Σε εκκρεμότητα η τελική εικόνα του έργου της ανάπλασης στην παραλιακή ζώνη της Ερμούπολης

“Ο ανάδοχος οφείλει να μας παραδώσει άριστο έργο”

Ενημέρωση για τα “ανοικτά” τεχνικά θέματα, από τον αναπληρωτή προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Συνεχίζεται η “μάχη” της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης με τον ανάδοχο του έργου της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης της Ερμούπολης, με τη διεκδίκηση της διευθέτησης και πλήρους ρύθμισης των αστοχιών στο παραλιακό μέτωπο, να παραμένει σε πρώτο πλάνο.

Σοβαρά θέματα όπως η ασφαλτόστρωση της παραλιακής οδού, οι διαγραμμίσεις καθώς επίσης και οι υψομετρικές διαφορές στα σημεία των φρεατίων εξακολουθούν να απασχολούν την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου, η πλευρά της οποίας κι επισημαίνει κατηγορηματικά - δια στόματος του αναπληρωτή προϊσταμένου της, Δαυίδ Διακοδημητρίου -, πως, “ο ανάδοχος οφείλει να μας παραδώσει άριστο έργο”.

Δεδομένης της αντιπαράθεσης και των διαφωνιών που έχουν προκύψει ανάμεσα στη Δημοτική Αρχή και τον ανάδοχο του μεγάλου έργου όσον αφορά σε εργασίες που ζητά να του αναγνωρισθούν με το ύψος τους να υπολογίζεται σε 250 χιλ. ευρώ, ο κ. Διακοδημητρίου αναφέρθηκε επιγραμματικά στην εξέλιξη της δικαστικής οδού που “βαδίζει” η υπόθεση, προβαίνοντας μάλιστα και σε μία συνολικότερη ενημέρωση για το “κεφάλαιο” της ανάπλασης, στην τελευταία ενότητα του οποίου, ως φαίνεται σήμερα, δεν έχει μπει ακόμη τελεία.

Υπενθυμίζεται πως, το συγκεκριμένο έργο για το οποίο υπήρξε βεβαίωση περαίωσης στις 18/3/2016, κόστισε 875 χιλ. ευρώ (με ΦΠΑ), βάσει της μεγάλης έκπτωσης που είχε καταθέσει ο ανάδοχος, με την Τεχνική Υπηρεσία όμως, να επισημαίνει πως, απομένει ένα ποσό περίπου 45 χιλ. ευρώ από το ανωτέρω, το οποίο και δεν θα καταβληθεί στον ίδιο, αν δεν πιστοποιηθούν οι εργασίες αποκατάστασης.

Σε ένα έτος η απόφαση για τις ενστάσεις του αναδόχου. Υποχρεωμένος για τις αποκαταστάσεις

Ήδη όπως σημείωσε λακωνικά ο κ. Διακοδημητρίου η υπόθεση των ενστάσεων που είχε προβάλλει ο ανάδοχος απέναντι στην απόφαση του Δήμου να επιβάλει ποινικές ρήτρες για μη περαίωση εργασιών και εξόφθαλμων αστοχιών, έχει εξετασθεί από το δευτεροβάθμιο δικαστήριο προ ημερών, ενώ η απόφαση αναμένεται τους επόμενους μήνες και ειδικότερα εντός του επόμενου έτους, όπως ο ίδιος σημείωσε.

Ωστόσο, ερωτηθείς τί αναμένει σε ουσιαστικό επίπεδο η Τεχνική Υπηρεσία, σε πρώτη φάση, ο κ. Διακοδημητρίου θέλησε να διευκρινίσει πως, “Αυτή τη στιγμή έχουμε “ήσυχο” το κεφάλι μας πως αυτά τα προβλήματα, οι αστοχίες, έχουν αφαιρεθεί από τις πιστοποιήσεις. Τουλάχιστον δεν είναι πληρωμένα και δεν μπορούν να διεκδικηθούν. Από εδώ και πέρα εξετάζουμε τί προβλέπει η νομοθεσία. Η νομοθεσία προβλέπει πολλά όπως και την ακραία οδό να κηρυχθεί σε έκπτωση ο ανάδοχος αν δεν ανταποκριθεί”. Προσθέτοντας μάλιστα πως, “με την εγγυητική επιστολή και τις ρήτρες η Τεχνική Υπηρεσία μπορεί να προχωρήσει σε αποκατάσταση η ίδια”, εξήγησε ωστόσο πως, “μέχρι την οριστική παραλαβή του έργου, ο ανάδοχος θα πρέπει να το φτιάξει. Αν δεν το κάνει, υπάρχουν επιπτώσεις”.

