Η κατάργηση των μειωμένων φορολογικών συντελεστών στα νησιά οδηγεί στο ΣτΕ

Μονόδρομος οι προσφυγές

Η επιλογή των νομικών ενεργειών κατά της υπουργικής απόφασης για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε έξι νησιά της χώρας, αποτελεί το επόμενο βήμα των αιρετών, προκειμένου να διεκδικήσουν την ακύρωση της ως αντισυνταγματική.

Αυτοδιοικητικοί αλλά και ιδιώτες, στρέφονται στη λύση προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να υπερασπιστούν τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα τους, τα οποία βάλλονται από την απόφαση εναρμόνισης του ΦΠΑ των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.

Κι ενώ οι νησιωτικές κοινωνίες παρακολουθούν ακόμα «μουδιασμένες» την μεταβολή των οικονομικών δεδομένων της καθημερινότητας τους, η απώλεια του ειδικού φορολογικού καθεστώτος προκάλεσε τις πρώτες δικαστικές διεκδικήσεις, οι οποίες έχουν λάβει ήδη τον δρόμο τους.

Η εφαρμογή του προαπαιτούμενου μέτρου έπληξε κυρίως τις Κυκλάδες, αφού τέσσερα νησιά του νομού, η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Πάρος και η Νάξος, είναι από τα συνολικά έξι πρώτα νησιά, με τη Ρόδο και η Σκιάθο, στα οποία ξεκίνησε η εξίσωση των φορολογικών συντελεστών.

Η απώλεια της ανταγωνιστικότητας

Οι νησιωτικές οικονομίες πλήττονται ευθέως από την φορολογική αλλαγή, καθώς μειώνεται η ανταγωνιστικότητα των τοπικών επιχειρήσεων, ενώ γενικά θα επέλθουν αυξήσεις και στο κόστος διαβίωσης των νησιωτών.

Η αυξημένη θερινή κίνηση των νησιών αυτών, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ισοσκελιστεί με την χειμερινή πραγματικότητα της απομόνωσης των νησιωτών, ενώ σημαντική παράμετρος, που δεν φαίνεται να έχει συνυπολογιστεί όσο θα έπρεπε, είναι και η απουσία πρωτογενούς τομέα παραγωγής στις περιοχές αυτές.

Χαρακτηριστικά τα λεγόμενα του προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλη Κορκίδη, ο οποίος αναφερόμενος στα στοιχεία σημειώνει πως «Έχουμε τουρισμό μέσου και χαμηλού εισοδήματος. Τουρίστες από νέες χώρες που ξοδεύουν 40% λιγότερα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Εκτιμάται ότι διαμορφώνεται μια αναλογία 37 ευρώ ανά τουρίστα, από 70 ευρώ ανά τουρίστα που ήταν στο παρελθόν».

Αντί της εισπραξιμότητας στην οποία προσβλέπει το μέτρο, αναμένεται να καταγραφεί αύξηση της φοροδιαφυγής, εάν δεν ληφθούν τα ανάλογα αντίμετρα τόνωσης της τοπικής επιχειρηματικότητας, όταν οι επιχειρήσεις, μετά από την πενταετή οικονομική ύφεση, δεν έχουν την ευρωστία απορρόφησης του κόστους της αύξησης του ΦΠΑ.

Μεγάλη η απώλεια της κατοχυρωμένης νησιωτικότητας, αλλά και του ανταγωνιστικού περιορισμού του συνολικού προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, που αποτελεί τον μεγαλύτερο κρατικό χρηματοδότη, δίνοντας πλεονέκτημα στους γειτονικούς προορισμούς.

Διόλου τυχαία δεν πρέπει να θεωρείται η επιμονή των δανειστών στην επιβολή του μέτρου, καθώς η αποδοτικότητα του, βάσει των οικονομικών στοιχείων, μόνο δημοσιονομικό όφελος δεν φαίνεται να επιφέρει, όταν στα γειτονικά τουρκικά παράλια ανθούν μεγάλες τουριστικές επενδύσεις γερμανικών συμφερόντων.

Άλλωστε, αναλόγου λογικής είναι και οι κινήσεις της τουρκικής πλευράς για δημιουργία αφορολόγητων οικονομικών ζωνών, στις οποίες οι φορολογικοί συντελεστές θα είναι μηδενικοί.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού Οικονομίας της Τουρκίας, Nihat Zeybekci, η αμεσότητα εφαρμογής του συγκεκριμένου προγράμματος είναι δεδομένη ώστε να υπάρξει ορατό όφελος στην επόμενη τουριστική περίοδο, με την τα αφορολόγητα τουριστικά θέρετρα της γείτονος να αποτελέσουν πόλο έλξης ειδικά της κρουαζιέρας.

Λύση η προσφυγή

Ως μόνη προοπτική υπεράσπισης των νησιωτικών δεδομένων, οι φορείς και οι αυτοδιοικητικοί, αλλά και επιχειρηματίες των νησιών, βλέπουν μόνο την προσφυγή στη δικαιοσύνη.

Ήδη ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, προχωρά τη συνεργασία με επιφανείς νομικούς της Αθήνας, όπως ο διακεκριμένος δικηγόρος Αλέξανδρος Λυκουρέζος, με τον οποίο εξετάστηκε η προσφυγή στα ανώτατα δικαστήρια της χώρας, κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που κατάργησε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε πέντε νησιά της Περιφέρειας.

Τον συντονισμό των φορέων των πέντε νησιών, στα οποία καταργήθηκε το ειδικό φορολογικό καθεστώς, θα αναλάβει ο Περιφερειάρχης, προκειμένου να υπάρχει ενιαία νομική εκπροσώπηση και κοινή γραμμή των νησιών αυτών, στην μάχη που θα δοθεί στο ΣτΕ, κατά της κυβερνητικής απόφασης.

Όμως ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος μαζί με τον καθηγητή του Διοικητικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Παναγιώτη Λαζαράτο, είναι οι δύο νομικοί που ανέλαβαν την προσφυγή επιχειρηματία από τη Μύκονο, η οποία ήδη κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για την ακύρωση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, με θέμα: «Σταδιακή κατάργηση των μειώσεων των συντελεστών Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου».

Όπως αναφέρεται στο κείμενο της προσφυγής «…με την εν λόγω νομοθετική διάταξη δόθηκε εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, προκειμένου από 1.10.2015 να καθορίσουν κατ΄ ουσίαν τους νέους συντελεστές Φ.Π.Α. σε συγκεκριμένα νησιά, δίχως στο νόμο να περιλαμβάνεται πρόβλεψη τόσο ως προς το χρονικό σημείο επιβολής των νέων συντελεστών ανά νησί όσο και ως προς τα νησιά του Αιγαίου στα οποία ο νέος αυτός συντελεστής πρόκειται να επιβληθεί».

Επίσης «...παραβιάζεται η συνταγματικώς οριζόμενη κρατική υποχρέωση για την προστασία και την προαγωγή της οικονομίας των νησιωτικών και των παραμεθόριων περιοχών της Χώρας».

Ως πρόσθετος λόγος αιτιολόγησης αναφέρεται ότι «…οι κάτοικοι και οι εν γένει απολαμβάνοντες υπηρεσίες και προϊόντα που επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. επί των υπαγομένων στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω Κ.Υ.Α. νησιών του Αιγαίου, ήτοι της Θήρας, της Μυκόνου, της Νάξου, της Πάρου, της Ρόδου και της Σκιάθου, επιβαρύνονται δυσανάλογα και κατ΄ άνιση κατανομή των δημοσίων βαρών εν σχέσει προς τους λοιπούς κατοίκους νησιών».

Γίνεται ειδική αναφορά «στη συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας», όπως και τίθεται «ζήτημα της ανυπαρξίας αιτιολογίας της προσβαλλομένης πράξεως, καθ΄ όσον από κανένα στοιχείο δεν προκύπτουν τα κριτήρια και οι λόγοι για τους οποίους τα συγκεκριμένα 6 νησιά εντάχθηκαν στην «πρώτη ομάδα» νησιών» και τέλος ότι η απόφαση δεν συνάδει «με τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ που αφορά το κοινό σύστημα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Ετικέτες: