Ξεκινά η προσπάθεια επιλογής προμελέτης για την κατασκευή στεγάστρων στην οδό Χίου στην Ερμούπολη

Αναβαθμίζεται η παραδοσιακή αγορά

Την προσπάθεια βελτίωσης λειτουργίας της παραδοσιακής αγοράς στην Ερμούπολη και την αισθητική αναβάθμιση της εικόνας της έχει ξεκινήσει η Δημοτική Αρχή, η οποία μετά από επίσημη παρουσίαση των τριών προμελετών για τη δημιουργία στεγάστρων στην οδό Χίου, τη Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου (18.00), στο Δημαρχιακό Μέγαρο, τις οποίες και “κληρονόμησε” από την προηγούμενη δημοτική θητεία, θα προβεί στην τελική επιλογή πρότασης για την προώθηση των απαιτούμενων διαδικασιών.

Η αδήριτη ανάγκη αναβάθμισης της εικόνας της οδού Χίου, που αποτελεί επί δεκαετίες την παραδοσιακή αγορά της Ερμούπολης, έχει εκφρασθεί έντονα κατά τα τελευταία χρόνια, με την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, ορμώμενη από τη συγκεκριμένη “απαίτηση”, να έχει διεξάγει σχετικό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό (2011-2012), από τον οποίο αναδείχθηκαν και κρατήθηκαν στα συρτάρια του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης τρεις επικρατέστερες προμελέτες.

Επί των συγκεκριμένων προτάσεων, όπως αποτυπώνονται και στο σχετικό φωτογραφικό υλικό που φιλοξενεί η εφημερίδα, θα κληθούν να αναπτύξουν τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις κριτικές τους, όλοι οι ενδιαφερόμενοι συμπολίτες μας κι επιχειρηματίες, οι οποίοι και καλούνται να παρευρεθούν στην επίσημη παρουσίασή τους, από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.

Σχετικά με το σημαντικό έργο που προγραμματίζεται να υλοποιηθεί το προσεχές διάστημα και το οποίο υιοθετεί η νυν Δημοτική Αρχή, κλήθηκε να τοποθετηθεί ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, προκειμένου να αναπτύξει τις δημοτικές κινήσεις που σκοπεύουν αφενός στην αποδοτικότερη λειτουργία της παραδοσιακής αγοράς κι αφετέρου στην ανάδειξη και αναβάθμισή της. Κρίνεται επιβεβλημένο να υπογραμμισθεί πως, λεπτομέρειες των σχεδίων θα αναλυθούν κατά την επίσημη παρουσίασή τους.

Τρεις προτάσεις από το 2011, μετά από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό

Λιτή αναφορά στο ιστορικό της υπόθεσης των προτάσεων κατασκευής στεγάστρων στην παραδοσιακή αγορά του ιστορικού κέντρου πραγματοποίησε ο Γιώργος Μαραγκός αρχικά, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη βελτίωσης της εικόνας της συγκεκριμένης οδού. “Ο εξωραϊσμός και η βελτίωση της οπτικής αλλά και λειτουργικής κατάστασης της παραδοσιακής αγοράς της Ερμούπολης, δηλαδή της οδού Χίου ήταν μία διαπιστωμένη ανάγκη εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ήταν μία αδήριτη ανάγκη προκειμένου “να μπει μία τάξη” σε έναν δρόμο, ο οποίος έχει τεράστια ιστορία και είναι στοιχείο της ταυτότητας της πόλης μας” ανέφερε, τονίζοντας πως, σε συνδυασμό με το έργο της ανάπλασης κι ενός ακόμη έργου αναβάθμισης του πεζόδρομου της Ερμούπολης (Θυμ. Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη) θα συνθέσει μία ολοκληρωμένη παρέμβαση με θετικό πρόσημο στο ιστορικό κέντρο. “Μετά την ολοκλήρωση του έργου της ανάπλασης της παραλίας, όλοι γνωρίζαμε ότι η διευθέτηση κι αυτού του ζητήματος, δηλαδή η κατασκευή και τοποθέτηση στεγάστρων στην αγορά στην οδό Χίου, μαζί επίσης και με την τοποθέτηση τεντών και ελαφρών κατασκευών στην οδό Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη - το οποίο είναι ένα έργο που το έχουμε εντάξει στο τεχνικό Πρόγραμμα για το 2017 -, είναι δύο έργα που και σε επίπεδο λειτουργικότητας θα “δώσουν” τεράστιο αποτέλεσμα, αλλά και σε επίπεδο αισθητικής”. Όπως συμπλήρωσε δε, “αυτό το κομμάτι το πολύ χαρακτηριστικό στην πόλη, μαζί με την παραλιακή οδό και το κομμάτι του πεζόδρομου, ουσιαστικά θα ολοκληρώσει την αρχιτεκτονική παρέμβαση συνολικά στο ιστορικό κέντρο της πόλης”. Δεδομένου του ότι τα τρία σχέδια που θα παρουσιαστούν την προσεχή Δευτέρα, προέρχονται από την προηγούμενη θητεία, ο κ. Μαραγκός θέλησε να γνωστοποιήσει πως, “Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή είχε προβεί το 2011 και το 2012 στην προκήρυξη ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού με θέμα την τοποθέτηση στεγάστρων στην οδό Χίου. Με βάση τον διαγωνισμό αυτόν είχαν υποβάλει τις προτάσεις τους τα ενδιαφερόμενα μελετητικά αρχιτεκτονικά γραφεία, δηλαδή είχαν υποβάλει τις αρχιτεκτονικές προμελέτες, οι οποίες ετέθησαν υπόψιν της Τεχνικής Υπηρεσίας και μάλιστα βραβεύθηκαν με βάση την σειρά κατάταξης σύμφωνα και με την αξιολόγηση που έγινε”. Διευκρίνισε δε, πως, τότε “τα μελετητικά γραφεία (σσ. που είχαν καταθέσει προτάσεις) δεν ήταν γραφεία από τη Σύρο”.

Ως εκ τούτου, κατά τη σημερινή θητεία κι αφού ο ίδιος κατέστησε με σαφήνεια πως, η παρούσα Δημοτική Αρχή υπεραμύνεται της υλοποίησης ενός σημαντικού έργου αναβάθμισης της αγοράς, δήλωσε πως, “Ξεκινάμε, έχοντας ως μπούσουλα και ως βάση αυτές τις προμελέτες, οι οποίες είναι και πολύ αναλυτικές και κοντά στο επίπεδο των οριστικών μελετών, με το πρώτο βήμα να είναι η παρουσίασή τους”.

Ευήκοα ώτα” σε παρατηρήσεις, σχόλια και κριτική

Καθώς η αισθητική του κάθε πολίτη και κατ΄ επέκτασιν οι παρατηρήσεις και τα σχόλιά του θα έχουν υποκειμενική χροιά, ο κ. Μαραγκός θέλησε να τονίσει πως, επί των τριών προτάσεων, η Δημοτική Αρχή επιθυμεί να λάβει σχόλια και παρατηρήσεις, προτού προβεί στην τελική επιλογή, με σκοπό την ανάδειξη και υλοποίηση της πρότασης που θα είναι αποδεκτή από την πλειοψηφία των πολιτών, επιχειρηματιών, μηχανικών, αρχιτεκτόνων κλπ ομάδων του νησιού.

“Όσοι από την Τεχνική Υπηρεσία και το πολιτικό προσωπικό έχουμε δει αυτές τις μελέτες, θέλουμε να τις παρουσιάσουμε στους καθ΄ ύλην αρμόδιους που είναι οι συλλογικοί φορείς και οι επαγγελματίες και οι επιχειρηματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται όχι μόνον στην οδό Χίου, αλλά σε όλη την πόλη και το νησί, καθώς και σε κάθε πολίτη και σε κάθε ενδιαφερόμενο δημότη που μπορεί να έχει άποψη, για να δούμε επί τη βάση στοιχείων, τις προτάσεις τους, τις παρατηρήσεις και τις διαπιστώσεις τους” σχολίασε παρακάτω ο δήμαρχος, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο τροποποίησης κάποιας εκ των προτάσεων που θα έχει τη μεγαλύτερη αποδοχή με σκοπό την επίτευξη του καλύτερου λειτουργικού κι αισθητικού αποτελέσματος, τονίζοντας επιπλέον, πως, “σίγουρα μπαίνουν και ζητήματα υποκειμενικής οπτικής” καθώς όπως εξήγησε, “ένα σχέδιο που μπορεί να αρέσει σε εμένα, μπορεί να μην αρέσει σε άλλους ή και το αντίστροφο”.

“Μας ενδιαφέρει να λειτουργούμε με σεβασμό στην αισθητική κι αρχιτεκτονική κληρονομιά” επανέλαβε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του, υπογραμμίζοντας πως, οι συμμετέχοντες στη συνάντηση παρουσίασης των τριών προμελετών, “αν έχουν τροποποιήσεις που θέλουν να προτείνουν, να το κάνουν”.

Ακραίο σενάριο” αλλά στο πλάνο, η διεξαγωγή νέου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού

Ο Γιώργος Μαραγκός κλήθηκε να απαντήσει και στο τί μέλλει γενέσθαι στην περίπτωση που καμία εκ των τριών προμελετών δεν τύχει ευρείας αποδοχής από τους φορείς, τους πολίτες κι επιχειρηματίες του νησιού που θα παρακολουθήσουν την παρουσίαση. “Μιλάμε για τρεις επικρατέστερες προμελέτες, οι οποίες δεν είναι δεσμευτικές. Μπορεί να πάρουμε στοιχεία από μία ή δύο ή να εμπλουτίσουμε τη μία με στοιχεία από την άλλη ή σε τελική ανάλυση να πάμε και σε ένα ακραίο σενάριο, αν αποφασιστεί από όλους ότι απορρίπτονται όλες, να πάμε σε άλλον διαγωνισμό” ανέφερε, εξηγώντας πως αυτός είναι και ο λόγος που προγραμματίστηκε η ανοικτή εκδήλωση παρουσίασης του περιεχομένου τους. “Γι αυτό πρέπει να τεθούν υπόψιν του εμπορικού, επιχειρηματικού κόσμου, αλλά και των δημοτών και σε κάθε ενδιαφερόμενο, ώστε να παρουσιαστούν αναλυτικά και να έχουν γνώση. Υπάρχουν θετικά κι αρνητικά στην κάθε πρόταση. Κάποιος ίσως που δεν έχει την απαιτούμενη εξειδίκευση, δεν μπορεί να τα αξιολογήσει και να τα δει. Όμως, επί τη βάση στοιχείων και της ανάλογης τεκμηρίωσης, αν διαπιστωθεί ότι καμία λύση δεν μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις ενός τέτοιου έργου θα πάμε σε επανα-προκήρυξη του διαγωνισμού για να δούμε κι άλλες προτάσεις”. Ωστόσο, ο ίδιος άφησε να εννοηθεί εμμέσως πως χρήσιμο θα ήταν να εκδηλωθεί ιδιαίτερη προτίμηση για κάποια από τις τρεις προτάσεις, ώστε να “τρέξουν” άμεσα οι απαραίτητες διαδικασίες των αδειοδοτήσεων, καθώς αναμφισβήτητα δεν μπορούν να συμπλεύσουν όλες οι απόψεις. Ως παράδειγμα, μνημόνευσε το έργο της ανάπλασης. “Βέβαια κάποια στιγμή πρέπει να επιλέξουμε. Ακόμη και για το έργο της ανάπλασης της παραλίας υπάρχουν κάποιοι που και σήμερα έχουν τις αντιρρήσεις τους για κάποια στοιχεία του έργου, αν όχι για το σύνολο του έργου, όπως ενδεικτικά για τα φωτιστικά. Σεβαστά όλα, αλλά ακόμη και δέκα αρχιτέκτονες να έχουμε, δεν θα συμφωνήσουν ποτέ όλοι στο ίδιο πράγμα” σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σύσκεψη με μηχανικούς κι αρχιτέκτονες πριν το ΥΠΠΟ

Έσπευσε ωστόσο να δηλώσει πως, μετά την παρουσίαση, δεν αποκλείεται η πραγματοποίηση μίας κλειστής σύσκεψης με την τάξη των αρχιτεκτόνων και των μηχανικών της Σύρου, οι οποίοι διαθέτουν υψηλές γνώσεις επί του θέματος εξ αντικειμένου εργασίας κι άρα, επί του έργου που προωθείται να υλοποιηθεί. “Αφού καταλήξουμε στη λύση που προκρίνεται περισσότερο κι έχει τη μεγαλύτερη αποδοχή, θα προχωρήσουμε σε βελτιώσεις και θα την υποβάλουμε στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για διορθώσεις κι εγκρίσεις” ανέφερε, προσθέτοντας πως, “Μετά από τις προτάσεις μπορούμε να κάνουμε μία σύσκεψη με την Τεχνική Υπηρεσία μαζί με το Σύλλογο Μελετητών Μηχανικών και το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων, ώστε να λάβουν υπόψιν τις προτάσεις που θα έχουν κατατεθεί και να συζητηθούν”.

