Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου στο Μουσείο Αντιγράφων Κυκλαδικής Τέχνης

Μεγαλύτερο άνοιγμα στην τοπική κοινωνία

Την πρώτη τους γνωριμία με το Μουσείο Αντιγράφων Κυκλαδικής Τέχνης πραγματοποίησαν χθες το απόγευμα οι μαθητές του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών επισκέψεών τους σε χώρους που σχετίζονται τόσο με τον πολιτισμό και τη θρησκεία, όσο και με τη μεγάλη παράδοση της Σύρου.

Πρώτος σταθμός τους για την τρέχουσα σχολική χρονιά ήταν τα Χρούσσα, όπου παρακολούθησαν ζωντανά τη διαδικασία παραγωγής τσίπουρου, ενός αυθεντικού ελληνικού ποτού, το οποίο παρασκευάζεται από τα υπολείμματα των σταφυλιών που μένουν μετά το πάτημα και την εξαγωγή του μούστου για την παραγωγή κρασιού.

Επίσης είναι δυνατή η απόσταξη ολόκληρων των σταφυλιών, λευκών όσο και κόκκινων, οπότε σε αυτήν την περίπτωση η απόδοση είναι μεγαλύτερη. Κατά την απόσταξη προστίθενται κάποιες φορές στον αποστακτήρα, εκτός από τα στέμφυλα, διάφορες αρωματικές ουσίες, όπως γλυκάνισος η αιτία του ασπρίσματος του τσίπουρου όταν προστίθεται νερό ή πάγος. Συχνά το τσίπουρο αποστάζεται και δεύτερη φορά, αφού έτσι βελτιώνεται η ποιότητά του.

Μετά την παρακολούθηση της παρασκευής, το τσίπουρο σερβιρίστηκε σε μικρά ποτήρια και καταναλώθηκε συνοδεία μεζέδων. Πολλοί πρόσθεσαν στο ποτό νερό ή πάγο ενώ άλλοι το συνόδευσαν με λουκούμι, συνδυασμό που χαλαρώνει τους μύες και προσφέρει ενέργεια. Η όλη διαδικασία ήταν μια τελετουργία, που είχε ως στόχο την κοινωνική συναναστροφή των συμμετεχόντων και τη δημιουργία ευχάριστης διάθεσης, μεταξύ των συμμετεχόντων.

«Αποφασίσαμε φέτος να ανοιχτούμε ακόμη περισσότερο στην τοπική κοινωνία, οπότε εκτός από τη συνεργασία που έχουμε ξεκινήσει με το Κέντρο Πρόληψης «Θησέας Κυκλάδων» για συμβουλευτικές υπηρεσίες, προχωρήσαμε και σε συνεργασία με μουσεία του νησιού όπως το Βιομηχανικό και το Μουσείο Αντιγράφων Κυκλαδικής Τέχνης», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο Διευθυντής του ΣΔΕ, Γιώργος Στεφάνου.

Γνωριμία με τον πολιτισμό και την τοπική παράδοση

Μεταξύ άλλων, εξέφρασε και το ενδιαφέρον του για συμμετοχή του σχολείου στις επετειακές εκδηλώσεις, που αναμένεται να πραγματοποιηθούν εντός του 2016 για τα «βαφτίσια» της Ερμούπολης.

«Ονοματοδότης της πόλης ήταν ο Λουκάς Ράλλης» μας θυμίζει η αρχαιολόγος και συνεργάτιδα της εφημερίδας κ. Μαρία Ρώτα. Ο ίδιος όχι μόνο είχε ζήσει από κοντά τη δημιουργία της Ερμούπολης, αλλά ηγείτο μάλιστα και αυτής της προσπάθειας. Το 1826, οι κάτοικοι, βλέποντας τα «θαύματα» που έκαναν το ένα μετά το άλλο, θέλησαν να δώσουν μια ιδιαίτερη ονομασία στην νέα τους πόλη. Συγκεντρώθηκαν οι σημαντικότεροι εξ’ αυτών στον προαύλιο χώρο του νεόκτιστου τότε ναού της Μεταμόρφωσης, όπου ακόμα δεν είχαν γίνει οι βοτσαλωτές αυλές για να αποφασίσουν το όνομα. Ανάμεσα στις διάφορες προτάσεις, τέθηκε επί τάπητος και εκείνη του Λουκά Ράλλη, ο οποίος πρότεινε η πόλη να πάρει το όνομά της από τον Θεό του Εμπορίου και της Λογοτεχνίας, τον Ερμή. Τότε, όλοι σηκώθηκαν όρθιοι και φώναξαν «Ερμούπολη, Ερμούπολη».

