Η τέχνη ενώθηκε για τέταρτη χρονιά με την κοινωνία και την τεχνολογία μέσα από το πρωτοποριακό Eye’s Walk Digital Festival

Ένα μαγικό σκηνικό στην Ερμούπολη

Με χρώματα, ήχους, εικόνες και το ταλέντο καταξιωμένων video artists από Ελλάδα, Ρωσία, Γερμανία, Πολωνία, Γαλλία, Πορτογαλία, ΗΠΑ και Κούβα «πλημμύρισε» η εξωτερική πρόσοψη του εμβληματικού και ιστορικού κτιρίου που στεγάζει την έδρα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Σύρο.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά, το «Eye's Walk Digital Festival» με curator τη Φιλία Μηλιδάκη, συνδύασε μοναδικά την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ερμούπολης με την οπτικοακουστική απεικόνιση σκέψεων, προβληματισμών και ερεθισμάτων που γεννά σε καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, η σύγχρονη πραγματικότητα.

Με τον τίτλο «Inside Out. Είσαι φάντασμα ή άνθρωπος στον δημόσιο χώρο;» η φετινή διοργάνωση πραγματοποιήθηκε από 27 έως 29 Ιουλίου, δημιουργώντας για τρεις ημέρες ένα μαγικό σκηνικό στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Το Eye's Walk Digital Festival συνδιοργανώθηκε από τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης και την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και ήταν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Τρεις site specific και αλληλεπιδραστικές με το κοινό performances, ένα augmented reality game με έξυπνα κινητά και σκοτεινές ιστορίες, ένα χορευτικό δρώμενο, ένα workshop για παιδιά, 3D video projections και ένα mega Video Installation art στην πλατεία Τσιροπινά, κέντρισαν το ενδιαφέρον και τα βλέμματα κατοίκων και επισκεπτών του νησιού.

Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ διεξήχθη επίσης workshop για παιδιά 6-12 ετών στο οποίο οι μικροί πολίτες και επισκέπτες της Ερμούπολης δημιούργησαν το δικό τους video art και θα το παρουσιάσουν πάνω σε ιστορικά κτήρια της Ερμούπολης, καθώς και τριήμερο εκπαιδευτικό workshop «Video Installation Art» στον δημόσιο χώρο. Σε όλη τη διαδρομή, στρώθηκαν μεγάλα τραπέζια με εκλεκτές γευστικές συνταγές και κρασί με έμπνευση από την τοπική γαστρονομία.

Αναζήτηση των μυστικών της Ερμούπολης

Μέσω του διαδραστικού παιχνιδιού με τη βοήθεια smartphones «Augmented Reality Game», οι φίλοι του πρωτοποριακού φεστιβάλ είχαν την ευκαιρία να γίνουν πρωταγωνιστές κάποιας ιστορίας, πραγματικής ή φανταστικής και να ζήσουν μια σχεδόν σωματική αλληλεπίδραση με την Ερμούπολη. Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν από τις αφίσες για τα σημεία που έπρεπε να εξερευνήσουν και μέσω του QR code επισκέπτηκαν το κατάλληλο -για τη συσκευή του παιχνιδιού- ηλεκτρονικό κατάστημα. Εκεί κατέβασαν το App που τους επέτρεψε να παίξουν για τις επόμενες μέρες. Στη συνέχεια, έψαξαν στα στενά σοκάκια της Ερμούπολης, ρώτησαν και βρήκαν το σωστό δρόμο, που όμως ήταν στρωμένος με δοκιμασίες. Με τη βοήθεια των παικτών η ηρωίδα του παιχνιδιού κλήθηκε να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει τις δοκιμασίες αυτές και να ξεσκεπάσει τα μυστικά της Σύρου. Το «Augmented Reality Game» ήταν η πρακτική άσκηση τριών ταλαντούχων τελειόφοιτων του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μάξιμου Μαλεβίτη, Στέλλας Βάκα και Νίκου Νικολάου.

Το Σώμα έξω από τα όριά του

Η διαδραστική και ηχητική εγκατάσταση "Practicing" της Ελισσάβετ Σφυρή παρουσιάστηκε στον 1ο όροφο του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Η performer μαζί με το θεατή αλληλεπίδρασε σε ένα σχεδόν τελετουργικό παιχνίδι εξουσίας. Ένα ζωντανό γλυπτό που αποτελείτο από μια κινούμενη πλατφόρμα που παράγει ήχους σύμφωνα με τη ρυθμική κίνηση των σωμάτων που στέκονται πάνω της. Τα μικρόφωνα αφής ήταν τοποθετημένα στην κινούμενη πλατφόρμα και πάνω στο σώμα της, συλλαμβάνοντας ακόμα και τον παραμικρό ήχο, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα δυναμικό κολλάζ ήχου μέσα στον εκθεσιακό χώρο, χρησιμοποιώντας τόσο το σώμα, όσο και την πλατφόρμα ως μουσικά όργανα.

