Συνέντευξη της Περιφερειακής Διευθύντριας Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου Μαρκέλλας Παραμυθιώτου για τις προκλήσεις της νέας ιδιαίτερης σχολικής χρονιάς

«Η μεγαλύτερη μάχη δίνεται από τους εκπαιδευτικούς»

Στις σοβαρές ελλείψεις που καταγράφονται σήμερα σε γενική και ειδική αγωγή, λίγα μόνο εικοσιτετράωρα πριν από την έναρξη του νέου διδακτικού έτους αναφέρεται σε ανακοίνωσή της η Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, κάνοντας ειδικότερα λόγο για 180 κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού.

Όπως τονίζεται, μετά την ολοκλήρωση της Α’ φάσης πρόσληψης των αναπληρωτών, στον εκπαιδευτικό χάρτη τον Κυκλάδων αποτυπώνονται αρκετά κενά που αφορούν σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, τμήματα ένταξης και θέσεις παράλληλης στήριξης που παραμένουν κενές, καθώς και ολόκληρα σχολεία αυτή τη στιγμή στελεχώνονται με ελάχιστους καθηγητές.

Για την κάλυψη των σημαντικών αυτών κενών, αλλά και για τις δυσκολίες που αναμένεται να αντιμετωπίσει η εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα στην εποχή του κορωνοϊού, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» η Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου, διαβεβαιώνοντας ότι τα στελέχη της Εκπαίδευσης επαγρυπνούν πάντα για να αντεπεξέλθει με τον καλύτερο τρόπο σε κάθε πρόκληση.

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των πρώτων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Σε ποιο βαθμό καλύφθηκαν οι ανάγκες της Περιφέρειάς μας;               

«Στο Νότιο Αιγαίο απορροφήθηκαν περίπου 2.180 αναπληρωτές, εκ των οποίων οι 1.300 στα Δωδεκάνησα και οι 880 στις Κυκλάδες. Στο νομό μας, συγκεκριμένα, οι ανάγκες τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καλύφθηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό, ωστόσο έχουμε κάποια σημαντικά κενά τα οποία θα καλυφθούν κατά τη β’ βάση των προσλήψεων, από 17 έως 20 Σεπτεμβρίου, όπως δεσμεύτηκε το Υπουργείο Παιδείας. Τα κενά προέκυψαν είτε γιατί ο αριθμός των αναπληρωτών ήταν μικρότερος από αυτόν που ζητήσαμε, είτε από τις άδειες των προσληφθέντων που προέκυψαν. Σε γενικές γραμμές είμαστε καλά. Καταβλήθηκε, δηλαδή, προσπάθεια για να καλυφθούν από τον πρώτο καιρό οι ανάγκες τόσο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, όσο και της Πρωτοβάθμιας για την πλήρη λειτουργία και των πρωινών και των ολοήμερων τμημάτων».

Ποιο είναι το τοπίο που διαμορφώνεται μέχρι στιγμής στην ειδική αγωγή;

«Τα τελευταία χρόνια γίνεται πιο έγκαιρα η στελέχωση των σχολείων και στην ειδική αγωγή. Φέτος, οι προσλήψεις έγιναν στα τέλη Αυγούστου. Έχουμε κάποια κενά στις παράλληλες στηρίξεις, αλλά αυτό ήταν αναμενόμενο. Τα τμήματα ένταξης και τα ειδικά σχολεία έχουν στελεχωθεί. Έχουμε κάποιες διορθώσεις να κάνουμε, αλλά δεν νομίζω πως υπάρχει πρόβλημα. Σύντομα θα το διευθετήσουμε».

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που τίθενται κατά τη στελέχωση των σχολείων;

«Το κριτήριο της τοποθέτησης γίνεται με τις δηλώσεις προτίμησης των αναπληρωτών. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είναι υποχρεωμένες να τηρήσουν αυτή τη σειρά. Δηλαδή, αν κάποιοι αναπληρωτές δε δήλωσαν φέτος κάποια σχολεία, ο Διευθυντής Εκπαίδευσης δεν μπορεί να παρακάμψει τη σειρά και να τοποθετήσει κάποιον σε άλλο νησί. Στην παρούσα φάση, παρατηρούνται λίγα κενά σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στις Μικρές Κυκλάδες, οι οποίες δε δηλώθηκαν. Τυχαίνει βέβαια κάποιοι να μην αποδέχονται τη θέση ή να προκύπτουν άδειες. Αυτό διαφοροποιείται από χρόνο σε χρόνο, σύμφωνα με τις δηλώσεις προτίμησης των αναπληρωτών».

