Επεισοδιακή προσέγγιση του «Αδαμάντιος Κοραής» στην Ψάθη

Λιμάνια της αγωνίας

Για ηρωικούς καπετάνιους και πληρώματα κάνουν λόγο οι Δήμαρχοι Κιμώλου και Ανάφης
  • Δευτέρα, 1 Απριλίου, 2013 - 06:00

Τον γύρο του διαδικτύου κάνει εδώ και λίγες μέρες ένα βίντεο που τραβήχτηκε ανήμερα της 25ης Μαρτίου στην Κίμωλο και το οποίο φέρνει ξανά στην επιφάνεια την αγωνία ταξιδιωτών και κατοίκων των μικρών νησιών των Κυκλάδων αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και τις λιμενικές υποδομές ειδικά στη διάρκεια κακοκαιρίας.

Η προσέγγιση του πλοίου «Αδαμάντιος Κοραής» στο λιμάνι της Ψάθης ήταν κάτι παραπάνω από επεισοδιακή. Με πολύ θυελλώδεις νοτιοανατολικούς ανέμους να πνέουν στην περιοχή, τα κύματα στην κυριολεξία σφυροκοπούσαν την αποβάθρα, σκεπάζοντας καβοδέτες, πλήρωμα και επιβάτες που μετά βίας μπορούσαν να περπατήσουν με το θαλασσινό νερό σχεδόν να τους καταδιώκει. Το βίντεο αποτυπώνει τη στιγμή που στο λιμάνι επικρατεί πανδαιμόνιο με τους 45 επιβάτες που αποβίβασε το πλοίο και άλλους 20 που περίμεναν να επιβιβαστούν, να τρέχουν πανικόβλητοι υπό τις προτροπές των υπευθύνων να βιαστούν, καθώς ο καιρός αγρίευε και η ασφάλειά τους κρεμόταν από μία κλωστή. Η επιχείρηση στέφθηκε με επιτυχία, χάρις στις συντονισμένες και ψύχραιμες ενέργειες των υπευθύνων. Άλλωστε, τέτοιες σκηνές δεν είναι πρωτόγνωρες στα λιμάνια των νησιών μας.

Δήμαρχος Κιμώλου: Υπερβάλλουν εαυτόν

Ο Δήμαρχος του νησιού, Γεράσιμος-Θεόδωρος Μαγκανιώτης, απέστειλε συγχαρητήρια επιστολή προς την ακτοπλοϊκή εταιρεία Zante Ferries, την οποία κοινοποίησε στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου αλλά και τους Βουλευτές του Νομού, στην οποία ευχαρίστησε από καρδιάς τον καπετάνιο του πλοίου, Ισίδωρο Λιγνό, για τους εξαιρετικούς χειρισμούς του. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην επιστολή: «το λιμάνι έβγαζε “φίδια” και όλοι οι Κιμωλιάτες παρακολουθούσαμε με αγωνία το αποτέλεσμα των εντολών του καπετάνιου. Με κινήσεις προσεκτικές, σίγουρες και γλυκές κατάφερε ο καπτα-Ισίδωρος να πρυμνοδετήσει το “Αδαμάντιος Κοραής” στην Ψάθη».

Σχολιάζοντας στην ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ το συμβάν, ο κ. Μαγκανιώτης είπε ότι τέτοια περιστατικά είναι συνηθισμένα στα νησιά μας, τονίζοντας «οφείλουμε συγχαρητήρια και ευχαριστίες σε όλους τους καπεταναίους της ακτοπλοΐας και στους συνεργάτες αυτών, οι οποίοι υπερβάλλοντας τον εαυτό τους, καταφέρνουν να εξυπηρετούν τους ακρίτες των μικρών βράχων του αρχιπελάγους».

Σε εξέλιξη οι λιμενικές εργασίες στην Ψάθη

Σε ερώτησή μας σχετικά με τις «απειλές» που έχουν κατά καιρούς διατυπώσει οι εφοπλιστές ότι αν δεν δημιουργηθούν υποδομές λιμένων σε νησιά του Αιγαίου, τα πλοία τους θα σταματήσουν να τα προσεγγίζουν, ο Δήμαρχος χαρακτήρισε «δίκαιο το αίτημα», προσέθεσε όμως, ότι τα έργα για την επέκταση του προβλήτα στο λιμάνι της Ψάθης έχουν ήδη ξεκινήσει, εκτιμώντας ότι μέχρι το τέλος του έτους το έργο θα έχει ολοκληρωθεί και έτσι θα είναι ευκολότερη η προσέγγιση των πλοίων στην Κίμωλο. Υπενθυμίζεται, ότι το έργο «Λιμενικά έργα Ψάθης Κιμώλου», συνολικού προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ, οι εργασίες του οποίου βρίσκονται σε εξέλιξη, περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα συνολικού μήκους 90,35μ. και ωφέλιμου βάθους προ αυτού -7,00μ., την κατασκευή κρηπιδωμάτων αλιευτικών σκαφών στο παραλιακό μέτωπο, συνολικού μήκους 85μ. και τη δημιουργία ανοίγματος ανανέωσης υδάτων διατομής 8,00τ.μ. στον υφιστάμενο κυματοθραύστη. Το έργο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. «Κρήτη και Νήσοι Αιγαίου».

