Χρηματοδότηση του Νηπιαγωγείου Βάρης από το Ίδρυμα Λάτση για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ντίλι-Ντίλι»

Ξετυλίγοντας το νήμα της ελληνικής λαϊκής παράδοσης

Ανάμεσα στις είκοσι σχολικές μονάδες από όλη την Ελλάδα, που θα χρηματοδοτηθούν φέτος από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαθαίνουμε Παρέα», βρίσκεται το Νηπιαγωγείο της Βάρης, η επιλογή του οποίου αποτελεί άλλη μία αναγνώριση του έργου που επιτελείται στα σχολεία της Σύρου.

Υπενθυμίζεται ότι, στη λίστα με τις είκοσι εκπαιδευτικές δράσεις που χρηματοδοτήθηκαν κατά το σχολικό έτος 2017-2018, περιλαμβάνονταν τα προγράμματα «Οι Ουρανοί της Ερμούπολης» της Γ’ Τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης με υπεύθυνη την Ελισάβετ Αποστολίδου και «Απόδραση στη Γνώση» της Γ’ Τάξης του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης με υπεύθυνο τον Νεκτάριο Φαρασόπουλο.

Στα ίδια βήματα βαδίζει και το Νηπιαγωγείο Βάρης, το μοναδικό σχολείο τόσο της Σύρου και των Κυκλάδων όσο και του Νοτίου Αιγαίου ευρύτερα που, αυτή τη χρονιά, θα ενισχυθεί οικονομικά από το Ίδρυμα Λάτση. Το χρηματικό ποσό που θα λάβει το σχολείο προορίζεται για την υλοποίηση της δράσης “ΝΤΙΛΙ-ΝΤΙΛΙ….ξετυλίγοντας το νήμα της ελληνικής λαϊκής παράδοσης μέσα από το παραμύθι, τους χορούς, τη μουσική και τα παιχνίδια».

Επαφή των μαθητών με τον παραδοσιακό πολιτισμό

Το εν λόγω πρόγραμμα θα περιλάβει αρχικά το λαϊκό παραμύθι και το διαχωρισμό του από τα άλλα είδη παραμυθιών. Μέσα από το παραμύθι θα γνωρίσουμε τον κόσμο της παράδοσης ως προς τη μουσική, το παιχνίδι, το χορό, τις παραδοσιακές φορεσιές, τα ήθη και έθιμα του τόπου μας. Έτσι, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν μια πρώτη αίσθηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και ταυτότητας. Η δραστηριότητα αυτή θα διατρέξει το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς εντός κι εκτός του σχολείου χώρου.

Σε κεντρικό σημείο του Νηπιαγωγείου θα διαμορφωθεί η «γωνιά της παράδοσης», ένα είδος μικρού μουσείου, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές του σχολείου. Εκεί θα συγκεντρώνεται το υλικό (λαϊκά παραμύθια, αντικείμενα χρήσης παλαιότερων χρόνων , φωτογραφικό υλικό, παραδοσιακές στολές) και θα εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια της χρονιάς, δίνοντας την ευκαιρία στους μικρούς μαθητές να εξοικειωθούν με τον πλούτο της πολιτιστικής μας παράδοσης.

Μέρος του προγράμματος αυτού θα λάβει χώρα εκτός σχολείου, με την πραγματοποίηση εξωσχολικών επισκέψεων για την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικών με το σχέδιο δράσης.

Ένας από τους κύριους στόχους των υπευθύνων είναι η επαφή των μαθητών με τον παραδοσιακό πολιτισμό: λαϊκά παραμύθια και παραδόσεις, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, δημιουργήματα γραπτού και προφορικού λόγου, τραγούδια και παραδοσιακά παιχνίδια.

Ενδυνάμωση της προσωπικότητας και της αυτοεκτίμησης των παιδιών

Το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση καθιέρωσε το χρηματοδοτικό πρόγραμμα "Μαθαίνουμε... Παρέα" από το 2013, με στόχο την ενίσχυση της δημιουργικότητας που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της μαθησιακής και εκπαιδευτικής διαδικασίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και επιθυμώντας να εντάξει εκπαιδευτικούς και μαθητές σε μια συμμετοχική, συνεργατική διαδικασία προς ένα συντονισμένο σκοπό.

Αποδέκτες του είναι οι παιδαγωγοί των νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων της χώρας, οι οποίοι υλοποιούν με την υποστήριξη του Ιδρύματος καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες στις σχολικές τους μονάδες. Έτσι, για μία ακόμη χρονιά είκοσι σχολεία από σχεδόν όλες τις περιφέρειες της χώρας θα πραγματοποιήσουν δράσεις με αντικείμενο, μεταξύ άλλων, την τέχνη, τη ρομποτική, το περιβάλλον και την τοπική ιστορία. Απώτερος σκοπός είναι η ενδυνάμωση της προσωπικότητας και της αυτοεκτίμησης των μαθητών και μαθητριών.

«Δεν υπολειπόμαστε σε τίποτα από τα σχολεία της πόλης»

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Βάρης και συντονίστρια του προγράμματος “ΝΤΙΛΙ-ΝΤΙΛΙ”, Μάγδα Νίτη σημειώνει πως η χρηματοδότηση της δράσης από το Ίδρυμα Λάτση έρχεται να δώσει πνοή στο σχολείο και να ενθαρρύνει εκπαιδευτικούς, μαθητές αλλά και γονείς. «Αποτελεί μια αναγνώριση και ταυτόχρονα επιβεβαίωση ότι παρόλο που βρισκόμαστε σε χωριό και όχι μέσα στο κέντρο της πόλης, δεν υπολειπόμαστε σε τίποτα και δεν έχουμε να χάσουμε κάτι. Σίγουρα μπορούμε να προχωρήσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η ενασχόληση του Νηπιαγωγείου με τη λαϊκή παράδοση ήταν κοινή επιθυμία και των τριών εκπαιδευτικών του, από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς. «Αν και δεν είμαστε Συριανές, θέλαμε να εντρυφήσουμε στα συριανά έθιμα. Μαζί με αυτό θα εστιάσουμε την προσοχή μας και σε άλλους τόπους της Ελλάδας και θα προσπαθήσουμε να δούμε πού συγκλίνουν τα έθιμα, πού μοιάζουν και πού διαφέρουν».

Η αφορμή για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος δόθηκε την 1η Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ηλικιωμένων. Το σχολείο είχε προσκαλέσει παππούδες και γιαγιάδες από τα ΚΑΠΗ, τους οποίους συνόδευσε ο εμψυχωτής-μουσικός-εργοθεραπευτής Αποστόλης Μάρης. Ο ίδιος έπαιξε κανονάκι και πλαγίαυλο, μαγεύοντας τα παιδιά. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, οι μαθητές άκουσαν το παραδοσιακό τραγούδι «Ντίλι ντίλι», το οποίο λάτρεψαν από την πρώτη στιγμή. «Παρόλο που έχει πολλούς στίχους, τα παιδιά το έμαθαν απ’ έξω και πήγαν τρισευτυχισμένα στο σπίτι τους, όπου δε σταματούσαν να το τραγουδούν», τόνισε η κ. Νίτη. Το ενδιαφέρον των μαθητών κίνησε και ένας άλλος κύριος από τα ΚΑΠΗ ο οποίος ζωγράφιζε κάθε εικόνα του τραγουδιού, βοηθώντας τους να το αποστηθίσουν.

«Στην εκδήλωση αυτή, γεννήθηκε η ιδέα να ασχοληθούμε τη λαϊκή παράδοση. Μπορεί το «Ντίλι-ντίλι» να μην είναι συριανό, αλλά θα βρούμε κι άλλα παρόμοια τραγούδια από το νησί, ενώ θα ασχοληθούμε επίσης με τοπικά χριστουγεννιάτικα και αποκριάτικα έθιμα», κατέληξε η εκπαιδευτικός.