Συλλογική προσπάθεια για την επίλυση των προβλημάτων στην ειδική αγωγή ζητά ο Σύλλογος Στήριξης ΑμεΑ Κυκλάδων “Δικαίωμα”

“Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί”

Τους προβληματισμούς τους γύρω από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της ειδικής αγωγής κατέθεσαν ενώπιον του Αναπληρωτή Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων Χρήστου Καφτηράνη, τα μέλη του Συλλόγου Στήριξης ΑμεΑ Κυκλάδων “Δικαίωμα”.

Η συζήτηση διεξάχθηκε σε κλίμα κατανόησης και θετικής διάθεσης και από τις δύο πλευρές, με τον Διευθυντή να υπόσχεται την έμπρακτη στήριξή του για την επίλυση ουσιαστικών ζητημάτων που στερούν από τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες το δικαίωμά τους στη μάθηση.

Από την πλευρά τους, τα μέλη του Συλλόγου επεσήμαναν ότι θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη τους όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, από το υπουργείο Παιδείας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης μέχρι και την τοπική αυτοδιοίκηση, περνώντας σε πρακτικές λύσεις και όχι μένοντας στα λόγια.

“Η Ειδική Αγωγή είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη”

Ειδικότερα, εξέφρασαν την άποψη ότι ανάμεσα στα σοβαρότατα και ατελείωτα προβλήματα που ταλανίζουν τη γενική εκπαίδευση, “η Ειδική Αγωγή είναι στην ουσία ανύπαρκτη. Η επισήμανση αυτή έρχεται σε κόντρα με τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων το οποίοι διαμηνύει πως η ειδική εκπαίδευση αποτελεί προτεραιότητά του.

Ως εκ τούτου, τα μέλη του Συλλόγου αναρωτιούνται δικαίως “γιατί στη Σύρο το Ειδικό Νηπιαγωγείο είναι κλειστό μετά από έναν μόλις χρόνο λειτουργίας, αν και ιδρυμένο με το ΦΕΚ 1640/10-12-2001, εφόσον η ειδική αγωγή είναι προτεραιότητα”; Επιπλέον, ζητούν απαντήσεις γύρω από την έλλειψη ειδικού βοηθητικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού, αλλά και τη στελέχωση του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ) με έναν μόνο εκπαιδευτικό.

Η αδιαφορία του υπουργείου Παιδείας

Μελανό σημείο αποτελεί επίσης το γεγονός ότι από τα πέντε τμήματα ένταξης που λειτουργούσαν ως τώρα στα δημοτικά, αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόνο τα δύο. Ταυτόχρονα, σημειώνουν πως η αδιαφορία του Υπουργείου Παιδείας αποτυπώνεται και από την κίνησή του να μην τοποθετήσει ξεχωριστό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής στην περιφέρεια Ν. Αιγαίου, με αποτέλεσμα οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και οι πέντε νομοί της Μακεδονίας να μοιράζονταν έναν Σύμβουλο, ο οποίος σήμερα δεν υπάρχει.

Μικρός αριθμός ειδικών νηπιαγωγών στις Κυκλάδες

Αναφορικά με το θέμα του Ειδικού Νηπιαγωγείου, τα μέλη του Συλλόγου υπενθύμισαν ότι υπάρχουν οικογένειες που αναμένουν μέρα με τη μέρα σχετική ενημέρωση γύρω από τη λειτουργία του. Τόνισαν μάλιστα ότι παρόλο που ο πρώτος μήνας αποδείχθηκε κυριολεκτικά άκαρπος, το σχολείο παραμένει μέχρι και σήμερα κλειστό, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν καν εγγραφές. Στο σημείο αυτό, ο κ. Καφτηράνης κατέστησε γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας απέστειλε τέσσερις ειδικούς νηπιαγωγούς στις Κυκλάδες, αριθμός ο οποίος κρίνεται ιδιαίτερα μικρός για την κάλυψη των αναγκών ολόκληρου του θεσμού.

Απαραίτητη η συντήρηση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου στη Σύρο

Στη συνέχεια, εξήγησαν ότι ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης όφειλε να είχε προχωρήσει στη συντήρηση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, το οποίο αποτελεί ένα χώρο καταθλιπτικό, με ελλιπή πρόσβαση για ΑμεΑ στις αίθουσες διδασκαλίας. Σημείωσαν δε, ότι τα παιδιά που φοιτούν αυτή τη στιγμή σε αυτό είναι τα μισά από όσα έχουν εγγραφεί, αφού τα υπόλοιπα χρειάζονται το ειδικό βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό που δεν υπάρχει. Εκτιμώντας πως η υλικοτεχνική υποδομή δεν είναι κατάλληλη, κρίνουν ότι τόσο το κτήριο, όσο και ο εξοπλισμός τους χρήζουν παρεμβάσεων.

“Ετεροχρονισμένη έναρξη της σχολικής χρονιάς για τα παιδιά μας”

Όσον αφορά στα τμήματα ένταξης του νησιού επεσήμαναν πως είναι μόνο δύο, εκφράζοντας το φόβο τους “πως τα άλλα 3 δε θα λειτουργήσουν ή θα μοιράζονται έναν εκπαιδευτικό, με ολέθρια αποτελέσματα για την εκπαίδευση των παιδιών τους”. Για το λόγο αυτό άσκησαν δριμεία κριτική στην κυβέρνηση, σημειώνοντας πως τα τελευταία χρόνια ακολουθεί ως πάγια τακτική “να τοποθετεί δάσκαλους μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προς τα μέσα με τέλη Οκτωβρίου ή Νοέμβριο, με αποτέλεσμα η χρονιά να μην αρχίζει και να μην διαρκεί το ίδιο γι' αυτά τα παιδιά”.

Εκτός των άλλων, αναφέρθηκε ότι εκκρεμούν οι παράλληλες στηρίξεις για παιδιά, τα οποία θα έπρεπε σύμφωνα με τη νομοθεσία αυτομάτως να ανανεώνονται, όπως και για τα νήπια. Μάλιστα κατέστησαν γνωστό πως, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Αμοργό υπάρχει παραπληγικό παιδί, οι γονείς του οποίου πληρώνουν για την μεταφορά και συνοδεία του, προκειμένου να πηγαίνει στο σχολείο, καθώς δεν υπάρχει παράλληλη στήριξη, ούτε ειδικό βοηθητικό προσωπικό και το ΚΕΔΔΥ της Σύρου τους παραπέμπει στο ΚΕΔΔΥ της Νάξου και αντίστροφα. Αντίστοιχα επιφορτισμένος είναι γονέας στη Σύρο, ο οποίος έχει αποκλειστεί από το Υ.ΠΑΙ.Θ.

Αγνοούνται τα χρηματοδοτικά προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ

Δεν παρέλειψαν μάλιστα να τονίσουν ότι υπάρχει σοβαρότατη υποστελέχωση στα ΚΕΔΔΥ της Σύρου και της της Νάξου, με συνέπεια να μην προχωρούν οι αιτήσεις των γονέων για τα παιδιά τους. Κατόπιν τούτου, οι αναμονές είναι τεράστιες και τα νήπια περιμένουν δίχως καμιά απολύτως προτεραιότητα.

Παράλληλα, έκριναν ότι “οι Επιτροπές Παιδείας του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης αγνοούν την τελευταία τετραετία τα χρηματοδοτικά προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ, που προκηρύσσει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των δομών της Ειδικής Αγωγής.

Επιπροσθέτως, εξέφρασαν την άποψη ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις εξακολουθούν να εμπαίζουν γονείς και ανάπηρα παιδιά, τα μένουν αποκλεισμένα από την εκπαίδευση στα σπίτια τους.

Όπως υπογράμμισαν, “καταπατώνται κατάφωρα τα άρθρα 4, 21, 22, 25 του Συντάγματος, με τα οποία ο ανάπηρος προστατεύεται και έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση και την εργασία. Καταπατάται η νομοθεσία για 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και καθιστά τον Υπουργό, τον υφυπουργό και τους υφιστάμενους διευθυντές υπόλογους. Καταπατάται ολόκληρο το διεθνές πλαίσιο κατοχύρωσης των κοινωνικών δικαιωμάτων, όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Θεμελιωδών Ελευθεριών, καθώς επίσης και το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Μορφωτικά Δικαιώματα (ΟΗΕ, 1966)”.

Σημείωσαν ακόμη πως ο πρώην υφυπουργός Παιδείας διαβεβαίωνε πως “η ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση τέθηκε εξαρχής βασικός στόχος της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας και καταβάλλεται κάθε προσπάθεια προκειμένου οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να έχουν όσο το δυνατόν ουσιαστικότερη υποστήριξη”. Πρόσθεσαν δε, ότι φέτος άλλαξαν λίγο τις λέξεις και δηλώνουν ότι είναι “προτεραιότητά τους η ειδική αγωγή”.

“Δεν κάνουμε ούτε βήμα πίσω για τα παιδιά μας”

Από την πλευρά τους, τα μέλη του Συλλόγου απαντούν ότι “ο Χρήστος, ο Ορέστης, ο Άρης, η Βαναλία και άλλα παιδιά ζουν μαζί μας στη Σύρο και κάθε πρωί που τα άλλα παιδιά είναι στο σχολείο με τους φίλους τους, εκείνα χωρίς να μπορούν να αναρωτηθούν το γιατί, μένουν αποκλεισμένα στα σπίτια τους, όμηροι κυβερνήσεων που έχουν αποφασίσει να τα πετάξουν στον Καιάδα. Δεν υπάρχει καμιά προτεραιότητα”. Καταλήγοντας, ο Σύλλογος ζητά την αλληλεγγύη και τη στήριξη του κόσμου, της Ένωσης Γονέων, των Συλλόγων Γονέων και των συλλόγων εκπαιδευτικών στο δικό του αγώνα για ισότιμη πρόσβαση και ένταξη στην εκπαίδευση, αξιοπρεπή διαβίωση και μέλλον για τα παιδιά μας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την προσεχή Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013 και ώρα 18:00 θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Αιγαίου συνάντηση, όπου θα συζητηθούν εφ' όλης της ύλης τα θέματα που αφορούν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στις Κυκλάδες. Στόχος της συνάντησης είναι μια κοινή συνισταμένη μεταξύ όλων των τοπικών φορέων, η οποία θα οδηγήσει σε ουσιαστικές λύσεις.