Αγώνας για ένα δρομολόγιο

Μιλώντας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού, ο κ. Μαγκανιώτης είπε ότι το νησί εξυπηρετείται μόνο με δύο δρομολόγια για Πειραιά στη διάρκεια των χειμερινών μηνών: «Συμμεριζόμαστε την οικονομική κρίση, γιατί είμαστε μικρό νησί με λίγη κίνηση και τώρα τον χειμώνα αρκούμαστε στα δύο δρομολόγια που μας εξυπηρετούν». Ωστόσο, βάσει του προγραμματισμού δρομολογίων, διαφαίνεται ότι τόσο το Πάσχα όσο και το καλοκαίρι δεν υπάρχει πρόβλεψη για περισσότερα δρομολόγια. Ο Δήμαρχος δηλώνει ότι θα κάνουν αγώνα ώστε να καταφέρουν να επιτύχουν τον προγραμματισμό ενός ακόμη δρομολογίου την εβδομάδα, που είναι απαραίτητο για την Κίμωλο. Όπως προσέθεσε, πρέπει και οι εφοπλιστές να φροντίσουν να βελτιώσουν το πρόγραμμα των δρομολογίων, ώστε όταν ένα δρομολόγιο δεν εκτελείται, πχ. λόγω κακοκαιρίας, τα νησιά να μπορούν να εξυπηρετηθούν με ένα επόμενο. «Αν στις 25 Μαρτίου το πλοίο δεν κατάφερνε να προσεγγίσει την Κίμωλο, το επόμενο δρομολόγιο για Πειραιά θα ήταν την 1η Απριλίου. Αυτό, το θεωρούν σωστό και δίκαιο;» τόνισε χαρακτηριστικά.

Δήμαρχος Ανάφης: Ήρωες οι καπεταναίοι

Οι φετινοί νοτιάδες κρατούν σε «ομηρία» και τους 271 κατοίκους της Ανάφης. Στη διάρκεια του χειμώνα το νησί «έχασε» τουλάχιστον τέσσερα πλοία από τον Πειραιά, τα οποία, λόγω καιρού, δεν κατάφεραν να προσεγγίσουν. Δυσχερέστερη είναι η κατάσταση για τα μικρότερα ποστάλια που εκτελούν ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα η κακοκαιρία, με τοπικούς δυτικούς-νοτιοδυτικούς ανέμους 7-8 μποφόρ, δεν επέτρεψε στο νησί την προσέγγιση του πλοίου Aqua Spirit, το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Σύρος, Πάρος, Νάξος, Ίος, Σίκινος, Φολέγανδρος, Θηρασιά, Θήρα, Ανάφη. Ο πλοίαρχος αναγκάστηκε να κατευθύνει το πλοίο σε ασφαλές αγκυροβόλιο ΒΑ της Ανάφης και κατάφερε να προσεγγίσει στο λιμάνι μετά την εξασθένιση των ανέμων, την επόμενη μέρα.

Σύμφωνα με τον Δήμαρχο του νησιού, κ. Ιάκωβο Ρούσσο, η φετινή, μετά πολλών εμποδίων ακτοπλοϊκή σύνδεση, οφείλεται σε ακραία καιρικά φαινόμενα, αφού οι νοτιάδες -σε όριο απαγορευτικού- τους έχουν «τσακίσει». Το λιμάνι του νησιού βρίσκεται στο «μάτι» του νοτιά και διαθέτει δύο προβλήτες, έναν δυτικά και έναν ανατολικά, όμως οι ισχυροί άνεμοι καθιστούν δυσχερή την ασφαλή αγκυροβόληση. Ο κ. Ρούσσος αναφέρεται στην ανασφάλεια που νιώθουν οι κάτοικοι του νησιού, δίνοντας όμως τα εύσημα στους πλοιάρχους: «Οι καπεταναίοι και το πλήρωμα κάνουν ηρωικές προσπάθειες. Διακινδυνεύουν περιουσίες, την καριέρα τους για να εξυπηρετήσουν τους κατοίκους των νησιών».

Στις αρχές Φεβρουαρίου, η κακοκαιρία, η οποία ακολουθήθηκε από την πολυήμερη απεργία της ΠΝΟ, κράτησε το νησί αποκλεισμένο από τη στεριανή Ελλάδα για 15 μέρες, οδηγώντας τις αρχές της Ανάφης να απευθύνουν έκκληση στους αρμοδίους για έκτακτη προσέγγιση πλοίου από τον Πειραιά.