Με επιτυχία διεξήχθη το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Σύρο

«Πάνω από όλα οι μαθητές»

Η ευεργετική επίδραση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην εκπαιδευτική διαδικασία επισημάνθηκε στην έναρξη του 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, που πραγματοποιήθηκε και φέτος στη Σύρο.

Το Συνέδριο διοργάνωσαν η Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση e-Δίκτυο-ΤΠΕ-Ε (www.e-diktyo.eu), η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για τις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος», το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο Σύλλογος Επιμορφωτών για την αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση και η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Νηπιαγωγών για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ.

Συνδιοργανωτές ήταν η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων και ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης.

30 βιωματικά εργαστήρια

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν 30 βιωματικά εργαστήρια στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ερμούπολης, στα Εργαστήρια Πληροφορικής Σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στην Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων «Κωνσταντίνος Τουλούπης» με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα.

Στην έναρξη του συνεδρίου, στην αίθουσα «Γιάννη Ρίτσου» του Πνευματικού Κέντρου Ερμούπολης, οι διοργανωτές ευχαρίστησαν θερμά του συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ενδιαφέρονται πραγματικά για την ουσία της αξιοποίησης των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη με σκοπό την αναβάθμιση της διδακτικής μαθησιακής διαδικασίας, μέσα από την οποία οι μαθητές θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

Βασικό στοιχείο των σύγχρονων κοινωνιών

Μέσα από τους χαιρετισμούς τους, τόσο ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου Βασίλης Καραγιάννης, όσο και η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαρκέλλα Παραμυθιώτου συνεχάρησαν την «ψυχή» του συνεδρίου και υπεύθυνο του ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων Νίκο Τζιμόπουλο, αλλά και όλους τους διοργανωτές, υπογραμμίζοντας πως «στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, ο θεσμός αυτός λειτουργεί σαν φάρος προκειμένου να ωθήσουμε τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση, να βάλουμε πάνω από όλα το μαθητή, όχι σαν σλόγκαν, αλλά στην ουσία του».

Ειδικότερα, ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι το Συνέδριο ΤΠΕ αποτελεί ένα σημαντικό εκπαιδευτικό γεγονός πανελλήνιας εμβέλειας και παράγοντα προβολής της περιφέρειάς μας, που πραγματοποιείται στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων για περισσότερο από 15 χρόνια (ανά δύο έτη). Σημείωσε, μάλιστα, πως παρά τις δυσκολίες που έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της οξύτατης οικονομικής και όχι μόνο κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας, το συνέδριο πραγματοποιείται με μεγάλη επιτυχία. Όπως υποστήριξε, οι τεχνολογικές αυτές εξελίξεις, σε διαλεκτική σχέση με τις προϋπάρχουσες κοινωνικές δομές, οδήγησαν στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο κόσμο, το χωριό των ριζικών αλλαγών πλανητικής κλίμακας στην οικονομία, πολιτική, στον πολιτισμό, στις διεθνείς σχέσεις. Σε αυτές τις νέες συνθήκες αμφισβητούνται όμως έντονα τα παραδοσιακά υποδείγματα διαχείρισης και μεταξύ αυτών βεβαίως και τα εκπαιδευτικά συστήματα. Για το λόγο αυτό, έκρινε πως το μεταπολεμικό μαζικό σχολείο δεν είναι πλέον ελκυστικό για τους μαθητές και αποτελεσματικό τόσο στη μετάδοση ανθρωπιστικής ή τεχνολογικής γνώσης όσο και στην ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων των μαθητών.

Αναφερόμενος στη χρησιμότητα των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στο σχολείο, ο κ. Καραγιάννης εξέφρασε την άποψη πως οι ΤΠΕ αποτελούν βασικό στοιχείο των σύγχρονων κοινωνιών και συνεπώς θα πρέπει τα εκπαιδευτικά συστήματα, οι μέθοδοι διδασκαλίας, όλες οι διαδικασίες που σχετίζονται με τη μετάδοση της γνώσης να επανακαθοριστούν με τέτοιον τρόπο ώστε να αξιοποιούνται αποτελεσματικά στη διδακτική θεωρία και πράξη.

Επιβεβλημένη η σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Για το σκοπό αυτό στη χώρα μας διατυπώθηκαν ως βασικοί στόχοι επτά άξονες λειτουργίας, ψηφιακός εξοπλισμός σε κάθε τάξη, δημιουργία πύλης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ολοκλήρωση επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ, ψηφιοποίηση των σχολικών βιβλίων και των σχολείων μαθημάτων, νέα μέσα και προγράμματα που ενσωματώνουν χρήσεις των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, ενίσχυση του ρόλου της Ειδικής Αγωγής και τέλος, δημιουργία μηχανισμών αξιολόγησης και εποπτείας.

Επαναδιατυπώνοντας αυτές τις προτάσεις, ο Περιφερειακός Διευθυντής υπογράμμισε ότι απαιτείται εξασφάλιση της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής σε ποιότητα και ποσότητα, κατεύθυνση προς την οποία κινείται η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το υπουργείο Παιδείας πρόκειται να ενισχυθεί ο εξοπλισμός όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Τις ανάγκες κατέγραψαν οι προϊστάμενοι των ΚΕΠΛΗΝΕΤ στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.

Εξίσου απαραίτητη έκρινε την αναβάθμιση των δικτύων επικοινωνίας σε όλες τις σχολικές μονάδες και τη σωστή επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ. Όπως τόνισε, μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει η ανάλογη ευαισθησία, ωστόσο η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών της.

Καταλήγοντας, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στην πλούσια θεματολογία του συνεδρίου και στα 30 βιωματικά εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν από 28 έως 30 Απριλίου στη Σύρο. «Ο αδιαμφησβήτητος επαγγελματισμός και η εμπειρία των διοργανωτών μαζί με την ολοφάνερη οργανωτική επάρκεια του συνεδρίου και βεβαίως την παρουσία όλων των εκπαιδευτικών αποτελούν τη συνταγή επιτυχίας του συγκεκριμένου συνεδρίου» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στοχευμένη και συγκεκριμένη πληροφόρηση

Με τη σειρά της, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων Μαρκέλλα Παραμυθιώτου τόνισε ότι το συνέδριο δίνει την ευκαιρία σε δασκάλους και νηπιαγωγούς να αξιοποιήσουν μέσα στην πράξης τις προτάσεις και τις διδακτικές πρακτικές, που ακούγονται στο πλαίσιο των εργασιών του. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, σημειώνοντας πως το ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου τύπου σχολείου προϋποθέτει μια συγκεκριμένη και στοχευμένη πληροφόρηση, δεδομένου ότι οι Πληροφορικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να επιμορφωθούν κατάλληλα ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες της ηλικίας αυτής. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό και φαίνεται πως μέχρι σήμερα, το Υπουργείο δεν το έχει σχεδιάσει», ανέφερε η κ. Παραμυθιώτου.