Ο ίδιος συμπλήρωσε μάλιστα πως καθώς “η οριστική παραλαβή του έργου (σσ. κανονικά) γίνεται 15 μήνες μετά την περαίωση του έργου” και με φόντο το ότι “περίπου τώρα θα έπρεπε να γίνει η διαδικασία”, γνωστοποίησε πως, “Δεν έχει ζητήσει ο ανάδοχος κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, έχει υποβάλει έγγραφα με την πρόθεσή του να κάνει αποκατάσταση”. Προτού αναφερθεί στα ανοικτά θέματα που παραμένουν στο προσκήνιο μάλιστα, ο κ. Διακοδημητρίου, ερωτηθείς για το πότε θα παραληφθεί οριστικά το έργο, πρόσθεσε μόνον πως, καθώς πλησιάζει ο χειμώνας και ο ανάδοχος μπορεί να επικαλεστεί δυσμενείς καιρικές συνθήκες για εργασίες αποκατάστασης, χρήσιμο είναι να προωθηθούν άμεσα οι αποκαταστάσεις, αφού όπως επανέλαβε κατηγορηματικά “Το θέμα είναι πως αυτό που του παραδώσαμε να φτιάξει, πρέπει να το παραδώσει σε άριστη κατάσταση. Ο ανάδοχος οφείλει να είναι εντάξει απέναντί μας”.

Μπαλώματα” στο οδόστρωμα και πρόχειρη διαγράμμιση

Απαντώντας για τα κύρια θέματα της ανάπλασης που μένουν “ανοικτά” ως σήμερα, ενάμιση έτος μετά την βεβαίωση περαίωσης του έργου, ο κ. Διακοδημητρίου υπήρξε αναλυτικός. “Η πάγια θέση της Υπηρεσίας εδώ και έναν χρόνο είναι τα ασφαλτικά έργα” ανέφερε σχετικά, απαντώντας καταφατικά στην ερώτηση αν κατά την υλοποίηση του έργου έγινε η τελική και ολοκληρωμένη ασφαλτόστρωση. “Κατά τη φάση του έργου είχε γίνει η ασφαλτόστρωση, η οποία όμως με τη λειτουργία του έργου, την κίνηση κλπ, είδαμε ότι σε κάποια σημεία θέλει αποκατάσταση όπως για παράδειγμα στο χώρο των ΚΤΕΛ, στο χώρο στάθμευσης του λιμένα και στα σημεία της ένωση του οδοστρώματος με τα φρεάτια” εξήγησε παρακάτω, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως, από πέρυσι η Τεχνική Υπηρεσία “είχε κάνει ειδική εντολή για την αποκατάσταση”, με τον ανάδοχο να μη “συμμορφώνεται”.

Δεδομένου - όπως ανέφερε ο αναπληρωτής προϊστάμενος εν συνεχεία - πως “δεν τα αποκατέστησε, έγιναν οι περικοπές από τις πιστοποιήσεις”. Πρόκειται όπως χαρακτηριστικά εξήγησε για “το 1/3 του οδοστρώματος σχεδόν” επί του οποίου παρουσιάστηκαν προβλήματα, με τον ανάδοχο να προχώρησε σε ένσταση, η οποία είχε απορριφθεί από το δημοτικό συμβούλιο, κατόπιν συζήτησης.

“Αυτή την εργασία προσπάθησε να την αποκαταστήσει πριν από έναν μήνα, αλλά όχι σύμφωνα με τις εντολές που είχαμε δώσει. Η Υπηρεσία είχε δώσει σαφείς εντολές για την αποκατάσταση της ασφάλτου στα σημεία που ήταν προβληματικά κατά την άποψή μας” πρόσθεσε ο Δαυίδ Διακοδημητρίου, εξηγώντας πως, “αντί να κάνει την αποκατάσταση όπως έπρεπε αφαιρώντας τα προβληματικά κομμάτια πρώτα, ο ίδιος έριξε πάνω σε αυτά άσφαλτο. Αυτή η νέα άσφαλτος σίγουρα δεν θα ενωθεί όπως προβλέπεται με το υπόλοιπο οδόστρωμα. Πάντα θα αφήνει “μπάλωμα””.

Ωστόσο, επειδή ήδη όφειλε να έχει ανταποκριθεί ο ανάδοχος στη συγκεκριμένη εργασία, η Τεχνική Υπηρεσία θα επιμείνει για τη διόρθωση των αστοχιών.

Παρομοίως ασκείται πίεση και για το θέμα των διαγραμμίσεων, για το οποίο πρόσθεσε ο κ. Διακοδημητρίου πως, “δεν το έχει πληρωθεί”.

“Είναι σε ειδική εντολή και το έχουμε επισημάνει ότι δεν ήταν σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Έκανε διαγραμμίσεις που “έσβησαν” γρήγορα στα περισσότερα κομμάτια” επανέλαβε, τονίζοντας πως, “Αν δεν τις υλοποιήσει, δεν θα τις πληρωθεί. Όλα αυτά όμως, έπρεπε να τα έχει κάνει εδώ και καιρό αφού έχει περαιωθεί το έργο”.

Πρωτοβουλίες... που ζητά να αποζημιωθούν και απαντήσεις Δήμου

Από τον ίδιο ζητήθηκε ενημέρωση και για το πρακτικό μέρος της δικαστικής αντιπαράθεσης που έχει προκύψει ανάμεσα στις δύο πλευρές, προκειμένου οι δημότες να έχουν εικόνα κι ενημέρωση σχετικά με τις διεκδικήσεις του αναδόχου. “Ο ανάδοχος ζητά νέες τιμές για κάποιες εργασίες. Αυτές οι νέες τιμές είναι σε ένα σημαντικό ύψος γύρω στις 250 χιλ. ευρώ. Κάποιες από αυτές τις νέες εργασίες τις έκανε κατά τη δική του κρίση, άλλες τις έκανε χωρίς εντολή της Υπηρεσίας. Δηλαδή εξελίξεις (σσ. πρωτοβουλίες) που δεν επιτρέπονται σε ένα έργο” ανέφερε προλογικά ο κ. Διακοδημητρίου, επισημαίνοντας μάλιστα πως, αν και “ο ανάδοχος του έργου ακολουθεί τη μελέτη”, ωστόσο, “Μπορεί να κάνει κάτι που τον διευκολύνει πολλές φορές”. Αυτήν την πρωτοβουλία βέβαια, επεσήμανε ο κ. Διακοδημητρίου πως, “δεν σημαίνει πως πρέπει να την αποζημιώσει η Υπηρεσία”.

Αναφέροντας ενδεικτικά εργασίες για τις οποίες ζητά αποζημίωση ο ανάδοχος, ο κ. Διακοδημητρίου υπήρξε σαφής: “Ένα παράδειγμα είναι οι ενώσεις που έκανε ο ανάδοχος με το αποχετευτικό δίκτυο που κατασκεύασε. Αυτές κατά την άποψή μας περιλαμβάνονται στα άρθρα δημοσίων έργων που ήδη έχουμε πληρώσει” σημείωσε, κάνοντας λόγο και για εργασίες μεταφοράς οπτικής ίνας, για τις οποίες ο εργολάβος ζητά υπέρογκα ποσά.

Εξηγώντας πως η μεταφορά της κατά την εκτέλεση των εργασιών ανάπλασης απαίτησε κόπο για τον ανάδοχο, γνωστοποίησε το σκεπτικό του, τονίζοντας πως, “Έπρεπε να μετακινήσουν την οπτική ίνα οι εργάτες και να την τοποθετήσουν ξανά στη θέση της. Ο ανάδοχος έχει καταγράψει μία δική του τιμή ζητώντας να πληρωθεί 80 ευρώ το μέτρο, επικαλούμενος πως έπρεπε να απασχολήσει δύο εργάτες για τη μετακίνησή της”. Ωστόσο σύμφωνα με όσα επανέλαβε, η πλευρά του Δήμου, υποστηρίζει πως “Υπάρχει άρθρο στα δημόσια έργα που αποζημιώνει όταν υπάρχουν προβλήματα από δίκτυα Κοινής Ωφέλειας κλπ. Αν υπολογίσετε όμως 80 ευρώ για 1 χλμ, γίνεται κατανοητό πως αυτό που προκύπτει δεν μπορεί να πληρωθεί, τη στιγμή μάλιστα που στα δημόσια έργα υπάρχουν σχετικές προβλέψεις”.

Πέραν των ανωτέρω, ο αναπληρωτής προϊστάμενος επεσήμανε πως, από τις επιπλέον εργασίες του αναδόχου, “ο Δήμος αναγνωρίζει ένα μέρος των ενεργειών αυτών και διαπιστώνει πως όντως έγιναν επ΄ ωφελεία του έργου”. Τόνισε σχετικά δε, πως, “Κάποιες έχουν αναγνωριστεί ήδη από το δημοτικό συμβούλιο και αφορούν σε ένα ποσό περίπου στα 60 χιλ. ευρώ”.

