“Έκλεισε” χθες ο κύκλος της κρουαζιέρας για τη Σύρο, με τα απολογιστικά στοιχεία να επιβεβαιώνουν την κάκιστη πορεία τη φετινή σεζόν

Απαιτούνται απαντήσεις για την κατακόρυφη πτώση

Πτώση κατά 45 αφίξεις συγκριτικά με πέρυσι για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Πολιτικές απαντήσεις ουσίας πρέπει να δοθούν επισήμως από τη διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου και τον πρόεδρό του, Δημήτρη Κοσμά αναφορικά με τον απογοητευτικό κύκλο αφίξεων κρουαζιερόπλοιων τη φετινή σεζόν στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, ο οποίος έκλεισε χθες, με την άφιξη του LE LAPEROUSE στο λιμάνι της Ερμούπολης.

Η άκρως ανησυχητική πτώση της κρουαζιέρας στη Σύρο επιβεβαιώθηκε από τα απολογιστικά στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα από την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, τα οποία κατατάσσουν την πρωτεύουσα των Κυκλάδων σε ιδιαιτέρως χαμηλή θέση, αφού η απώλεια 45 αφίξεων σε σύγκριση με τη σεζόν του 2017, “γεννά” πλέον μόνον ανησυχία για το πώς θα συνεχίσει η πορεία της κρουαζιέρας στο νησί.

Αρκεί μόνον να υπενθυμιστεί πως, φέτος, γίνεται κατηγορηματικά λόγος για “βουτιά” στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ερμούπολης, αφού κατέπλευσαν μόλις 30 κρουαζιερόπλοια, με ορισμένα εξ αυτών δε, να προσεγγίζουν εκτάκτως εξαιτίας της μη δυνατότητας προσέγγισης σε άλλα λιμάνια του νομού, με φόντο τις έντονες καιρικές συνθήκες.

Οι σπουδαίες... εξαγγελίες της Δημοτικής Αρχής κατά την προεκλογική περίοδο της τρέχουσας θητείας περί προσπαθειών ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα της κρουαζιέρας, που συνοδεύτηκαν μάλιστα και κατά τους πρώτους μήνες της πορείας της με εκδηλώσεις σχετικές με τον τουρισμό συνολικότερα και την αξιοποίηση κάθε δυνατότητας για την αύξηση της επισκεψιμότητας στον τόπο, αποδεικνύεται ότι υπήρξαν κενολογίες, βάσει του σημερινού απολογισμού.

Επιβεβαιώθηκε η “βουτιά”. Ζητείται ευθύνη και οργανωμένος σχεδιασμός

Ειδικότερα, όσον αφορά στη Σύρο διαπιστώνεται από τα επίσημα στοιχεία πως οι φετινές προσεγγίσεις μετά βίας πλησίασαν τις 30, με ορισμένες μάλιστα εξ αυτών να αφορούσαν σε μη προγραμματισμένες. Κατά προσέγγιση ο αριθμός των επιβατών που αποβιβάστηκε για λίγες ώρες από τα συγκεκριμένα κρουαζιερόπλοια στην Ερμούπολη δεν υπερβαίνει τις 10.000 κόσμου, δεδομένα που συγκριτικά με τα παλαιότερα χρόνια επιβεβαιώνουν την κατακόρυφη “βουτιά”. Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, αρκεί να αναφερθεί πως το 2017 στη Σύρο κατέπλευσαν 75 κρουαζιερόπλοια, τα οποία μετέφεραν συνολικά 24.543 επιβάτες, ενώ το 2016 οι προσεγγίσεις έφθασαν στα 90 κρουαζιερόπλοια, με τους επιβαίνοντες σε αυτά να πλησιάζουν τους 26.403. Σε ήπιο σχετικά επίπεδο είχε κρατηθεί η κρουαζιέρα στη Σύρο το 2015, καθώς οι 53 προσεγγίσεις μετέφεραν στο νησί 21.986 επισκέπτες. Στα παραπάνω νούμερα, πρέπει να αναφερθούν και οι τουλάχιστον τρεις σοβαρές απώλειες μεγάλων κρουαζιερόπλοιων που είχαν “κλειστεί” για την τρέχουσα σεζόν από την πλευρά του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, το οποίο ως οφείλει μεριμνά για την τόνωση του εμπορικού κόσμου, με την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων που θα μεταφέρουν κόσμο στο νησί, ο οποίος θα μπορεί πράγματι να προκαλέσει οικονομικό “αποτύπωμα” στην αγορά. Ως φαίνεται, η κρουαζιέρα στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων αφήνεται στο έλεός της, καθώς ακόμη και οι όποιες δημόσιες δηλώσεις και δεσμεύσεις κατά καιρούς από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, περί αναζήτησης και πρόσληψης manager κρουαζιέρας, ακόμη δεν έχουν γίνει πραγματικότητα. Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, γι αυτό το ζήτημα της καθοδήγησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου από έναν γνώστη των θεμάτων της κρουαζιέρας, αν και είχε αναφερθεί έστω και γενικόλογα αρχικά, σε συνεδριάσεις του ΔΣ, το οποίο έχει τα χρήματα για να προβεί στις απαιτούμενες διαδικασίες πρόσληψης, ως σήμερα, παραμένει μία θεωρητική προσέγγιση του θέματος, που φέρνει τον Δημήτρη Κοσμά αντιμέτωπο με την πραγματικότητα της κατακόρυφης πτώσης της κρουαζιέρας στο νησί.

Σταθερή πορεία στα άλλα Κυκλαδονήσια

Αναφορικά με τη διαμόρφωση ενός άκρως απογοητευτικού κλίματος στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, δεν μπορεί να δίδεται συστηματικά ως μοναδική απάντηση κι αποκλειστικό επιχείρημα από τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και τον πρόεδρό της Δημήτρη Κοσμά, η αναφορά πως παρατηρείται γενικότερη πτώση της κρουαζιέρας στους λιμένες του Αιγαίου, αλλά και των υπόλοιπων νησιών των Κυκλάδων συνολικά, αφού τα στοιχεία για τους άλλους γειτονικούς προορισμούς, αποδεικνύουν τη σταθερή σχετικά πορεία τους στην υποδοχή κρουαζιερόπλοιων. Συγκεκριμένα, αν και η Μύκονος που αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό και δεν εξαρτάται η τόνωση της αγοράς της από την κρουαζιέρα, υποδέχθηκε φέτος 600.000 επιβάτες (εκτίμηση ως σήμερα), δηλαδή λιγότερο κόσμο κατά 99.000 περίπου συγκριτικά με πέρυσι, αφού προσέγγισαν το 2018, 470 κρουαζιερόπλοια. Η όποια μείωση του αριθμού των προσεγγίσεων κατά 30 περίπου κρουαζιερόπλοια, φάνηκε να μην πλήττει καθόλου την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού στη Μύκονο. Επιπλέον, η ιδιαιτέρως τουριστική Σαντορίνη σημείωσε αύξηση στις προσεγγίσεις της, κατά 100 περίπου κρουαζιερόπλοια το 2018, γεγονός που φέρνει στην επιφάνεια δε και το θέμα των υποδομών της, αφού οι επισκέπτες μεταφέρονται με λάντζες στο νησί. Υπενθυμίζεται πως το 2017 υποδέχθηκε 406 κρουαζιερόπλοια και ως σήμερα, το 2018, έχει υποδεχθεί 506. Σημαντικό στοιχείο και ο αριθμός των επιβατών που αποβιβάστηκαν στο νησί, ο οποίος άγγιξε τις 750.000 κόσμου. Σε θετική πορεία βαδίζει η κρουαζιέρα και για το νησί της Μήλου, αφού κατέπλευσαν το λιμάνι της 28 κρουαζιερόπλοια φέτος, δηλαδή 5 περισσότερα από πέρυσι, τα οποία μετέφεραν 15.000 επιβάτες. Στα υπόλοιπα Κυκλαδονήσια καταγράφεται επίσης σταθερή πορεία, με την Ίο να υποδέχεται 8 προσεγγίσεις, παραμένοντας στα ίδια στοιχεία με πέρυσι, ενώ η Νάξος κατέγραψε 14 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων φέτος, δύο λιγότερες από πέρυσι. Τέλος, η Πάρος κρατήθηκε στα ίδια επίπεδα, έχοντας υποδεχθεί 16 κρουαζιερόπλοια τη φετινή σεζόν, όπως παρομοίως και το 2017, λιγότερα ωστόσο σε σύγκριση με την προπέρσινη χρονιά.

Φάκελος κρουαζιέρας: Απλή πολυλογία... για το “όπλο” που θα οδηγούσε στο άνοιγμα των αγορών κρουαζιέρας, όπως είχε υποστηρίξει ο Δ. Κοσμάς

Με τη Δημοτική Αρχή να έρχεται συχνά πλέον αντιμέτωπη με τα παράπονα του εμπορικού κόσμου, περί παραμέλησης της τοπικής αγοράς σε επίπεδο συνδρομής και στήριξής της, μέσω της προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων, έρχονται στο προσκήνιο τα κενά λόγια τόσο του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά, όσο και του Δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργου Μαραγκού κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του φακέλου κρουαζιέρας. “Θεωρώ ότι είναι το εργαλείο, το οποίο θα μας δώσει τα “όπλα” να βγούμε στην εξωτερική αγορά, να παρουσιάσουμε στις εταιρείες κρουαζιέρας τί προϊόν μπορούν να συναντήσουν στον τόπο μας” είχε δηλώσει σχετικά ο κ. Κοσμάς, τον Σεπτέμβριο του 2016, στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, οπότε και είχε υπάρξει δέσμευση για την προσπάθεια ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού. Επιπλέον, σε παρόμοιο τόνο και ο Δήμαρχος είχε αναγνωρίσει το πρόβλημα της έλλειψης κλινών στον τόπο, υποστηρίζοντας πως η κρουαζιέρα, θα είναι ένα πεδίο επί του οποίου θα μπορεί να “επενδύσει” το νησί, προκειμένου να καλύψει το κενό σε θέμα επισκεψιμότητας, με σκοπό την τόνωση της τοπικής αγοράς. Επί λέξει ο Γιώργος Μαραγκός είχε αναφέρει τα εξής: “Ιδιαίτερα στο κομμάτι του ξενοδοχειακού δυναμικού, δηλαδή σε όρους ποιότητας αλλά και σε όρους ποσότητας κλινών, είναι διαπιστωμένο ότι το νησί μας έχει ένα πρόβλημα. (...) Στο μεσοδιάστημα μέχρι να μπορέσουμε να καλύψουμε αυτό το διαπιστωμένο έλλειμμα του νησιού μας, ο κλάδος της κρουαζιέρας, αυτή η μορφή του θαλάσσιου τουρισμού, μπορεί να καλύψει με έναν πολύ ικανοποιητικό τρόπο ένα κομμάτι σημαντικό του τουρισμού”. Με βάση τα ανωτέρω, τόσο συνολικά η τοπική κοινωνία, όσο και ειδικότερα, ο εμπορικός κόσμος αναμένει ακόμη και σήμερα, έναν απολογισμό της Δημοτικής Αρχής και της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με τις προσπάθειες που έκαναν(;) οργανωμένα(;) για την προώθηση της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, ως ενδιάμεσου προορισμού υποδοχής κρουαζιέρας. Άγνωστο παραμένει αν ο εν λόγω φάκελος αξιοποιήθηκε από τους αυτοδιοικητικούς σε συναντήσεις(;) με εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες θα μπορούσαν να εντάξουν τη Σύρο στα δρομολόγια των προσεγγίσεών τους, όπως οι ίδιοι άλλωστε κκ Κοσμάς και Μαραγκός είχαν αναφέρει προ διετίας.

