές/μαθήτριες της τρίτης (Γ) τάξης των Δημοτικών Σχολείων της χώρας που απέχουν μέχρι και 25 χιλιόμετρα από το χώρο διεξαγωγής του μαθήματος και της τετάρτης (Δ) τάξης σε ειδικές περιπτώσεις, οι οποίες ωστόσο δεν διευκρινίζονται με την παρούσα εγκύκλιο.

Επιπλέον, ο αριθμός των μαθημάτων θα είναι 10-12 εντός της σχολικής χρονιάς και τα μαθήματα θα ολοκληρώνονται σε ένα τρίμηνο εκτός και αν υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις π.χ. λόγω καιρικών συνθηκών, όπου και θα δίνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσής τους σε περισσότερα από ένα τρίμηνα.

Σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΠΕΘ, κάθε μάθημα θα υλοποιείται εντός ενός συνεχόμενου διδακτικού δίωρου. Το διδακτικό δίωρο θα περιλαμβάνει το χρόνο μετάβασης των μαθητών/τριων από και προς το χώρο διεξαγωγής του μαθήματος και τη χρονική διάρκεια διδασκαλίας του αντικειμένου.

Σε κάθε εκπαιδευτικό δίωρο θα συμμετέχει ένα (1) τμήμα της σχολικής μονάδας που θα συνοδεύεται από τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής του τμήματος, ενώ για την υλοποίηση του μαθήματος, υπεύθυνοι για τη διδασκαλία της κολύμβησης θα είναι τρείς (3) μόνιμοι εκπαιδευτικοί ή/και αδιόριστοι πτυχιούχοι Φυσικής Αγωγής, με ειδικότητα στην κολύμβηση, προκειμένου να τηρηθεί η αναλογία 10:1 μαθητών/τριών ανά καθηγητή/προπονητή. Ο συνοδός εκπαιδευτικός ΠΕ11 θα είναι παρών επιβλέποντας τα μαθήματα κολύμβησης και μαζί με τους διδάσκοντες καθηγητές-πτυχιούχους Φ.Α. θα έχουν την εποπτεία των μαθητών/τριών στα αποδυτήρια των κολυμβητηρίων πριν και μετά το μάθημα.

Σημειώνεται, πως οι μετακινήσεις από και προς τη σχολική μονάδα θα πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες, περί μετακίνησης μαθητών/τριών, διατάξεις και χωρίς δαπάνη για το ΥΠ.Π.Ε.Θ..

Προετοιμασία έως και την έναρξη του σχολικού έτους

Ο διευθυντής/ντρια σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό ΠΕ11 της σχολικής μονάδας θα πρέπει στην αρχή του σχολικού έτους και μέχρι την Τετάρτη 07/09/2016, να επιλέξουν και να δηλώσουν στις Ομάδες Φυσικής Αγωγής της οικείας Δ/νσης, το τρίμηνο στο οποίο θα διδαχθεί το αντικείμενο της κολύμβησης, την ημέρα, το διδακτικό δίωρο και το κολυμβητήριο που επιθυμούν.

Σύμφωνα με το έγγραφο, θα απαιτηθεί να μεριμνήσουν για τον έγκαιρο προγραμματισμό του ωρολογίου προγράμματος του τριμήνου στο οποίο θα διδαχθεί η κολύμβηση, με την ενοποίηση των δύο διδακτικών ωρών του μαθήματος Φυσικής Αγωγής, ενώ θα χρειαστεί η συγκέντρωση και ο έλεγχος των Ατομικών Δελτίων Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ).

Το Υπουργείο διευκρινίζει, πως με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, θα αποσταλεί σχετική εγκύκλιος με τους κανονισμούς λειτουργίας και υγιεινής των κολυμβητηρίων που θα πρέπει να τηρούν οι μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ενώ οι σχολικές μονάδες θα ενημερωθούν για τα κολυμβητήρια στα οποία θα υλοποιηθεί το μάθημα με σχετικό έγγραφο από τις Ομάδες Φυσικής Αγωγής της οικείας Δ/νσης μέχρι την Πέμπτη 01/09/2016.

Οι ομάδες Φυσικής Αγωγής των αντίστοιχων Δ/νσεων Εκπαίδευσης θα συλλέξουν τις σχετικές δηλώσεις των σχολικών μονάδων και θα ενημερώσουν τα σχολεία μόλις καταρτίσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα των κολυμβητηρίων ευθύνης τους.

Καμία πρόβλεψη για περιοχές με ιδιαιτερότητες

Η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, καθώς η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος πραγματοποιήθηκε σε σχολεία και υποδομές της πρωτεύουσας της χώρας, χωρίς να λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψιν, ότι οι συνθήκες διαφέρουν ανά τόπο και κυρίως στις περιοχές με ιδιαιτερότητες, όπως οι νησιωτικές, ενώ τα δημοτικά, ή δημόσια κολυμβητήρια, τα οποία βρίσκονται στην περιφέρεια πολλές φορές υπολειτουργούν, ή παραμένουν εκτός λειτουργίας, με τους εκπαιδευτικούς να περιμένουν τις διευκρινιστικές εγκυκλίους, προκειμένου να εξάγουν τα τελικά συμπεράσματα και να σχολιάσουν την απόφαση αυτή του υπουργείου.

Η αρχική γενικόλογη εγκύκλιος, δεν εξειδικεύει τις οδηγίες τις, σχετικά με τις περιπτώσεις ορεινών, δυσπρόσιτων ή νησιωτικών περιοχών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμη αναπάντητα ερωτήματα, ως προς το αν οι μαθητές κοντινών νησιών, που εμπίπτουν στη χωρική ακτίνα των 25 χιλιομέτρων από δημόσια ή ιδιωτικά κολυμβητήρια, θα αναγκάζονται να επωμίζονται έξοδα μετακίνησης, προκειμένου να παρακολουθήσουν τα υποχρεωτικά μαθήματα κολύμβησης, ενώ παράλληλα και με δεδομένο, ότι οι μετακινήσεις μεταξύ ακόμη και των κοντινότερων νησιών, πολλές φορές είναι αδύνατον να πραγματοποιηθούν αυθημερόν, αβέβαιο παραμένει, το αν οι υποχρεωτικές ώρες θα μετατίθενται εκτός του πενθήμερου ωρολογίου προγράμματος.

Σε ετοιμότητα το κολυμβητήριο της Σύρου

Μία ακόμη τροχοπέδη, που τίθεται, αναφορικά με την εφαρμογή της συγκεκριμένης εγκυκλίου, τουλάχιστον για τα σχολεία της Σύρου, τα οποία βρίσκονται σε μικρή απόσταση από το κολυμβητήριο της Ερμούπολης, στο χώρο του Αθλητικού Κέντρου «Δημήτριος Βικέλας», είναι και τα γνωστά προβλήματα πάσης φύσεως, που αντιμετωπίζει η υποδομή.

Όπως είναι γνωστό, το κολυμβητήριο, μέχρι και πριν μερικά έτη, για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, παρέμενε ανενεργό, καθώς, αφενός οι δαπάνες για τα λειτουργικά του έξοδα είναι τεράστιες, με αποτέλεσμα ο Δήμος να κατφεύγει στην περιορισμένη χρήση του, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, ενώ αφετέρου, παραμένουν δομικά ζητήματα, τα οποία θα πρέπει να διευθετηθούν. Παρ’ όλα αυτά, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και η αρμόδια Αντιδημαρχία, έχει δηλώσει την πρόθεσή του, το κολυμβητήριο να λειτουργήσει καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, με την προϋπόθεση, πως θα έχουν περατωθεί οι εργασίες για την τηλεθέρμανσή του, σε συνεργασία με τον υποσταθμό της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Αθλητισμού, κ. Γουλιέλμο Πρίντεζη, ο Δήμος, θα είναι, καλώς εχόντων των πραγμάτων, έτοιμος να υποδεχτεί τους μαθητές στις εγκαταστάσεις του κολυμβητηρίου, αν οι εργασίες για την τηλεθέρμανση έχουν ολοκληρωθεί, έως την αρχή του σχολικού έτους. Αξίζει να υπενθυμιστεί, πως κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Τρίτης, συζητήθηκε και το θέμα νέας προθεσμίας για την παράδοση του έργου, προς τον εργολάβο, η οποία και εγκρίθηκε.

