O διευθυντής του σχολείου, Γιώργος Στεφάνου σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης

Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας: Μία 16χρονη παρουσία στον εκπαιδευτικό τομέα των Κυκλάδων

“Πληγή” η υποστελέχωση των δομών σε Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη

Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας έχει διαγράψει μία 16χρονη πορεία στον εκπαιδευτικό τομέα στις Κυκλάδες, δίνοντας την ευκαιρία σε πάνω από 600 πολίτες να αποκτήσουν τον τίτλο σπουδών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Η εκπαιδευτική δομή που λειτουργεί από το 2008 σε Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη, το τελευταίο διάστημα κάνει άνοιγμα στον τομέα της επιμόρφωσης τόσο για τους εκπαιδευόμενους, όσο για τους εκπαιδευτές, μέσω του προγράμματος Erasmus.

Για τη λειτουργία του, για τις δυνατότητες που δίνει, αλλά και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, μιλά στην “Κοινή Γνώμη”, ο διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, Γιώργος Στεφάνου.

Μία δεύτερη ευκαιρία για την απόκτηση της βασικής εκπαίδευσης

Ο θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) που άρχισαν τη λειτουργία τους το 2008, δίνει τη δυνατότητα σε πολίτες 18 ετών και άνω, να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου, δίνοντας έμφαση στην απόκτηση βασικών προσόντων και στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων.

Ένα τέτοιο σχολείο λειτουργεί και στις Κυκλάδες, με αντίστοιχες δομές σε Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη.

Για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα, μιλά στην εφημερίδα, ο διευθυντής της Γιώργος Στεφάνου, ο οποίος τονίζει ότι το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας διαγράφει μία πορεία 16 χρόνων, με δεκάδες εκπαιδευόμενους.

«Έχουμε μία διαδρομή 16 ετών. Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, είναι δομές που δημιουργήθηκαν για  να καλύψουν τις ανάγκες της χώρας και πιο συγκεκριμένα για όλους εκείνους που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν για δύο χρόνια και να πάρουν το απολυτήριο του Γυμνασίου», σημειώνει, υπογραμμίζοντας ότι από το 2008 έχουν περάσει από τις τάξεις του σχολείου και στα τρία νησιά, 700 άνθρωποι, από τους οποίους οι 600 έχουν πάρει το απολυτήριο του Γυμνασίου.

Σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, τη φετινή σχολική χρονιά εγράφησαν στην πρώτη τάξη 31 μαθητές, ενώ οι τελειόφοιτοι ανέρχονται στους 41. Αυτά τα νούμερα αντιστοιχούν και στα τρία νησιά, Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη.

«Με την ευκαιρία που μου δίνεται να απευθύνω ένα κάλεσμα στους ενδιαφερόμενους από τη Σύρο και να τους κάνουμε γνωστό ότι οι εγγραφές «τρέχουν» όλο τον χρόνο. Τη χρονιά που διανύουμε δεν υπήρξε ο απαραίτητος αριθμός μαθητών, με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί η πρώτη τάξη. Ελπίζουμε την επόμενη σχολική χρονιά να υπάρξει ενδιαφέρον, ώστε να έχουμε και στη Σύρο μαθητές της πρώτης τάξης», αναφέρει ο κ. Στεφάνου.

 «Πληγή» η στελέχωση με εκπαιδευτικό προσωπικό

Σημαντικό πρόβλημα για την εύρυθμη λειτουργία των μονάδων σε Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη, είναι η υποστελέχωση σε εκπαιδευτικό δυναμικό. Ενδεικτικό του προβλήματος, είναι ότι μεσούσης της σχολικής χρονιάς, υπάρχουν κενά σε πέντε μαθήματα του σχολείου.

«Αρμόδιος για τη στελέχωση και χρηματοδότηση των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ). Είναι μία «πληγή» αυτό, από την άποψη της στελέχωσης με εκπαιδευτικό προσωπικό. Ειδικά φέτος είναι μία από τις χειρότερες χρονιές πάνω σε αυτόν τον τομέα. Μπαίνουμε στον μήνα Μάρτιο και δεν έχουν καλυφθεί πέντε μαθήματα με εκπαιδευτικό προσωπικό. Δύο στη Σύρο, δύο στη Σαντορίνη και ένα μάθημα στη Νάξο. Βρισκόμαστε σε μία φάση όπου απευθύνουμε «παρακάλια» μήπως και τοποθετηθεί κάποιος εκπαιδευτικός», δηλώνει ο κ. Στεφάνου, σημειώνοντας ότι ακόμα και τα έγγραφα προς τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Κυκλάδων, έχουν πέσει στο κενό, καθώς δεν έχει υπάρξει κάποια ανταπόκριση.

Ο διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας αποδίδει το πρόβλημα της υποστελέχωσης, στο μειωμένο ενδιαφέρον που υπάρχει από τους ωρομίσθιους καθηγητές.

«Οι καθηγητές που απασχολούνται στη δική μας δομή, είναι ωρομίσθιοι και πρέπει να ανταποκριθούν σε πρόσκληση του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, που βγαίνει γύρω στον μήνα Μάιο. Εκεί λοιπόν δημιουργείται το πρόβλημα, καθώς εάν δεν εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι ωρομίσθιοι καθηγητές για το τμήμα της Νάξου ή της Σαντορίνης, έχουμε αποτέλεσμα η θέση αυτή να μείνει κενή», υποστηρίζει. 

Στην επισήμανση εάν η νησιωτικότητα και όλα τα προβλήματα που απορρέουν από αυτή, είναι ένας αρνητικός παράγοντας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, ο κ. Στεφάνου υπογραμμίζει ότι σαφώς και αυτό παίζει ρόλο.

«Κάποτε το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης χρηματοδοτούσε τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών. Καταλαβαίνεται ότι όταν ένας ωρομίσθιος καθηγητής εργάζεται για 6 ή 7 ώρες, δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει στα έξοδα που είχε σε ένα νησί και έτσι ταξίδευε από την Αθήνα για να διδάξει κάποιες ώρες στα νησιά. Τα τελευταία χρόνια το ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν καλύπτει τα έξοδα μετακίνησης. Οπότε καταλαβαίνεται ότι είναι μία δύσκολη κατάσταση, η οποία μπορεί μόνο να αντιμετωπιστεί από ενδιαφερόμενους που υπάρχουν ήδη στα νησιά», επισημαίνει.

Όπως αναφέρει, η βασική στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, είναι από μόνιμους εκπαιδευτικούς που έχουν πάρει απόσπαση στις δομές και των τριών νησιών. «Εμείς λοιπόν έχουμε την ευθύνη της λειτουργίας τους και τα υπόλοιπα μαθήματα καλύπτονται από τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς», δηλώνει χαρακτηριστικά.

Ο Γιώργος Στεφάνου τονίζει, επίσης, ότι υπάρχει μεταξύ των εκπαιδευόμενων και των εκπαιδευτών του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας, μία ξεχωριστή αλληλεπίδραση.

«Εμείς οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουμε πραγματοποιήσει μία επιμόρφωση ενηλίκων και την αντιμετωπίζουμε ως μία διαφορετική εκπαίδευση σε σχέση με ότι έχει να κάνει με τους ανήλικους μαθητές. Στους ενήλικους, δηλαδή τους δικούς μας μαθητές, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει το χαμόγελο, μία όμορφη συνεργασία και ένα ευχαριστώ εκ μέρους και των δύο πλευρών, εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτικών», τονίζει, συμπληρώνοντας ότι «οι μαθητές έρχονται συνειδητά στο σχολείο γιατί έχουν καταλάβει την αξία της εκπαίδευσης. Επίσης, το πρόγραμμα των σπουδών διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες τους και όχι με βάση τα σχολικά βιβλία. Προσπαθούμε 25 ώρες την εβδομάδα, που είναι αφιερωμένες σε οκτώ μαθήματα και σε δύο ώρες συμβουλευτικής, να είναι όσο γίνεται πιο εποικοδομητικές για τους μαθητές μας». 

Τα προγράμματα εξωστρέφειας μέσω Erasmus

Το τελευταίο χρονικό διάστημα 14 μαθητές και από τις τρεις δομές που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες, επισκέφθηκαν την Κύπρο, μέσω του προγράμματος Erasmus.

Η συγκεκριμένη αποστολή ήταν η πρώτη επιτυχημένη προσπάθεια εξωστρέφειας, σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, σημειώνοντας ότι θα υπάρξει και συνέχεια.

«Μέσω Erasmus έγινε μία προσπάθεια να επιτευχθούν κάποιοι στόχοι που είχαν τεθεί από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Μετά από έγκριση ενός σχεδίου που υποβάλλαμε στην  Εθνική Μονάδα Συντονισμού (ΙΚΥ), είχαμε μία πρώτη κινητικότητα 14 εκπαιδευομένων προς την Κύπρο και θα ακολουθήσει μία ροή εκπαιδευτικών προς την Πορτογαλία. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, οπότε είμαι αισιόδοξος για τη συνέχισή των εκπαιδευτικών δράσεων και τα επόμενα χρόνια», καταλήγει ο διευθυντής του σχολείου.