Κατά την επίσκεψή τους, οι μαθητές του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας είχαν τη χαρά να ενημερωθούν από τη συνεργάτιδα της κ. Ρώτα και υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, Μαρία Κάπαρη για τον Κυκλαδικό Πολιτισμό της 3ης χιλιετίας π.Χ.

Επισκέψεις σε επιχειρήσεις

«Η σημερινή γνωριμία με το Μουσείο θα αποτελέσει το έναυσμα για μια σειρά συναντήσεων σε αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και ομιλιών με θέμα τους Επιφανείς Συριανούς που υπηρέτησαν τον πολιτισμό και ανέδειξαν τη σημαντική ιστορία του νησιού.

Αντίστοιχες επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν και την προηγούμενη χρονιά στο Αρχαιολογικό και το Βιομηχανικό Μουσείο, καθώς και σε ναούς της Σύρου.

«Μας ενδιαφέρουν συνολικά τρεις πτυχές. Μία είναι ο πολιτισμός, μία άλλη η λαογραφία και τέλος η επιχειρηματικότητα. Είναι σημαντικό οι μαθητές μας μας να έρθουν σε επαφή με τον κλάδο, καθώς πολλοί εξ’ αυτών αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εύρεση εργασίας και η γνωριμία τους με ανθρώπους και πράγματα μπορεί να τους βοηθήσει» ανέφερε χαρακτηριστικά, , καθιστώντας γνωστό ότι μία επιθυμία των μαθητών είναι να μυηθούν και στα μυστικά της δημοσιογραφίας. «Επειδή ένα από τα μαθήματα είναι το λεγόμενο project, όπου οι μαθητές αποφασίζουν να δραστηριοποιηθούν σε έναν τομέα, έχουν εκφράσει την ιδέα να δημιουργήσουν τη δική τους εφημερίδα και να τη συνδυάσουν με μια επίσκεψή τους στην «Κοινή Γνώμη».

Δε λείπουν και φέτος τα προβλήματα

Μεταξύ άλλων, ο κ. Στεφάνου χαρακτηρίζει ομαλή τη μέχρι σήμερα λειτουργία και των τριών τμημάτων σε Σύρο, Νάξο και Σαντορίνη, παρά τα μικροπροβλήματα τα οποία παρατηρούνται. «Επειδή δεν έχει εγκριθεί ακόμα το νέο ΕΣΠΑ, δεν έχουν εγκριθεί και οι μετακινήσεις στα νησιά, οπότε η όλη επικοινωνία με τη Νάξο και τη Σαντορίνη γίνεται τηλεφωνικά και όχι όπως θα ήθελα από κοντά. Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι ότι στη Νάξο και τη Σαντορίνη υπάρχει ένας μόνιμος εκπαιδευτικός αποσπασμένος και ο άνθρωπος αυτός τρέχει μόνος του χωρίς να έχουν έρθει ωρομίσθιοι που προβλέπεται, πάλι λόγω καθυστέρησης του ΕΣΠΑ. Συνεπώς, χωρίζει το πρόγραμμά του στη μέση, ώστε να διδάξει λίγες ώρες στη μία τάξη και λίγες ώρες στην άλλη. Κάτι που θυμίζει παλιές εποχές», τονίζει.

33 μαθητές στη Σύρο

Όπως εξηγεί, στη Σύρο υπάρχουν συνολικά 33 μαθητές, 16 στη δεύτερη τάξη και 17 που διεκδίκησαν για πρώτη φορά φέτος μία δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση. «Μας λείπουν κι εμάς καθηγητές, αλλά εδώ τουλάχιστον είμαστε τέσσερις και καλύπτουμε τη μεγαλύτερη γκάμα των μαθημάτων. Δηλαδή μας λείπουν μόνο στα αγγλικά και αυτά προσπαθούμε να τα καλύψουμε με εθελοντές. Παλαιότερα, το ΣΔΕ είχε φτάσει στο σημείο να μη λειτουργεί καθόλου ή να είναι σε αναμονή γιατί ήταν μόνος του τότε ο διευθυντής, οπότε αδυνατούσε να στηρίξει ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα, μόνο διδάσκοντας πληροφορική. Τώρα εγώ διδάσκω μαθηματικά, υπάρχει φιλόλογος που παραδίδει τρία μαθήματα, γίνεται πληροφορική, ενώ ο υποδιευθυντής βοηθάει σε διάφορα εργαστήρια με παραδοσιακούς χορούς και χορωδίες. Οπότε από τις 25 ώρες εβδομάδας, κάνουμε 17 με 20. Οι απώλειες δηλαδή είναι μικρές σε σχέση με το πλήρες πρόγραμμα», κατέληξε.