Δυσλειτουργίες και ταλαιπωρία στο δήμο λόγω αντιφατικών αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις “αναθέσεις προμήθειας με διαπραγμάτευση”

Απερίγραπτη γραφειοκρατία

Σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα λύσει τα “χέρια” του δήμου αιτήθηκε ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο στην τελευταία κατεπείγουσα σύγκλιση που πραγματοποίησε με αφορμή την έγκριση του θέματος “απευθείας αναθέσεις προμηθειών του δήμου Σύρου – Ερμούπολης”.

Ειδικότερα, ο κ. Δεκαβάλλας ενημερώνοντας το σώμα για το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εξήγησε ότι η σύγχυση και η γραφειοκρατία στους ΟΤΑ όσον αφορά στις αναθέσεις προμηθειών έως και 15 χιλιάδες ευρώ έχει προκύψει από την έκδοση δύο αντιφατικών αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Στο ανωτέρω γεγονός, ο ίδιος και ως πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Κυκλάδων της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, αντιτίθεται αποστέλλοντας μάλιστα μία ανάλογη επιστολή στην οποία επεξηγεί ότι η κυβερνητική πρόθεση που θέλει τα δημοτικά συμβούλια να συνεδριάζουν ακόμη και για την έγκριση “στεφάνων” για τις εθνικές επετείους, αναμφισβήτητα προκαλεί σε μεγάλο βαθμό δυσλειτουργία αφού αυξάνει κατακόρυφα την υφιστάμενη γραφειοκρατία.

Από την πλευρά της μειοψηφίας ο Ανδρέας Τζίνης συμφώνησε με τον κ. Δεκαβάλλα υπογραμμίζοντας πως “αυτοί που θέλουν να μας τα κόψουν όλα, μας βάζουν να τα εγκρίνουμε”, επισημαίνοντας με αυτό τον τρόπο πως πρέπει να υπάρξει ομόφωνη αντίδραση σε αυτή την πολιτική άμεσα. Ο Κώστας Απέργης, επανέλαβε την πάγια θέση του, λέγοντας ότι το δημοτικό συμβούλιο μετά τη ψήφιση του προϋπολογισμού έρχεται να ασχοληθεί με διαδικαστικά θέματα και καλό θα ήταν να προχωρούσε στη λήψη μίας απόφασης, μέσω της οποίας θα όριζε έναν προμηθευτή για τις αναθέσεις για όλη τη χρονιά ενώ σε παρόμοιο τόνο, με εκείνον του δημάρχου κινήθηκε η τοποθέτηση και του Γιώργου Πάπιτση.

Δήμαρχος ή δημοτικό συμβούλιο;

Δηλώνοντας με σαφήνεια τον προβληματισμό του ο δήμαρχος τόνισε: “Με την παρούσα επιστολή μου, ως πρόεδρος του Τοπικού Παραρτήματος Κυκλάδων, της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, θέτω υπόψη σας ένα μεγάλο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν σήμερα οι δήμοι και αφορά τη διαδικασία ανάθεσης προμήθειας με διαπραγμάτευση. Συγκεκριμένα με την με αρ. 178/2012 πράξη του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με την νομιμότητα εντάλματος πληρωμής δήμου, ποσού 14.978,94 ευρώ είχε αποφανθεί ότι όσον αφορά στην έγκριση διενέργειας ορισμένης δημοτικής προμήθειας, η αρμοδιότητα ανήκει στο δημοτικό συμβούλιο και μόνο κατ΄ εξαίρεση όταν η προμήθεια διενεργείται με απευθείας ανάθεση, λόγω της συνδρομής εξαιρετικά επείγουσας περίπτωσης, αρμόδιο όργανο για την έγκρισή της είναι η οικονομική επιτροπή. Το ίδιο όργανο είναι καταρχήν αρμόδιο για την έγκριση μιας δαπάνης και τη διάθεση της σχετικής πίστωσης. Η ανωτέρω κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ισχύουσα ειδική νομοθεσία περί προμηθειών των ΟΤΑ και τον Ενιαίο Κανονισμό Προμηθειών ΟΤΑ. Ειδικότερα με τις διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 2, σε συνδυασμό με το άρθρο 22 του Π.Δ. 118/2007, σύμφωνα με την οποία για την κανονική περίπτωση της ανάθεσης με διαπραγμάτευση, αυτή δηλαδή που γίνεται λόγω προϋπολογισμού της προμήθειας, ο οποίος δεν ξεπερνά τις 15.000ευρώ, αρμόδιο όργανο είναι ο δήμαρχος”.

Αξίζει να επισημανθεί ότι για το εν λόγω θέμα έχει έρθει ενημέρωση και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ, Κώστα Ασκούνη αφού “η προαναφερόμενη νομολογία δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα στην λειτουργία των δήμων, μιας και για οποιαδήποτε προμήθεια μικρού οικονομικού αντικειμένου θα πρέπει να συνεδριάζει και να αποφασίζει το δημοτικό συμβούλιο”.

Σύμφωνα με τα προναφερθέντα, “Επειδή η ανωτέρω περιγραφείσα νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου έρχεται σε αντίθεση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους δήμους, παρακαλούμε πολύ όπως προβείτε το συντομότερο δυνατόν στην αναγκαία νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να ξεπεραστούν οι αντιφατικές αποφάσεις που έχει εκδώσει το Ελεγκτικό Συνέδριο ως προς τη νομιμότητα των ανωτέρω δαπανών, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι δήμοι, ορθά, με απόλυτη και ξεκάθαρη νομιμότητα, αλλά και αποτελεσματικότητα.”.

  •  
  •