Αναξιοποίητο το ασφαλές λιμάνι Ερμούπολης. Αναπάντητο το θέμα της βελτίωσης της υφιστάμενης υποδομής

Με φόντο το “κλείσιμο” μίας άκρως απογοητευτικής σεζόν κρουαζιέρας για τη Σύρο, διαπιστώνεται ξεκάθαρα, πως το ασφαλές λιμάνι της Ερμούπολης, παραμένει αναξιοποίητο όσον αφορά στη δυνατότητά του να υποδέχεται κρουαζιερόπλοια και σε μη ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, πλεονέκτημα, που δεν διαθέτουν τα γειτονικά νησιά. Εκτός από την ευθύνη του Δήμου κι εν προκειμένω του Λιμενικού Ταμείου Σύρου να αναβαθμίζει και να βελτιώνει τις υποδομές του, με σκοπό την ανάπτυξη του τόπου, η Δημοτική Αρχή επί της ουσίας δεν έχει εξετάσει αν έχει τη δυνατότητα και τον τρόπο βελτίωσης της διαθέσιμης υποδομής για τα κρουαζιερόπλοια. Συγκεκριμένα, δεν αρκούν μόνον οι προσπάθειες εφαρμογής και τήρησης του κώδικα ISPS, όπως και της τοποθέτησης και λειτουργίας συστημάτων ασφαλείας λιμενικών εγκαταστάσεων στο λιμάνι της Σύρου (Σεπτέμβριος 2018), έργο το οποίο προέρχεται από το ΕΠ Ν. Αιγαίου 2014 – 2020 με δαπάνη 1.246.846, 04 ευρώ, αλλά απαιτείται και η αναζήτηση του τρόπου ασφαλούς φιλοξενίας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Με φόντο τα ανωτέρω, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου δεν έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα τεκμηριωμένα, αναφορικά με την υποχρέωσή του για την καλύτερη δυνατή απόδοση των υποδομών του, όσον αφορά στην δυνατότητα του κατάπλου μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Η όποια αναφορά περί κατασκευής και τοποθέτησης πλωτών εξεδρών, συναντά τη γενικόλογη άρνηση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, χωρίς τεκμηρίωση όμως, η οποία και απαιτείται στην κατεύθυνση έστω της απόδειξης πως έχει εξαντληθεί κάθε περιθώριο για τις δυνατότητες των διαθέσιμων υποδομών του λιμένα της Ερμούπολης.

Απώλεια κρουαζιέρας πολυτελείας

Σε συνάρτηση με τα ανωτέρω, αρνητική συνέπεια για το νησί, αποτελεί η απώλεια των προσεγγίσεων που είχε κατοχυρώσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων για το νησί με σκοπό την ενίσχυση της τουριστικής αγοράς. Πρόκειται για απώλειες άκρως σοβαρές, αφού αφορούν σε αφίξεις κρουαζιέρας πολυτελείας, στόχο τον οποίο θα έπρεπε να διατηρεί υψηλά στη ατζέντα του και(!) το Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Υπενθυμίζεται πως, περί τα μέσα Αυγούστου (12/8), το κρουαζιερόπλοιο “Marella Discovery 2” δεν κατέπλευσε στο λιμάνι της Ερμούπολης εξαιτίας καιρικών συνθηκών που δεν επέτρεψαν στον καπετάνιο του ούτε την παραμονή του αρόδου, λόγω του οριακού βυθίσματος του πλοίου (8 μ.). Η συγκεκριμένη απώλεια, όπως κι άλλες που ακολούθησαν, δυστυχώς, στέρησαν από την πόλη την αποβίβαση 1.945 επισκεπτών, οι οποίοι κατά την περιήγησή τους στις εμπορικές οδούς της πόλης, θα μπορούσαν να προβούν σε αγορές. Με δεδομένη την έμπρακτη ανταπόκριση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στην ανάγκη της τοπικής αγοράς να ανακουφίζεται, μέσω της ανάπτυξης της κρουαζιέρας, με τη διοίκησή του μάλιστα, να έχει “κλείσει” από σήμερα δύο αφίξεις του κρουαζιεροπλοίου 7 αστέρων Silversea Shadow (Silversea Cruises) για τις ημερομηνίες 24/5/2020 και 27/07/2020, όπως παρομοίως και του Wind Star της Windstar Cruises για τις ημερομηνίες 5/8/2020 και 15/8/2020, οφείλει η σημερινή διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου να εξετάσει στο διάστημα που της απομένει, συστηματικά και οργανωμένα τίνι τρόπω θα εξασφαλίζει μελλοντικά τον κατάπλου τέτοιων κρουαζιερόπλοιων το νησί.