Με ταχείς ρυθμούς οι διαδικασίες του έργου του αεροδρομίου Σύρου

Θετικά εξελίσσονται οι υπηρεσιακές διαδικασίες για το έργο αναβάθμισης του αεροδρομίου της Σύρου, φέρνοντας πιο κοντά τον χρόνο έναρξης υλοποίησης του, με προσανατολισμό ολοκλήρωσης εντός του 2018.

Ένα έργο που επί χρόνια παρουσίαζε στασιμότητα, δείχνει όλο το τελευταίο διάστημα να κινείται σε μία θετική πορεία, με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες να μειώνουν ολοένα τις γραφειοκρατικές απαιτήσεις, γεγονός που εντείνει τα συμπτώματα δυσανεξίας στην επιτυχία, που συνηθίζουν να επιδεικνύουν συγκεκριμένοι θεσμικοί εκπρόσωποι, θέτοντας την προσωπική τους προβολή υψηλότερα του όποιου, θετικού για το κοινό συμφέρον, αποτελέσματος.

Η διαδρομή των διαδικασιών

Την Τρίτη, 23-1-2018, δημοπρατήθηκε από τη Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο της επέκτασης, προς Βορά και Νότο κατά 140 μέτρα, του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου Σύρου, με 11 κατατεθειμένες προσφορές.

Την επόμενη Τρίτη, 30-1-2018, θα συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού, για το άνοιγμα των προσφορών και ο πίνακας κατάταξης, βάσει του οποίου θα προκύπτει και ο προσωρινός μειοδότης, θα αναρτηθεί στο σύστημα του ΕΣΗΔΗΣ.

Πρέπει να επισημανθεί ότι το έργο προχωρά απρόσκοπτα καθώς έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή οι πιστώσεις του είναι από εθνικούς πόρους, όμως παράλληλα γίνεται μία προσπάθεια να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ώστε να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, όμως η απόφαση κατακύρωσης στον μειοδότη δεν μπορεί να προχωρήσει εάν δεν γίνει η ένταξη.

Σε ότι αφορά στο δεύτερο μέρος του έργου, την ταπείνωση του λόφου πάνω από το Νεράιδα, οι αρμόδιες εμπλεκόμενες υπηρεσίες είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η Διαχειριστική Αρχή του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑ.

Μόλις προ τριημέρου εστάλη από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων η θεώρηση του κτηματολογικού πίνακα και των κτηματολογικών διαγραμμάτων, όπως απαιτείται όταν η ίδια υπηρεσία είχε προβεί στη σύνταξη τους, όπως συνέβη και στην παρούσα περίπτωση. Επεξηγηματικά, σημειώνεται ότι πρόκειται περί τυπικής εγκρίσεως για την είσοδο του έργου στο ΕΣΠΑ, καθώς κατ’ ουσία εγκρίσεις ανάλογων έργων απαιτούνται όταν υπάρχει εξωτερικός ανάδοχος για την εκπόνηση της σχετικής σύνταξης.

Η παρούσα εγκριτική απόφαση αφορά στον καταμερισμό της αποζημίωσης ακινήτων για το έργο «Αποκοπή λόφου Νεράιδας δια άρση εμποδίων-Οδός προσπέλασης στον κρατικό αερολιμένα Σύρου».

Η εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου, που θα συμβάλλει στην ομαλή και ασφαλή λειτουργία του αεροδρομίου και θα αυξήσει την επιχειρησιακή δυνατότητα του διαδρόμου, απαιτεί την απαλλοτρίωση έκτασης περίπου 15 στρεμμάτων στον λόφο Νεράιδα, για την οποία απέστειλε στις 4-1-2018 η Κτηματική Υπηρεσία Κυκλάδων στο αρμόδιο Τμήμα Τοπογραφήσεων και Απαλλοτριώσεων της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ, την έκθεση εκτίμησης της αξίας της έκτασης που πρόκειται να απαλλοτριωθεί.

Στην έκταση εμβαδού 15.054,68 τ.μ. που απαλλοτριώνεται περιέχονται ξερολιθιές και τρία ερειπωμένα κτίσματα, οπότε με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής, η αξία της γης κατά μέσο όρο προσδιορίζεται στα 11 ευρώ.

Με βάση όλα τα προαναφερόμενα, το έργο αφ’ ενός οδεύει προς οριστική ένταξη στο ΕΣΠΑ και αφετέρου, εντός των προσεχών ημερών, θα σταλούν στο Δήμο οι κτηματολογικοί πίνακες, οι οποίοι θα αναρτηθούν, επί 10 ημέρες, για την υποβολή τυχόν ενστάσεων.

Καθώς η έκταση προς απαλλοτρίωση είναι κάτω του ορίου των 100 στρεμμάτων που απαιτεί υπουργική απόφαση, αναμένεται απλώς πρόταση του αρμόδιου υπουργού προς τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου για την κήρυξη της έναρξης των διαδικασιών της απαλλοτρίωσης.

Για την ομαλή έκβαση των απαλλοτριώσεων, που πρακτικά σημαίνει αποφυγή ενστάσεων, έχει υπάρξει καθ’ όλο το προηγούμενο διάστημα σειρά συναντήσεων του Δημάρχου Σύρου-Ερμούπολης με τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων της συγκεκριμένης περιοχής, με όλους να δείχνουν ικανοποιημένοι από τα ποσά απαλλοτριώσεων και σύμφωνοι να προχωρήσει η διαδικασία συναινετικά, απομακρύνοντας το ενδεχόμενο αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, γεγονός που μειώνει κατά πολύ το ενδεχόμενο καθυστερήσεων.

