Η παρέμβαση της Σύρου στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής με θέμα τις δυνατότητες και τις προοπτικές κρουαζιέρας στην Ελλάδα

“Να ενταχθούμε στους νέους προορισμούς”

Η προσπάθεια ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Σύρο και η πρόθεση ένταξης του λιμένα Ερμούπολης στους νέους προορισμούς του οργανωμένου θαλάσσιου τουρισμού που ζητούν οι εταιρείες κρουαζιέρας στη χώρα, επισημάνθηκε εκτενώς στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά.

Οι εργασίες της αρμόδιας Επιτροπής αφορούσαν τη συζήτηση του θέματος των δυνατοτήτων και των προοπτικών ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη χώρα, με τους εκπροσώπους των τοπικών νησιώτικων – κατά κύριο λόγο – κοινωνιών να δίνουν το “παρών” και να τοποθετούνται καθ΄ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης.

Κατόπιν της ολοκλήρωσης της συνεδρίασης, κλήθηκε να μιλήσει στην εφημερίδα ο Δημήτρης Κοσμάς προκειμένου να ενημερώσει για την παρέμβαση της Σύρου στην Επιτροπή των Περιφερειών της Βουλής, δυνατότητα που όπως θέλησε να γνωστοποιήσει, εξασφαλίστηκε από τον βουλευτή Κυκλάδων, Αντώνη Συρίγο, ο οποίος και συνόδευσε τον ίδιο στη συνεδρίαση.

Από το νομό των Κυκλάδων προέβη επίσης σε τοποθέτηση και ο δήμαρχος Θήρας, Νικόλαος Ζώρζος, ενώ άξια λόγου συμμετοχή είχαν εκπρόσωποι των Δωδεκανήσων από την πλευρά της τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Πρόσφορο πεδίο η Ελλάδα. Ενδιαφέρον για νέους προορισμούς

Ειδικότερα, από το σύνολο των παριστάμενων ομιλητών αναγνωρίστηκε η σημασία της πρωτοβουλίας ανάπτυξης του θέματος των προοπτικών και των δυνατοτήτων κρουαζιέρας στην Ελλάδα, καθώς όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, “Η κρουαζιέρα έχει μεγάλη προοπτική δεδομένου ότι η Μεσόγειος είναι ο δεύτερος προορισμός σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα η Ανατολική Μεσόγειος και η νησιωτική Ελλάδα είναι περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, χρώματος, αρώματος, ήλιου”. Προλογίζοντας τη συζήτηση του θέματος, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε δε, πως, η Ελλάδα “είναι μία περιοχή που πραγματικά δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης σε αυτόν τον τομέα” με ό,τι αυτή η προσπάθεια μπορεί να συνεπάγεται σε επίπεδο ενδυνάμωσης της οικονομίας και της οικονομικής δραστηριότητας σε κάθε τόπο.

Από την πλευρά του, ο κ. Κοσμάς σκιαγραφώντας το περιεχόμενο της τοποθέτησής του τόνισε πως, διατυπώθηκε το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας από τους εκπροσώπους τους στη συνεδρίαση και σε αυτό το μήκος κύματος, εκφράστηκε η πρόθεση της Σύρου να αποτελέσει το λιμάνι της Ερμούπολης, έναν από τους νέους προορισμούς. “Όλες οι εταιρείες αλλά και το Υπουργείο Ναυτιλίας ενδιαφέρονται για νέους προορισμούς κι εμείς θέλουμε να είμαστε σε αυτούς τους νέους προορισμούς” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κοσμάς, επισημαίνοντας πως εκπροσωπώντας το Λιμενικό Ταμείο Σύρου ως πρόεδρός του, αναφέρθηκε πρωτίστως στα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει σήμερα το λιμάνι της πρωτεύουσας των Κυκλάδων. “Όλα είναι θέμα υποδομών και διαφήμισης” ανέφερε αρχικά, λέγοντας παρακάτω πως, “Για τις υποδομές μπορώ να πω ότι εξεπλάγην επειδή άκουσα από μεγάλους προορισμούς ελλείψεις, τις οποίες εμείς δεν τις έχουμε στο νησί μας”. Προβαίνοντας σε μία σύντομη παρουσίαση των πλεονεκτημάτων, όπως γνωστοποίησε έκανε μνεία στην ασφάλεια που προσφέρει ο λιμένας, τόσο “από άποψη υποδομής, όσο και σε επίπεδο ευλαβικής τήρησης του κώδικα ISPS και της ύπαρξης security”. Πέραν αυτών, ο κ. Κοσμάς επεσήμανε και τις υπηρεσίες που παρέχονται σε επίπεδο ενημέρωσης και εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού και των εταιρειών, μιλώντας για “τη λειτουργία ιστοσελίδας πλήρως ενημερωμένης, τη δυνατότητα free wi-fi για την άμεση πρόσβαση των επισκεπτών στις απαραίτητες πληροφορίες” ενώ έδωσε έμφαση στο πλεονέκτημα ότι “η πόλη βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το σημείο προσέγγισης των κρουαζιερόπλοιων”. “Αυτή η αμεσότητα στην πρόσβαση αξιολογείται θετικά και από τις εταιρείες κρουαζιέρας” σχολίασε επιπρόσθετα, ενώ δεν παρέλειψε να γνωστοποιήσει τον φάκελο κρουαζιέρας για το νησί της Σύρου.

