Η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μ. Παραμυθιώτου μιλάει εν όψει της έναρξης της σχολικής περιόδου 2022 – 2023, την προσεχή Δευτέρα

Υπόθεση όλων η στήριξη του δημόσιου σχολείου

Συναγερμός για τη στέγαση των εκπαιδευτικών στα νησιά

Τη λειτουργία του συνόλου(!) των σχολείων στις Κυκλάδες από τη Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου, οπότε και θα χτυπήσει το πρώτο σχολικό κουδούνι για τη νέα χρονιά 2022 - 2023 επιβεβαιώνει η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου, μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη” για την προετοιμασία όλων των πλευρών.

Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί τόσο στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας, όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα βρίσκονται στις θέσεις τους, ωστόσο, υπάρχουν κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, τα οποία εκτιμάται ότι θα καλυφθούν, μετά τον δεύτερο κύκλο για τους αναπληρωτές.

Η κα Παραμυθιώτου εξήγησε πως η αποδοχή θέσεων στον νησιωτικό χώρο, σε ετήσια βάση “συναντά” προβλήματα, με κυριότερο όλων, το υψηλό κόστος των ενοικίων στα σπίτια που παρέχονται, αλλά και τη μη ύπαρξη διαθέσιμων κατοικιών σε αρκετά νησιά και δη στα τουριστικά.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα έρχεται να καταστήσει τη νησιωτική περιοχή όχι τόσο ελκυστική για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς αλλά και για όσους έχουν διοριστεί για πρώτη φορά, αφού το κόστος διαβίωσης που πρέπει να καλύψουν είναι υψηλό.

Η Περιφερειακή Διευθύντρια κάνει εκ νέου έκκληση σε όλους τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους με το θέμα, προκειμένου να προασπιστεί η λειτουργία του Δημόσιου Σχολείου στα νησιά, αφού σε αυτά κατοικούν πάρα πολλοί μικροί και μεγάλοι μαθητές.

Φέτος, μετά από δύο έτη πανδημίας με αυστηρά πρωτόκολλα, οι σχολικές κοινότητες θα λειτουργήσουν πιο “ελεύθερα” αφού η χρήση της μάσκας θα είναι προαιρετική ενώ σε υποχρεωτική διενέργεια rapid test και PCR καλούνται μόνον όσοι εκπαιδευτικοί είναι πλήρως ανεμβολίαστοι. Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από το Υπουργείο Υγείας, ο έλεγχος για κορωνοϊό θα πρέπει να γίνεται σε εβδομαδιαία βάση.

Άφιξη αναπληρωτών και μονίμων εκπαιδευτικών

Ειδικότερα, για τη φετινή έναρξη της σχολικής χρονιάς ρωτήθηκε η κα Παραμυθιώτου, η οποία σκιαγράφησε τη γενικότερη κατάσταση στο θέμα της κάλυψης θέσεων αλλά και της ύπαρξης κενών στις σχολικές μονάδες των Κυκλάδων.

“Είχαμε έναν μεγάλο αριθμό προσλήψεων αναπληρωτών στην πρώτη φάση και συγχρόνως μέσα στο καλοκαίρι έγιναν και οι διορισμοί μονίμων, που ένας αριθμός ήρθε και σε εμάς. Είναι γεγονός ότι η πρώτη φάση αναπληρωτών είναι πολύ μεγάλη σε αριθμό και καλύψαμε τα κενά μας. Όμως, υπάρχουν δυσκολίες και αναμένουμε τους τελικούς αριθμούς των μη αποδοχών των προσλήψεων, δηλαδή των ατόμων που δεν δέχθηκαν την πρόσληψη. Επίσης, αναμένουμε να οριστικοποιηθεί ο αριθμός των αδειών που έχουν αιτηθεί οι αναπληρωτές οι οποίοι προσελήφθησαν.

Άρα, έχουμε μία μείωση του αριθμού των αναπληρωτών, από μη αποδοχές και από άδειες (λοχείας, κύησης, ανατροφής)” διευκρίνισε η ίδια, σημειώνοντας παράλληλα πως, “Παρόλα αυτά είναι γεγονός ότι και να ξεκινήσουμε, θα ξεκινήσουμε με πολύ λίγα κενά. Δηλαδή αυτό που μας ενδιαφέρει είναι τη Δευτέρα με το χτύπημα του κουδουνιού να υπάρχει και έτσι θα γίνει η λειτουργία όλων των σχολείων. Ακόμη και των πιο μικρών”.

Συμπλήρωσε δε, πως, “Το κάθε σχολείο ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο νησί των Κυκλάδων θα ανοίξει και θα υπάρχει εκπαιδευτικός. Όλα τα σχολεία θα λειτουργήσουν με κάθε τρόπο. Ακόμη και έλλειψη εκπαιδευτικού να υπάρξει, θα φροντίσουμε να λειτουργήσουν όλα και στην Ανάφη και στην Κίμωλο και στις Μικρές Κυκλάδες”.

Αναφορικά με την κατάσταση που καλείται η Περιφερειακή Διεύθυνση να αντιμετωπίσει σε ετήσια βάση, η Μαρκέλλα Παραμυθιώτου ανέφερε: “Πάντα τα νησιά έχουν περισσότερα κενά συγκριτικά με άλλες περιοχές. Βέβαια πήραμε και μόνιμους διορισμούς και αναπληρωτές. Θα προχωρήσουμε”.

Αναμονή για τη β΄ φάση αναπληρωτών

Στην ερώτηση αν τα κενά αφορούν σε συγκεκριμένες ειδικότητες ή σε όλες, η ίδια υπήρξε σαφής. “Οι ειδικότητες ποικίλουν. Έχουμε κενά και δασκάλων και νηπιαγωγών και στη Δευτεροβάθμια. Αυτό που είπα είναι πως με κάθε τρόπο και σε συνεργασία με τους δύο Διευθυντές Εκπαίδευσης, με την Ειρήνη Τσαβαλά και τον Ξενοφώντα Βαμβακερό, έχουμε πει ότι τα σχολεία θα ανοίξουν όλα.

Αυτό θα το κάνει η Υπηρεσία με κάθε τρόπο” επανέλαβε, εστιάζοντας στην πλήρωση κενών και μετά τον β΄ κύκλο προσλήψεων αναπληρωτών.

Σύμφωνα με όσα τόνισε, τα κενά θα δοθούν άμεσα στο Υπουργείο Παιδείας.

“Από εκεί και μετά, όποια κενά έχουμε θα δοθούν για τη β΄ φάση προσλήψεων, δηλαδή κενά αδειών και μη αποδοχών, είτε ειδικότητα είναι στη Δευτεροβάθμια, είτε στην Πρωτοβάθμια. Θα δοθούν όλα στη β΄ φάση που σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε πρέπει να γίνει μετά τις 20 – 25 Σεπτέμβρη. Ευελπιστούμε ότι θα καλυφθούν και αυτά τα κενά” δήλωσε, εκτιμώντας πως, “Λογικά δεν θα έχουμε πρόβλημα. Αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο”.

Συγκριτικά δε, με τα παρελθόντα έτη, η Περιφερειακή Διευθύντρια εξέφρασε την ικανοποίησή της καθώς τα τελευταία χρόνια τα σχολεία ξεκινούν τη λειτουργία τους ομαλά.

“Αυτό που πρέπει να πούμε είναι πως τα τελευταία αρκετά χρόνια δεν έχουμε αυτή την κατάσταση που αργούσαν να γίνουν οι προσλήψεις των αναπληρωτών. Πλέον, περί τα τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτέμβρη είναι όλα έτοιμα. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό ώστε να γίνει προγραμματισμός και έναρξη της σχολικής χρονιάς” πρόσθεσε, τονίζοντας ακόμη επί του θέματος πως, “Επιμέρους προβλήματα που θα προκύπτουν από άδειες ή ό,τι άλλο, κατά περίπτωση θα τα λύνουμε”.

"Πονοκέφαλος" η στέγαση εκπαιδευτικών στα νησιά

Σε έναν διαρκή “εφιάλτη” έχει μετατραπεί το θέμα της στέγασης των εκπαιδευτικών στα νησιά, αφού η ακριβή διαμονή αλλά και η έλλειψη διαθέσιμων κατοικιών, εκτοξεύουν την αγωνία των εκπαιδευτικών, ενώ πολλές φορές, τους οδηγούν στη μη αποδοχή των θέσεων.

“Το μεγάλο μας πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι η στέγαση των εκπαιδευτικών. Έχω έρθει σε επαφή και με κάποιους συνδικαλιστικούς φορείς των εκπαιδευτικών. Έχω μιλήσει με αυτούς και μου έχουν δώσει μία εικόνα, έχω μιλήσει με τοπικούς και κοινωνικούς φορείς και προσπαθούμε να διαχειριστούμε την κατάσταση” παρατήρησε η ίδια, ενώ τόνισε για μία ακόμη φορά πως, “Κάνω έκκληση σε όλους να βοηθήσουν ώστε όχι μόνον να βρεθούν σπίτια στα “δύσκολα” νησιά και εννοώ Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο κλπ, αλλά σε όλα”.

Ειδικότερα για το νησί των ανέμων, εξήγησε πως, “Βέβαια στη Μύκονο γίνονται κάποιες προσπάθειες και να δοθούν σπίτια και η Δημοτική Αρχή επιδιώκει να μπορεί να παρέχει ένα μηνιαίο βοήθημα” καθώς όπως πρόσθεσε, “Χρειάζονται λύσεις σε όλο αυτό. Υπάρχουν πολύ μεγάλες δυσκολίες γιατί η σεζόν έχει επεκταθεί, σπίτια δεν βρίσκουν και όταν βρίσκουν τα ενοίκια είναι υπέρογκα”.

Η κα Παραμυθιώτου σε απόλυτο τόνο ξεκαθάρισε πως, “Πρέπει να αποφασίσουμε αν θέλουμε να λειτουργήσουμε το δημόσιο σχολείο και να έχουμε εκπαιδευτικούς. Αν ναι, τότε όλοι πρέπει να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση”.

Στην ερώτηση αν με το πέρασμα των ετών εντείνεται το πρόβλημα και στα νησιά που δεν είναι πρώτα στην τουριστική “γραμμή”, η ίδια απαντά καταφατικά.

“Ναι. Έχουμε και μικρά νησιά φέτος που δημιουργήθηκαν προβλήματα. Επικοινωνώ με τους κατά τόπους αντιδημάρχους που είναι στις Μικρές Κυκλάδες, έχω μιλήσει με τον Δήμαρχο Νάξου, με τον Δήμαρχο Μυκόνου και με όλους. Κι εκείνοι φροντίζουν να φτιάχνουν λίστες σπιτιών και να τις δίνουν, αλλά υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Ενημερώνομαι ότι εκπαιδευτικοί φιλοξενούνται από εδώ κι εκεί. Δεν είναι ευχάριστη κατάσταση” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προετοιμασία με Διευθυντές

Σε επίπεδο συνεργασίας με τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, η κα Παραμυθιώτου ανέφερε πως όλα κύλησαν ομαλά εν όψει της έναρξης της νέας χρονιάς. “Προσωπικά έχω κάνει συνεχείς τηλεδιασκέψεις με τους Διευθυντές Εκπαίδευσης όλων των Διευθύνσεων του Ν. Αιγαίου, δευτερευόντως έχουμε κάνει τηλεδιασκέψεις και έχω συμμετάσχει σε συζήτηση με τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τους Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων και σήμερα (σ.σ. χθες) το πρωί ξεκινήσαμε μία μεγάλη επιμορφωτική ενημέρωση για νεοδιόριστους και αναπληρωτές. Σε αυτούς δηλαδή που ήρθαν τώρα στις Κυκλάδες, τόσο για διοικητικά θέματα, όσο και για εκπαιδευτικά και γνωστικά αντικείμενα. Έχει γίνει μία σειρά πραγμάτων από εμάς ώστε να είμαστε έτοιμοι” δήλωσε σχετικά με το κομμάτι της προετοιμασίας.

Προαιρετική η χρήση μάσκας

Τέλος η ίδια αναφέρθηκε στο θέμα της πανδημίας, σημειώνοντας πως τη φετινή χρονιά – τουλάχιστον προς το παρόν – δεν θα ισχύσουν αυστηρά πρωτόκολλα, βάσει Υπουργείου.

“Δεν έχουμε ιδιαίτερα πρωτόκολλα. Παρόλα αυτά οι οδηγίες που έχουν δοθεί στους Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων είναι να κρατάμε προληπτικά μέτρα, όπως να γίνονται απολυμάνσεις κ.α., ώστε να λειτουργήσουμε με ασφάλεια.

Η ίδια γνωστοποίησε πως από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας εκδόθηκαν οδηγίες και βάσει νέου ΦΕΚ, για τη χρήση μάσκας αποφασίστηκαν τα εξής:1. Η χρήση προστατευτικής μάσκας (απλής χειρουργικής ή υφασμάτινης με κατάλληλες προδιαγραφές) είναι προαιρετική για τους/τις μαθητές/τριες σε όλες τις τάξεις, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. 2. Κατά τη διαδικασία υποστήριξης από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) ή Σχολικό Νοσηλευτή, καθώς και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), συστήνεται η διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος για τους μαθητές ή το προσωπικό, για τις περιπτώσεις όπου η χειλεοανάγνωση αποτελεί μέσο εκ- παίδευσης και επικοινωνίας. Οι συνοδοί μαθητών/τριών στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) συστήνεται να φέρουν προστατευτική μάσκα”.

Rapid test και PCR για ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς

Επιπλέον, για τους μη εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς αποφασίστηκαν τα ακόλουθα: “Οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη Ε.Ε.Π- Ε.Β.Π., καθώς και το διοικητικό και λοιπό προσωπικό, οι οποίοι δεν είναι πλήρως εμβολιασμένοι ή νοσήσαντες (…) υποβάλλονται υποχρεωτικά σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο μία φορά την εβδομάδα με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊoύ COVID -19 (rapid-test) ή με τη μέθοδο μοριακού ελέγχου (PCR) σε ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, όπως ορίζονται στο π.δ. 84/2001 (Α’ 70), ή σε ιδιωτικές κλινικές ή σε φαρμακεία ή σε ιδιώτη ιατρό, με δική τους δαπάνη, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 111 του ν. 4821/2021 (Α’ 134).

Ο παραπάνω υποχρεωτικός εργαστηριακός διαγνωστικός έλεγχος νόσησης διενεργείται μία φορά ανά σχοή εβδομάδα, πριν από την Τρίτη έως και 48 ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα, στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξηλικς (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) και στα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.). Εάν ο διαγνωστικός έλεγχος είναι αρνητικός, τότε εκδίδεται η ανωτέρω βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου και ο/η εκπαιδευτι- κός ή μέλος ΕΕΠ-ΕΒΠ προσέρχεται στην υπηρεσία του για παροχή διδακτικού ή υποστηρικτικού έργου, με την επίδειξη της εν λόγω βεβαίωσης. Εάν το αποτέλεσμα του εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου είναι θετικό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.”.