Συνέντευξη με τον πλοίαρχο του Aqua Jewel Γεώργιο Δήμου για την καθημερινότητα στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Υπομονή, επιμονή κι αγάπη για τα νησιά

“Κάθε φορά που ακούμε σενάρια για συγχώνευση ή πιθανό κλείσιμο μίας εταιρείας, ανησυχούμε”

“Κομμάτι” των νησιών αισθάνονται οι πλοίαρχοι που καλύπτουν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια σύμφωνα με όσα περιγράφει στη συνέντευξή του, ο καπετάνιος του Aqua Jewel, Γεώργιος Δήμου τον οποίο συνάντησε η “Κοινή Γνώμη” κατά τη διάρκεια εκτέλεσης ενός δρομολογίου και συγκεκριμένα με προορισμό το λιμάνι της Σερίφου.

Ο κ. Δήμου μίλησε αναλυτικά για τις δύσκολες συνθήκες, τις οποίες οι πλοίαρχοι κυρίως στα πλοία των Κυκλάδων και δη σε αντίξοες καιρικές συνθήκες αντιμετωπίζουν καθημερινά, αφού πολλές φορές η προσέγγιση σε ένα λιμάνι – κυρίως της άγονης γραμμής - καθίσταται δύσκολη λόγω και της “αφιλόξενης” φύσης του.

Παράλληλα, ο ίδιος αναφέρθηκε στην αγωνία που βιώνει ένας καπετάνιος αλλά και το πλήρωμα ενός πλοίου σε περίοδο κρίσης όταν μάλιστα προβάλλουν σενάρια συγχωνεύσεων ακτοπλοϊκών εταιρειών στο προσκήνιο ενώ εξέφρασε τα αισθήματα αλληλοϋποστήριξης και συμπάθειας προς τους νησιώτες, των οποίων η ομαλή επιβίωσή τους σε ένα νησί εξαρτάται άμεσα από την απρόσκοπτη ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Το εν λόγω άρθρο συνοδεύει στο web tv της “Κοινής Γνώμης” βίντεο από την άφιξη και την αναχώρηση του Aqua Jewel στο λιμάνι της Σερίφου.

· Πώς είναι η καθημερινότητα ενός πλοιάρχου σε πλοίο που εξυπηρετεί τους νησιώτες των Κυκλάδων;

“Το επάγγελμα του πλοιάρχου, του Έλληνα ναυτικού είναι ένα από τα πιο δύσκολα επαγγέλματα που μπορεί να κάνει κάποιος άνθρωπος στην Ελλάδα κι όχι μόνο. Στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια και ειδικότερα στην άγονη γραμμή έχει πολύ ξενύχτι, πίκρα, άγχος καθώς τα λιμάνια είναι δύσκολα και συναντούμε πολλές φορές αντίξοες καταστάσεις. Αντιλαμβάνεται κανείς πως ένας πλοίαρχος απαιτείται να έχει “σιδερένιο” στομάχι, υπομονή κι επιμονή και φυσικά πάνω απ΄ όλα πρέπει να αγαπά το επάγγελμα. Πιστεύω ότι οι Έλληνες πλοίαρχοι αγαπάμε πολύ τη δουλειά μας”.

· Αναφερθήκατε στις αντίξοες συνθήκες που καλείστε να αντιμετωπίσετε και κυρίως τους χειμερινούς μήνες, τόσο εξαιτίας της έλλειψης υποδομών, όσο και εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών. Το φως της δημοσιότητας έχουν δει άλλωστε περιστατικά δύσκολα. Ένα πλοίο είναι αδύνατον κάποιες φορές να προσεγγίσει ένα λιμάνι. Από την πλευρά σας, πώς βιώνετε αυτήν την κατάσταση;

“Αυτή που περιγράφετε είναι η καθημερινότητά μας. Ακόμη και το καλοκαίρι – όχι μόνο τον χειμώνα – υπάρχουν τα λεγόμενα μελτέμια, οι βόρειοι άνεμοι που είναι πολύ μεγάλης εντάσεως περίπου 8 μποφόρ και περισσότερο και οι συνθήκες είναι πάντα αντίξοες καθώς είναι η φύση των λιμανιών τέτοια που δυσκολεύουν την κατάσταση και τη δουλειά μας. Γενικώς είναι δύσκολα στην άγονη γραμμή”.