Αβαντάζ η δυνατότητα ναυπηγοεπισκευής”

Πέραν των προαναφερθέντων, από την πλευρά των εκπροσώπων των εταιρειών κρουαζιέρας τέθηκε επί τάπητος και το θέμα της δυνατότητας μετασκευής ή επισκευής των κρουαζιερόπλοιων στην χώρα, λόγω της ύπαρξης ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων. Ωστόσο, κατέστη σαφές ότι πρόκειται για θέμα που παραμένει ως σήμερα σε θεωρητικό επίπεδο, αφού όπως μετέφερε ο κ. Κοσμάς στις δηλώσεις του για τα όσα αναφέρθηκαν, το σημερινό καθεστώς φαίνεται πως δεν ευνοεί. “Σαφώς είναι μεγάλο αβαντάζ το ότι αν συμβεί κάτι σε ένα πλοίο, υπάρχει η δυνατότητα της ναυπηγοεπισκευής τουλάχιστον σήμερα που έχουμε το ναυπηγείο και στη Σύρο και για όσο το έχουμε” σχολίασε, λέγοντας παράλληλα πως, “οι επισκευές των πλοίων δεν γίνονται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και οι εταιρείες θεωρούν σημαντικό να παρέχεται αυτή η δυνατότητα”.

Στη γενικότερη τοποθέτησή του, ο πρόεδρος μίλησε και για την προώθηση του master plan του λιμένα Ερμούπολης, στο περιεχόμενο του οποίου περιλαμβάνεται “η δυνατότητα να αποτελέσει η Ερμούπολη σταθμό κρουαζιέρας”.

Πρόταση για υποδοχή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων

Σε επίπεδο υποδομών, ο κ. Κοσμάς έκανε αναφορά και στη μη δυνατότητα της Σύρου να υποδεχθεί σήμερα πλοία με βύθισμα μεγαλύτερο των 8 μέτρων, προτείνοντας όμως, την προώθηση πιθανής κι εφαρμόσιμης λύσης. Όπως υποστήριξε, “έχουμε ένα μειονέκτημα με τα βυθίσματα των πλοίων. Από τη στιγμή που χτίζονται πάρα πολύ μεγάλα πλοία ενώ μπορούμε να τα υποδεχθούμε (έως 280 μέτρα), το βύθισμα που μπορεί να έχουν δεν μπορεί να ξεπερνά τα 8 μέτρα. Σε αυτό το θέμα έχουμε πρόβλημα” υπογράμμισε, εξηγώντας πως στη συνεδρίαση “πρότεινα την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών, οι οποίες μας επιτρέπουν να προσεγγίζει κρουαζιερόπλοιο το βύθισμα του οποίου θα φθάνει έως τα 15 μέτρα”. Εξήγησε δε πως, “είναι μία λύση” η οποία απαιτεί όμως μία υψηλή χρηματοδότηση που όπως γνωστοποίησε ο ίδιος φθάνει στα 400 χιλ. ευρώ.

“Αν κάνουμε αυτές τις προσπάθειες με ίδιους πόρους, θα τινάξουμε στον αέρα το τεχνικό πρόγραμμα και ως Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχουμε και άλλα τρία νησιά. Πρέπει να εξετάσουν τα Υπουργεία τί μπορεί να γίνει όχι μόνο για τη Σύρο, αλλά και για άλλους προορισμούς στο θέμα των υποδομών” συμπλήρωσε κατηγορηματικά.

Φειδωλή αναφορά για τις φετινές προσεγγίσεις

Καθώς στη συνεδρίαση απασχόλησε έντονα το θέμα των γεωπολιτικών εξελίξεων στην περιοχή μας και μάλιστα στη γείτονα Τουρκία, υπήρξαν τοποθετήσεις σχετικά με το πώς επηρεάζεται η ροή της κρουαζιέρας από άποψη ενδιαφέροντος. “Αυτές οι εξελίξεις όπως σημειώθηκε επηρεάζουν την πορεία της κρουαζιέρας” τόνισε ο Δημήτρης Κοσμάς, εξηγώντας πως για τη Σύρο, όπως και πανελλαδικά, “όντως υπάρχει μία μείωση και για το 2017 και για το 2018”. Αναγνωρίζοντας όμως πως, το Υπ. Τουρισμού καταβάλλει προσπάθειες για “περιορισμό των απωλειών” αναδεικνύοντας πως η Ελλάδα “είναι μία ασφαλής χώρα” που “μπορεί να υποδεχθεί την κρουαζιέρα”, ο κ. Κοσμάς πρόσθεσε πως, σε αυτήν την προσπάθεια “κουμπώνει” και η ενέργεια της Cosco για λειτουργία ενός cluster για την κρουαζιέρα.

“Έχει γίνει και μία ενέργεια από την Cosco η οποία προσπαθεί να αναπτύξει την κρουαζιέρα με σημείο εκκίνησης το λιμάνι του Πειραιά. Είναι υπό συζήτηση όλο αυτό το σχέδιο και δεν γνωρίζουμε πόσο άμεσα θα προωθηθεί” σημείωσε, λέγοντας πως, “επιθυμία μας είναι σε αυτό το cluster να συμπεριλάβουν και το δικό μας λιμάνι σε αυτή την ομάδα προορισμών. Θα ήταν κάτι θετικό” σχολίασε λακωνικά ο πρόεδρος, εξηγώντας πως, φέτος για τη Σύρο “σίγουρα οι προσεγγίσεις θα είναι μειωμένες, όμως δεν είμαι απαισιόδοξος”.

Υπογράμμισε μάλιστα πως, “δεν νομίζω ότι θα πιάσουμε τα στοιχεία του 2016, αλλά μπορεί βέβαια σε αριθμό προσεγγίσεων να μην πιάσουμε τα περυσινά δεδομένα, αλλά εάν πάνε όλα καλά, πιθανόν κι επειδή περιμένουμε κάποια μεγάλα κρουαζιερόπλοια, να έχουμε αύξηση αριθμού επισκεπτών”. Κατέληξε μάλιστα, υπογραμμίζοντας πως, “η αποτίμηση θα γίνει στο τέλος της σεζόν”.