Η έννοια της performance ήταν η «αποδόμηση» του ανθρώπινου σώματος και η μετατροπή του σε ένα χώρο εμπειριών με έμφαση μιας μη συμβατική χρήσης του ήχου. Αυτό χωρίζει και συγχρόνως φέρνει μαζί το χρόνο και το χώρο σε μία διάσταση. Αυτό το κομμάτι διερευνά πώς οι ιδέες και οι σκέψεις μας υπάρχουν πολύ πριν το σώμα μας έρθει στη ζωή, μέσω των προηγούμενων γενεών. Το σώμα φωνάζει για να ξεφύγει από τον εαυτό του και την κοινωνία, ενώ την ίδια στιγμή ζει και πεθαίνει για τις προηγούμενες και τις επόμενες γενιές.

Μια "μυστικιστική" εμπειρία από την κοινότητα για την κοινωνία

Το site -specific installation "Θαλπωρή", για το οποίο συνεργάστηκαν μοναδικά η Public Artist Eileen Botsford και τα παιδιά της Στέγης Ανηλίκων & Εφήβων Σύρου περιμένε τους επισκέπτες στο παρκάκι, πίσω από το Δημαρχείο Σύρου – Ερμούπολης.

Η ομάδα έκανε μικρές παρεμβάσεις με χρυσό και πηλό, οι οποίες παραπέμπουν στις χρυσές επιδιορθώσεις kintzuki, των κινέζικων αγγείων του 15ου αιώνα και ταυτόχρονα, ακουμπούν τα στοιχεία του πλούτου της ιστορίας της Ερμούπολης.

Επίσης, κάτω από τα δέντρα, μια ηχητική εγκατάσταση με τις φωνές των παιδιών προσέφερε λόγια θαλπωρής προς τους κατοίκους της Σύρου και τους επισκέπτες του φεστιβάλ. «Όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως των συνθηκών μας ανθίζουμε περισσότερο όταν είμαστε δότες», σημείωσε η κ. Botsford.

Η ενέργειά μας ζει μέσα στην ύλη μας

Οι εκδηλώσεις του 4ου Eye’s Walk Digital Festival κορυφώθηκαν το Σάββατο 29 Ιουλίου. Το πρόγραμμα άνοιξε στην είσοδο του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η Ομάδα Σύγχρονου χορού ΚΑΜΑΣ με τη χορογραφία της Αφροδίτης Καλαφάτη. Η Άννα Ουζουνίδου και οι νέοι χορευτές Μαριαλένα Τσαντήλα, Αντώνης Κουβαλάκης, Δήμητρα Γυγοκούφη και Μυρσίνη Τζαβάρα εξέτασαν συνθήκες και εμφανίσαν γεγονότα, επηρεασμένα από εκείνες τις στιγμές της καθημερινότητάς μας που μας αντιμετωπίζουν σα φάντασμα και από εκείνες τις στιγμές που πραγματικά θέλουμε να εξαφανιστούμε εμείς οι ίδιοι. «Στόχος μας όμως είναι να ακουγόμαστε, να υπάρχουμε, να φωνάζουμε, να ζούμε και να μην επιτρέπουμε σε κανέναν να μας μεταμορφώνει σε φάντασμα. Η ενέργεια μας, να υπάρχει, να ζεί μέσα στην ύλη μας, δηλώνοντας το σκοπό της ύπαρξής μας, εδώ», τόνισε η ομάδα.

Μετά το τέλος της performance «Με βλέπεις» οι χορευτές οδήγησαν το κοινό στα σημεία των προβολών, με κατάληξη το μεγάλο Video Mapping στην εξωτερική πρόσοψη του του κτιρίου που στεγάζει την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου.

Η λεγόμενη αυτή «Γιορτή μέσα στην πόλη», σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Paris1 Pantheon-Sorbonne (Σεπτέμβριος 2015), είναι μια από τις μεγάλες τάσεις των επόμενων ετών στο κομμάτι της τέχνης στον δημόσιο χώρο παγκοσμίως.