Ποιες αλλαγές συνοδεύουν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σε διοικητικό επίπεδο;

«Έχουμε δύο νέους προσωρινούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, τον Χρήστο Καφτηράνη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τον Ξενοφώντα Βαμβακερό στη Δευτεροβάθμια. Συνεργαζόμαστε αγαστά και δουλεύουμε πάνω στην ίδια κατεύθυνση για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα των νησιών. Παράλληλα, ξεκινούν φέτος τη λειτουργία τους το Γυμνάσιο Άνω Μεράς στη Μύκονο και τα δύο εσπερινά Λύκεια της Νάξου (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ).

Τι κρατάτε από τον έναν χρόνο θητείας σας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου;

«Ανέλαβα τα καθήκοντά μου σε μια σχολική χρονιά (2019-2020), κατά την οποία μας έτυχαν όλα τα δύσκολα και τα περίεργα. Αναφέρομαι κατά κύριο λόγο στο θέμα της πανδημίας του κορωνοϊού, που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε πολλές πρωτόγνωρες καταστάσεις για την εκπαίδευση. Παρόλα αυτά, θεωρώ πως, η μεγαλύτερη μάχη δόθηκε από τους εκπαιδευτικούς, τους οποίους ευχαριστώ πραγματικά, γιατί στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων κι αυτό φάνηκε από την ανταπόκρισή τους στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Από τον τρόπο με τον οποίο βοήθησαν τα παιδιά και τις οικογένειες. Γιατί δεν είναι μόνο το γνωστικό κομμάτι. Είναι και το υποστηρικτικό-ψυχολογικό. Καραντίνα, δυσκολίες, ανεργία… εκεί, ο εκπαιδευτικός μέσα από τον υπολογιστή στήριζε τα παιδιά και την οικογένεια. Εξίσου πολύτιμος ήταν ο ρόλος των δομών μας που παρέχοντας ψυχολογική υποστήριξη, προσπάθησαν να κάνουν ό,τι καλύτερο. Αυτή η χρονιά ήταν περίεργη, όμως θεωρώ ότι αντεπεξήλθαμε και εδώ είμαστε για να δούμε πώς θα ξεκινήσει το νέο διδακτικό έτος με τις ιδιαιτερότητές του».

Όλη αυτή η «περιπέτεια» αποτελεί για τα στελέχη της εκπαίδευσης «σχολείο», στο οποίο εκπαιδεύονται για να μπορούν να συνεχίσουν το έργο τους κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες;

«Έχοντας ξεκινήσει από εκπαιδευτικός τάξης και κατέχοντας από το 2007 θέσεις ευθύνης, κατέληξα στο συμπέρασμα πως κάθε ημέρα εδώ είναι διαφορετική. Αποτελεί όντως μεγάλο σχολείο. Ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις καινούριες κι εκπαιδευόμαστε κι εμείς. Για μένα, σημαντικό στην εκπαίδευση ήταν πάντα οι μαθητές, οι οικογένειες και οι εκπαιδευτικοί. Πρέπει να δίνουμε έμφαση στο ανθρώπινο και υποστηρικτικό κομμάτι, να αντιμετωπίζουμε την εκπαίδευση σε ένα πνεύμα δικαιοσύνης, αλληλεγγύης και υποστήριξης. Σαφώς, η μάθηση είναι ο πρωταρχικός ρόλος του σχολείου, αλλά εξίσου σημαντικό είναι τα παιδιά να αισθάνονται χαρούμενα και ευτυχισμένα. Λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν στον κόσμο, η κοινωνική συνοχή έχει διαταραχθεί και το σχολείο παίζει καθοριστικό παράγοντα στην ενίσχυσή της. Και οι εκπαιδευτικοί πραγματικά έχουν αποδείξει ότι μπορούν να το κάνουν. Γι’ αυτό είμαστε εδώ κι εγώ από αυτή τη θέση, φροντίζω να πράττω το καλύτερο. Αξίζει να σημειωθεί, πως με τους συνεργάτες μου στην Περιφερειακή Διεύθυνση επεξεργαζόμαστε μία διαδικασία ψηφιακής επιμόρφωσης – ενημέρωσης των γονέων, χωρισμένη σε δύο σκέλη. Το πρώτο μέρος αφορά σε χρηστικές οδηγίες για την τηλεκπαίδευση και το δεύτερο εστιάζει στο υποστηρικτικό – ψυχολογικό κομμάτι, δηλαδή τι κάνουμε στην πανδημία, πώς βοηθάμε τα παιδιά μας, τι είναι η μάσκα, γιατί πρέπει να τη φοράμε κ.α. Είμαι χαρούμενη για το σχεδιασμό αυτής της δράσης και σύντομα θα γίνει διάχυσή του σε όλο το Νότιο Αιγαίο».