· Με την επιμονή σας και από τη θέση σας υπερασπίζεστε λόγω επαγγέλματος τους νησιώτες αλλά και οι ίδιοι πολλές φορές με τον δικό τους τρόπο υπερασπίζονται τη δική σας εργασία. Διεκδικούν καλές ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ζητούν να εκτελούνται δρομολόγια. Πώς εισπράττετε την ανταπόδοσή τους;

“Σε καθημερινή βάση γινόμαστε δέκτες των ευχαριστιών των μόνιμων κατοίκων και κυρίως των μικρών νησιών, όπου η μόνη παρηγοριά για τους ίδιους είναι να προσεγγίσει το πλοίο στον τόπο τους και να δουν ένα σάκο ταχυδρομείου ή ένα γράμμα ή ακόμη και να ακουμπήσουμε τον καταπέλτη στον προβλήτα. Αυτό τους χαροποιεί. Είναι η επικοινωνία για εκείνους με τον υπόλοιπο κόσμο. Σημαίνει ότι υπάρχουν και η δική μας προσπάθεια είναι ακριβώς αυτή. Νομίζω ότι παράγουμε κοινωνικό έργο με τη δουλειά μας. Αυτό μας αρέσει, μας ευχαριστεί και μας ξεκουράζει”.

· Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες σήμερα αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Από την πλευρά σας, βιώνετε την επαγγελματική ανασφάλεια; Γίνεται λόγος και για συγχωνεύσεις εταιρειών.

“Όπως όλοι οι τομείς στην Ελλάδα, ιδιαίτερα η ναυτιλία και η ακτοπλοΐα βιώνει την κρίση. Έχει επηρεάσει τους πάντες ακόμη και τις ναυτιλιακές εταιρείες λόγω των καυσίμων, της μειωμένης επιβατικής κίνησης τον χειμώνα. Λογικό είναι να επηρεαζόμαστε κι εμείς και κάθε φορά που ακούμε σενάρια για συγχώνευση ή πιθανό κλείσιμο μίας εταιρείας και είναι εύλογο να ανησυχούμε. Όταν θα πάρει φωτιά το σπίτι του διπλανού σου σε λίγο μπορεί να φθάσει και στο δικό σου εάν δεν την προλάβεις”.

· Πολλά από τα πλοία που εργάζεσθε ακόμη και στα πλοία που εξυπηρετούν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια δεν είναι τα πλέον σύγχρονα. Πολλά δε εξ αυτών, αντιμετωπίζουν προβλήματα. Πώς προσεγγίζετε το συγκεκριμένο ζήτημα;

“Πλέον νομίζω ότι τα περισσότερα πλοία έχουν αντικατασταθεί από πιο σύγχρονα σε σχέση με εκείνα που υπήρχαν τα παλαιότερα χρόνια. Ακόμη και στα δρομολόγια που κάνουμε εμείς, πριν από μία δεκαετία υπήρχαν άλλα πλοία που ήταν παλαιότερης κοπής. Η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Αλλά δεν παύουν να υπάρχουν προβλήματα και είναι λογικό εν μέρει. Συμβαίνει κάτι αντίστοιχο με τα οχήματα. Αν χρησιμοποιείς το όχημά σου καθημερινά επί πολλές ώρες κάποια στιγμή θα υποστεί φυσιολογική φθορά. Προσπαθούμε σε συνδυασμό πάντοτε με την εταιρεία μας, το πλήρωμα, τους μηχανικούς και όχι μόνο, να διατηρούμε το πλοίο σε ένα σωστό κι επιθυμητό επίπεδο, ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στη δουλειά μας”.

· Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη ένας πλοίαρχος της ενδοκυκλαδικής γραμμής, πως χαιρετά τους νησιώτες;

“Πάντοτε με μεγάλη αγάπη απευθυνόμαστε στους νησιώτες αφού η πλειοψηφία από εμάς καταγόμαστε από νησιά. Θεωρώ ότι οι πλοίαρχοι με τους νησιώτες έχουν μία συνεργασία. Αν δεν υπήρχαν τα νησιά, τότε δε θα υπήρχαμε κι εμείς. Γι αυτό με το επάγγελμά μας ασχολούμαστε με μεγάλη ευχαρίστηση. Πρέπει να τονίσουμε μάλιστα ότι το επάγγελμα του πλοιάρχου, πολλές φορές ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα δέχεται πολλά πυρά από διαφόρους. Και εννοώ πως αν ένας πιλότος καταφέρει να προσγειώσει το αεροπλάνο μετά από μία ζημιά που μπορεί να υποστεί, γίνεται ήρωας. Και πράγματι είναι ήρωας. Ο πλοίαρχος όμως, αν θα συμβεί μία ζημιά και προσεγγίσει στο λιμάνι, τις περισσότερες φορές επεμβαίνει ο Εισαγγελέας και συλλαμβάνεται. Δεν γίνεται κατανοητό πώς ενήργησε ο πλοίαρχος, πώς αντιμετώπισε ένα πρόβλημα. Αυτό όμως δεν μας πτοεί. Κάνουμε τη δουλειά μας και προσπαθούμε πάντοτε να τα φέρουμε όλα εις πέρας”.

Ετικέτες: