Συνάντηση πολιτών με το Δήμαρχο και τους αρμόδιους Αντιδημάρχους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, σχετικά με το πρόβλημα της κάκιστης ποιότητας νερού στο νησί

Παρέμβαση πολιτών για το “καφέ” νερό

Συνάντηση και διάλογος, μεταξύ των πολιτών της Νάξου, του Δημάρχου και των αρμόδιων Αντιδημάρχων πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, σχετικά με την κακή ποιότητα του νερού στο νησί.

Σε τεταμένο κλίμα, αλλά και με έκδηλη την αγανάκτηση από την πλευρά των πολιτών, οι οποίοι βρέθηκαν εντός της αίθουσας του Δημοτικού Συμβουλίου της Νάξου, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση με τους υπεύθυνους εκ μέρους του Δήμου, καθώς και τον ίδιο το Δήμαρχο Νάξου, κ. Μανώλη Μαργαρίτη, προκειμένου να συζητηθεί το φαινόμενο της κάκιστης, σύμφωνα με τους κατοίκους, ποιότητας του νερού, που τρέχει από τις βρύσες σπιτιών και καταστημάτων. Το πρόβλημα προέκυψε, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι κάτοικοι κατά τη διάρκεια της συνάντησης, από τις αρχές Αυγούστου, ενώ κορυφώθηκε στο τέλος του μήνα έως και τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη.

Ανάδειξη του ζητήματος από τη μειοψηφία

Το ζήτημα πρώτη ανέδειξε, τόσο με ενημερώσεις προς τη δημοτική αρχή, όσο και με δημόσιες παρεμβάσεις, αλλά και παρεμβάσεις προς τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, η δημοτική κίνηση της μειοψηφίας του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, “Πολίτες για τα Νησιά μας”, από τα τέλη Αυγούστου, η οποία έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου, σχετικά με το ακατάλληλο νερό της βρύσης και καλώντας το Δήμαρχο και τη δημοτική αρχή, αφενός να ενημερώσουν τον κόσμο του νησιού και αφετέρου να ενεργήσουν άμεσα, προς αποκατάσταση του ζητήματος.

Η παράταξη της μειοψηφίας κατηγόρησε μάλιστα το Δήμαρχο Νάξου, πως την ώρα που το πρόβλημα εμμένει και προκαλεί ανησυχία, αλλά και προβλήματα στους πολίτες, ο κ. Μαργαρίτης στέκεται αδιάφορος στο πρόβλημα.

Παράλληλα οι “Πολίτες για τα Νησιά μας”, με επικεφαλής της παράταξης τον κ. Βασίλη Βρούτση, κατέθεσε αναφορά στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης , καθώς, σύμφωνα με ανακοίνωση του ίδιου, εκπρόσωποι της παράταξης έχουν ζητήσει τα αποτελέσματα των δειγματοληψιών ύδατος, αλλά δεν έχει λάβει απάντηση από τη δημοτική αρχή, για ένα πρόβλημα το οποίο επισημαίνει, πως είναι χρονίζον.

Φέτος ιδιαίτερα, δεδομένης της έλλειψης βροχοπτώσεων τον προηγούμενο χειμώνα, η παράταξη διατείνεται, πως παρά τις προειδοποιήσεις προς τους υπευθύνους, δεν προέβησαν στις απαραίτητες ενέργειες, για την έγκαιρη αντιμετώπιση του προβλήματος.

Καφέ νερό, με οσμή και ενδεχομένως επικίνδυνο

Λόγω της ανάδειξης του ζητήματος από την παράταξη της μειοψηφίας, ένα σχόλιο του Δημάρχου κατά την έναρξη της συνάντησης με τους πολίτες, πυροδότησε από νωρίς τις αντιδράσεις, καθώς, μετά από αναφορά ενός εκ των πολιτών, ότι “ο αγώνας για το νερό δεν τελειώνει τώρα, τώρα αρχίζει”, ανταπάντησε χρησιμοποιώντας ειρωνικό τόνο, πως “πάμε και δίνουμε τώρα αγωνιστικότητα και τη χαμένη δημοκρατικότητα που έχει έρθει στο λαό μας, ενώ βλέπω ότι αυτός ο αγώνας για το νερό, ξεκινάει από συγκεκριμένο πολιτικό χρώμα”.