Θεωρείτε ότι μια τέτοια δράση είναι ικανή να αντιστρέψει την αρνητική στάση πολλών γονέων απέναντι στα μέτρα τα οποία εφαρμόζονται πλέον και στον τομέα της εκπαίδευσης;

«Ασφαλώς. Σχετικά με τις αρνήσεις, θα πρέπει να κατανοήσουμε δύο πράγματα. Πρώτον, υπάρχουν σαφείς οδηγίες από τα αρμόδια Υπουργεία και τον ΕΟΔΥ, που έχουν να κάνουν με την απόλυτη ευθύνη του πολίτη για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Οι οδηγίες αυτές πρέπει να τηρηθούν και δεύτερον, απαιτείται προσοχή στον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσουμε τους γονείς. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από σωστές ενημερώσεις και στήριξη από τους ειδικούς, ώστε να καταλάβουν κάποια πράγματα και η επαφή με το σχολείο να γίνει καλύτερη κάτω από αυτές τις καινούριες συνθήκες. Καλούμαστε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Θα τηρηθούν όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα διαχείρισης του κορωνοϊού. Τα σχολεία είναι πλήρως ενημερωμένα τόσο από το Υπουργείο Παιδείας, όσο και από τον ΕΟΔΥ ώστε να τηρηθούν αυστηρά τα προβλεπόμενα μέτρα. Κατόπιν επικοινωνίας μου με Δημάρχους αρκετών νησιών, σε γενικές γραμμές, τα σχολεία είναι έτοιμα. Έχουν τοποθετηθεί οι καθαρίστριες και οι μάσκες αναμένεται μέχρι και σήμερα να φτάσουν στους Δήμους για να διανεμηθούν μέσα στο σαββατοκύριακο στα σχολεία».

Αναφερθήκατε στο ρόλο του σχολείου ως χώρου μάθησης, χαράς και δημιουργικότητας. Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται μπορεί να του στερήσει να κλονίσει κάποια από αυτά τα στοιχεία του;

«Κακά τα ψέματα, υπάρχουν δυσκολίες. Εγώ δεν θα κρυφτώ. Το σωστό και το σύνηθες είναι το σχολείο όπως το ξέραμε. Εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι διαφορετικό. Προσπαθούμε λοιπόν, κάτω από αυτές τις συνθήκες, να αγγίξουμε ξανά το φυσιολογικό. Είναι πολύ δύσκολο. Όλοι το διερευνούμε για να δούμε πώς θα το κάνουμε καλύτερα. Και θέλω να υπογραμμίσω πως κάθε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική και διά ζώσης παρουσία στο σχολείο. Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα και στο διδακτικό κομμάτι για το πώς θα γίνουν κάποια πράγματα. Όλα τα στελέχη είμαστε εδώ και προσπαθούμε να εξετάσουμε με ποιος τρόπους θα το αντιμετωπίσουμε.  Δεν είναι εύκολο παιδιά του νηπιαγωγείου, μικρές τάξεις δημοτικού να είναι μες τη χαρά και να φοράνε τη μάσκα. Οι πρώτες μέρες προσαρμογής θα είναι πολύ δύσκολες για τους εκπαιδευτικούς, τα παιδιά αλλά και τους γονείς. Είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση και ελπίζουμε πως όλα θα πάνε καλά».