Επιπρόσθετα, στις χρήσιμες παρεμβάσεις που έγιναν, ο ίδιος σημείωσε πως συμπεριλαμβάνονται οι προβλέψεις του αναδόχου “για τα κανάλια που έχει τοποθετήσει περιμετρικά του χώρου των τραπεζοκαθισμάτων και είναι προκατασκευασμένα”.

“Αυτά έγιναν χωρίς εντολή. Αυτό ωστόσο βελτιώνει το έργο της ανάπλασης, αφού διαφορετικά θα έμενε κενό που θα έπρεπε να καλυφθεί με σιδηρές κατασκευές, σχάρες κλπ.. Ο ανάδοχος επέδειξε αυτή τη λύση, την έκανε και η Υπηρεσία είδε την κατασκευή, την ενέκρινε και άρα, σε αυτό το κομμάτι δεν υπήρχε καμία αντίρρηση να τον αποζημιώσει. Είναι μία εργασία που δεν υπήρχε στη μελέτη και τη δέχεται ο Δήμος”.

Διευκρινίσεις για τα φωτιστικά σώματα

Δεδομένων των σχολίων που έχουν προκύψει για τα φωτιστικά σώματα κατά μήκος της παραλιακής οδού της Ερμούπολης και δη στο κομμάτι της ανάπλασης αναφορικά με την προβληματική λειτουργία τους, ο κ. Διακοδημητρίου ρωτήθηκε σχετικά με το αν ο ανάδοχος στο κομμάτι του εξοπλισμού ανταποκρίθηκε με συνέπεια. “Είναι αρκετά ευαίσθητα τα φωτιστικά στα χτυπήματα” υποστήριξε, τονίζοντας παρακάτω πως, “Αν χτυπηθεί ένα και προκληθεί βλάβη στη γραμμή, μπορεί να σβήσουν πέντε – έξι στη σειρά. Θέλαμε ένα καλό αισθητικό αποτέλεσμα που υπάρχει, αλλά δεν υπολογίσαμε τη “βαρβαρότητα” σε τόσο βαθμό”. Έκλεισε την αναφορά του σε αυτό το θέμα, εξηγώντας πως, “Δεν υπάρχει ευθύνη σε αυτό το κομμάτι”.

 

Καμία παρέμβαση σε βάθος 5ετίας

Με φόντο ερώτηση αιρετού της μειοψηφίας (Γιάννης Βρούτση) προς τη Δημοτική Αρχή κατά την συνεδρίαση της 13ης Οκτωβρίου σχετικά με την αφετηρία των ταξί και τη θέση της στο παραλιακό μέτωπο και συγκεκριμένα στην προβολή της οδού Κέας, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς υπήρξε λακωνικός σε επίπεδο απάντησης, πλην όμως ενημέρωσε για τη στασιμότητα του θέματος΄. Όπως σχετικά ανέφερε, η μεταφορά τους στο σημείο που επιθυμούν προς την πλευρά της θάλασσας και στη θέση των κάδων, επεσήμανε πως δεν είναι υλοποιήσιμη, αν πρωτίστως δεν κριθεί δυνατή η υπογειοποίηση των κάδων.

Με αφορμή τα ανωτέρω και καθώς πολλάκις στο παρελθόν έχει αναφερθεί από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής η προσπάθεια δρομολόγησης λύσης για τη μετακίνησή τους στη συγκεκριμένη θέση, υπό την προϋπόθεση ήπιων κι απαραίτητων παρεμβάσεων, κλήθηκε να απαντήσει ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας αν είναι εφικτή η τροποποίηση έστω και μικρού τμήματος του έργου.

Συγκεκριμένα στην παρατήρηση αν πρωτίστως θα πρέπει να έχει κλείσει η οριστική παραλαβή του έργου, ο ίδιος απάντησε καταφατικά. “Καλό είναι γιατί μετά μπλέκουν οι εργολαβίες και δεν μπορεί κάποιος να ξεκαθαρίσει εύκολα τί γίνεται”. Πρόσθεσε όμως ακολούθως, πως, “Εξάλλου το ΕΣΠΑ αφού είναι χρηματοδοτούμενο, απαιτεί τουλάχιστον μία πενταετία να διατηρήσεις αυτό που παρέλαβες αφού επιχορηγήθηκες για να το κάνεις. Δεν μπορούμε ό,τι θέλουμε να το αλλάζουμε” διευκρινίζοντας τέλος, πως, δεν μπορεί να γίνει τεχνική παρέμβαση, παρά μόνον κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.