Στη συνέχεια, οι πολίτες διατύπωσαν τους προβληματισμούς τους, σχετικά με την κάκιστης ποιότητας παρεχόμενου νερού, υποστηρίζοντας, πως το νερό μοιάζει “σαν φραπέ χωρίς τον αφρό”, ότι έχει έντονη οσμή, ενώ μερικοί προχώρησαν σε εικασίες, πως η κακή ποιότητα είναι υπεύθυνη επίσης και για έξαρση των δερματικών παθήσεων στο νησί.

Ταυτόχρονα, ιδιαίτερα παράπονα υπήρξαν για το γεγονός, ότι η συσσώρευση χώματος στα φίλτρα των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών προκάλεσε τη βλάβη τους, με αποτέλεσμα οι πολίτες, οι οποίοι είναι ήδη επιβαρυμένοι με δημοτικά τέλη και τέλη χρήσης του νερού, αναγκάζονται να πληρώνουν επίσης και για τις χαλασμένες ηλεκτρικές τους συσκευές.

Τέλος, έκδηλη ήταν και η απογοήτευση των κατοίκων της Νάξου, καθώς υποστήριξαν, πως ο Δήμος, αφού γνώριζε τα προβλήματα, τα οποία αναμένονταν, αναφορικά με τη διαθεσιμότητα του νερού, θα έπρεπε να είχε προβεί σε ενημέρωση του κόσμου, όχι με δελτίο Τύπου, αλλά με περισσότερο ενεργό τρόπο, ώστε οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες να προβαίνουν σε ορθολογική κατανάλωση, χωρίς σπατάλες.

Ικανοποιημένος με τη διαχείριση του προβλήματος ο Δήμαρχος

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος, κ. Μαργαρίτης, εστίασε την προσοχή του στην επιτυχία της τουριστικής σεζόν στη Νάξο, τονίζοντας στην αρχική του τοποθέτηση, πως «το καλοκαίρι δουλεύτηκε με ένα τέτοιο τρόπο, που θα περίμενα, τώρα που ήρθατε εδώ, πρώτα να μας λέγατε “μπράβο και ευχαριστούμε”, που αντιμετωπίσαμε τις ορδές των τουριστών που ήρθαν, με την αύξηση που είχε ο τουρισμός μας. Και αντιμετωπίσαμε αυτή την υπόθεση του νερού, όταν από την αρχή ήταν άδεια τα φράγματά μας».

Έπειτα, αναφέρθηκε σε δημοσιεύματα, τα οποία εστίαζαν στο επικείμενο πρόβλημα λειψυδρίας, που αναμενόταν να αντιμετωπίσει το νησί, λόγω των χαμηλών βροχοπτώσεων του χειμώνα, χαρακτηρίζοντάς τα ως απειλή για τον τουρισμό.

Όπως ο ίδιος σημείωσε, «εμείς, αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα με σύνεση και παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε νερό [...] η Νάξος δεν είχε απολύτως κανένα πρόβλημα. Αντιμετωπίστηκαν οι ορδές του τουρισμού, με τον καλύτερο τρόπο. Δεν είπαμε σε κανέναν τουρίστα “πρόσεξε”, δεν είπαμε τίποτα. Απλώς, βγάλαμε ένα χαρτί, στο οποίο επισημάναμε στον πολίτη της Νάξου, όπου του είπαμε “πρόσεξε, μην ξοδεύεις το νερό”, διότι υπήρχαν ποινές και κυνηγήσαμε κόσμο, για το θέμα του νερού». Παράλληλα συμπλήρωσε, ότι «παρά το γεγονός, ότι τα φράγματα ήταν άδεια, παρά το γεγονός, ότι ο κόσμος αυξήθηκε κατακόρυφα, εμείς αντιμετωπίσαμε την κατάσταση και δεν υπήρχε κανένα παράπονο”, με τους πολίτες να διαφωνούν, σημειώνοντας ότι υπήρξαν διακοπές στην υδροδότηση σε αρκετές περιοχές του νησιού, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Σχετικά με τις κινήσεις του Δήμου, προκειμένου να αποφευχθεί η λειψυδρία στο νησί, ο κ. Μαργαρίτης μίλησε για διάνοιξη δύο ακόμη γεωτρήσεων, συναντώντας τη δυσαρέσκεια των πολιτών, οι οποίοι τόνισαν, πως με αυτό τον τρόπο, το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται οριστικά, ενώ παράλληλα διαταράσσεται και το περιβάλλον.