Να συνυπολογισθούν κόστος και συντήρηση

Πέραν των κριτηρίων επιλογής του καλύτερου έργου προς υλοποίηση, με άξονα το μέγιστο αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα, ο κ. Μαραγκός σημείωσε πως, το σύνολο των δημοτών της Σύρου και των άμεσα ενδιαφερόμενων πολιτών, θα πρέπει να συνυπολογίσει και την παράμετρο του κόστους κατασκευής και μελλοντικής συντήρησης των στεγάστρων. “Εκτός της συμμόρφωσης και της συμβατότητας με το αρχιτεκτονικό τοπίο της πόλης και της περιοχής και της αγοράς, μπαίνουν και ζητήματα ανάλυσης όπως του κόστους. Μπορεί να προταθεί μία λύση ως η περισσότερο ενδεδειγμένη, η οποία να έχει υπερ-πολλαπλάσιο κόστος συντήρησης από μία άλλη λύση. Όλα αυτά, επίσης πρέπει να ληφθούν υπόψιν. Δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε κάτι και μετά από δύο τρία χρόνια να θέλουμε ένα κόστος συντήρησης όσο το κόστος της αρχικής μελέτης” σχολίασε ο Γιώργος Μαραγκός, επαναλαμβάνοντας πως, “αφού συγκεντρώσουμε όλες τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις θα κάνουμε μία τεχνική σύσκεψη στην Τεχνική Υπηρεσία για να καταλήξουμε αν προκρίνεται μία λύση και να καταθέσουμε τον φάκελο στο Υπουργείο Πολιτισμού που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα κάνει πρόσθετες παρατηρήσεις. Το ζητούμενο είναι η όποια λύση εφαρμοστεί στην πράξη και κατασκευαστεί, να έχει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις. Ως προς την διαδικασία εξασφάλισης όλων των εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων από το Υπουργείο Πολιτισμού, πιστεύω ότι με διαρκή και συστηματική κι έντονη πίεση προς το Υπουργείο μπορούμε εντός έτους, εντός 12μηνου από την ημερομηνία υποβολής του φακέλου, να έχουμε τις εγκρίσεις”.

Σε σχετική ερώτηση για το κόστος κατασκευής κι αν έχει τη δυνατότητα ανάληψης και κάλυψής του ο Δήμος, ο κ. Μαραγκός απάντησε καταφατικά, κάνοντας επιπλέον παρατηρήσεις. “Έχουμε κάνει μία εκτίμηση κάποιων λύσεων και ο προϋπολογισμός κυμαίνεται σε ένα ποσόν που δεν ξεπερνάει τις 300.000 ευρώ. Άρα είναι ένα ποσό που αντέχει το ταμείο του Δήμου μας και μπορεί ο Δήμος με ίδιους πόρους να το χρηματοδοτήσει. Αν γίνει αυτό, από εκεί και πέρα η υλοποίηση θα ξεκινήσει άμεσα” σημείωσε, εξηγώντας πως, σε διαφορετική περίπτωση περισσότερο κοστοβόρας απόφασης, θα πρέπει να αναζητηθούν χρηματοδοτικά εργαλεία. “Εάν επιλεγεί μία λύση που το ποσό δεν έχουμε τη δυνατότητα να το καλύψουμε από ίδιους πόρους, από εκεί και πέρα στον χρόνο κατασκευής θα πρέπει να συμπεριληφθεί και ο χρόνος που θα απαιτηθεί για την εξασφάλιση τυχόν χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ ή κάπου αλλού” ανέφερε, ολοκληρώνοντας το θέμα της δαπάνης κατασκευής του έργου τοποθέτησης στεγάστρων στην αγορά της οδού Χίου.

Η πόλη αναβαθμίζεται σταδιακά”

“Μέλημα και στόχος όχι μόνον της Δημοτικής Αρχής και του Δήμου, αλλά και του συνόλου των δημοτών, των επιχειρηματιών και των εκπροσώπων συλλογικών φορέων, θα πρέπει να είναι η βελτίωση της εικόνας της πόλης μας, ο εξωραϊσμός αυτής της εικόνας” ανέφερε στον επίλογό του για το θέμα ο κ. Μαραγκός, τονίζοντας τέλος πως, σε συνδυασμό με την προσπάθεια που κάνουν οι επιχειρηματίες, συμμόρφωσης προς τη νομοθεσία περί υπαίθριας διαφήμισης σε ιστορικούς τόπους, μετά την καταγγελία πολίτη, η πόλη και δη, το κέντρο της, σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αναβαθμιστεί. “Ήδη έχουν δείξει μεγάλη αποφασιστικότητα οι Σύλλογοι και οι επιχειρηματίες ώστε να συμμορφωθούν και να βοηθήσουν κι εκείνοι στο μέτρο που τους αναλογεί. Σε αυτή τη διαδικασία έρχεται και το έργο των στεγάστρων να συμπληρώσει αυτήν την εικόνα. Νομίζω πως η πόλη σε σύντομο καιρό θα είναι μία πόλη καλύτερη, πολύ φιλικότερη προς όλους και μία πόλη ελκυστικότερη”.