Το επιπλέον οικονομικό βάρος, το οποίο θα υποστεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, για τη λειτουργία του κολυμβητηρίου σε ετήσια βάση, εκτιμάται από τον Αντιδήμαρχο πως θα είναι μικρό, παρ’ όλο που αναμένεται να απαιτηθούν δαπάνες για τη θέρμανση του χώρου, στην περίπτωση που η τηλεθέρμανση δεν καλύψει το σύνολο των αναγκών, τις υπηρεσίες καθαρισμού και φύλαξης του χώρου και την προμήθεια των απαραίτητων χημικών και εξοπλισμού, για καθαρισμό και συντήρηση της πισίνας σε επίπεδο 12μήνου.

Διατήρηση επιφυλάξεων

Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, τίθεται ακόμη ένα ζήτημα, σε σχέση με την εφαρμογή της εγκυκλίου και έγκειται στην σπανιότητα των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής, με ειδίκευση στην κολύμβηση, η οποία, όπως τονίζεται, είναι μία κατηγορία, όπου δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά εργασίας.

Στην περίπτωση, που δεν βρεθεί υποψήφιος καθηγητής Φυσικής Αγωγής, με ειδίκευση στην κολύμβηση, τα μαθήματα για τα παιδιά δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν.

Ταυτόχρονα, από την Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υπάρχουν ακόμη επιφυλάξεις, ως προς το τι θα περιέχουν οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι, αλλά και αν τελικά θα υπάρξει η εφαρμογή της, καθώς αντίστοιχα προβλήματα, με τις νησιωτικές περιοχές, αντιμετωπίζουν αρκετές περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, ακόμη και εντός των μεγάλων αστικών κέντρων.

Σε γενικό επίπεδο αμφισβητείται το γεγονός, εντός δύο σχολικών ωρών, να μπορεί να υπάρξει, τόσο μετακίνηση από και προς το κολυμβητήριο, όσο και διαθέσιμος χρόνος μαθήματος, για τα σχολεία, που βρίσκονται πάνω από 20 χιλιόμετρα μακριά από κάποιο κολυμβητήριο.

Θεωρητικά θετικό βήμα

Σε θεωρητική βάση, μία πρωτοβουλία, όσον αφορά στην εξάσκηση των μαθητών στο κολύμπι, εντός του σχολικού περιβάλλοντος, αποτελεί ιδιαίτερα θετικό γεγονός, δεδομένου, ότι δεν είναι μικρό το ποσοστό των μικρών παιδιών και ιδιαίτερα στην ενδοχώρα, δεν γνωρίζει και δεν έχει τη δυνατότητα να κολυμπήσει, με αποτέλεσμα, αυτή η έλλειψη γνώσης, να κοστίζει ακόμη και ζωές, σε περιπτώσεις ατυχημάτων στο νερό.

Μάλιστα, ακόμη και τα παιδιά, που έχουν πρόσβαση σε σημεία, που ενδείκνυνται για κολύμβηση, σε ένα μεγάλο – σχετικά – ποσοστό, έχουν τις ελάχιστες δυνατές γνώσεις, ενώ δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε περιπτώσεις ανάγκης.

Στο πλαίσιο των παραπάνω, μία εκμάθηση από ειδικευμένο εκπαιδευτικό, κρίνεται θετική, ωστόσο, εξαιτίας της χρόνιας ολιγωρίας της πολιτείας, αναφορικά με τις αθλητικές εγκαταστάσεις και δη, αυτές της κολύμβησης, τα κολυμβητήρια ανά τη χώρα, τα οποία διαθέτουν τα απαραίτητα κονδύλια, αλλά και τις κατάλληλες υπηρεσίες, είναι αρκετά λιγότερα, από τα επισήμως καταγεγραμμένα.

Από την πλευρά της, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, φαίνεται, παρά τις πρακτικές δυσκολίες, να προσανατολίζεται σε ριζική αλλαγή του τρόπου και των αντικειμένων διδασκαλίας στα ελληνικά σχολεία με αυτή η νέα προσθήκη, για το σχολικό έτος 2016-2017, βρίσκεται σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, της παροχής σφαιρικότερων και χρήσιμων στην καθημερινότητα γνώσεων.