Τέλος, ο Δήμαρχος επέμεινε στη θέση του, πως το πρόβλημα χρησιμοποιείται από την αντιπολίτευση, αναφέροντας, ότι “πολλοί δεν την έβλεπαν με τον καλύτερο τρόπο τη σωστή αυτή αντιμετώπιση, γι΄αυτό και φώναζαν και μόνο με την απειλή. Τώρα που πέρασε η απειλή και είδαν ότι πέρασε το πρόβλημα αυτό, αρχίζουμε και προσπαθούμε να υποβαθμίσουμε με το να αρχίζουμε τώρα για την ποιότητα του νερού”.

Όσο δε, για το πρόβλημα καθ’αυτό, στο οποίο δεν οι εκπρόσωποι του Δήμου φάνηκαν να αποφεύγουν, σε όλη τη διάρκεια της συνάντησης, να αναφερθούν ευθέως, ο κ. Μαργαρίτης σχολίασε, λακωνικά πως “έχετε απόλυτο δίκιο. Δεν θέλω να σας πω ότι το νερό αυτό είναι το καλύτερο”, μιλώντας μόνο για παρουσίαση ενός προβλήματος “θολότητας”.

Όχι σε άλλες γεωτρήσεις, ναι στη σωστή διαχείριση

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο αρμόδιος για τα θέματα ύδρευσης Αντιδήμαρχος, κ. Μανώλης Πολυκρέτης, ο οποίος ανέλυσε τον προγραμματισμό του Δήμου, για το αμέσως επόμενο διάστημα, σε ό,τι αφορά σε έργα και ενέργειες, προκειμένου να προληφθούν αντίστοιχα προβλήματα λειψυδρίας, όπως παρεμβάσεις στα φράγματα, αλλά και κατάθεση σχετικών με την ύδρευση προτάσεων, σε χρηματοδοτικά προγράμματα.

Τοποθετούμενοι οι πολίτες τόνισαν ο καθένας με τη σειρά του την αγωνία τους, σχετικά με την ποιότητα του νερού, σημειώνοντας, ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί, δεδομένου, ότι οι κάτοικοι του νησιού, χρησιμοποιούν το νερό για μαγείρεμα, για μπάνιο, για πλύσιμο πιάτων κλπ, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να επιβαρύνονται με την αγορά εμφιαλωμένου, ενώ διαμήνυσαν σε όλους τους τόνους, ότι ερχόμενος μπροστά σε τέτοιου είδους προβλήματα, ο Δήμος οφείλει να ενημερώνει τους πολίτες με όλους τους διαθέσιμους τρόπους, ώστε να προετοιμάζονται κατάλληλα.

Τέλος, με τους πολίτες να αρνούνται τη λύση των γεωτρήσεων, οι δύο πλευρές συμφώνησαν, πως η λύση είναι ο σωστός προγραμματισμός, τόσο από πλευράς του Δήμου, όσο και από την πλευρά πολιτών και επιχειρηματιών, για ενέργειες και παρεμβάσεις που θα “θεραπεύσουν” την λειψυδρία, όπως η στεγανοποίηση των φραγμάτων, η προμήθεια μονάδων αφαλάτωσης κλπ, καθώς και η ορθολογική χρήση, χωρίς αλόγιστη σπατάλη, αντίστοιχα.