Οι μαθητές της Άνδρου προσέγγισαν βιωματικά την καβαφική ποίηση

«Ιθάκη» γνώσης και δημιουργικότητας

Την ευκαιρία να σκιτσάρουν, να ραπάρουν και να μετατρέψουν τους χώρους του σχολείου τους στο απόλυτο καβαφικό περιβάλλον, είχαν οι μαθητές της Άνδρου.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Αρχείου Καβάφη και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση πήγε για τέταρτη συνεχή χρονιά σχολείο, ταξιδεύοντας για πρώτη φορά στις Κυκλάδες.

Σε συνεργασία με τον Δήμο Άνδρου, η καβαφική ποίηση κάθισε στα θρανία των Γυμνασίων ΤΛ Κορθίου και Γαυρίου, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία κόμικ, εικαστικών παρεμβάσεων και χιπ-χοπ τραγουδιών.

Επαφή με τον Αλεξανδρινό ποιητή

Μέσα από έξι πρωτότυπα εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν τόσο στην Αθήνα,, όσο και στην Άνδρο, οι δύο φορείς προσέγγισαν τα «ιερά» και πιθανώς δυσπρόσιτα κείμενα του Αλεξανδρινού ποιητή, αξιοποιώντας τα εργαλεία των πλέον «απρόβλεπτων» τεχνών. Αυτή η δημιουργική και πρωτότυπη ανάγνωση βοήθησε τους μαθητές στην καλύτερη κατανόηση και ερμηνεία των ποιημάτων του, ενώ το υλικό που προέκυψε, αναδεικνύει τον σύγχρονο χαρακτήρα της καβαφικής ποίησης.

Οι μαθητές συνεργάστηκαν στα προγράμματα με τους καλλιτέχνες και λογοτέχνες: Μαρία Βαρελά (εικαστικός), Μαίρη Ζυγούρη (performer), Κατερίνα Ηλιοπούλου (ποιήτρια), Παναγιώτης Ιωαννίδης (ποιητής), Αλεξία Οθωναίου (εικονογράφος), Μαριλένα Σταφυλίδου (φωτογράφος),  Μαρία Τοπάλη (ποιήτρια), Θωμάς Τσαλαπάτης (ποιητής), Θοδωρής Χιώτης (ποιητής), Χρήστος Χρυσόπουλος (συγγραφέας), Jeff Gonzalez (μουσικός παραγωγός/καλλιτέχνης χιπ-χοπ), HO PE (εικαστικός).

Στο Γυμνάσιο Κορθίου οι μαθητές δημιούργησαν τα δικά τους κόμικς και διάβασαν το έργο του Αλεξανδρινού ποιητή, σε ρυθμούς… χιπ χοπ άλλοτε απαντώντας στον ποιητή και άλλοτε μελοποιώντας τους στίχους του. Από την άλλη, οι μαθητές του Γαυρίου, χρησιμοποιώντας διάφορες τέχνες και τεχνικές (κολάζ, απαγγελίες κ.ά.), έδωσαν στο σχολείο τους Αλεξανδρινό «άρωμα».  

Τα αποτελέσματα των εκπαιδευτικών εργαστηρίων παρουσιάστηκαν πρόσφατα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Αθήνα.

Η τέχνη έριξε τα «τείχη»

«Μείναμε με το στόμα ανοιχτό» δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο υπεύθυνος του προγράμματος Θοδωρής Χιώτης, επισημαίνοντας την υψηλή ποιότητα των έργων που παράχθηκαν από του μαθητές της Αθήνας, όσο και της Άνδρου.

Όπως τόνισε, σκοπός του προγράμματος είναι η προσέγγιση της καβαφικής ποίησης με τη χρήση εργαλείων διαφόρων μορφών τέχνης, όπως η εικονογράφηση και η μουσική. Μέσα από αυτό, οι μαθητές έρχονται σε μία δημιουργική εμπλοκή, προσεγγίζουν το ποιητή με έναν πολύ βιωματικό τρόπο και ανακαλύπτουν πόσο τους αφορά το έργο του.

Το πρόγραμμα αποτελεί επίσης, μία καλή ευκαιρία για εμβάθυνση στην ποιητική τέχνη, η οποία τις περισσότερες φορές είναι ανέφικτη λόγω του περιορισμένου χρόνου εντός των σχολικών τάξεων. «Παρότι υπάρχουν οι καλύτερες των προθέσεων, δυστυχώς πέφτουμε πάνω στο σκόπελο των εξετάσεων και των βαθμών, οπότε δεν υπάρχει πάντα ο απαραίτητος χρόνος για να διαβάσουμε και να προσεγγίσουμε ένα κείμενο όπως θα το θέλαμε» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χιώτης.

Όσο μπορείς…. Να δημιουργείς

Ωστόσο, το πρόγραμμα λειτούργησε για μία ακόμη χρονιά ως «γέφυρα» όλων των δεξιοτήτων των μαθητών, οι οποίοι ξεδίπλωσαν το ταλέντο τους αφήνοντας τον Καβάφη να «κυβερνήσει» το πλοίο της δημιουργικότητάς τους.

«Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, εγκαταλείπουμε την ιδέα του «λάθος ή σωστό» και προβαίνουμε σε μία καθαρή βιωματική προσέγγιση του λογοτεχνικού έργου μέσα από την οποία προκύπτουν καταπληκτικά έργα που μαρτυρούν την τρομερή αντίληψη των μαθητών», σημείωσε ο κ. Χιώτης.

Τέλος, κατέστη γνωστό ότι στόχος του προγράμματος είναι να ταξιδέψει και σε άλλα γεωγραφικά διαμερίσματα, καλύπτοντας όσο το δυνατόν περισσότερο έδαφος στην Περιφέρεια. «Είναι πολύ συγκινητικό να βλέπουμε με πόση αγάπη και θέρμη αγκαλιάζουν το πρόγραμμα τόσο οι μαθητές, όσο και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων, ο ρόλος των οποίων είναι καταλυτικός στην επιτυχία του», κατέληξε.