Ανάλογης δυναμικής με το αεροδρόμιο της Πάρου

Ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός απαντώντας σε ερώτημα της εφημερίδας σχετικά με την επιχειρησιακή ικανότητα του αεροδρομίου, που πρακτικά θα σημάνει η υλοποίηση αυτού του έργου, σκιαγράφησε τις ωφέλειες για το νησί τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας, όσο και αύξησης της τουριστικής κίνησης.

Χαρακτηρίζοντας το ως «έργο πνοής» για το νησί, εξέφρασε την πεποίθηση ότι εντός του τρέχοντος έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στο σύνολο τους,

Σε ότι αφορά στην επιχειρησιακή ικανότητα που θα αποκτήσει το αεροδρόμιο της Σύρου, αυτή, κατά τον Δήμαρχο, θα είναι ανάλογη της ικανότητας που έχει το νέο αεροδρόμιο της Πάρου, με «τη δυνατότητα υποδοχής αεροσκαφών Q400, 78 θέσεων, αλλά και απρόσκοπτης σύνδεσης του με όλα τα αεροδρόμια της χώρας, τακτικότερη επικοινωνία και μεγαλύτερη ευελιξία τις ώρες αιχμής, καθώς όλες οι αεροπορικές εταιρείες έχουν στους στόλους τους περισσότερα τέτοια αεροσκάφη από ότι τα μικρά που μας εξυπηρετούν σήμερα. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα απευθείας σύνδεσης με αεροδρόμια γειτονικών χωρών και διευκολύνονται εκτός των άλλων και οι πτήσεις ανταποκρίσεων».

Όταν ρωτήθηκε γιατί δεν υπήρξε εκμετάλλευση του γεγονότος ότι η ισχύουσες εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων είναι για ακόμα μεγαλύτερο διάδρομο από την προβλεπόμενη επέκταση του έργου, ο Δήμαρχος απάντησε ότι «Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 δεν υπήρξε η βούληση και η αποφασιστικότητα για να έχουμε ένα μεγαλύτερο αεροδρόμιο, το οποίο θα μπορούσε να συνεισφέρει σημαντικά στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι σηκώνουμε τα χέρια. Αυτή η επέκταση είναι πάρα πολύ σημαντική γιατί μας τοποθετεί στον αεροπορικό χάρτη».

Λόγω της ομοιότητας των χαρακτηριστικών που θα αποκτήσει το αεροδρόμιο της Σύρου, με το νέο αεροδρόμιο της Πάρου, ο κ. Μαραγκός σχολίασε ότι «νησιά όπως η Πάρος, που επισήμως έχουν δηλωμένες 60.000 ξενοδοχειακές κλίνες έχουν αεροδρόμιο ανάλογο με αυτό που θα αποκτήσει η Σύρος, που έχει 8.500 κλίνες. Αν είχαμε τη δυνατότητα να υποδεχθούμε αεροσκάφη Jumbo, το νησί δεν έχει τις τουριστικές μονάδες να εξυπηρετήσει τον αριθμό τόσων επιβατών. Αυτά βαίνουν παράλληλα και ανάλογα».

Οικειοποίηση για προσωπικό όφελος

Οι εξελίξεις που καταγράφονται σε επίπεδο διαδικασιών για το έργο αναβάθμισης του αεροδρομίου, προκάλεσαν και την έκδοση δημόσιων ανακοινώσεων εκ μέρους του Δήμου, όπου εκτός των αναφορών στα τεχνικά στοιχεία, φωτογραφίζεται έντονα και με ιδιαίτερη δηκτικότητα η αψυχολόγητη στάση του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, ο οποίος έσπευσε, κατά τη συνήθη τακτική του, αφ ενός να οικειοποιηθεί την θετική εξέλιξη και να καρπωθεί την επιτυχή έκβαση και αφετέρου, υποβαθμίζοντας ο ίδιος τις προηγούμενες δηλώσεις του, να υποβιβάσει τη σημασία του έργου.

Όπως συγκεκριμένα αναφέρεται στη δήλωση του Δήμου «Στην προσπάθεια αυτή αρκετοί ήταν όσοι συμπαρατάχθηκαν ουσιαστικά στους στόχους και τις συστηματικές προσπάθειες του Δήμου μας, τα τελευταία τρία (3) χρόνια, και τους οποίους έχουμε ευχαριστήσει σε προηγούμενα Δελτία Τύπου και Συνεντεύξεις Τύπου επί του θέματος, αλλά όψιμα και ορισμένοι, λίγοι ευτυχώς, φορείς και πρόσωπα, κατά πάγια τακτική τους, όχι μόνο για το αεροδρόμιο, αλλά και για άλλα θέματα που αφορούν στο νησί μας, επιδιώκουν να καπηλευτούν αυτήν την προσπάθεια χωρίς να έχουν προσφέρει σχεδόν ή απολύτως τίποτα σε σχέση με τη θετική αυτή έκβαση.

Δεν πειράζει, τους συγχωρούμε, μιας που δεν έχουν να επιδείξουν κάποιο αξιόλογο έργο στους τομείς ευθύνης και αρμοδιότητάς τους, κατανοούμε την ανάγκη τους να βρεθούν στο προσκήνιο, έστω και στο «photo finish» αυτής της επίμοχθης, κοπιώδους και χρονοβόρας προσπάθειας».