Στη Σαντορίνη ο δρόμος είναι στον «αέρα»

Ένας δρόμος πολλά υποσχόμενος, αυτός που θα συνδέει το Αεροδρόμιο με την Οία στη Σαντορίνη, όπως παρουσιάζεται από την Περιφέρεια που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου, βρίσκεται σε αναμονή υλοποίησης εξαιτίας προσφυγής που εκκρεμεί στο ΣτΕ.

Η εκδίκαση της προσφυγής, των 12 θιγόμενων από την κατασκευή του δρόμου είχε προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου, έλαβε όμως αναβολή για τις 25 Νοεμβρίου.

Το γεγονός αυτό οδήγησε το ΣτΕ να λάβει απόφαση αναστολής της έναρξης των εργασιών από την Περιφέρεια έως την εκδίκαση της προσφυγής.

Το σκεπτικό και η αιτιολόγηση της προσφυγής

Η περιφέρεια έλαβε την απόφαση να προχωρήσει σε αναγκαστική απαλλοτρίωση 83.286,2 τ.μ. προς κατασκευή της οδού Αεροδρόμιο-Φηρά Βουρβούλο-Οία, αίτηση ακύρωσης της οποίας κατέθεσαν12 θιγόμενοι από την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου.

Η αίτηση ακύρωσης κατατέθηκε στο ΣτΕ τον Ιούλιο του 2012 και περιλαμβάνει το σκεπτικό των θιγομένων καθώς και τα νομικά κωλύματα σχετικά με την παρούσα απόφαση, τα οποία σχετίζονται τόσο με το τυπικό της διαδικασίας το οποίο σε πολλές των περιπτώσεων δεν ακολουθήθηκε, όσο και με την προάσπιση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας, αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Ως λόγους ακυρώσεως προβάλλουν τη μη τήρηση της προβλεπόμενης εκ της ισχύουσας νομοθεσίας διαδικασίας, κατά την έκδοση της απόφασης, καθώς όπως ορίζεται στο νόμο περί «Προστασίας του Περιβάλλοντος» απαιτούνται α) κτηματολογικό διάγραμμα, β) κτηματολογικός πίνακας, γ) τήρηση των διαδικασιών για τη χωροθέτηση του έργου και επιπλέον γνώμη της αρμόδιας Υπηρεσίας Γεωργίας.

Σημειώνεται όμως ότι οι κτηματολογικοί πίνακες και τα κτηματολογικά διαγράμματα τα οποία ελήφθησαν υπ’ όψιν κατά την έκδοση της απόφασης εκδόθηκαν από το Νομαρχιακό Συμβούλιο στις 2-12-2010 και δεν αποτυπώνονται τα δεδομένα της νέας απαλλοτρίωσης, η οποία περιλαμβάνει περαιτέρω εκτάσεις, λόγω «αύξησης του πλάτους απαλλοτρίωσης», από την αρχική απόφαση.

Παράλληλα επισημαίνεται ότι ουδέποτε ζητήθηκε η «γνώμη» της οικείας Διεύθυνσης Γεωργίας, παραβιάζοντας τη διαδικασία.

Στις παραλείψεις που μπορούν να συνηγορήσουν υπέρ της ακύρωσης της απόφασης περιλαμβάνεται και η μη ανάρτηση, με οποιοδήποτε τρόπο, εκ μέρους της υπηρεσίας που προτείνει την απαλλοτρίωση, σχετική ανακοίνωση για το σύνολο της προς απαλλοτρίωση έκταση, κάτι το οποίο ουδέποτε έγινε.

Πέραν αυτών δεν υπήρξε εξειδίκευση της ανάγκης που εξυπηρετείται με την απαλλοτρίωση, όπως οφείλεται, ούτε τεκμηριώνεται ο λόγος για τον οποίο η διάνοιξη της συγκεκριμένης οδικής αρτηρίας ανάγεται σε σκοπό δημοσίου συμφέροντος και δη υπέρτερου του θεσμού της ιδιοκτησίας και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, βάσει του Συντάγματος.

Ειδικά για το θέμα του περιβάλλοντος, η συντέλεση της συγκεκριμένης απαλλοτρίωσης, θα επιφέρει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον και στην εν γένει βιοποικιλότητα της Θήρας καθώς ο νέος δρόμος τεμαχίζει κάθετα τους αμπελώνες των περιοχών Μεσσαριάς, Καρτεράδου, Φηρών, Βουρβούλου, από όπου διέρχεται, προξενώντας την καταστροφή τουλάχιστον 67.225 τ.μ. αμπελώνων, τουλάχιστον 75 στρεμμάτων αγροτεμαχίων στα οποία καλλιεργούνται φάβα και τοματάκι Σαντορίνης και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη αισθητική και οικολογική αλλοίωση του φυσικού τοπίου.

Όπως υπογραμμίζεται στην αίτηση ακύρωσης «θα έπρεπε, δεδομένης της φύσης του έργου και με βάση τις εν γένει επιπτώσεις του στο περιβάλλον, να υπογράφεται από εξειδικευμένο Περιβαλλοντολόγο». Άλλωστε όσα επικαλούνται σχετικά με την αναγκαιότητα της απαλλοτρίωσης, αναφέρεται ότι είναι «άκρως αόριστα και αναπόδεικτα και συνιστούν υποκειμενικές αξιολογικές κρίσεις των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου».